Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Avatar
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3772
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Saab.96 » Ma Marras 26, 2012 14:59

Ok. Hyvä tietää.
Ihan hyvin tuo aamusin heräilee...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 9-3 Sc 2008 BioPower / Saab 900 2.1 3D 1992
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja JohnJocke » Ma Marras 26, 2012 19:22

Mulla on myös ollut tonnarilla todella nihkeitä kylmäkäynnistyksiä koko syksyn... olenkin ihmetellyt mistä tämä johtuu. On tullut lisättyä kylmäkäynnistysrikastuksia todella rankalla kädellä ja siltikin on ollut vaikeuksia. Kone tahtoi siis sammua välittömästi käynnistymisen jälkeen tai sitten rynkytti kauan kolmella. Käynnistyvyys tahtoi taas vaihdella päivästä päivään, vaikka jäähdytysnesteen lämpötila oli aika samoissa arvoissa.

No, huomattuani tämän ketjun, tarkistin tietysti heti suuttimet. Tässäpä lisää kuvia tästä tervasta:

Kuva
Kuva
Kuva


Pelkästään etanolilla on tullut nyt ajeltua n. 5000 km ja enimmäkseen pätkäajoa, joten onkin ollut ilmeisesti juuri otolliset olosuhteet "tervan" muodostumiselle. Suuttimien päiden puhdistamisen jälkeen onkin käynnistyvyys ollut nyt erinomaista, joten pitänee katsoa josko rikastuksia soisi nyt jopa laskea...
Myydään: Eberspächer ohjausyksiköitä NG9-3 ja OG9-5
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2

dieselmies
"Aero"
Viestit: 455
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
Paikkakunta: Halikko

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja dieselmies » To Marras 29, 2012 10:16

Mulla -97 tonnarilla ajettu yli 10000km pelkällä E85. Viime aikoina ei meinannut lähtä millään käymään. Puoli tankkia ajelin pelkkää bensaa etanolisoftalla ja sen jälkeen lähtee taas hienosti tulille
9-3 SC 1.9TiDS -2008 JC tuned, NG900 2.0T cab -96
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Halikossa, #1629

SAABpaaja
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 17:19
Paikkakunta: lpr

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja SAABpaaja » To Joulu 06, 2012 11:01

Olen pikkuhiljaa valmistellut vm -01 210000 ajettua wagonia etanolille sopivaksi.
Kahlattuani viestiketjun läpi, taidan käydä huomenna hakemassa tuota
Redline SI-1 bensiini lisäainetta ja pistää tankkiin. Sopivasti tankki tyhjä ja pari tankillista tulee ajeltua vielä bensalla ennenkuin etanolia pistän ennen huoltoa.
Ei ole ollut mitään ongelmia käyntiin lähdön ja käymisen kanssa, mut ajattelin että mitä vähemmän töhnää koneessa sitä parempi etanoli käytössä.

Näky olleen tuon Redline alkoholi version tuotetiedoissa "ei estä bakteeri ja leväkasvustoa polttoaineen seassa", menee tämä autoilukin luonnontieteen puolelle.
Minkähänlaisia käyttöikiä noilla suuttimilla on?

JaHu
"Hirsch"
Viestit: 711
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja JaHu » To Joulu 06, 2012 12:31

Mahtaako olla mitään merkitystä kumman ketjun aineella ajelee, kuitenkin tavara tehdään eri tavarasta. Jollekin pikku tutkimisen paikka.
EX: Saab 9000 CDA 2.3 -90
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"

Avatar
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Frostwind » To Joulu 06, 2012 13:01

Jos tarkoitat St1:sen RE85:sta ja ABC:n EkoFlex E85:sta, niin ne ovat samaa tavaraa.
ABC myy St1:sen RE85:sta omalla nimellään.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit

mikaels
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja mikaels » To Joulu 06, 2012 15:27

