E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
^Tuo ei kovinkaan suuri yllätys ole. Silti jokaisen itsensä käyttämä öljy on aina parasta. Esim. eräskin gti-golfaaja kertoi Mobilin naarmuttaneen hänen huippuunsa viritetyn (350hv) 1.8t:n sylintereitä ja sen takia käytti kalleinta Valvolinea (tai Castrolia), jota kaupasta saa. Kyseinen kaveri oli huoltsikalla töissä ja kaatoi samaan aikaan Mobilia Saabin koneeseen.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Vaimon autoon tehtiin kytkin remppaa viimeviikonloppuna (viggenin kytkin ja orkkis työsylkkä + vaihteensiirtäjän stefa) ja samalla avattiin öljypohja. Mittarissa 150tkm, josta viimeiset 5tkm etanolilla. Ennen etanoliin siirtymistä öljyjen vaihto. Sihdistä löytyi pieni määrä jotain mutta ei ollut paha. Konekin näytti ihan hyvältä eikä kovin likaiselta avattuna, eli omaan yksilöön oli kaiketi ajoissa tehty huohotin päivitys ja öljyjäkin vaihdeltu. Samalla uusittiin kaikki stefat, öljyt, suodattimet ja tulpat. Nyt uskaltanee ajaa taas ilman peikkoja jonkun aikaa
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Meikäläisen 9-3 -00 Aero oli eilen anopilla lainassa, kun hänen oma automaatti 9-5 Aeronsa päätti jättää käynnistymättä. Nyt sitten aamulla töihin ajaessa huomasin kytkimen luistavan, joten kytkinremppa on edessä. Täytyypä samalla koittaa muistaa tämä sihtihomma tarkastaa, kun kerran paikat on auki.vesa67 kirjoitti:Tosin ainakin 2000-2001 manuaaliaeroissa on kaksi piilopulttia vauhtipyörän lähellä jotka vaatii metallityötä.
--clip--
Toinen vaihtoehto on ottaa vaihteisto irti.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Tuo pulttihuomautus ei koske 9-3 Aeroja, mutta nopeampaahan se on kun apurunko on kytkinremppaa varten otettava pois.
Melkoinen anoppi jos on kytkimen saanut luistamaan, tai sitten ovelasti naamioitu perustelu kytkimenvaihdolle. Viggenin setti sitten vähintään tilalle.
Melkoinen anoppi jos on kytkimen saanut luistamaan, tai sitten ovelasti naamioitu perustelu kytkimenvaihdolle. Viggenin setti sitten vähintään tilalle.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Ah, mä jotenkin ymmärsin, että se oli nimenomaan 9-3:n ropleemi. No hyvä näin.vesa67 kirjoitti:Tuo pulttihuomautus ei koske 9-3 Aeroja, mutta nopeampaahan se on kun apurunko on kytkinremppaa varten otettava pois.
Eiköhän tuo kytkin muutenkin ollut jo tiensä päässä, kun on 260tkm mittarissa, eikä dokumenttia vaihdosta ja aika suruttomasti olen etanolivääntöjä hyödyntänyt. Mutta pääseepähän anopille hattuilemaanvesa67 kirjoitti:Melkoinen anoppi jos on kytkimen saanut luistamaan, tai sitten ovelasti naamioitu perustelu kytkimenvaihdolle.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Veljeni 9-5:ssa (-04 at) meni joku aika sitte turbo rikki. Turbon vaihdon yhteydessä puhdistivat öljypohjan, niin tuo sihti oli aika tukossa. Voiko karsta päästä turboon ja särkeä sen, vai miten sihti ja suodatin sijoittuu öljynkierrossa suhteessa turboon?
Turbossa taisi mennä aseli poikki, koska sisuskalut heiluivat sormella liikuttaessa. Mitään ylimääräisiä ääniä ei päästellyt rikkoutuessaa, eikä koskaan aiemmin oireillut. Kyseisellä autolla oli ajettu 5tkm etanolilla.
Turbossa taisi mennä aseli poikki, koska sisuskalut heiluivat sormella liikuttaessa. Mitään ylimääräisiä ääniä ei päästellyt rikkoutuessaa, eikä koskaan aiemmin oireillut. Kyseisellä autolla oli ajettu 5tkm etanolilla.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Tukkoinen sihti tarkoittaa että kone lienee ollut melko likainen sisältä ja karsta on haitannut myös turbon öljynsyöttöä ja laakerointi pettänyt turbon akselilta.
