E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Lupe-81 kirjoitti:Minkäslaisella huoltohistorialla ja käytöllä tuo sitten on ollut? Automaatti/manuaali?
Eipä ole tietoa kun ei ole oma auto, automaatti kylläkin. Onko vaihteistolla jokin vaikutus karstoittumiseen ?
Pointti olikin se ettei se uusi lohko/huohotinversio pelasta karstoittumiselta jos öljyt päästetään huonoiksi. Vastaavasti vanhempaakin vuosimallia on avattu "turhaan" koska pohja on ollut tyhjä ja korreloivasti öljynvaihtoja tiuhempaan. Historialle ei mitään voi mutta sakanpoistolla ja järkevillä öljynvaihtoväleillä pääsee pidemmälle.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Turbisti
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 15:55

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Turbisti »

Mitä nyt huoltokirjasta vilkaisin kilometrejä, en sitten tiedä onko välissä vaihdettu öljyjä... Juuri tuotu ruotsista, Aero, automaatti ja 205tkm rullattu, etanolilla 2tkm noin.
0, 31tkm, 62tkm, 95 tkm, 106tkm, 123tkm, 136tkm, 149 tkm, 161tkm, 174tkm,192tkm, 202tkm, 204tkm.
Viimeiset kaksi siis isällä. hurjalta vaikuttaa nuo alun huoltovälit, huollot kuitenkin merkkiliikkeissä. (pahin mahdollinen? :D )
Eräs ostohalukas väitti, että öljypohjan aukaisu olisi kovakin homma ja siis siksi aloin miettimään. Autoon jokatapauksessa kohta asennetaan lohkolämmitin ja varmaan se kannattaa aukaista se pohjakin. Ristiriitainen informaatio vähän mietityttää, suurimmilta osin siksi että saabcom, jossa softatin niin ei ohjeistettu kuin öljyjen ja suodattimen vaihtoon tulppien lisäksi.
On se vaan tuommoinen :saab: femma aero espresson mustana komea näky faceliftina, loistava ajaakkin :)
9-3 Vector 2,0t BioPower SC - 08
Eksä:9-5 Aero - 04 BioPoweroitu Espressoblack
Eksä :9-5 Vector 2,3T BioStage1 -02 +250hp
EnsirakkausEx :9000 CS 2,0t - 97 acc ja ratti löytyy
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Itsellä tuo farkku on about samanlaisilla övv:llä kuin tuo sinun esimerkki, liisarina ollut ruotsissa. Itsellä konvertoitu viinalle ja avattu pohja 2tkm tämän jälkeen, oli ollut suht puhdas. Jakopää olikin sitten valmis 250tkm ajettuna, anopin - 06:sta jakopää oli valmis vielä aikaisemmin :p

Voiko tuosta mitään päätellä, tuskin. Tai sitten sen, että ehkäpä sillä ajoprofiililla on väliä (maantie vs keskusta).
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
diff
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Loka 08, 2016 16:32

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja diff »

Mulla on 95 vm1999 jakopää remppa ja kannessa venttiili vaurio mikä nyt kuitenkin korjattu . Huomenna postista haettava jakopää osat sekä huohotin päivitys osat ... lienee parasta tarkistaa tuo öljy sihti nyt samalla kun puoli pataa on purettu. Kysymys kuuluu joudunko porailemaan joitakin pultteja saadakseni öljy pohjan irti saab 95 2.3 vm.1999.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

diff kirjoitti:Kysymys kuuluu joudunko porailemaan joitakin pultteja saadakseni öljy pohjan irti saab 95 2.3 vm.1999.
Et joudu. Oli vain parina vuonna Aerossa piilopultit.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja balanced »

Mielessä siintää re85:in siirtyminen. Ajatus oli että kunhan saan ensin perheen ajettua joululomille maalle niin voisi alkaa viinaksia tankkailemaan sen jälkeen. Jonkin verran olisi tuossa lomilla omia ajoja tiedossa. Kesällä ostetun 9-5:n (vm. 2000 Aero) historiasta on sen verran tiedossa että 140-160tkm tehty puolimoottori remontti. Sitä ennen ollut pitkät öljynvaihtovälit, eli käynyt köpelösti. Remontin yhteydessä oletettavasti tehty myös huohotinpäivitys ja 10tkm öljynvaihtovälit siitä alkaen. Bensalla ajeltu, nyt 260+tkm mittarissa.

Öljypohja on avattu aiemman omistajan toimesta 2014 tai 2015 eikä sihdistä tai pohjasta löytynyt kuulemma silloin juuri mitään ylimääräistä. Itse vaihtelin tänään öljyt ja suodattimen sekä avasin venttiilikopan tiivisteen vaihtoa varten. Samalla tuli kannenpultit tarkistettua. Suodattimessa ei mitään ylimääräistä ollut kun sen suolistin. Venakopan sisällä näytti tältä:

https://www.dropbox.com/sh/y73rou6zpwix ... fPwDa?dl=0

Eli jakopään puolella päädyssä on karstaa, kynnellä kun raapaisee niin jotain lähtee mukaan. Muuten enimmäkseen väriä vaan. Ne kopan pillit oli auki, paineilma kulki läpi eikä rapaa roiskunut. Viimeisessä kuvassa koppa pyyhittynä öljystä ja hieman putsattuna.

Että olisko villejä veikkauksia, kuinka pian viinaan siirtymisen jälkeen olisi syytä miettiä öljypohjan avausta tämän näköisellä koneella ja näillä tiedoilla, vai kannattaako ylipäätään? Helppoa on varmasti sanoa että auki vaan heti varmuudeksi, mutta jos itselläsi olisi tällainen tapaus, niin mitenkä toimisit? Öljyt nyt menee vaihtoon joka tapauksessa taas aika pian.

Itellä kun ei ole arviointikykyä tämän suhteen kauheasti niin kaikki valistuneet näkemykset otetaan kiitollisena vastaan.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

Mielestäni 3 vaihtoehtoa:
-Ajat bensalla hyvillä mielin kuten tähänkin asti, etkä tee mitään, koska ei varsinaista tarvetta (öljysihdin puhdistus ei koskaan ole turhaa)
-Tankkaat E85, otat riskin ja ajelet ilman ö-pohjan avaamista, jos punainen idioottivalo syttyy aikanaan, niin se on sitten voi voi
-Tankkaat E85 ajat tankin, kaksi, avaat öljypohjan ja puhdistat kaiken mitä löytyy jos löytyy ja olet varma että kaikki on kunnossa

Henkilökohtaisesti näkisin öljysihdin puhdistamisen olevan vain huoltotoimenpiteen, jota ei kannata jättää välistä. Kyllähän siihen elämästä joitakin tunteja kuluu mutta monet viettävät niitä sohvallakin, eikä se tunnu olevan hukkaan heitettyä lainkaan.
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja balanced »

Kiitos. Joo, onhan ton kanssa aika monta sunnuntaita askarreltukin ja ihan terapiamielessä. Edessä olevat öljypohjan pudotus ja apurungon puslien laitto vaikuttaa sellasilta vaan että mieluummin tekis vähän isommissa tiloissa tai enemmän kokemusta saabeista omaavan kanssa. Laittelin ilmotusta tonne ostetaan palstalle myös, toistaiseksi ei yhteydenottoja. Jos liikkeessä pitää tehdä niin voi rahanmeno vähän itkettää. Tähän asti saanut kaiken muun ite tehtyä kyllä paitti tuulilasin vaihdon.

Eräässä saabeihin erikoistuneessa korjaamossa kerrottiin että jos öljypohja viimeaikoina avattu eikä ole merkittävästi karstaa löytynyt niin heidän mielestä ei ole erityisen kiire avaamisella. Että useamman tankin voi ajella. Kun ei itellä ole vertailukohtia kauheasti niin kiinnosti kuulla näkemyksiä myös tuosta karstaisuudesta. Että näyttääkö tuon yläkerran osalta vähälle/paljolle ja mitä tuosta pitäis ajatella.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Aikanaan laitoin tuon ekan omistamani 9-5:n koneen t5-männille ja samalla se öljypohja oli auki. Karstaa ei sihdissä ollut. Ajettiin vuosia bensalla kunnes e85:lle päivitys. Ite vaan ajoin sillä ilman sen kummempia. Uusi omistaja oli kuullut kauhutarinoita ja avasi pohjan. Ei siellä mitään ollut toisellakaan kerralla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
alps
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2011 16:35
Paikkakunta: Espoo