SAABpaaja kirjoitti: Näky olleen tuon Redline alkoholi version tuotetiedoissa "ei estä bakteeri ja leväkasvustoa polttoaineen seassa", menee tämä autoilukin luonnontieteen puolelle.
Minkähänlaisia käyttöikiä noilla suuttimilla on?
Huomasin myös tuon. Onko levänestoainetta jo olemassa? Voisi olla hyvä bisnes :lol:
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224

SAABpaaja
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 17:19
Paikkakunta: lpr

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja SAABpaaja » To Joulu 06, 2012 16:03

Huomasin myös tuon. Onko levänestoainetta jo olemassa? Voisi olla hyvä bisnes :lol:[/quote]

Kyllä varmaan löytyy.

Keksin ekolokisemman ratkaisun: Otan monnin tosta akvaariosta ja laitan tankkiin uimaan, siellä se syö levät pois. Sit se paskoo tankkiin ja alkaa paska muhimaan ja tulee metaani kaasua, seuraa tosi EKOPOWERIA.
Vähän on vielä työn alla miten saan metaanin sylinteriin, mut kyllä tässä illan aikana keksin ratkaisun, ja eiku huomenna hakemaan patenttia.

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9314
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Mertmi » To Joulu 06, 2012 16:57

Käsittääkseni dieselin kanssa on mahdollista tulla levää tankkiin, mutta voiko bensiinin tai e85 kanssa olla edes mahdollista?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9110
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja jcarlson » To Joulu 06, 2012 16:59

Levä on lähinnä ensimmäisen sukupolven biodieselin ongelma..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9314
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Mertmi » To Joulu 06, 2012 17:13

Onko porukoilla kokemusta kaksiosaisen imusarjan suuttimien kanssa pikeytymisestä? Meidän femmassa on nuo kummalliset suuttimet...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9110
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja jcarlson » To Joulu 06, 2012 17:14

Kyllä nekin tukkeutuu joo.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja oju » Pe Joulu 07, 2012 09:14

Ajoin noin 8000km yhtä mittaan etanolilla suurelta osin pätkäajoa kaupungissa, kone nippa nappa lämpimäksi ennen määränpäätä. Startatessa sai lopulta hieman jännittää, aina ei käynnistynyt heti tai sitten sammui kun lähti liikkeelle.
Olen nyt ajanut tankillisen bensalla ja oireet hävisivät (autosta). Jos tuo on noin helppoa niin turha tästä on huolestua.

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9314
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Pe Joulu 07, 2012 12:08

No meidän femma oireilu jo huonoina startteina. Lähinnä käynti huonoa alussa. Tankillinen bensaa ajettu väliin ja nyt etanolipitoisuus 67%. Ihan normisti käynnistyy. Seuraavalla tankkauskerralla nousee pitoisuus lähemmäs 85%. Sit näkee miten pelaa. Hyvä juttu tuo flexifuel-tyyppinen toiminta. Voi sekakäyttää ilman mitään omia säätöjä tai ecujen vaihtoja ;-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9110
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja jcarlson » Pe Joulu 07, 2012 12:29

Ei se ole sitten ihan tuulesta temmattu se Saabin oma suositus, että joka 5. tankillinen olisi bensaa. Varmaan jonkin verran iso varmuuskerroin tuossa toki on, kun tuntuu että useimmiten pelkkiä etanolitankillisia on ollut tuohon törmänneillä pikemminkin reilusti yli kymmenen tai kymmeniä ennenkuin oireilu alkaa.

Omasta 2.7BiT Allroad Audista (konvertoin softalla etanolille) kävi suuttimet jakopäähuollon yhteydessä ylhäällä tarkistuksen vuoksi. Olivat täysin puhtaat, mutta toisaalta etanolilla oli ajettu vasta ehkä noin viisi tankillista.
1.8T A4 on kulkenut etanolilla jo parikymmentä tankillista ainakin, eikä ainakaan mitään oireita.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Vastaa Viestiin