Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja baasenar »

pilkkitikka kirjoitti: Sehän viittaa siihen mahdollisuuteen, että bensan tankkaus on aiheuttanut jonkin E85:een liukenevan aineen saostumisen tai että tankkiin jääneet E85-jämät ovat aiheuttaneet normaalibensaan liukenevan aineen (hartsit?) saostumisen.
:?:
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Sorry, menee vähän kemiaksi :wink: Normaali bensiini ja E85 poikkeavat poolisuksiltaan toisistaan siinä määrin, että mikä liukenee toiseen, ei välttämättä liukene toiseen vaan saostuu liuoksesta ulos (muodostaa kiinteän saostuman) kun laatuja sekoitetaan keskenään. Siis teoriassa.
Viimeksi muokannut tturku, To Huhti 05, 2012 07:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu turha lainaus. Jos vastaat tai jatkat edelliseen viestiin niin älä lainaa! Kerratkaa säännöistä lainaus ohjeet.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

pilkkitikka kirjoitti: Terve.
G-mies kirjoitteli, että "vaihdettu takaisin bensaan ja suuttimet menneet tukkoon". Sehän viittaa siihen mahdollisuuteen, että bensan tankkaus on aiheuttanut jonkin E85:een liukenevan aineen saostumisen tai että tankkiin jääneet E85-jämät ovat aiheuttaneet normaalibensaan liukenevan aineen (hartsit?) saostumisen. Suuttimista ja niiden toiminnasta en tiedä yhtään mitään, mutta jos niissä tapahtuu polttoaineen haihtumista tai lämpötilan laskua, niin siinä on otollinen paikka niukkaliukoisen aineen saostumiselle. Onkos vielä voimassa suositus, jonka mukaan E85:n ohella olisi hyvä käyttää bensaa (joka viides tankkaus bensaa tms.)? Eikös Ruotsissa ole kertynyt näistä viinakulkineista jo aika paljon kokemusta...
Olet varmaan ihan jäljillä, jotain tuon suuntaista todennäköisesti tapahtuu. Suuttimessa tapahtuu auton käydessä n. 3 bar paineenlasku ja nestemäisen polttoaineen sumuuntuminen. Auton seistessä suuttimen kärkeen jääneet tipat haihtuu moottorin jälkilämmössä ja silloin tuota sakan saostumista varmaan eniten tapahtuu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Maikki kirjoitti:
Juhaska kirjoitti:Mitä öljyä tehdas käytti/suositteli käytettäväksi alkuperäisiin biopower malleihin?
Öljysuositukset samat kuin bensamalliin mutta vaihtoväli 10tkm.
Mun Biopowerin kirja sanoo väliks 15tkm, toki kaupunkiajossa useammin, mut ihan huollot kaavalla 15,30,45,60 jne. Tulpat (kupariseiskat) vaihto 30tkm välein huoltokirjan mukaan, mut oon kyl vaihtanu ne 10-15tkm välein ja öljyt 7,5tkm.

Öljysuositukset muistaakseni samat, erikseen mainittu Mobil1 0W-40.
Olen käyttänyt ihan motonetinkin myymää GM LL dexos2 5W-30.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1713
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Tuollainen vikaantumisen syy on sikäli epätodennäköinen että koskisi kaikkia flexifuel autoja. Luulisi tuollaisen tulleen ilmi aiemmin jos näin olisi. Pitää muistaa että tämä etanolilla ajaminen ei ole uusi juttu.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Poy »

Ainakin core2 on raportoinut vastaavista tapauksista Ruotsissa ja muualtakin netistä löytyy tapauksia. Tietenkin syitä voi olla monia.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... in#p843859

En tiedä onko muualla maailmalla hintaero näin iso, jolloin houkutus ajaa pelkällä etanolilla on suuri (ilman välitankkauksia bensalla).
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja mikan »

Saab.96 kirjoitti:Itse en kyl ole kovin huolissaan, yli 200 tkm ajettuun autoon voi tulla pikkuvikoja vaikkei ajaisikaan etaonlilla. Ja suutinten hinnan säästää 5 tankillisessa. Ja sit jos joutuu vaihtaa ne niin voi vaihtaa isommat tilalle ja puristaa lisää tehoa koneesta :)
Viidellä tankillisella bensaa pääsee noin 700 km pidemmälle kuin viidellä tankillisella etanolia. Ihan noin nopeasti ei Deka 870cc suuttimien hintaa tule säästettyä. Ja ainakin itse ajattelin kyllä laittaa heti suuremmat suuttimet. Muutenhan luopuisin tehoista!
9000 automaatilla kirjoitti:Vaan mikä on se pahin, mitä tässä voi tapahtua, jos suuttimet menee liimasta täysin jumiin?
Auto sammuu ja ei lähde käyntiin :P?
Äkkiseltään tulee mieleen, että jos joku suutin jumittaa niin voisi käydä laihalla ja iskeä mäntäpistiäinen?

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Passi »

Itsellä on varmaan tullut nyt putkeen jo 10 tankillista RE85:sta kun se vaan on niin halpaa. :) Pitää tuota 95e10 litkua varmaan pumpata jossain välissä näön vuoksi. Olen miettinyt että aivan sama sitä bensaa on välissä käyttää, koska RE85 kyllä liuottaa bensan jäämät samantien systeemistä ja "voitelu" on kadonnut sen siliän tien.

Mutta tämä saostuma homma onkin sitten asia erikseen. Jos RE85 ei poista saostumia, mutta 95e10 poistaa niin sittenhän pitääkin välillä käyttää bensaa!

Asiaan liittymättä, itselläni oli vesiruisku välijäähdyttämättömässä autossa (noin baari ahtoa) ja vedestä irtosi kalkki (tai jotain muuta *askaa) ja saostui imuputkiston seinämiin ja oli lujaa kiinni. Eli kun on tarpeeksi lämmintä ja nesteet kaasuuntuu niin epäpuhtaudet saattavat hyvinkin saostua.
99T-museopeli
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja NoNI »

vanhoja juttuja:

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/saab ... -ruotsissa

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... or/?page=1

Mikähän on ST1 RE85:n sulfaattipitoisuuden määrä, tietääkös joku?
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja core2 »

NoNI kirjoitti:vanhoja juttuja:
Mikähän on ST1 RE85:n sulfaattipitoisuuden määrä, tietääkös joku?
Tuo juttuhan tapahtui Mälardalenissa eli Tukholman lähiseudulla eikä käsittänyt koko ruotsia.
Mälardalenin polttoaineen toimittajilla oli tullut sekoituksessa virhe näytti puolueeton tutkimus, eniten aiasta kärsi Ford ja Volvo flexifuel autot, saabeja oli vain kourallinen kun sammui eikä pystynyt ajamaan näihin saabeihin ei kestänyt kauaa kunnes saab suostui jeesaamaan auton omistajia, jäte jota löytyi suuttimista ja filtteristä oli aivan kuin steariinia paljon pehmeämpää kuitenkin.

En tiedä mikä on prosenttimäärä suomessa, mutta täällä sen pitäisi olla nolla tällä hetkellä ja luulen sen olevan sama suomessakin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve taasen.
Jenkkiläisten lehtijuttujen mukaan polttoainejärjestelmiin muodostuvien saostumien syynä voi olla E85:n seostuksessa (85/15) käytetyn "normaalibensiinin" lisäaineiden niukkaliukoisuus etanoliin. Näin siis jenkeissä vielä muutama vuosi sitten. Tiedä sitten, miten asiat ovat täällä härmässä. Yhtäkaikki, jenkkijutut selittävät vuorotankkauksen hyödyllisyyden: ajettaessa välillä normaalibensalla, etanoliin liukenemattomat lisäaiensaostumat liukenevat ja järjestelmä puhdistuu.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Hyvä että sekaan on tullut kemiaakin ymmärtävä jäsen...

Tehdään tällainen tarjous: ensimmäinen joka haluaa tutkituttaa suuttimien ulkoisen kunnon tuon liiman osalta (edellyttäen että pelkästään E85:lla on ajettu viimeiset vähintään 10 tankillista) voi YV:n heittämällä sopia mun kanssa ajankohdan että nostetaan suutintukki ylös ja katsotaan mitä löytyy.
Lisäksi jos sieltä löytyy liimaa, suostuu samalla seuraavaksi ajamaan tankillisen kalliilla bensalla ja uudestaan tutkittavaksi. Luodaan pikkasen tilastoa miten bensapesu toimii...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

pilkkitikka kirjoitti:Terve taasen.
Jenkkiläisten lehtijuttujen mukaan polttoainejärjestelmiin muodostuvien saostumien syynä voi olla E85:n seostuksessa (85/15) käytetyn "normaalibensiinin" lisäaineiden niukkaliukoisuus etanoliin. Näin siis jenkeissä vielä muutama vuosi sitten. Tiedä sitten, miten asiat ovat täällä härmässä. Yhtäkaikki, jenkkijutut selittävät vuorotankkauksen hyödyllisyyden: ajettaessa välillä normaalibensalla, etanoliin liukenemattomat lisäaiensaostumat liukenevat ja järjestelmä puhdistuu.
Ruotsalaisella sivustolla http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... tanol-1517 mainitaan, että Saabin suositus olisi normaalibensan tankkaus 10 000 km:n välein. Suosituksen syyksi mainitaan E85:n lisäaineet, jotka saattavat tietyissä olosuhteissa saostua (jos nyt luetunymmärtäminen meni nappiin). Näin siis (länsi)naapurissa parisen vuotta sitten
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Vesa67:n kommenttiin...

Pioneeri on tehnyt taas toisin.. ja pyyhkinyt vissiin viimiset 7tkm pelkällä viinalla. Joko tarkistetaan?? :D
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja NoNI »

NoNI kirjoitti:vanhoja juttuja:

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/saab ... -ruotsissa

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... or/?page=1

Mikähän on ST1 RE85:n sulfaattipitoisuuden määrä, tietääkös joku?
Kysyin ST1:ltä ja vastaus oli: Ruotsissa on tosiaan ollut ongelmia "likaisen" etanolin kanssa. Suomessa specifikaation yläraja on mainitsemasi 4 ppm. Meillä jokainen valmistuserä analysoidaan ja tyypillinen arvo tuotannossamme on 1 ppm, joten RE85:n osalta tuo ei ole ongelma.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Vastaa Viestiin