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja alps »

Öljypohjan avaaminen on täälläkin ajatuksissa, mutta toivoisin asiantuntijoiden mielipiteitä homman järkevyydestä. Auto on vuoden 2008 9-3 SC, tehtaan BioPower 2,0t manuaalilaatikolla. Ruotsista tullut viime syksynä, polttoainehistoriasta ei tietoa, mutta nyt ajettu 2-3tkm etanolilla. Öljynvaihdot ja huollot on tehty melko tasaisesti 15tkm välein, kokonaiskilsat 154ktm. Viimeinen huolto elokuussa 2016. Käsittääkseni näissä uudemmissa koneissa ongelmia on ollut vähemmän, ilmeisesti koska öljyä on koneessa pari litraa enemmän, jolloin ne kestää hiukan paremmin.

Mitä mieltä raati on, kannattaako takia sijoittaa 300-400€ öljypohjan avaamiseen? Mielenrauhan tuolla saisi. Jos aikoo tehdä, nyt taitaisi olla hyvä aika. Meininki on pitää auto ja nauttia loppuun saakka. Onkohan ongelmia edessä jos ei avaa..
9-3 SC 2.0t BioPower MY08
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja petrisa »

NG9-3:ssa ei tietääkseni ole ollut mitään näitä sihti-ongelmia. Aivan eri moottori kyseessä. Koskee vanhempia OG9-3 malleja (9-5 myös). Itselläni ensimmäisiä vm -03, johon 5 vuotta sitten tehty etanolimuutos. Eikä ongelmia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

:D Meneehän se auto loppuun saakka öljypohjaa avaamattakin!
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Ostin pari kuukautta sitten Ruotsista tuodun 2006 9-5 2,0t tehtaan biopowerin 220 000 km mittarissa. Turbon kuntohan se alkoi mietityttämään joten soitin korjaamolle ajan tarkistusta varten (itsellä kun ei oikein ole taitoa/tilaa missä tehdä). Aika löytyikin heti seuraavalle päivälle ja sieltäpä sitten soitettiinkin, että alkaa olla jo melko lopussa tuo ahdin (mitään savuutusta tai muita oireita ei vielä ollut havaittavissa).

Kävikin tuuri kun kysyin, että milloin kerkeisivät vaihtaa uuden ahtimen niin ilmoittivat, että voivat aloittaa heti ja huomenna valmis. Pyysin, että samalla tarkastaisivat tuon öljypohjan ja sihdin. Ensin epäilivät, että ei tässä vuosimallissa enää mahda tarvita. Vaadin kuitenkin, että näin tehdään.

Autoa pois hakiessa sainkin sitten kuulla järkyttävät uutiset. Eli öljypohja aivan "lietteessä" ja sihti melkein täysin tukossa :( täystuho oli heidän sanojen mukaan enää metreistä kiinni. Että olipa hyvä kun vaadit tuon tarkistuksen. Ei ilmeisesti ollut tähän autoon paljoa etanolia tankkailtu.

No nyt on uusi garretti paikoillaan sihti ja öljypohja putsattu mutta ongelmahan nyt ei varsinaisesti ole vielä ratkennut.

Korjaamon ohjeet oli seuraavat: Öljynvaihto väli max 1000 km muutaman kerran ja sitten uudellen pohja auki ja tarkistus/putsaus.

Onko nuo ohjeet ihan ok vai olisiko jollakin antaa vinkkejä mitä kannattaisi tehdä?
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3431
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Kurkkaa onko venttiilikopan vieressä, imusarjan päällä oleva takaiskuventtiili rikki. Vahva veikkaus, että on tai ainakin äskettäin uusittu.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Kiitos vinkistä

Minkä näkönen osa on kyseessä kun on tuo autotietämys vähän heikkoa :D

Onko se sellanen vaalea osa kahen letkun välissä heti siinä venttiilikopan takana kun nostaa sen muovisuojuksen pois vai oonko ihan hakoteillä :D

Mites se testataan? otetaanko irti ja puhalletaan vai miten. Varmaankin toiseen suuntaan pitäs vaan päästä jos takaiskuventtiili?
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Vastaa Viestiin