Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
S95B
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Huhti 16, 2015 00:20

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja S95B »

Frostwind kirjoitti:
Frostwind kirjoitti:Kiitos vastauksestanne. Tämä ongelma onkin mielenkiintoine, sillä se tosiaankin tuntuu koskevan vain osaa autoista. Jotkut ovat ajaneet kymmeniä tuhansia kilometrejä tankkaamatta välillä bensaa tai käyttämättä suutintenpuhdistusaineita (Redline SI-Alcohol) ja joillakin käyttäjillä suutinten tukkeentumisoireita on ilmaantunut jo muutamien tuhansien ajokilometrien jälkeen.
Voisiko huohotuksesta tai huonokuntoisesta ahtimesta imusarjaan joutuva öljy yhdistettynä RE85 ainesosiin edesauttaa ilmiön syntymistä?
Voisiko myös mahdollisesti käytettävällä öljyllä jotain yhteyttä tähän ongelmaan? Itse ainakin laittanut API SN luokiteltua öljyä, joka on ns. E85 yhteensopiva. Kaikilla öljyillähän ei tätä luokitusta ole.. Tiedä nyt sitten onko tuolla käytännössä edes mitään väliä, mutta itse sitä käytän kun ei se juurikaan sen kalliimpaa ole.
simizek
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2014 15:16

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja simizek »

Tämmönen pieni kävi itelle

Olen ajellu etanolilla nyt jokusen kymmentä tankkia, käytin eilen suuttimet irti ja 1 & 2 pytyn suuttimissa oli päät ihan "tervassa". Sinäänsä tuo sotkun kertyminen ei ole uusi asia, mutta miksi vain 1 & 2 pytyn suuttimessa?
Saab foorumilla seikkaileva opel kuski. Vectra C GTS 2.0T Stage 1 (kohta 3)
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Samaa olen ihmetellyt itsekin. Omassa pahin on aina nelospytty, jota lähinnä huohottimen nippa on. Oliskohan huohotusöljyllä kuitenkin jotain vaikutusta... missäs se tossa koneessa on? (B207?)
M97CSB234EFM57001 RE85
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

RE85 ainoastaan käyttävässä tonnarissa ollut käyntiongelmia.
Ajattelin ostaa tuota Motonetissä myytävää Si-Alcoholia ja katsoa miten vaikuttaa.

Mutta kysyisin, että voiko tällä autolla ajaa kilometriäkään bensalla tai sekoituksella kun on vain RE85 ECU?
Ja joku väitti, että pakkasella tulee kylmäkäynnistysongelmia kun käyttää RE85?
900S 2.3 Talladega 1997
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kylmäkäynti e85:llä riippuu monestakin asiasta. Eri lähteistä saadut ohjelmat toimii osa hyvin ja osa huonommin. Lohkolämmittimen käyttäminen pakkasilla on yksi hyvä konsti varmistaa lähtö. Kaipa bensaa voisi tankata osan. Täystankillisesta saat varmasti käyntihäiriöitä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4204
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kyllähän Trionic5 adaptoituu jonkin verran, muistaakseni joku softavelho (oliskohan ollut Vesa?) sanoi jotta +-15% on T5:n kyky sopeutua eri polttoaineisiin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Nostellaas vähän. Onko havaintoja, että suutinten pikeentyminen olisi nykyään vähäisempää kuin jokin aika sitten? Tajusin juuri, etten ole käyttänyt SI-A:ta lähes puoleentoista vuoteen, eikä juuri mitään oireita ole ilmaantunut. Mites muilla?
M97CSB234EFM57001 RE85
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meillä molemmat viinavaunut on syöneet vaan e85:ttä jo vuosikaudet yhtäkyytiä ilman mitään ongelmia...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

En ole havainnut samanlaista pikeentymistä.
Saabiton saabisti
#1470
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Mono »

Vieläkö on tullut havaintoja tästä mömmön kerääntymisestä suuttimiin?

Itsellä on kylmästartit vähän pidentyneet, toisaalta ilmatkin ovat viilentyneet... Pitää jossain välissä ajaa tankillinen bensaa.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Rötäämisongelmien takia ei meidän taloudessa ole tarvinnut tankata bensaa. Näillä välikeleillä ennen pakkasille menoa on paras keino odottaa paikallaan startin jälkeen senaikaa, että lambda ehtii lämmetä ja alkaa näyttää lukemia. Pitäisi joskus katsoa ihan sekunnit, kuinka pitkä tuo odotusaika on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

se on kyllä ainakin täälä varma keino saada auto nypyttämään että ei odota lambdan lämpiämistä ennenkun laittaa vedon päälle. Ja ensin vielä virrat päällä sen aikaa että näyttöön tulee "check ok" ennenkuin starttaa, muuten saattaa ihan tyhjäkäyntikin humpata ennenkuin lambda alkaa antamaan lukemia. Jopa emäntä on oppinut painamaan opensidin auki ja katsomaan oikeaa arvoa :D
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Jos oikein olen ymmärtänyt, niin lambda-anturi lämmitetään sähköllä ja sen pitäisi riittää. Innovaten laajakaistalambdan näytöstä näkee realiajassa lämpenemisen % arvona. Joku 10s saa virrat olla päällä että on lämmennyt täysin. On tietysti muitakin syitä odottaa ennen kun laittaa vedon päälle. Toki kiinnostaa jos löytyy ihan faktaa, että moottorilämmöllä pitää herätellä lambdaa toimimaan oikein?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No siis tämähän on ihan kokemusperäistä. Kone rötää ja rynkyttää paljon useammin ja veto puutuilee, jos lamb-parametri näyttää 0 vs. jos se näyttää lukemia. Automaattivaihteisen kanssa on tosi keljua, jos kone ei käy kaikilla parkkiruudusta pakittaessa. Manuaalivaihteisella kukaties kierroksia on enemmän kytkimen luistattamisen takia ja toisaalta sekin voi herättää lambdan nopsempaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin