Enpä usko että julkisilla yhtiön nettisivuilla noin pahasti valehtelisivat.
Kuvittele vaan 100% tuotantoon vaadittavien biojätelaitosten koko, ja minimimäärä biomassaa jotta tuotantoa olisi riittävästi. Uskoisin että noin 15-20% pystyvät etanolistaan tuottamaan kotimaan biojätteistä, mutta loppu on pakko tuottaa (tai hankkia) muilla tavoilla?
En itse ole löytänyt ST1:n sivuilta mitään tioetoa siitä kuinka suuren prosenttiosuuden kauppaamastaan etanolista tuottavat jätteistä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Miten monella tavoin tämän lauseen voi tulkita ?
Lainaus eo. sivulta : "RE85-polttoneste sisältää 80–85 % bioetanolia, jota St1 valmistaa kotimaisesta elintarviketeollisuuden, kauppojen ja kotitalouksien biojätteestä"
^(joku moderaattori päätti ettei tällä forumilla saa lainailla jotta hän pysytyy lukemaan viestejä hitaalla älypuhelimellaan niin siksi joutuu alustamaan viestejä aika paljon). Niin missä tiedotteessaan St1 on ilmoittanut kuinka suuren prosenttimäärän tuottamastaan polttoaineesta ovat tehneet biojätteestä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
No ei sitä RE85:sta niin hirveästi mene. Myynti on luokkaa 0,3% polttoainemyynnistä. Ja se on täysin kotimaisista jätteistä tislattua, sehän on jo moneen kertaan todettua.
(98E5 ja 95E10 etanoliosuus on sitten sitä tuontitavaraa. Siksi niitä kannattaakin välttää.)
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
ng900aero kirjoitti:^ Montako sataa litraa vuorokaudessa meinaat St1:n maanlaajuisilla laitteilla tislattavan? "ei noilla vielä kuuhun mennä".
St1:n Haminan väkevöintilaitoksen vuosikapasiteetti on 44 miljoonaa litraa, eli vastaus kysymykseesi on noin 1205 sataa litraa päivässä. Tämä on siis lähes 100 % alkoholia, joten kun siitä tehdään tuota RE85-polttoainetta, on lopputuotteen kapasiteetti luokkaa yli 140000 litraa päivässä. Sillä tankkaa jo muutaman Saabin.
En usko että kuuhun on kukaan bioetanolilla ajatellutkaan mennä.
En kyllä ymmärrä miksi pitäisi sillä etanolilla ajella jos on bensaakin vielä myynnissä.
Onko vielä jollekin voinut jäädä epäselväksi se tosi asia että :n moottori likaantuu ja karstoittuu sisältä juurikin sen takia että niissä käytetään bensiiniä
En ymmärrä miksi pitäisi käyttää bensiiniä joka pääasiassa Suomessa tuotetaan Venäjältä tuodusta raaka-aineesta jos kerran on tarjolla 100% kotimaista vaihtoehtoa joka pitää vielä moottorin puhtaampana kuin bensiini.
Ihan jo periaatteesta ajetaan E85:llä, kun se on kotimaista. Lisäksi ainakin toistaiseksi polttoainekulutkin ovat pienemmät kuin bensiinillä ajaessa. Mikäpä sen parempaa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kyllä omaan kulkineeseen ei tule muuta kun e85 ja toisinaan Si-Alcohol putsariksi. Näillä pojoteltu 20 tkm., menemään. Pari kertaa joutunut matkalla tankkaamaan bensaa kun ei ole reitin varrelle osunut e85 asemaa.
Eikä muuta voi sanoa kun, että auto tuntuu tukkoiselta nuhapumpulta kun bensaa tankissa. Muutos on todella radikaali mielestäni vedon ja reagoinnin suhteen kaikilla osa-alueilla bensan tappioksi.
Enpä usko että julkisilla yhtiön nettisivuilla noin pahasti valehtelisivat.
Kuvittele vaan 100% tuotantoon vaadittavien biojätelaitosten koko, ja minimimäärä biomassaa jotta tuotantoa olisi riittävästi. Uskoisin että noin 15-20% pystyvät etanolistaan tuottamaan kotimaan biojätteistä, mutta loppu on pakko tuottaa (tai hankkia) muilla tavoilla?
En itse ole löytänyt ST1:n sivuilta mitään tioetoa siitä kuinka suuren prosenttiosuuden kauppaamastaan etanolista tuottavat jätteistä.
Osaako joku vastata, miksi tankkaamani RE85/E85 ekoflex(tai jotain sinne päin), on välillä lähes
väritöntä ja välillä pinkin punaista?
Tuleeko nämä tavarat eri tuotantolaitoksista?
Onko ruotsissa E85 punertavaa, että olisi joukossa tuontitavaraa?
ng900aero kirjoitti:^ Montako sataa litraa vuorokaudessa meinaat St1:n maanlaajuisilla laitteilla tislattavan? "ei noilla vielä kuuhun mennä".
St1:n Haminan väkevöintilaitoksen vuosikapasiteetti on 44 miljoonaa litraa, eli vastaus kysymykseesi on noin 1205 sataa litraa päivässä. Tämä on siis lähes 100 % alkoholia, joten kun siitä tehdään tuota RE85-polttoainetta, on lopputuotteen kapasiteetti luokkaa yli 140000 litraa päivässä. Sillä tankkaa jo muutaman Saabin.
En usko että kuuhun on kukaan bioetanolilla ajatellutkaan mennä.
En tiedä kirjoititko tahallaan vähän harhaanjohtavasti, mutta...
"Haminan väkevöintilaitoksen vuosikapasiteetti tulee olemaan 44 miljoonaa litraa 99,8 prosenttista bensiiniin lisättävää bioetanolia ja investoinnissa on jo valmistauduttu kapasiteetin kaksinkertaistamiseen."