Etanoli on saattanut vauhdittaa karstan irtoamista tukkimaan turbon öljynsyöttökanavaa mutta pitää muistaa että ihan bensallakin käytössä näitä on rikkoutunut samalla tavalla runsaasti.
Jos vuosimali on tosiaan 2004 niin se kertoo ettei uudempikaan huohotinmalli pelasta jos öljynvaihdot laiminlyödään tai ajetaan huonoilla öljyillä.
Etanoli on saattanut vauhdittaa karstan irtoamista tukkimaan turbon öljynsyöttökanavaa mutta pitää muistaa että ihan bensallakin käytössä näitä on rikkoutunut samalla tavalla runsaasti.
Jos vuosimali on tosiaan 2004 niin se kertoo ettei uudempikaan huohotinmalli pelasta jos öljynvaihdot laiminlyödään tai ajetaan huonoilla öljyillä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Edellinen auton omistaja oli ollut joku firma ja huollot oli tehty merkkihuollossa (muistaakseni). Ensimmäiset kaksi vuotta taisi olla leasing firman omistuksessa. Autolla on ajettu noin 170tkm.vesa67 kirjoitti:Jos vuosimali on tosiaan 2004 niin se kertoo ettei uudempikaan huohotinmalli pelasta jos öljynvaihdot laiminlyödään tai ajetaan huonoilla öljyillä.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Eli todennäköisesti öljyjä vaihdeltu huolto-ohjelman mukaan (mikä on osoittautunut turhan pitkäksi väliksi ainakin pätkäajossa). Juuri tästä syystä suosin itse valveutuneilla harrastajilla olleita autoja (usein öljyt vaihdettu tiheämmin) tai paljon ajettuja jolloin autolla menty muutakin kuin pätkäajoa (reilut kilometrit näkyy myös ostahinnassakin).
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Meidän Wagoniin ei ole tehty huohotinpäivitystä (vm '02) vaikka turbokin on vaihdettu. Toisaalta ensimmäinen omistaja oli kaupparatsu ja kilometrejä oli n. 280tkm ostaessa. Öljyä ei käytännössä kulu vaihtojen välillä eikä muitakaan ongelmia (kopkop) vielä ole. Kun vain tulis sitä E85-benssaa tänne poromaahanki myyntiin..
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Meikäläinen osti Valvolinen 5w40 öljyt, jossa oli jo merkintä SM/SN eli löytyy jo kaupasta
Mikäs näissä saabeissa aiheuttaa noita sihdin tukkeutumisia?
Mikäs näissä saabeissa aiheuttaa noita sihdin tukkeutumisia?
Saab 9-3 2.0t -99
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Ketjun ensimmäisellä sivulla on selitetty ilmiön syntyjä jos et vielä ole lukenut,arto86 kirjoitti:Meikäläinen osti Valvolinen 5w40 öljyt, jossa oli jo merkintä SM/SN eli löytyy jo kaupasta
Mikäs näissä saabeissa aiheuttaa noita sihdin tukkeutumisia?
Pikselikorjausta 9-3
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
No en oiken ymmärtäny mistä johtuu, että on kuvista päätellen metalli? silppua tuossa sihdissä, joka kertoo mielestäni, ettei koneessa ole ollut kaikki kohdallaan?jape3 kirjoitti:Ketjun ensimmäisellä sivulla on selitetty ilmiön syntyjä jos et vielä ole lukenut,arto86 kirjoitti:Meikäläinen osti Valvolinen 5w40 öljyt, jossa oli jo merkintä SM/SN eli löytyy jo kaupasta
Mikäs näissä saabeissa aiheuttaa noita sihdin tukkeutumisia?
Saab 9-3 2.0t -99
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Lainattua ensimmäiseltä sivulta:
Polttoainetta joutuu aina hieman öljyn joukkoon (myös bensaa) kylmäkäynnistyksissä. Etanoli liuottaa tehokkaasti karstaa eri puolilta kampikammiota, öljytilaa ja toki putsaa myös palotilat. Palotilakarstoista suurin osa kuitenkin pitäisi päätyä putkesta pihalle.
