Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Muistaakseni WIS ei eritellyt tiettyä ainetta, enkä usko että niissä merkittäviä eroja on. STP käsittäkseni on ainakin toiminut jossain tapauksessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja G-mies »

-valomerkki- kirjoitti:Onko jotain tiettyä "injector cleaner" merkkiä mitä tulisi käyttää, vai käykö perus Valvoline, CRC, Stp yms. tuotteet?
Redline SI-Alcohol. Mainitsin sen jo tuolla aiemmassa viestissäni.

Olisihan se ollut mielenkiintoista testata tankillisella bensaa miten se vaikuttaa suuttimiin, mutta nyt ei ollut mahdollisuutta/aikaa siihen. Toki suuttimet ovat vielä yhtä lukuun ottamatta ihan tuossa kunnossa(yhdestä puhdistin pään), joten voisihan ne lähettää taas testattaviksi ja puhdistukseen.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Tässä vielä linkki koko ketjuun

http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... t=e85+gunk

Myös mitsufoorumilla on asiaa puitu

http://forums.evolutionm.net/alternativ ... -85-a.html
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Oma Saab kulkenut pelkällä Etanolilla 17tkm, sinä aikana 4 purkkia STP injector cleaneria polttoaineen sekaan.Ei minkäänlaisia käyntiongelmia!
Samalla tammikuisella Jcarlson reissulla päivitettiin pari muutakin
Saabia,joista kaverin Aerolla sen jälkeen ajettu n:25tkm pelkällä
Etanolilla.Mitään puhdistus aineita ei käytetty,joskus pakon
edestä tavittaessa bensaa etanolin puutteeseen.
Tämäkin toimii edelleen kuin Junan vessa! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
aapee73
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2010 09:17
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja aapee73 »

Olen omalla käyttökulkineella ajanut nyt 1,5 vuotta etanolilla, pakon sanelemana pari tankkia bensaa välissä. Pari-kolme kuukautta sitten alkoi esiintyä pientä nykymistä. Nappasin suuttimet irti ja jonkun verran oli tarttunut tuota mustaa "lietettä" suuttimiin. Putsasin suuttimet ihan break cleanerilla ja lisäsin tankkiin vielä pullollisen tuota Redline SI-Alcoholia. Tämän jälkeen kaikki pienet nykimiset ja rykimiset katosi tyystin. Joten ainakin tuo on toimiva aine. Samalla kun nappasin suuttimet irti, kurkistin noista rei'istä imuventtiileitä, lietettä oli kertynyt myös imuventtiilien päälle. Satuitko G-Mies katselemaan miltä näytti sinun moottorissa? Tuon SI-Alcohol tankillisen jälkeen ei ole tullut irroiteltua suuttimia, joten en tiedä liuottiko tuo "lietteen" myös imuventtiilien päältä. Suuttimet ja imusarja on menossa vaihtoon, joten täytyy varmaan ennen vaihtoa ajaa vielä yksi tankillinen terästettynä tuolla SI-Alcoholilla ja katsoa miltä imuventtiilit näyttää sitten. Yritän muistaa raportoida tänne, miltä näytti.
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Laitetaanpas kuvia T5 autojen suuttimista;

Tapaus 1: Tonnari josta kansipahvin vaihdon yhteydessä putsasin suuttimetkin. Käyntiinlähdöt kolmella ja muut epämääräisyydet startissa katosivat, tästä on nyt aikaa kohta kaksi viikkoa. E85:lla ajettu ilman bensan välitankkauksia keväästä saakka, about 10 tkm

Kuva

Tapaus 2: og9-3, E85:lla ajettu jo pidempään, ehkä 15 tkm luokkaa. Softan hienosäätämisestä huolimatta kylmäkäynnistykset alkoivat olla aikamoista sahaamista ja vajailla pytyillä käyntiin lähtöä. Juuri avasin paikat ja puhdistin tämän näköiset suuttimet. Ihan helposti bensalla pestävää tervaa tuo on. Huomisaamuna tiedän paraniko käynnistyvyys.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Taitaa olla niin että muutaman kerran vuodessa pitää ajaa puoli tankkia bensaa noiden jämien poistamiseksi, tai sitten noita lisäainepulloja kokeilla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja G-mies »

aapee73 kirjoitti:Satuitko G-Mies katselemaan miltä näytti sinun moottorissa?
Eipä tullut kurkattua, muutenkin oli vähän kiirus saada auto taas käyntiin rouvan kaupunkireissua varten. Kohta sais taas tankata ja pullo Redlinen tavaraa odottaa jo valmiina. Mielelläni kuulen myös palautetta muilta kyseistä ainetta käyttäneiltä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Omalla kolkilla on ajettu n. 14tkm E85:lla noilla 875cc suuttimilla. Sitä ennen joitain tuhansia vakiosuuttimilla. Nakkasin Valvolinen suutinputsauslitkut tankkiin n. 7tkm suuttimien vaihdon jälkeen.
Motonet reissulla tarttui nyt mukaan pullo Redlinen SI-Alcoholia. Voisi melkein seuraavassa öljynvaihdossa kurkata miltä suuttimet näyttää ja sitten nakata nuo litkut tankkiin ja tarkastaa tilanne sen jälkeen.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Mites tuo suutinten tienoolta kuuluva 'kaskaan sirinä' -ääni.
Mistä johtuu,itellä kuulu heti kun vaihdoin vihreet punasiin,puhtaat oli siis asentaessa?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja oju »

Tämä herätti muutaman kysymyksen:
-Miltä imusarjassa näyttää suuttimien ympärillä? Entä imukanavassa imuventtiilin luona?
-Missä ja millä ehdoin aine muodostuu?

Jälkimmäinen kysymys liittyy siihen että jos mömmö muodostuu tankissa olisi perinteinen suodatin tukossa, tätä ei ilmeisesti tapahdu?

-Onko mömmöä suuttimen sisällä vai vain kärjen ulkopuolella? Jos on sisällä voisi ajatella että suutintukkikin pitäisi putsata samalla. Toisaalta tämä viittaisi silloin siihen että lämpö olisi oleellinen osa reaktiota koska muuten mömmöä olisi tankissa (ja suodatin tukossa).
Jos sitä on vain suuttimen kärjessä/ulkopuolella niin onko kyse siitä että aine haihtuu,kuivuu ja kovettuu päästyään ilman kanssa kosketukseen? Tämä selittäisi sen että ongelma on suurempi pätkäajossa, suuttimien kärjet pääsevät kuivumaan vähän väliä uuden 'tipan' kanssa. Toisaalta tuossa tapauksessa ajoittainen bensalla ajo olisi helppo ratkaisu ongelmaan. Kuten Vesa67 totesi, pari kertaa vuodessa.

Ajatuksia?
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Haza »

M00 9-5 Aero, reilu 10tkm viinalla ja alle 30litraa bensaa tankattu koko aikana.
Suuttimissa oli selvästi tuota samaa tahnaa ja taisipa pari reikääkin olla jo tukkoisia. Tuli kone pilkottua kokonaan osiksi (ja koottukin jo) niin osaan vastata että kyllä sitä samaa tököttiä löytyi myös imuventtiileistä ja imukanavista siitä päädystä missä kanava jakaantuu kahteen. Kanavan seinämissä en muista nähneeni mitään.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tämä selventääkin jo paljon. Suutintukin sisäpuoli oli aivan puhdas, kun sinne kurkkasin suuttimia vaihtaessani. Jos Frostwind kurkkaisi samalla imukanaviinkin mahdollisuuksien mukaan ennen ja jälkeen puhdistuslitkun. Näkisi onko aineesta hyötyä siellä.

Jos pari kertaa vuodessa käyttää tuota Redlinen litkua, niin eipä paljon kannata bensaa tankkailla(mikäli saavutetaan sama teho suuttimien puhdistumisesa ym voitelussa). Tämänhetkisellä hintaerolla tulee halvemmaksi ostaa puteli ja kaataa se tankkiin ja jatkaa ympäristöystävällistä ajelua.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Pitääpä kurkata. Voin työmaalta ottaa boroskoopin lainaan ja napata sillä vaikka parit kuvat.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tämän aamun startin tulos oli mykistävä, eli pelkkä bensarätillä ja varovasti pienellä ruuvimeisselillä tervan poisto suuttimien kärjistä palautti normaalikäynnistymisen. Onneksi, koska hermot oli mennä tuon softan säätökokeilujen kanssa.

Imusarjan seinämissä oli jotain tummahkoa kiiltävää peitettä mutta sen irtoamista en bensalla testannut, saattaa olla myös huohotuksesta peräisin. Suutintukin puolella en yhdessäkään ole nähnyt vastaavaa tervaa.

Seuraavan kerran kun alkaa startit hankaloitumaan niin pitää laittaa puteli lisäainetta ja todeta vaikutus. Tai toinen kokeilu että sekoittaa bensaa tankkiin T5:n adaptaatioiden rajoissa ja ajelee varovasti muutaman sata kilsaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja oju »

Löytyykö tukea ajatukselle että ongelmaa esiintyy lähinnä lyhyessä kaupunkiajossa?

Tällöin voisi myös kokeilla poistuuko mömmö pidemmän (reippaan?) maantieajon yhteydessä, vähän kuin tavallinen karsta.
Vastaa Viestiin