E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
frip
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Touko 18, 2009 21:32
Paikkakunta: Espoo

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja frip »

Auts.
Mertmi kirjoitti:Vain täysi koneen purkaminen ja jokapaikan nuohoaminen puhtaaksi saattaisi olla keino päästä eroon karstasta. Täällä Joensuussa on yksi Saabi, josta on öljypohjaa avattu useampaan otteeseen, kun karstaa irtoaa kokoajan lisää ja lisää.


Kiitokset nopeasta ja ymmärrettävästä vastauksesta, vaikka sisältö ehkä ei toivomamme ollutkaan. Katseltuani muita kuvia venttiilikoppien sisuksista tämä näkymä hiukan huoletti. Eikä siis ehkä aivan suotta.

Pitääpä nyt sitten miettiä taktiikkaa, miten tämän kanssa etenisikään; olisikohan tuossa mitään mahdollisuuksia putsata edes joitain kohtia niiltä osin, kun kone on nyt auki mm. jakopään korjauksen johdosta? Kun tuo öljypohjakin on nyt hetken poissa, niin voisiko kierosti ajatella edes pienimuotoista "moottorin sisäpuolista liuotinpesua" siten, että putsaisi jollakin Fortella tms. pesuaineella ainakin joitakin sopivia kohtia? Silloin voisi valuttaa möhniä suoraan valuma-astiaan koneen alle eivätkä karstat jäisi pyörimään koneeseen ja tukkimaan sihtiä? Eriskummalliselta vippaskonstiltahan tämäkin kyllä kuulostaa, ja ymmärtämättä virtauskanavien rakennetta/kulkua tämä voi olla ojasta allikkoon menemistä.

Lisäksi on tietty selvää, että se suurempi joukko möhnää on arvatenkin em. kuvan ulkopuolella, näkymättömissä ja jotensakin ulottumattomissa. Onkohan nyt sitten lisäksi pelkoa, että etanolilla ajettaessa kone jatkuvasti "putsautuu" (eli tämä suurimääräinen karsta irtoilee jotenkin pikkuhiljaa), ja joudumme tuohon "joensuulaiseen syndroomaan" eli aukomaan öljypohjaa säännöllisin (ja siis harmillisen tihein) väliajoin tukkeutuvan sihdin ja vilkkuvien öljynpainevalojen johdosta? Parinsadan tuhannen kilometrin välein tuollaisen muutaman tunnin operaation toki voisi ajatella tekevänsä, mutta normi-öljynvaihtojen alkaessa tapahtua joka kerta öljypohja irroittamalla kuulostaa hiukan liian työläältä ja harmilliselta...
ex 96(78), 900EMS(79), 900i(84), 9000CD 2.3(90)
9-5 2.0t(02) 9-5 2.3t(99)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Asia on kieltämättä hankala, kun kukaan ei pysty ennustamaan irtoaako lika E85:llä vai ei. Jos se pysyy kiinni, niin periaatteessa voisi vaan jatkaa ajamista ilman pesuja. Ehkä paras arvaus on laittaa kone nippuun puhdistetuilla osilla. Ajaa vaikka 5-10tkm ja avata öljypohja uudelleen. Siitä sitten arvioimaan, kuinka paljon karstaa kertyi... En tosiaan loukkaannu, jos joku esittää eriävän mielipiteen. Tapanani on ollut ajatella hommaa kokonaistaloudellisesti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja aero »

Jos siitä nyt on öljypohja ja venakoppa irti, niin paljonko hävettäisi nostaa vielä hattu pois? Meinaan jos kannen ottaa irti, pääsee paitsi näkemään alakerran myös ylhäältäpäin ja pesemään sen kannen kunnolla, niin potentiaalinen likamäärä vähenee kertaheitolla.

Ja miten muuten öljykanavat lohkossa menee? Saako niitä pestyä miten kone paikallaan, kun se tuossa kohtaa on auki sekä ylhäältä että alhaalta? Toki ei tuossa enää kaukana ole ottaa se koko myllykään irti, jolloin voi ainakin tehdä kaiken kunnolla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
frip
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Touko 18, 2009 21:32
Paikkakunta: Espoo

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja frip »

aero kirjoitti:Jos siitä nyt on öljypohja ja venakoppa irti, niin paljonko hävettäisi nostaa vielä hattu pois?
No niin, kiitokset yllyttämisestä, näin tämäkin korjausoperaatio taas lähtee - lapasesta (ja ehkäpä tämän keskusteluketjun aiheesta). Ei koskaan ennen ja nyt taas :)

Kyllähän tuo kutkuttaa ajatus siitä, että jatkaisi hiukan pidemmälle (ja tekisi paremmin) tämän korjauksen: ottaisi kannen pois ja putsaisi sen kunnolla. Vaan tuo kansi tarvinnee irrottamisen yhteydessä tietty koneistaa ja tehdä venttiilien tarkastukset jne?

Noh, nyt on sattumalta niin, että tuossa pihalla lojuu hiukan projektiksi jäänyt edellinen 9-5 2.3t vm. -99, johon on jo jokin aikaa sitten tehty kannen oikaisu ja venttiilien korjaukset - mutta tuo projekti on vielä ns. kesken. Kansi on kuitenkin koneistettuna ja puhdistettuna odottelemassa jo. Joten tulipahan mieleen sellainen kummallinen kysymys, että ovatkos nämä -99 2.3t:n ja -02 2.0t:n kannet samaa vai eri mallia? Onko näissä koneissa/lohkoissa männille eri poraus vaiko kampiakselilla tehty eri iskunpituus, joka siis vaikuttaa ymmärrettävästi iskutilavuuteen sekä kannen rakenteeseen ja dimensioihin? Käytännössä kysymys on siis: Ovatko 2.3t:n (B235) ja 2.0t:n (B205) kannet vaihtokelpoisia keskenään? Jos yllättäen näin olisi, niin siinä tapauksessa käytössä olisi aivan sananmukaisesti nurkan takana putsattu ja koneistettu kansi. Hiukan pelottava ajatus, mutta jos komponentit ovat teknisesti samat, niin eivät ne varsinaisesti tiedä, mitä auton peräkontin tarrassa lukee...
ex 96(78), 900EMS(79), 900i(84), 9000CD 2.3(90)
9-5 2.0t(02) 9-5 2.3t(99)
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Mono »

frip kirjoitti:Kesällä pikaisesti hankittu etanolikäyttöinen farmari-automaatti-9-5 (2.0t) vm. 2002 alkoi vilkuttaa jokin aika sitten öljynpainevaloa, jonka johdosta (forumia selailtuamme) päätimme ottaa öljypohjan auki ja tarkistaa tilanteen. Ja tukossahan pohjan sihti aikalailla oli (kuva). Avattuamme samalla myös venttiilikopan (tarkoituksena on samalla tehdä myös jakopään korjaus, ketju jo rollottaa), osoittautui, että sieltä löytyi aikalailla karstaa (kuva). Karstan määrä lienee tässä tilanteessa sellainen, että Forte-käsittely on koneelle tarpeen.

Tämän johdosta nousikin esiin kysymys osaavammille foorumin asiantuntijoille, josko jollakulla olisi kokemusta:

Forte-käsittelyä ei ymmärrettävästi voi tehdä kuin vasta koneen kasaamisen jälkeen (niin, kunpa olisimmekin tehneet sen jo ennen sihdin putsaamista...). Kun nyt kerran olemme putsanneet öljypohjan sihdin jo kertaalleen varsin puhtaaksi (kuva), niin onkohan tarpeen purkaa öljypohja uudelleen Forte-käsittelyn jälkeen sihdin puhdistamiseksi mahdollisesti irtoavan ja sihtiin tarttuvan karstan osalta? Voiko Forte-käsittelyssä irrota tämän verran karstoittuneesta koneesta niin paljon tavaraa, että käsittelyn jälkeisen öljynvaihdon lisäksi olisi tarpeen avata öljypohja uudelleen? Vai lieneeköhän suurin karstamäärä poistunut jo tämän aiemmin tehdyn putsauksen yhteydessä?

Eihän tuo muutaman tunnin työ nyt tokikaan aivan mahdoton ole, mutta jotenkin olisi toiveissa päästä hiukan vähäisemmällä vaivalla. Jos ja kun kerran Forte-käsittely irrottaa ja liuottaa karstaa siten, että ne valuvat öljynvaihdon yhteydessä pois, niin ehkä koneeseen ei jää enää tässä vaiheessa mömmöä niin paljoa, että se heti uudelleen tukkisi sihdin. Olisikohan näin? Vai pitäisikö tuo tehdä kuitenkin ns. pidemmän kaavan kautta?
Onko tämä niitä Saabin moottoreita, joissa oli suunnitteluvikaa ja karstaavat herkästi jo normaaleilla öljyvaihtoväleillä,
vai onko tässä yksilössä käytetty "very long" -vaihtoväliä?
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
frip
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Touko 18, 2009 21:32
Paikkakunta: Espoo

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja frip »

Mono kirjoitti:Onko tämä niitä Saabin moottoreita, joissa oli suunnitteluvikaa ja karstaavat herkästi jo normaaleilla öljyvaihtoväleillä,
vai onko tässä yksilössä käytetty "very long" -vaihtoväliä?
En ole aivan varma siitä, onko tämä malli enää niitä huohotinongelmaisia, eikä tarina valitettavasti kerro, miten tiuhaan öljynvaihtoja missäkin vaiheessa elinkaarta on tehty. Ilmeistä on kuitenkin, että E85:lla ajettaessa olisi syytä öljynvaihdot tehdä riittävän tiuhaan ja oikean laatuisilla öljyillä. Muuten alkaa kone näyttää karstoineen kovin karulta.

Olemmekin tässä tilanteessa vakavasti harkitsemassa tämän karstakannen vaihtamista tuossa odottavaan jo puhdistettuun ja koneistettuun kanteen. Sitten ei tarvitsisi miettiä ainakaan sitä, minkä verran kannesta irtoaa ylimääräista kuonaa kiertoon - kun sitä ei tuossa työstetyssä kannessa ole lainkaan.
ex 96(78), 900EMS(79), 900i(84), 9000CD 2.3(90)
9-5 2.0t(02) 9-5 2.3t(99)
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

Jollakulla oli öljypohjaan tehty puhditusluukku. Sillä tuo parin tunnin puhdistusurakka lyhenisi ehkä varttiin.
frip
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Touko 18, 2009 21:32
Paikkakunta: Espoo

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja frip »

Jeo123 kirjoitti:Jollakulla oli öljypohjaan tehty puhditusluukku. Sillä tuo parin tunnin puhdistusurakka lyhenisi ehkä varttiin.
Mielenkiintoinen ajatus. Onkohan tuollaisesta luukusta saatu niin tiivis, että se ei tihku/tiputa öljyä?

Kun öljypohja on nyt irti, niin siihen toki voisi suhteellisen vaivattomasti koneistaa tuollaisen luukun - jos vain osaisi arvata hyvän ratkaisun; kohdan ja rakenteen. Olisikin mukava kuulla tuollaisesta aiemmin tehdyn ratkaisun toimivuudesta. Laitetaan tämä joka tapauksessa mietintämyssyyn myös.
ex 96(78), 900EMS(79), 900i(84), 9000CD 2.3(90)
9-5 2.0t(02) 9-5 2.3t(99)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miulla oli joskus semmonen ajatus, että hitsaan vaan siihen imusihdin kohdalle 2" putkikierteen ja laitan viton tiivisteellä varustetun tynnyrinkorkin siihen tulpaksi. Toki siihen voisi laittaa vaikkapa 2" hydrauliikkatulpan ja Usit-tiivisteenkin. On vaan jäänyt tekemättä tuo modi, kun on ollut muutakin tekemistä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

frip kirjoitti:Joten tulipahan mieleen sellainen kummallinen kysymys, että ovatkos nämä -99 2.3t:n ja -02 2.0t:n kannet samaa vai eri mallia? Onko näissä koneissa/lohkoissa männille eri poraus vaiko kampiakselilla tehty eri iskunpituus, joka siis vaikuttaa ymmärrettävästi iskutilavuuteen sekä kannen rakenteeseen ja dimensioihin? Käytännössä kysymys on siis: Ovatko 2.3t:n (B235) ja 2.0t:n (B205) kannet vaihtokelpoisia keskenään? Jos yllättäen näin olisi, niin siinä tapauksessa käytössä olisi aivan sananmukaisesti nurkan takana putsattu ja koneistettu kansi. Hiukan pelottava ajatus, mutta jos komponentit ovat teknisesti samat, niin eivät ne varsinaisesti tiedä, mitä auton peräkontin tarrassa lukee...
Kansi on käsittääkseni sama. Vain R-koneessa on eri venttiilit pakosina. Eli käy, on miun vastaus. Puristussuhteiden erot ja muu on tehty männillä ja kiertokangilla. Noin satasen remppahan se noin tehtynä olisi. Pakosarjan tiiviste, kannentiiviste ja imusarjan tiiviste. Lisäksi vielä venttiilikopan tiivisteet.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mono kirjoitti: Onko tämä niitä Saabin moottoreita, joissa oli suunnitteluvikaa ja karstaavat herkästi jo normaaleilla öljyvaihtoväleillä,
vai onko tässä yksilössä käytetty "very long" -vaihtoväliä?
Minulla on epäilys että karstautuminen liittyy enemmänkin kylmäkäynnistysten määrään. Eka T7 koneinen femma meillä oli vanhimmalla huohotuksella ja sisällä ei ollut karstaa nimeksikään vielä noin 260tkm kohdilla. Tuo nykyinen kakkosauto 9-3 vähin kilometrein päivitetyllä huohotuksella ja noin kymppitonnin öljynvaihdoilla oli karstautunut kauheaan kuntoon 160tkm lukemassa. Jakopää ja tp - ketjut ja rattaatkin oli kuluneet. Liekkö hiiltä niin paljon ollut välissä vai mikä ne söi? Männänrengasjumppaa ja turbon vaihdon tein sille kaiken muun ohella ja savutus+öljynkulutus asettui. Saa nyt nähdä miten pian tuo noin tehtynä pelaa.

Suosittelen öljynpainemittarin asennusta. Ehtii ehkä hiukan aiemmin reagoida paineisiin, kuin pelkän valon perusteella.

Pätkäajoa mie syyttäisin karstasta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Saabin ns. alkuperäis öljynsuodatin saattaa aiheuttaa ns. ulinaa.
Öljynsuodattimen pohjassa oleva venttiilin jousi ei oikeasti ole mikään kierrejousi kuten ennen tapasi olla vaan eräänlainen lautasjousi joka aukeaa kerralla täysin auki ja sulkeutuu samatien paineen laskiessa. Tämä tapahtuu todella tiheästi aiheuttaen edestakaisella liikkeellään ulisevan äänen.
Tuo ääni sinänsä on harmiton joka osoittaa että suodattimen kyky läpäistä öljyä on huonontunut. Se taas kertoo että öljyä menee kiertoon ohittaen suodattimen suodatin pinnan. Käynnistyksen jälkeenhän öljy on vielä kankeata joka selittää sen että miksi se ääni kuuluu yleensä vain hetken käynnistyksen jälkeen. Lämmennyt öljy kulkee suodattimen läpi ongelmitta. En ole huomannut muissa suodattimissa vastaavaa venttiiliä eikä myöskään vastaavaa ääntä. Öljypohjassa oleva sihti on sitten asia erikseen. Se tukkeutuminen saattaa aiheuttaa myös vastaavan tyyppisen äänen mutta se taitaa johtua öljypumpun kavitoimisesta...luulisin.
-Arska-
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Taitaapa se kierrejousi olla muun merkkisissä käytössä vastaavassa käytössä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Suodattimen rakenne riippuu siitä, että mihin asentoon se on alunperin suunniteltu. Vaakatasoon suunniteltu suodatin, kuten saabin suodatin on erilainen sisuskaluiltaan kuin esimerkiksi pystyasentoon suunniteltu... jne. Jos toiseen asentoon suunnitellun suodattimen laittaa täysin erilaiseen asentoon, saattaa se esimerkiksi valua tyhjäksi kun moottori ei käy ja siten aiheuttaa öljynpaineen nousemisen viivettä, tai muita öljynkierron häiriöitä/ongelmia.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eri Saabin malleissa sama filtteri on pystyssä tai poikittain...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin