Sivu 18/19

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Pe Joulu 27, 2019 02:33
Kirjoittaja Mono
Pakari kirjoitti:
Ke Marras 06, 2019 14:06
Suodattimen rakenne riippuu siitä, että mihin asentoon se on alunperin suunniteltu. Vaakatasoon suunniteltu suodatin, kuten saabin suodatin on erilainen sisuskaluiltaan kuin esimerkiksi pystyasentoon suunniteltu... jne. Jos toiseen asentoon suunnitellun suodattimen laittaa täysin erilaiseen asentoon, saattaa se esimerkiksi valua tyhjäksi kun moottori ei käy ja siten aiheuttaa öljynpaineen nousemisen viivettä, tai muita öljynkierron häiriöitä/ongelmia.
Mistä tällainen päätelmä?

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Pe Joulu 27, 2019 21:27
Kirjoittaja Pakari
Erään suuren suodatinvalmistajan koulutusmateriaalista, eikä kyseessä ole päätelmä.

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Pe Joulu 27, 2019 23:13
Kirjoittaja Mono
Pakari kirjoitti:
Pe Joulu 27, 2019 21:27
Erään suuren suodatinvalmistajan koulutusmateriaalista, eikä kyseessä ole päätelmä.
Olisiko laittaa linkkiä tällaiseen materiaaliin?

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: La Joulu 28, 2019 09:06
Kirjoittaja Pakari
Koulutusmateriaali ei ole julkista.
Mertmi kirjoitti:
Ke Marras 06, 2019 19:11
Eri Saabin malleissa sama filtteri on pystyssä tai poikittain...
Voidaan sellainen suodatin tehdä, joka toimii molemmissa asennuspositioissa. Saabin tapauksessa näin on varmasti tehty, koska on tiedossa 2 erilaista asennuspositiota. Alunperinhän näin ei kai tietääkseni ole ollut, vaan molempiin on ollut eri suodatin..kunnes se on myöhemmin korvattu yhdellä.

Se että kierre ja tiiviste sopii johonkin suodatinjalkaan ei tarkoita sitä, että suodatin toimii oikein muussa kokonaisuudessa kuin mihin se on alunperin tarkoitettu ja suunniteltu. Eli kannattaa käyttää vain niitä suodattimia, joilla on suodatinvalmistajan ilmoitama sopivuus.

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Su Loka 25, 2020 19:21
Kirjoittaja kymppi
Moi,

Omalla autollani ajettu täydellisen koneremontin jälkeen noin 30tkm. Ölyt vaihdettu 5tkm välein. Ajettu vain ja ainoastaan etanolilla.

Kannattaako tuosta alkaa repimään öljypohjaa irti, kun on vain etanolilla ajettu?

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Su Loka 25, 2020 19:34
Kirjoittaja vesa67
Jos koneenrakentaja on tyhjentänyt öljypohjan sakat niin aivan turhaa. Tuolla käyttöprofiililla ihan puhdasta.

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Ma Loka 26, 2020 05:47
Kirjoittaja kymppi
vesa67 kirjoitti:
Su Loka 25, 2020 19:34
Jos koneenrakentaja on tyhjentänyt öljypohjan sakat niin aivan turhaa. Tuolla käyttöprofiililla ihan puhdasta.
Tätä itsekin mietiskelin.
Kiitos!

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Ma Loka 26, 2020 17:53
Kirjoittaja Yxvaan
matsson kirjoitti:
La Joulu 01, 2012 11:29
Otin hihnan pois ja ulvonta jatkuu. Hämmentävästi suurin melu tuntuu kuuluvan öljynsuodattimesta 8O Voihan olla, että kavitoivan pumpun ääni tulee öljyä pitkin sujuvasti suodattimelle asti, mutta voisiko olla että tästä selviäisi sittenkin viidellä eurolla... suodatin on muuten vaihdettu pari kuukautta ja n. 1000km sitten ja on alkuperäinen GM-osa.

Tässäpä vielä huvikseen otettu video:
http://youtu.be/iRZjIHJ_DbA
Se on nimenomaan tuo alkuperäinen GM suodatin joka alkaa huutamaan kylmänä. Suodattimen varoventtiili on sellainen läppä mallinen joka rupeaa värähtelemään edestakaisin auki kiinni. Muiden valmistajien suodattimissa on jousityyppinen joka ei sitä tee vaan aukeaa raolleen kun taas tämä venttiili räpsähtää täysin auki ja samantien kiinni ja jatkaa tuota niin kauan että öljy vähän lämpenee ja menee suodattimen läpi kokonaisuudessaan. Siis ei vika vaan ominaisuus joka ilmoittaa että pitäis vaihtaa suodatin. Toinen huono ominaisuus tuolla on että tämä vibraaminen saa suodattimeen jo jääneitä partikkeleita helposti liikkeelle jotka sitten esim. kolmannella runkolaakerilla saa pahoja aikaan..Suodattimen voisi laittaa isomman mallisen jolloin suodatin osan pinta ala on isompi ja päästää kankeaa öljyä helpommin suodatettuna eteenpäin. Jenkit laittoivat aikanaan PT Gruiseriin isomman moottorin (taisi olla diesel) ja samalla isomman suodattimen vastaamaan kasvanutta tilavuus virtaa..
-Arska-

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Ke Huhti 14, 2021 16:02
Kirjoittaja Bapsu
Eise nyt ihan vaihtokunnossa varmaan ole aina, mulla huuto alkoi 3tkm ajettuna putipuhtaalla koneella aikanaan. Merkki vaihtui.

Yhdestä itselle päätyneestä femmasta kuului kunnon äninä ja ölinä tyhjäkäynnillä sisään asti, hengstin suodatin oli, vaihdoin pois ja ongelma hävisi. Tätä autoa oli tosin joku vastuuton pitänyt ja suodattimen ulkonäöstä kävi ilmi, että ihan vähän enemmän kun 10tkm oli menty

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Ke Huhti 14, 2021 18:23
Kirjoittaja Pakari
Yksikään Saab oe suodatin ei ole tähän päivään mennessä pitänyt mitään ylimääräistä ääntä niin, että olisin sitä itse todistanut. En henkilökohtaisesti usko koko ongelman olemassa olemiseen, jos moottori on ehjä. Vika ja juurisyy on aina moottorissa, jos suodatin huutaa.

Suodatinta ei pidä missään tapauksessa vaihtaa Saabiin suunnittelemattomaan versioon. Saabiin väärä suodatin on voitu suunnitella oikeassa käyttökohteessaan olemaan aivan erilaisessa asennossa. Tähän vaikuttaa suodattimen suunnittelu ja rakenne. Toki jokainen saa omat vehkeensä hajottaa niin monesti kuin lystää...

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Ke Huhti 14, 2021 20:07
Kirjoittaja Mertmi
Vonkumista oli ja se loppui vaihtamalla suodattimen merkkiä. En vaihtanut moottoria ja sen jälkeen on aikaa kulunut jo seitsemän vuotta. Luulisi koneen porsineen, jos siinä on vika? Ehkä se onkin ominaisuus... Ainiin kaksi eri autoa vieläpä kyseessä. Molemmissa T7 - kone ja E85:llä ajetaan.

Edit. Piti lisätä pari vuotta lisää, kun autot on toimineet niin kauan ilman ongelmaa

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: To Huhti 15, 2021 14:16
Kirjoittaja Bapsu
Pakari kirjoitti:
Ke Huhti 14, 2021 18:23
Yksikään Saab oe suodatin ei ole tähän päivään mennessä pitänyt mitään ylimääräistä ääntä niin, että olisin sitä itse todistanut. En henkilökohtaisesti usko koko ongelman olemassa olemiseen, jos moottori on ehjä. Vika ja juurisyy on aina moottorissa, jos suodatin huutaa.

Suodatinta ei pidä missään tapauksessa vaihtaa Saabiin suunnittelemattomaan versioon. Saabiin väärä suodatin on voitu suunnitella oikeassa käyttökohteessaan olemaan aivan erilaisessa asennossa. Tähän vaikuttaa suodattimen suunnittelu ja rakenne. Toki jokainen saa omat vehkeensä hajottaa niin monesti kuin lystää...
GM oe suodatin ulvoi omassa kylmillä keleillä ennenkun lämpisi. Kaksi tuollaista oli, sitten vaihtui merkki Manniin.

Tuosta on nyt mennyt sen 3 vai 4 vuotta/70 000km, eli tuskimpa koneessa vikaa. Kone oli ~20tkm takaperin remontoitu ennenkun tuollainen vonkuva suodatin tuli paikalleen asenneltua.

Paska konehan t7 on ja karsta saa aikaan vonkumisen varmaan yhtälailla kun se ohitusventtiilikin, mutta en nyt lähtisi koneremppaa tekemään jos gm oe suodatin ulisee kylmänä ja eri merkillä ongelma poistuu.

Väärämerkkisistä on kyllä senverran GM varaosalaadusta kokemusta, että en yhtään ihmettele tota suodatinongelmaa.

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Ke Maalis 15, 2023 12:39
Kirjoittaja kariboy
Muutaman vuoden tauon jälkeen Saabilla ajellaan ja nyt takaluukussa lukee biopower, '09 9-3 1.8i.
Edellinen omistaja ajanut vain 95:lla edelliset pari- kolme vuotta joten uskaltaako tuota nyt E85:lla tankata. Eka omistaja Ruotsin puolella joten siitä ei tietoa. Öljyt vaihdettu huolto-ohjelman mukaan, mittarissa nyt 175tkm...

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Ke Maalis 15, 2023 13:24
Kirjoittaja AZP
Onko se 1.8i vai 1.8t? Eli ahtimella vai ilman? 1.8i:stä ei nimittäin tehtaan biopoweria ole ollutkaan.

Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !

Lähetetty: Ke Maalis 15, 2023 14:14
Kirjoittaja kariboy
No siis 1.8t, kirjoitus härö😁