

250 tkm ajettu 2002 9-5, pari viikkoa sitten päivitetty biopower softa ja E85:lla ajettu 1,5 tankillista kun öljyn merkkivalo syttyi ja moottori sammutettiin. Öljypohjan avaus tuon jälkeen osoittaa että imusihti on melkoisen tukkeessa. Autossa oli alkuperäinen huohotinjärjestely josta öljyloukolle menevä putki oli haljennut ja putket sekä loukko melkoisen smetanaiset.
Öljynpuute ei ollut ehtinyt ainakaan kolmelle keskimmäiselle runkopukille, tarkastuksessa varsin siististi kiillottuneet pinnat laakereissa joten koneen sammutus oli juuri oikea toimenpide.
Öljypannun pohjalla ei ollut juurikaan mämmiä tai rakeita joten arvaus on että nuo sihdin tukkineet hiutaleet on lähteneet liikkeelle aivan äskettäin. Lisäksi aikaisempiin tukkeutuneisiin moottorivaurioisiin sihteihin nähden tuo lika lähti varsin helposti irti eikä seassa ollut juurikaan rakeita.
Puhdistuksen ja uusien o-renkaiden jälkeen lisäksi päivitettiin huohotusjärjestelmä

Sinänsä poikkeavaa ei ole että näitä huohotinvammaisia koneita ihan bensakäytölläkin on mennyt tukkeeseen liikaakin mutta viime aikoina on tullut turhan monta tapausta vastaan jossa etanoliin siirtyminen on laukaissut äkillisen tukkeutumisen.
Sama koskee tod.näk moottorin sisäpesuaineiden käyttöä, riski on olemassa ellei öljypohjaa tarkista pesun jälkeen.
Eli: tarkistakaa että öljypaineen valo syttyy virtojen kytkeytyessä ja sammuu moottorin käynnistyttyä. Silloin anturi toimii edes jotenkin.
Ja JOS se valo alkaa tuikkimaan ajossa niin uskokaa sitä !
Ja vaihdetaan jatkossa niitä öljyjä riittävän usein.
Toisaalta etanoliin siirtymisen, sisäpesun ja öljypohjan puhdistuksen jälkeen kone onkin sitten puhtaampi jatkossa