E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3431
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Juuri se. Yleensä toimii jos on vaan yhtenä kappaleena. Erittäin usein se on mennyt poikki ja sen jälkeen ei toimi huohotus kunnolla. Tästä taas seuraa koneen karstoittuminen ja sen seurauksena öljyn imusishdin tukkeutuminen.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Kyllä se ehyeltä näytti ainakin päällisin puolin. Pitää vielä huomenna kattoo paremmin kun tietää nyt varmasti mistä kyse.

Mites tuon etanolin suhteen kannattaako tuohon sitä tankata. Kertaakaan en ite vielä tankannu juuri siksi ennen kun tuo öljypohja oli käytetty auki.

Kannattaako vaikka sitten tankillinen pari ajella ennen kun on uudestaan tuo pohjan avaaminen edessä (tarkoitus siis käyttää uudelleen auki jonkun tuhannen päästä). Eikös sillä ollut puhdistavia vaikutuksia? Vai onko tuo riittävä toimenpide tuo öljyjen ja suodattimen vaihto tuhannen välein nyt pari/kolme kertaa?
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Mono »

Jos öljy on vaihdettaessa puhdasta, voinee jatkaa normaalilla vaihtovälillä, mikä se sitten onkaan.

Näkeekö sieltä tyhjennys tulpan reiästä sihtiä?

Etanolista lienee sekin hyöty, kun kerran kone on puhdas, puhtaana se myös pysyy.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Mistäs sen etanolin pitäisi konetta puhdistaa? Ainakaan 10tkm ajolla ei mitään kaksista ilmiötä näkynyt kun öljypohja ja kansikin irti oli. Ekalla kerralla siis putsattiin sihti ja tokan öljypohjan avauksen yhteydessä kävi myös kansi pois. Venttiilit oli karstassa yms etanolista huolimatta.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jossain määrin kone puhdistuu E85:llä ajaessa, mutta ongelma onkin se että esim. öljypohjaan jäävä karstamuru ja lieju ei tule pois öljyproppua avaamalla. Itse tämän totesin omassa 9-3:ssa. Semmonen keko oli imusihdin alla, kun irrotin pohjan koneesta isomman rempan yhteydessä. Parempi on aina hiukan ennakoiden näitä laittaa, koska vian ilmettyä on jo jotain vakaviakin vaurioita syntynyt...

Pitkällä aikavälillä olen huomannut öljyn pysyvän kirkkaampana vaihtovälin. Sellainen punertavan ruskea on tuo poistettu öljy ainakin miun Saabeissa kymppitonnin ajolla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Kiitoksia kaikille aiempiin kysymyksiin vastanneille.

Nyt olis ensimmäinen tuhannen kilsan pätkä ajettuna aiemmissa viesteissä kertomani remontin jälkeen. Nyt on uudet öljyt sisällä ja jonkun verran oli mustuneet entiset jo tuolla pätkällä.

Samaan syssyyn laitettiin venttiilikopan tiiviste, uudet tulpat ja kannenpulttien kireys tarkistettiin. Yläpuoli näytti korjaamon mukaan hyvältä ja jakoketjukin oli kireällä.

Nyt kiinnostaisi tuo etanolin tankkaus tuohon autoon niin tuli taas muutama kysymys mieleen.

Eli tarviiko tuohon jonkilaista "sopeutusta" eli ajanko bensat pois tankista ja etanolia täyteen vai pitäskö sitä esim. osittain bensaa ja etanolia sekaisin aluks laittaa vai onko mitään merkitystä? Ja kannattaako tuo nyt jo yhden tankillisen jälkeen tarkistaa tuo imusihdin tilanne uudestaan kun noita ongelmia tässä autossa ilmeni.

Hirvittää vähän kun tämän ketjun selailin läpi että mitenköhän tuossa käy :D

Harmi kun ei ite päässy näkemään että mitenkä pahalta tuo alakerta näytti ja miten siistiksi sen putsasivat kun korjaamossa teetin nuo rempat.

-Tomi
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Laitetaan sen verran tähän synkkään ketjuun valoakin.. Meillä on tässä 2 femmaa perhepiirissä 2004 ja 2005 mallivuodet - eli päivitetyllä huohotinjärjestelmällä jo tehtaalta lähtiessään. Ei ole halpisöljyillä, eikä pitkillä huoltoväleillä karstoitettu. Kummastakaan ei ole öljypohjaa avattu puhdistustarkoituksessa ja molemmilla on se 80tkm E85:llä takana. Toinen on täysin alkuperäinen ja avaamaton T7 ja tuo omani on sitten vahvistetulla sisuskaluilla kasattu eli öljypohjaan on siis katsottu pakosta sisuskalujen vaihdon yhteydessä mutta mitään puhdistustarpeita ei ilmennyt.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Näin minäkin kuvittelin että tuossa -07 vuosimallissa ei noita ongelmia enää olis mutta kyllä se vaan niin on että huonolla pidolla saa pilattua minkä tahansa moottorin :(

No onneksi on tullut ahkerasti selattua tätä foorumia niin tiesi etukäteen mitä saattaa olla luvassa. Jos olis auton oston jälkeen suoraan "halapaa" polttoainetta menny tankkaamaan ni olis varmaan jo romuttamolla tuo auto :D

Lähinnä vaan mietityttää että minkähän verran tuolta voi tuota karstaa yms. lähteä vielä liikenteeseen vaikka on nyt kertaalleen putsattu? No se ei varmaan selviä kun kokeilemalla :D
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Laitetaanpas tähänkin vähän jatkoa. Eli sen pari tankillista ajelin e85:lla ja tänään käytettiin uudelleen tuo öljypohja auki. Imusihtiin ei ollu kertynyt enää yhtään mitään ja hyvältä oli muutenkin näyttänyt paikat. Nyt on mielenrauha saavutettu tuonkin asian suhteen :)

On muuten hyvä ja asiantunteva palvelu Kuopiossa fin turbolla. Ja edukaskin. Tais jäädä pitkälti alle 300 e yhteensä kun kahdesti tuo pohja avattiin. Eka kerta tietysti sen turbo remontin yhteydessä oli vähän halvempi mut ei tää yksittäinenkään kerta minusta kovin kallis ollu. Suosittelen kyllä jos ei iteltä nuo hommat onnistu.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Heisenberg
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 17:14

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Heisenberg »

Moi! Tässä kans suunnitteilla jos tuohon omaan laittasin biopower softan. Autoon juuri tehty toi forte pesu, jonka jälkeen öljypohja otettin auki ja sihtihän oli ihan tukossa! 8O Kysymys oiskin että jos/kun ton softan autoon hommaan niin tarviiko siinä vielä kerran ottaa öljypohja auki ja putsata paikat? Et onko tossa viinassa voimaa vielä jotain likaa moottorista irroittaa vai viekö tommonen forte kaiken paskan mukanaan?
juukert
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Helmi 11, 2018 12:06
Paikkakunta: Kaustinen

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja juukert »

Hei.
Olisiko omassa autossa myös aiheellista puhdistaa öljypohja ja siivilä? Auto on 9-5 2.0t 2008 aut biopower, ruotsintuonti n.180tkm mittarissa.
Saab 9-5 2.0t -08 biopower (nykyinen)
Saab 9-5 2.3t aero -00
Saab 900c 2.0 -88 (ensimmäinen Saab)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja AZP »

Öljypohjan putsaamisesta ei koskaan ole kustannuksia ja työtä suurempaa haittaa. Sitä pienempää huolta asiasta voi kuitenkin kantaa mitä useampi seuraavista ehdoista täyttyy auton historiassa:

- ajettu paljon (tai pelkästään) etanolilla
- kilometrit kertyneet pääasiassa maantieajosta
- MY2004 tai uudempi, eli jo tehtaalta toimivalla huohotuksella
- vaihdettu öljyt tavallista huoltoväliä tiuhemmin

Sen sijaan jos edellä mainituista ei oikein mikään täyty, ja siirtyy vielä käyttämään polttoaineena etanolia, on sitäkin suurempi syy kurkata sinne öljypohjaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja balanced »

