E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei ainakaan motonet:in mukaan.

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-0015

API: SM
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja koistha »

Eri linkki, eri tekstit
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=59-9551

Kumpikohan noista on sitten oikea. Täytyy varmaankin käydä katsomassa purkin kyljestä.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja melberi »

Purkin kyljestähän se varmiten selviää. Luultavasti luokitus on päivittynyt, mutta tietoa ei ole päivitetty sivuille.

Muita öljyjä:
http://www.finnoleum.fi/ajankohtaista.php?id=100
http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... 5W-40.aspx

Ja tarkemmin katsottuna myös monista Mobil 1 -öljyistä löytyy luokitus:
http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW ... bil-1.aspx
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja koistha »

Tai sitten Motonetin myymät 5 litran tonkat ovat vanhaa erää ja ne tosiaan ovat SM-luokituksen kamaa kun taas tuo 20 litranen tulee varmaankin tehdastilauksena ja on varmasti viimeisintä huutoa.

Auton perässä olevissa pöntöissä luki SM, ovat viime viikolla sinne lentäneet suoraan Motonetista.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Öljy uudistunut ja samalla luokitus päivittynyt. Castrollilla näyttää edge täyttävän myös API SN luokituksen.

0w40
http://www.castrol.com/castrol/bodycopy ... Id=7071361

5w40
http://www.castrol.com/castrol/bodycopy ... Id=7071360

Jos tuo motonetin kamppanja, "halutaan myydä vanhat pois" ennenkuin uudet tulevat tilalle :wink:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Joo, näyttää tossa GM:n purkissa mikä itellä on tallissa "dexos 2" kullitettun värinen purnukka olevan API SM. Purkissa pvm vuodelta 2009.

Ilmeisesti tosi vanhassa hopean värisessä purkissa GM super synteettinen 5w-30, jota isä käyttänyt korean letukassa oli SL samoin kuin oli tänä vuonna ostettussa teboil diamond 5w-30 purnukassakin. Tossa hopeanvärisessa GM:ssä oli kuitenkin GM LL hyväksynnät niin kuin uudemmassakin.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Mistä löytäis Mobil 1 5w-50 Api sn luokituksella?
Motonet sm luokituksella oli purkit ja valmistettu 2/2012 ja Prismat sm luokituksella valmistettu 2011. Tokmannit sm luokituksella. Saakohan Suomesta vielä sn kamaa ollenkaan...nimenomaan loppupään viskositeetilla 50.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve,
Onkos juttu periaatteessa niin, että jos moottori on putsattu ja ajellaan pelkällä E85:lla, niin öljylietettä ja muuta mömmöä ei öljypohjaan ja imusihdille kerry? Eli voiko huohotivammasta aiheutuvat ongelmat silloin käytännössä unohtaa? Suositus normaalia tiheämmästä öljynvaihtovälistä perustuu kaiketi etanolin öljyä "laimentavaan" vaikutukseen (?)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja core2 »

En osaa sanoa konverteeratusta moottorista onko se näin, mutta BioPoweri jolla on ajettu vain E85:lla ja vain jokunen tankillinen bensalla, kun sellaisen koneen aukaisee se on sisältä kuin uusi.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Tarkoitatko "moottorin putsauksella" sitä että avataan ölypohja ja putsataan sen pohjalle kertynyt lika ja laitetaan se takaisin. Vanha (T7) moottori ei tällä konstilla tule putsatuksi.

Niin kauan kun näin toimitaan niin sitä putsattavaa kertyy sinne öljypohjaan.

Eli öljypohjan putsaaminen ei poista varsinaista syytä sille miksi sinne kertyy putsattavaa.
Öljypohjan putsaamisesta voi vain päästä eroon selvittämällä syyn miksi se likaantuu ja tietysti korjaamalla se sitten kuntoon.
Yksi putsaus konsti monista on se että konvertoidaan moottori E85:lle ja sen jälkeen seurataan öljypohjan kuntoisuutta avaamalla se määrä välein. Siinä on toki riskinsä.

Helpottamaan öljypohjan kuntoisuuden seurantaa voi tehdä tai hankkia tällaisen öljypohjan ja kun tekee ton tarkastus aukon kannen läpinäkyvästä materiaalista niin onhan homma helppoa.
Saab 9-5 2.0t 1998
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja NoNI »

ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

core2 kirjoitti:En osaa sanoa konverteeratusta moottorista onko se näin, mutta BioPoweri jolla on ajettu vain E85:lla ja vain jokunen tankillinen bensalla, kun sellaisen koneen aukaisee se on sisältä kuin uusi.
Terve,
Ruotsalaisessa tutkimusraportissa kerrotaan, miten E85 käyttö vaikutti konvertoidun Saab 9-5 2,3T vm. 2004 moottorin kuntoon, kun autolla ajettiin konversion jälkeen n. n. 50 tkm E85:lla (väli 60 tkm - 110 tkm). Ks. http://www.best-europe.org/upload/BEST_ ... 100121.pdf (Appendix 5). Puhtaampana pysyi saapikkaan moottori tuossa tutkimuksessa. Raportista lainaus:"The oil pan show no residue and one can conclude that E85 in general results in less residue inside the engine compared to using gasoline". Muutenkin moottorin kunto pysyi hyvänä.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja core2 »

pilkkitikka kirjoitti: Terve,
Ruotsalaisessa tutkimusraportissa kerrotaan, miten E85 käyttö vaikutti konvertoidun Saab 9-5 2,3T vm. 2004 moottorin kuntoon, kun autolla ajettiin konversion jälkeen n. n. 50 tkm E85:lla (väli 60 tkm - 110 tkm).
Kirjoitin noin koska en tiedä kuinka tarkkoja näiden konverteerattujen autojen omistajat ovat sen jälkeen.
Aidoista BioPowereista taas tiedän sen ettei tarvitse öljypohjia aukoa koska se olisi aivan turhaa työtä, olen näitä BP:n esisarja autojen moottoreita useammankin nähnyt avattuna ja ne olivat kuin niillä ei olisi koskaan ajettu. Edes ulos tehtaalta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Vaikuttaa siis siltä, että viina vie huolet pois....siis mitä öljylietteen muodostukseen ja imusihdin tukkeutumiseen tulee - edellyttäen kumminkin, että viinan käyttö aloitetaan "puhtaalta pöydältä". Muuten voipi käydä kuten tämän ketjun alussa kerrotaan.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja core2 »

pilkkitikka kirjoitti:Vaikuttaa siis siltä, että viina vie huolet pois....siis mitä öljylietteen muodostukseen ja imusihdin tukkeutumiseen tulee - edellyttäen kumminkin, että viinan käyttö aloitetaan "puhtaalta pöydältä". Muuten voipi käydä kuten tämän ketjun alussa kerrotaan.
Melkein näin voidaan sanoa.
E85'lla ajamisen edellytys saabin valmistajan mukaan on taajempi öljyjenvaihto väli 10000 km. tämä on kehoitus tehtaan BP valmisteiseen autoon, mutta myös suositeltava jälkikäteen konversoituun autoon, jälleen edellyttäen, että tämä toimenpide on tehty erittäin huolellisesti tarkoittaen öljyn/filtterin, polttoainefiltterin vaihtoa sekä öljypohjan tutkimista/puhdistusta, polttoaine filtteri on syytä vaihtaa uudelleen noin vuoden kuluttua konversiosta täällä saab merkkiverstaat neuvovat näin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin