E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tobbana kirjoitti:Kylmällä ilmalla ei ole eroa 95 vs 98, ne viimeisetkin hepoiset saa myös ensin mainitulla.
Korvien väliin saa lisähevosia, kun tankkaa ysikasia :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

No niin, ehkä mä sitten uskallan ajella rauhalliset talviajoni tuolla E10:llä. Kiitos vastauksista!
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja 3J »

AZP kirjoitti:Se on äkkiä 98:n ja 95:n hintaeron vaikutus polttoainekustannuksiin yhtä iso kuin mitä RE85:llä ajaminen tuottaa säästöä nykyhinnoilla. Jokainen voi sitten itse päättää onko se paljon vai vähän.
Itse tuota testailin juuri ennen kuin 95E10 tuli pumppuihin, eli 95E5 vs 98E5 niin 98E5 kulutus oli piirun pienempää. Silloin kustannus oli aikalailla +/-0, eli sama oli ajella 98:lla. Ja 95E10 kuluu vieläkin enemmän. Nyt näyttää hintaeroa olevan noin 6 eurosenttiä, eli jotain 3,9%.

TM testauksen perusteellakin 95E10 kului keskimäärin noin 3% enemmän kuin 98E5, joten eroa jää sen 0,9%. Ja tämä siis keskimääräisellä autolla, joista osa vapaasti hengittäviä. Koska samaisen testin mukaan ahdettu moottori pystyy hyödyntämään 98E5 paremmin kuin vapaasti hengittävä, päästään Saabilla helposti +/-0 lukemiin tai jopa siihen että 98E5 ajaminen on edullisempaa.

Jokainen voi helposti tehdä omat mittaukset asian todentamiseksi.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja AZP »

^aivan, säästö on samaa luokkaa kuin etanolilla nykyhinnoilla (meillä päin 1,059 vs. 1,444). Eli noin suunnilleen nolla :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Kallista siis on, ajoi millä ajoi! Onpa ylläri :D
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja 3J »

Nojoo, kaikkialla RE85 hinta ei ole pysynyt bensiinin pumppuhinnan alentumisessa mukana. Täällä se on 6% halvempaa kuin siellä päin, niin kannattavuus kovasti paranee. Mutta eipähän keräänny RE85 käytöllä lisää karstaa moottoriin joka voisi päätyä imusihtiä tukkimaan (otsikossa pysyen). :D
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Vaihdoin eilen suodattimen Motonetin GM-malliin. Pari käynnistystä tänään, aamulla oli melkein nollakeli ja illemmalla taisi olla 7-8 astetta lämmintä, toistaiseksi ei ole ulinaa kuulunut.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

About 10tkm paikoillaan ollut GM suodatin ulisee kylmänä täällä OG93:ssa...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
JuhanaL
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 15, 2010 11:41
Paikkakunta: Eura

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja JuhanaL »

viime kesänä viinasoftattu tonttu ölpät vaihdeltu viiden tonnin välein näin alkuun, alko ulina kuuluun ,vaihdoin suotimen heti, jo hiljeni. Öljy läpinäkyvää, aavistuksen uutta rusehtavampaa ja haisee viinalle.4 x 16 km tulee päiväs, eli pätkäajoa, jolloin rikkaalla mennään ja siksi varmaan kertyy viinaa öljyyn. Pitäis varmaan käyttää lohkista, niin ei ehkä kertyis...
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllähän se sieltä myös haihtuu kun öljyt lämpenee. Ei kai nestepinta sentään nouse öljytikussa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JuhanaL
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 15, 2010 11:41
Paikkakunta: Eura

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja JuhanaL »

ei nouse, muttei laskekkaan. Bensa-aikaan tolle vielä maistui öljy... olisko öljyrenkaat putsaantuneet tjsp? tai sit ,kun ei kerkee kunnolla kuumeta, pysyy paremmin ties mitä ajetussa koneessa...
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Eikö 16km matkalla ehi motti lämpeemään? 8O Ja se ei oo mun mielestä pätkäajoa. Pätkä ois ehkä 2-3km jatkuvasti.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja AZP »

Samaa mieltä. Itsellä ajot koostuu lähinnä 4-6 km pätkistä. Tuolla matkalla ei nollakelilläkään ehdi kone ilman eberöintiä lämpeämään sen vertaa että termostaatti aukeaisi. 16 km matkalla pitäisi mennä jo puolet matkasta lämpömittari vaakasuorassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja 3J »

Jäähdytysneste lämpiää mutta öljyt ei vielä. Vaggineessa on mittari öljyn lämmölle, niin 6km matkalla nesteet on jo normilämmössä ja kabiini lämmin, öljyn mittari ei näytä edes lukemaa vielä. Asteikko alkaa 50 asteesta. Saa ajella vielä aika paljon pitemmälle ennen kuin öljyt alkaa olla 70 astetta tai enemmän.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
JuhanaL
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 15, 2010 11:41
Paikkakunta: Eura

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Viesti Kirjoittaja JuhanaL »

No kerkee siinä 5 minuuttia ajaa lämpimällä koneella pakkasella. Viimeksi kotio tullessa vaihdoin heti öljyt, oli kädenlämpöistä, eli tarvis vielä 5km ainakin ajaa ,että ölpät kuumiais. Ei taida olla öljyn jähdyttäjän termariakaan tuossa vai? No itelle tommonen reilu kymmenen minsaa on kyllä pätkäajoa, motti pääsee just rikastukselta pois...
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
Vastaa Viestiin