9-5Vector2001 kirjoitti:Mielestäni 3 vaihtoehtoa:
-Ajat bensalla hyvillä mielin kuten tähänkin asti, etkä tee mitään, koska ei varsinaista tarvetta (öljysihdin puhdistus ei koskaan ole turhaa)
-Tankkaat E85, otat riskin ja ajelet ilman ö-pohjan avaamista, jos punainen idioottivalo syttyy aikanaan, niin se on sitten voi voi
-Tankkaat E85 ajat tankin, kaksi, avaat öljypohjan ja puhdistat kaiken mitä löytyy jos löytyy ja olet varma että kaikki on kunnossa
Nonnii, toteutettu näistä keskimmäinen vaihtoehto jotakuinkin. Paitti että eilen avattiin Saabiantilla öljypohja muun remontin yhteydessä 14000 km:n etanoliajon jälkeen. Ei ollu mitään merkittävää kuulemma näkynyt. Tiheitä öljynvaihtoja tein kyllä etanolikäytön aloittamisen jälkeen jokusen ja tiedossa oli että ö-pohja oli avattu jokunen aika ennen auton hankkimista, eikä silloinkaan ollut ylimääräistä löytynyt. Että näin täällä tällä kertaa.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
frip
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Touko 18, 2009 21:32
Paikkakunta: Espoo

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja frip »

Kesällä pikaisesti hankittu etanolikäyttöinen farmari-automaatti-9-5 (2.0t) vm. 2002 alkoi vilkuttaa jokin aika sitten öljynpainevaloa, jonka johdosta (forumia selailtuamme) päätimme ottaa öljypohjan auki ja tarkistaa tilanteen. Ja tukossahan pohjan sihti aikalailla oli (kuva). Avattuamme samalla myös venttiilikopan (tarkoituksena on samalla tehdä myös jakopään korjaus, ketju jo rollottaa), osoittautui, että sieltä löytyi aikalailla karstaa (kuva). Karstan määrä lienee tässä tilanteessa sellainen, että Forte-käsittely on koneelle tarpeen.

Tämän johdosta nousikin esiin kysymys osaavammille foorumin asiantuntijoille, josko jollakulla olisi kokemusta:

Forte-käsittelyä ei ymmärrettävästi voi tehdä kuin vasta koneen kasaamisen jälkeen (niin, kunpa olisimmekin tehneet sen jo ennen sihdin putsaamista...). Kun nyt kerran olemme putsanneet öljypohjan sihdin jo kertaalleen varsin puhtaaksi (kuva), niin onkohan tarpeen purkaa öljypohja uudelleen Forte-käsittelyn jälkeen sihdin puhdistamiseksi mahdollisesti irtoavan ja sihtiin tarttuvan karstan osalta? Voiko Forte-käsittelyssä irrota tämän verran karstoittuneesta koneesta niin paljon tavaraa, että käsittelyn jälkeisen öljynvaihdon lisäksi olisi tarpeen avata öljypohja uudelleen? Vai lieneeköhän suurin karstamäärä poistunut jo tämän aiemmin tehdyn putsauksen yhteydessä?

Eihän tuo muutaman tunnin työ nyt tokikaan aivan mahdoton ole, mutta jotenkin olisi toiveissa päästä hiukan vähäisemmällä vaivalla. Jos ja kun kerran Forte-käsittely irrottaa ja liuottaa karstaa siten, että ne valuvat öljynvaihdon yhteydessä pois, niin ehkä koneeseen ei jää enää tässä vaiheessa mömmöä niin paljoa, että se heti uudelleen tukkisi sihdin. Olisikohan näin? Vai pitäisikö tuo tehdä kuitenkin ns. pidemmän kaavan kautta?
ex 96(78), 900EMS(79), 900i(84), 9000CD 2.3(90)
9-5 2.0t(02) 9-5 2.3t(99)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuolla on ihan järkyttävän paljon karstaa. En laittaisi mitään pesuaineita tuohon koneeseen. Öljyjäkään en menisi vaihtamaan pesevämmäksi tms. sen takia, ettei tuo kaikki varastoitunut karsta keksi lähteä liikenteeseen. Vain täysi koneen purkaminen ja jokapaikan nuohoaminen puhtaaksi saattaisi olla keino päästä eroon karstasta. Täällä Joensuussa on yksi Saabi, josta on öljypohjaa avattu useampaan otteeseen, kun karstaa irtoaa kokoajan lisää ja lisää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin