Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

21 tankillista viinalla ongelmitta kunnes vaimo oli tankin niin tyhjäksi ajanu että lähimmältä asemalta oli pitäny bensaa hakea tankkiin. :)
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja HEV »

^Tämä onkin lähes ainoa ongelma, mitä viinalla ajamisessa on :D
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
huhtis
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Syys 22, 2013 17:03

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja huhtis »

Pitääpä täältä kysyä että missä Turun seudulla olisi mahdollista päivittää -01 9-5 2.0t etanolilla käyväksi, vielä niin että tuohon saisi sisälle jonkun tehokkaaman softan kun Mitsun turbo siihen on vaihdettu?
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Tietääkseni ei missään... Lähin taitaa olla pk-seudulla.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja karg »

Hämeenlinnassa onnistuu myös, on vissiin vähän lähempänä Turkua.
OUD33
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Touko 21, 2015 11:07

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja OUD33 »

Ryhdyin muutama viikko sitten Saabistiksi ja ostin 9-3 SC 1.8t vuosimallia 2007. Nyt heräsi tämän foorumin myötä innostus auton Biopower konversioon. Ilmeisesti tuohon ei vaadita muuta kuin softa ja tulppien vaihto?

Onkos noissa eri ihmisten softissa miten paljon eroja? Tietysti mahdollisimman "laadukas" softa on haussa. Tehoa en välttämättä kaipaa lisää, sillä tehonlisäyksessä pelottaa moottorin kestävyyden huononeminen. Millainen tehonlisäys tavallisesti tulee Biopower softan myötä?

Löytyykö Turku-Helsinki akselilta softaajia (Salossa asun)? Ei ole ongelmaa myöskään seisottaa autoa muutamaa päivää, jos postin välityksellä ECU:n saisi päivitettyä.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

2007 mallinen menee pelkällä softalla. Tehoa ei ole pakko lisätä, mutta turvallisesti voi 210 (bensa)-220hv (e85) ottaa hyvinkin, ahtimet on näissä kestäviä eikä muukaan moottori kovilla ole. Kytkin on heikoin lenkki, itse olen tehnyt kuitenkin myös 330Nm väännöille rajoitetun version jolla ei ole kytkimet luistaneet. 360Nm sieltä irtoaisi etanolilla jos ei rajoittamaan lähde.

Itse olen softaillut tähän mennessä näitä 9-3SS/SC T8 saabeja parisen sataa kappaletta (T7 taitaa olla jo lähempänä tuhatta kuin viittäsataa ja dieseleitä yli sata) ja ei ole vielä tyytymättömiä asiakkaita ollut. Jonkin verran on tullut myös toisten softaamiakin korjattua kun ei ole alkuperäinen tulos miellyttänyt. Käyttäjiltä kuultuna eroja on softauksen jälkeisessä tuotetuessa ja siinä miten "sivistyneesti" tehonlisä on saatu aikaan, sinänsä tehon lisääminen vakiosta niin että eron huomaa on helppoa.

Vaasassa softaus onnistuu sekä postitse että käymällä, itse asun nykyään lahden toisella puolella mutta toimitan sinne VN-Dynolle softaa. Toki tänne Ruotsiinkin saa lähettää, posti on hieman hitaampi ja kalliimpi vaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja myrtonen »

Kiinnostaisi 9-5 MY2000 automaatin 2.0t -vehkeen päivitys BioPowerille, onko tekijöitä Jyväskylässä tai lähistöllä ja meneekö tähän koneeseen myös osia vaihtoon? Sihdin putsailut yms. onnistuu, mutta tarvitaanko myös uudet tulpat ja suuttimet? Käyn syyskuun puolivälissä reissun myös Pohjois-Karjalassa/itäisessä Lapissa joten sieltäkin päin voi halukkaat softaajat ilmoittautua.

Tavoitteena ei ole tehojen lisäys vaan harrastuneisuus iski päälle kun 85-pumppu löytyy kivenheiton päästä.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Pystyy tekemään biopowersoftan tuollekin jos tehot ei ole se pääasia. Noissa 98-00 femman B205E koneissahan on ne vihreät pikkusuuttimet.
Tulpissa viritetyissä ja etanolin kanssa valinta on se vakio NGK BCPR7ES-11

Jos ohjelmointia tarvit niin Kangasalla onnistuu, yhteys vaikka YV:llä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Suuttimien ja tarvittaessa imusarjan päivitys Aeron / isompi tuottoisen suuttimiin olisi harkitsemisen arvoinen ajatus nuissa vihreäsuuttimisissa. Ostoilmoitus tuonne markkinapuolelle poikinee äkkiä kaupat.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja myrtonen »

Jos tuohon varulta hommaisi toisen ECU:n johon laittaisi etanolisoftan, onko nuo yksiköt erilaisia moottorista ja voimansiirrosta riippuen vai käykö vaikka manuaali-aeron ECU?