E85:lla ajaminen vastaa siis alkuaikoina suunnilleen sitä että olisi lisännyt jotain mietoa moottorin puhdistusainetta öljyn sekaan, siksi järkevää vaihtaa öljyt kertaalleen suhteellisen pian polttoaineen vaihdon jälkeen (kuten myös polttoainesuodatin koska sieltäkin irtoaa moskaa).
Hyvin karstaisissa moottoreissa on tietty sama riski kuin moottorin puhdistuksessa ylipäänsä. Jos kuitenkin välttyy äärimmäisyydeltä eli öljysihdin tukkeutumiselta, on moottori sen jälkeen paljon puhtaampi eikä tarvitse pelätä enää jatkossa lieteongelmia, kuunnella naputtavia painimia jne.
Kannattaa huomata että ensimmäisen postauksen kuvissa ollut auto oli erityisen riskiryhmää ja olisi bensakäytölläkin ilman puhdistustoimenpiteitä varsin todennäköisesti jossain vaiheessa kokenut joko sihdin tukkeutumisen tai sen vielä vaarallisemman vaivan eli karstan tukkiman öljykanavan nelospytyn kiertokangen laakerin ja runkolaakerin välillä.
Tuskimpa ne ihan metallikokkareita on, eiköhän se ihan sitä karstaa ole.
Polttoainetta joutuu aina hieman öljyn joukkoon (myös bensaa) kylmäkäynnistyksissä. Etanoli liuottaa tehokkaasti karstaa eri puolilta kampikammiota, öljytilaa ja toki putsaa myös palotilat. Palotilakarstoista suurin osa kuitenkin pitäisi päätyä putkesta pihalle.
E85:lla ajaminen vastaa siis alkuaikoina suunnilleen sitä että olisi lisännyt jotain mietoa moottorin puhdistusainetta öljyn sekaan, siksi järkevää vaihtaa öljyt kertaalleen suhteellisen pian polttoaineen vaihdon jälkeen (kuten myös polttoainesuodatin koska sieltäkin irtoaa moskaa).
Hyvin karstaisissa moottoreissa on tietty sama riski kuin moottorin puhdistuksessa ylipäänsä. Jos kuitenkin välttyy äärimmäisyydeltä eli öljysihdin tukkeutumiselta, on moottori sen jälkeen paljon puhtaampi eikä tarvitse pelätä enää jatkossa lieteongelmia, kuunnella naputtavia painimia jne.
Kannattaa huomata että ensimmäisen postauksen kuvissa ollut auto oli erityisen riskiryhmää ja olisi bensakäytölläkin ilman puhdistustoimenpiteitä varsin todennäköisesti jossain vaiheessa kokenut joko sihdin tukkeutumisen tai sen vielä vaarallisemman vaivan eli karstan tukkiman öljykanavan nelospytyn kiertokangen laakerin ja runkolaakerin välillä.
Tuskimpa ne ihan metallikokkareita on, eiköhän se ihan sitä karstaa ole.
Pikselikorjausta 9-3
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Ei siellä missään sanota että se sihdissä ollut tavara on metallisilppua eikä se kyllä ollutkaan onneksi. Tuo moottori oli vielä vajaan vuoden ihan jatkuvassa käytössä kunnes vaihdettiin äskettäin täysin kunnostettuun konepakettiin kerralla kun alkoi olemaan jakopää finaalissa ja huohotusta esiintyi melko runsaasti. Kerralla kuntoon -periaatteella.
Huomenna taas pitää avata samankaltainen potilas jossa öljyvalo syttyi kesken ajon, taivalta E85:lla takana muistaakseni toista tankillista. Ei näitä nyt joka päivä tule vastaan mutta muutaman kymmenen välein tuolta vanhemmasta päästä. Toinen vanhempien koneiden oireryhmä on sitten venttiilivikaantuvat tai rajusti ohipuhaltavat joista tulee mäntävikaisia.
Huomenna taas pitää avata samankaltainen potilas jossa öljyvalo syttyi kesken ajon, taivalta E85:lla takana muistaakseni toista tankillista. Ei näitä nyt joka päivä tule vastaan mutta muutaman kymmenen välein tuolta vanhemmasta päästä. Toinen vanhempien koneiden oireryhmä on sitten venttiilivikaantuvat tai rajusti ohipuhaltavat joista tulee mäntävikaisia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit