Sivu 14/19

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Lähetetty: To Marras 19, 2015 23:47
Kirjoittaja Mono
AZP kirjoitti:En tiedä kirjoititko tahallaan vähän harhaanjohtavasti, mutta tuo tiedote on marraskuulta 2007. Kyllä se laitos jo on käytössä.
Ok, mutta missä lukee, paljonko etanolia todellisuudessa valmistetaan?

Ja kuinka paljon sitä Suomessa käytetään?

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Lähetetty: Pe Marras 20, 2015 08:13
Kirjoittaja vesa67
Tuollainen tuore artikkeli löytyi ensimmäisenä. Tämän perusteella koko suunniteltu kapasiteetti ei olisi vielä käytössä.
http://www.hs.fi/talous/a1423981852484

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Lähetetty: Pe Marras 20, 2015 22:26
Kirjoittaja AZP
Joo ei varmaan ole väkevöintilaitoksen koko kapasiteetti käytössä, kun tietää miten yleisiä (not) flexifuelautot Suomessa on. Tosin iso osa tuotteesta menee varmaankin bensalaatujen etanolisuuteen. Avainlipputuotteena St1:n RE85:n pitää kuitenkin olla vähintään 50 % kotimaista.

Haminan laitos on tosiaan väkevöintilaitos, jossa jalostetaan etanolix- ja cellulonix-tehtaiden tuottama raakabioetanoli lähes puhtaaksi alkoholiksi, ja tästä blandataan sitten RE85. Joka tapauksessa spekuloinnit siitä, että suomalainen bioetanolin tuotantokapasiteetti ei riittäisi nykyiseen RE85-käyttöön, ja siksi tavaraa pitäisi tuoda ulkomailta, voinee unohtaa.

Tuo HS:n jutussa mainittu tuotantomäärä 12000 tonnia vastaa noin 17 miljoonaa litraa vuodessa, ja jos koko tuosta määrästä jalostaa RE85:ttä, saadaan noin 20 miljoonaa litraa polttoainetta.

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Lähetetty: Su Marras 22, 2015 12:31
Kirjoittaja jmaatta
Eli tuosta riittäisi noin 14000 viina-auton vuosikulutukseen jos keskimääräinen ajomäärä olisi 10tkm vuodessa ja kulutus 14 litraa sadalla. Ei lopulta kovin isoa määrää vielä tuoteta.

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Lähetetty: Su Marras 22, 2015 13:58
Kirjoittaja 3J
Mikä lie myynti nykyään, mutta vuonna 2012 se oli noin 6,2 miljoonaa litraa, että siitä voi päätellä kuinka vähän näitä ylipäätään on. Tuotantomäärä oli siis noin 2x kulutuksen verran.

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Lähetetty: Ke Tammi 27, 2016 13:29
Kirjoittaja McStadey
Loput mennee ST1:n omien bensiinien joukkoon. Toki on olemassa vielä ED95, mutta mahtaakohan sitä olla myynnissä täällä ollenkaan.

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Lähetetty: Ke Tammi 27, 2016 13:41
Kirjoittaja McStadey
Sinällään tuo etanoli-diesel olis mielenkiintoinen polttoaine, jos tällaisia autoja olis tarjolla enemmänkin: http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... aab-diesel

Autossa on siis modifioitu Diesel-kone. Harmi vaan että etanoli ja diesel on jo niin kaukana toisistaan, että flexifueliksi tuo ei taivu.

Tämä keskustelu lipsahtaa hieman ohi otsikon :roll: :oops:

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Lähetetty: Ke Tammi 27, 2016 14:36
Kirjoittaja Mono
Scanialla lienee pitkä kokemus ED95 moottoreista?

http://www.lth.se/fileadmin/mot2030/fil ... opment.pdf

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Lähetetty: Su Touko 22, 2016 11:51
Kirjoittaja -PETTERI-
Ajattelin myös lähiaikoina alkaa käyttämään tuossa toisessakin femmassa etanolia. Siellä kun on jo valmiina Biopower softakin. Mitäpäs olette mieltä, kannattaako käyttää öljypohja auki parin tankillisen jälkeen vaikka juuri viime viikolla löpöhuuhtelun ja öp:n avauksen tein? Onko kannattavaa avata jälleen näin lyhyen ajan jälkeen, kun olen tuota konetta löpölläkin huuhdellut? Vai irrottaako etanoli vielä tehokkaammin paskaa moottorista?

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Lähetetty: Ke Touko 25, 2016 04:10
Kirjoittaja Mertmi
Jos haluaa jännitystä elämään, niin ei tee mitään. Isäukon 9-3:lla on ajettu etanolilla pohjaa avaamatta jo vuosia. Kaippa siinä on jonniimoinen riski.

Perustan sitten oman näkemykseni useamman eri vuosikymmeneltä olevan Saabin moottorin avaukseen. Vanhoissa (korkeakitkamännillä olevissa) ei juuri nimeksikään ollut karstaa sisällä ja saman varsin puhtaan sisikunnan näin meidän uudemman mallin 2004- T7 -koneessa. Taasen nuo matalakitkamäntäkoneet ja juurikin 1-version T7 -moottoreissa sitä karstaa riittää jo vähän ajetuissakin hurjia määriä.

Faktapuoltahan on, että hiili on varsin kovaa tavaraa ja karstan jauhaminen jakopäässä kuluttaa ketjun ja laahaimien lisäksi myös rattaat. Olen purkanut yli 400tkm ajettuja 8-tappisia Saabin moottoreita, joissa nokka-akselin rattaat ovat kuin uusia metallurgisessa mielessä pienen pesun jälkeen. Toisaalta tuo öljysyöppön 9-3:n 165tkm ajetun moottorin jakopään rattaatkin oli kuluneet ihan hurjiksi.

Tässä linkki 2004 9-5:n nokka-akselit ja yläkerta . Ajokilometrit 200tkm.

Yritin etsiä kuvaa 9-3:n nokisesta venttiilikopan sisäpuolesta, mutta eipä näköjään ollut asentaja Mertasella kamera käsillä siinä vaiheessa ja näky on jäänyt dokumentoimatta. Sellainen oikein nokinen venakoppa ja nokka-akselien ympäristö löytynee kyllä jonkun klubitoverin kuvakollaasista?

Jokatapauksessa siis, jos asiaa aikoo arvioida etukäteen, avaa venakoppa.

Jotenkin mie yhdistäisin nämä kaksi eri asiaa toisiinsa:
Jos jakopää rallattaa jo koneen vähillä kilsoilla
:arrow: kone on sisältä karstainen, eli hiiltä löytyy
:arrow: jakopää kuluu

Sitten käännetään homma toisinpäin, onko siis riski että kone on karstainen?
Jos jakopää rallattaa ja venttiilikopan avauksesta näkyy mustalla hiilellä ja noella vuorattu venttiilikoppa ja jakopään rattaat
:arrow: on hyvin perusteltua avata kone ja vähintäänkin puhdistaa se öljypohja

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihte

Lähetetty: Ke Touko 25, 2016 20:46
Kirjoittaja 3J
Ei siitä kannata tehdä liian hankalaa ja miettiä liikaa. :D Se öljypohja on kuitenkin niin helposti tiputettu alas ja tilanne on sitten tiedossa eikä arvailujen varassa. Ja jos ei ole itsellä tiloja eikä viitsi niin noin 3 etanolitankillisen hinnalla homma on ulkoistettu.

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: La Marras 12, 2016 20:25
Kirjoittaja Turbisti
Anteeksi kysymys, haulla en löytänyt... Mites siis vuosimallit 2004- eteenpäin. Sihtiä ja pohjaa ei siis välttämättä tarvitse katsoa? Öljyt vaihdoin 1000km ennen ja jälkeen etanolikonversion 2004 facelift Aerofemmaan. :?: :?:
Saabcomin suositus oli vain siis öljyt ja suodatin ja tulpat. jcarlson aiemmin tässä ketjussa sanoi siis että ongelma käytännössä poistunut.

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: La Marras 12, 2016 21:08
Kirjoittaja vesa67
Riippuu huoltohistoriasta ... tässä 195t ajetun 2006 femman öljypohjan kuorrutus. Öljynpainevalo alkoi äskettäin varoittelemaan ajossa, onneksi laajempaa vahinkoa ei tapahtunut
Kuva

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Su Marras 13, 2016 09:21
Kirjoittaja Lupe-81
Minkäslaisella huoltohistorialla ja käytöllä tuo sitten on ollut? Automaatti/manuaali?

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Su Marras 13, 2016 10:45
Kirjoittaja 9-5Vector2001
Jälleen yksi varoittava esimerkki "Long-Life" öljynvaihtoväleistä.