E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tänään varmistettiin 159 tkm ajetun Aerokolkin öljypohja jossa oli asianmukainen huohotinpäivitys. Moottori takaa kannatukseen, DP pois, apurunko pois ja öpohjan ruuvit pois.
2 tankillista E85:sta ajettu, öljypohja auki ja analyysi; sihdissä vain muutama roska mutta öljypohjan pohjalla ihme kiisseliä ja jotain hiekanmurusten kokoista sakkaa lietteenä joka ei tullut lämpimien öljyjen poisvalutuksessa kuitenkaan ulos.
Keskimmäiset runkolaakerit tässäkin ok, kiillottumaa mutta ei naarmuja.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja stara »

villi ajatus imusihdin tarkistamiseksi/ putsaamiseksi..
jos laittaa öljyn tyhjennystulpan kierteille suuttimen tai sitten vaan näppituntumalla ruiskuttaa imusihtiin jotain liuotinta tai ohutta öljyä tms vai lähtisikö sopivasti muotoillulla paineilma"suuttimella" ( esim muoviputkenpätkä tms putkenpätkä ), niin saisikohan jollain painepumpulla roskat tai muut smetanat sihdistä irti. lisäksi ne olisi tietenkin vielä huuhdottava uloskin.
ahtaiden paikkojen kurkistustyökalulla= endoskooppi voisi tietty etukäteen kurkistaa tilanteen tarviiko tehdä mitään ja myös katsoa putsauksen jälkeen.

Paineilmalla ei varmaan kannata huohotusputkia puhaltaa kampikammioon päin, koska silloin isoja klönttejä lähtee kiertoon!!
esim clas ohlsonilla näytti 100 € kustantavan halpis endoskooppi.....
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Liottaisiko öljypohjaan yöksi kaadettu puhdas e85 öljyjen tilalle, noita isoimpia roskia imusihdistä?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Useimmiten ei lähde liottamalla, vaatii mekaanista puhdistusta lisäksi, joskus voimakastakin varsinkin jos karsta on vuosien aikana sinne juuttunut.
Imusihti on niin lähellä pohjaa että saa olla kapea endoskooppi joka mahtuu alle ja jotta näkis jotain niin öljyt ja mähmät olisi pitänyt pariin kertaan liottaa ja valuttaa pois joten epävarmuustekijöitä jää eikä noita kovettuneita O-renkaita tule vaihdettua.
Jos lisäksi endoskoopin kyljessä olisi joku imupilli niin ehkä noita roskia voisi imeä irti.
Ja vielä lisäksi kun öpohja on auki niin voi tarkistella laakereiden kulumaa...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja core2 »

Etanoolihan ei helposti sekoitu yhteen öljynkanssa, esimerkiksi jos kakstahtisensa haluaa etanoolilla ajettavaksi ja siinä ei ole erillistä öljypumppua vaan aikomus on ajaa (premix) eli öljysekoitettulla polttoaineella niin ainakin Klotz'ilta löytyy kolme öljylaatua sekoitettavaksi etanoolin kanssa.
Huom! voi sanoa näin, että se on melkein niin ettei mikään normaali kaksitahtiöljy sovi etanoolin kanssa yhteen.

Tuohon öljypohjan puhdistukseenhan "vesa67" jo vastasikin ettei riitä pelkkä liotus.

Täältä löytyy melkoisesti tietoa Etanoolista, sivusto on kylläkin ruotsiksi, mutta sopiihan se heille jotka osaavat ruotsin kieltä.

Meikäläisestä tuntuu himan oudolta tuo, että etanoolilla ajo olisi aiheuttnut tuon haaverin öljypohjansihdin kanssa. Mutta kaikkihan on mahdollista.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Kun tarkastelee niitä runkolaakereita niin kannattaa kiinnittää huomiota "takimmaiseen" eli siihen joka on lähinnä vaihteistoa.

Kun ottaa sen laakeripukin poies ja yrittää liikutella sitä lohkossa olevaa laakeriliuskaa jos se tuntuu "naheelta" liikkumaan niin yleensä syynä on karsta.

Ja jos näin on niin kannattaa harkita moottorin kunnostusta ... :roll:
Saab 9-5 2.0t 1998
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Miten ysifemma saat vitospukin pois paikoiltaan kun ei se mahdu nousemaan paikaltaan triggeripyörän ja päätykopan välistä ? Eilen viimeksi totesin että ei sitä saa missään kulmassa ujuteltua paikaltaan pois, pitää päätylevy ottaa purkuvaiheessa pois että pukin pääsee poistamaan.

Jostain syystä siltikin kaikissa konevaurioisissa mitä on vastaan tullut vauriot on 3 ja 4 pukkien laakereissa, ei vitospukin laakereissa. Ehkä sinulla on erilainen tilastointi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

ysifemma kirjoitti:
Kun ottaa sen laakeripukin poies ja yrittää liikutella sitä lohkossa olevaa laakeriliuskaa jos se tuntuu "naheelta" liikkumaan niin yleensä syynä on karsta.
Öö tuota... Laakeriliuskanhan kuuluu terveessä moottorissa olla "nahee" pesäänsä. Laakeriliuskahan ei käytössä pyöri yhtään mihinkään.
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja renner »

vesa67 kirjoitti:
Puhdistuksen ja uusien o-renkaiden jälkeen lisäksi päivitettiin huohotusjärjestelmä
Mikäs noiden o-renkaiden osanumero?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

PCS ainakin osaa toimittaa sopivat, osanumerot löytyy tarvittaessa EPC:stä. Mittoja tai materiaalia en ole jaksanut selvittää
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

vesa67 kirjoitti:Miten ysifemma saat vitospukin pois paikoiltaan kun ei se mahdu nousemaan paikaltaan triggeripyörän ja päätykopan välistä ? Eilen viimeksi totesin että ei sitä saa missään kulmassa ujuteltua paikaltaan pois, pitää päätylevy ottaa purkuvaiheessa pois että pukin pääsee poistamaan.

Jostain syystä siltikin kaikissa konevaurioisissa mitä on vastaan tullut vauriot on 3 ja 4 pukkien laakereissa, ei vitospukin laakereissa. Ehkä sinulla on erilainen tilastointi.
Olen hiukan pyyhkässyt ainetta pois tieltä, eli siitä päätykopasta missä on ne öljypohjan kiinnityspultin reiät.

Riittää kun vain toisesta pultin reiästä ottaa ainetta ympäriltä hiukan poies.

Ja sen laakeriliuskan normaalista poikkeavan nauheuden kyllä huomaa kun se karsta pistää vastaan jos sitä siellä on.
Saab 9-5 2.0t 1998
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Saa sen sihdin tosiaan tukkoon ilman etanoliakin, edellisessä avossa oli sihti tukossa jo pari vuotta ennen kun etanoli tuli myyntiin suomessa (ajettu n.170tkm).
http://wormhole.pictures.fi/kuvat/Saab/ ... maller.jpg

Eikä tuo nykyisen avon T8-moottorin sihti kovin puhdas ollut kun se kiskottiiin sieltä liemestä ulos...
http://wormhole.pictures.fi/kuvat/Saab/ ... maller.jpg

Huonot öljyt, pitkät vaihtovälit ja öljyille epäedullinen ajotapa on avain ongelmiin...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Uusimmissa öljyissä jotka täyttävät luokituksen: API SN/CF niin on tarkoitettu nimenomaan etanolikäyttöön. Femmaan johon tehtiin BP-päivitys n. viikko sitten, tulee E85 yhteensoveltuva öljy. Samoin 9-3seen mikäli tässä BPiin siirrytään.

http://www.oilspecifications.org/api_eolcs.php
Viimeksi muokannut Pakari, To Huhti 05, 2012 10:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mielenkiintoista, pitääkin katsella öljyjä jotka täyttää ko. speksin.

Diamond Dieseliä olen käyttänyt sekä Audissa että Saabissa tähän asti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja koistha »

Tuo kuuluisa GM:n 5W-30 öljy on ainakin sellaista (siis se versio, jonka purnukassa lukee Dexos2)
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Vastaa Viestiin