Ei oo pierupurkilla ajelleena oikein nää moottorinohjaukset vielä hallussa. :?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mikä tahansa Trionic 7 -ECU sopii autoosi, kunhan siihen on ohjelmoitu autoosi sopiva ohjelma. ECU:n kiinnitysreiät on erilaiset 9-3:ssa ja 9-5:ssä, mutta esim. minulta voit ostaa ECU:n, jossa on molempiin automalleihin sopivat reiät: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=161096

Kahden ECU:n (vakio ja softattu) systeemi on sinänsä ihan fiksu juttu, että auton voi palauttaa vakioksi vain hoksin vaihtamalla. Näin voi ongelmatilanteissa sulkea mahdolliset softaongelmat helposti pois. Ei sinänsä, että foorumin softaajien ohjelmissa olisi juurikaan ongelmia esiintynyt.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja myrtonen »

Meniskö tää AZP:n ecu siis periaatteessa suoraan plug&pray myös automaatti 9-5:een vai pitääkö siinä techitellä vielä jotain? Mitkään tehobrassailut ja muut tässä ei siis ole tavoitteena, eli Stage 1 varmaankin vaatii myös osien vaihtoa?

Onko olemassa siis ratkaisua jossa
1. vanha ecu pois
2. uusi BP-softattu ecu tilalle
3. viinaa tankkiin ja kovaa ajoa imusihdin tukkeutumiseen asti
?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Toisen ecun voi ohjelmoida ajoneston osalta klooniksi jolloin molempia purkkeja voi vaihdella silloin kun hakuaa.
Jos hankit toisen ecun jossa softa on valmiina mutta ajonesto ei kloonattu nii techillä voi parittaa uuden ecun paikalleen mutta siloin ei vanhaa voi enää vaihtaa ilman uutta techillä paritusta.
Ota huomioon että nuo suuttimet on jo iso erittava tekijä jos jotain valmista purkkia etsiskelet.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Biopower softan päivittäminen 9-3 tai 9-5:seen

Viesti Kirjoittaja AZP »

myrtonen kirjoitti:Meniskö tää AZP:n ecu siis periaatteessa suoraan plug&pray myös automaatti 9-5:een vai pitääkö siinä techitellä vielä jotain? Mitkään tehobrassailut ja muut tässä ei siis ole tavoitteena, eli Stage 1 varmaankin vaatii myös osien vaihtoa?

Onko olemassa siis ratkaisua jossa
1. vanha ecu pois
2. uusi BP-softattu ecu tilalle
3. viinaa tankkiin ja kovaa ajoa imusihdin tukkeutumiseen asti
?
Kyllä.
1. ostat toisen ECU:n jostain (vaikka multa)
2. softaaja muokkaa ostamasi ECU:n ajoneston koodin sun autoon sopivaksi ja laittaa samalla sellaisen softan sisään mitä haluat (vaikkapa vakiotehoinen biopower)
3. vaihdat tuon ECU:n autoon paikalleen ja ajat viinatankille
(4. haluat auton syystä tai toisesta vakioksi, niin ei tarvi kuin varmistaa että tankissa on bensaa ja vaihtaa paikoilleen se alkuperäinen ECU)
(5. haluat sittenkin biopowerin, ei tarvi kuin vaihtaa se multa ostama ECU takaisin paikoilleen)
(ja vaihtokarusellia voi harrastaa vaikka joka päivä jos haluaa :mrgreen: )

Itse hankin aikanaan tuon toisen ECU:n, johon Nappe laittoi softan ja ajoneston koodin kohdalleen. Pidin vakio-ECUn tallessa varmuuden vuoksi. Kun myin auton, vakioin sen vaihtamalla ECUn, koska ajattelin että muuten vakiokuntoista autoa on kivampi myydä vakiotehoisena ja tarjota ostajalle halutessaan mahdollisuus viriviri-ECUuun.

Jos ostat tuon mun ECU:n eikä itse softaa muokata niin en osaa sanoa varmaksi miten tuo automaattikolkin softa toimii automaattifemmassa. Moottoreissahan ei ole mitään eroja, mutta vaihteiston osalta en tiedä. Joku softaaja voi kommentoida tätä asiaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin