Sivu 8/11

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Ma Marras 26, 2012 14:59
Kirjoittaja Saab.96
Ok. Hyvä tietää.
Ihan hyvin tuo aamusin heräilee...

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Ma Marras 26, 2012 19:22
Kirjoittaja JohnJocke
Mulla on myös ollut tonnarilla todella nihkeitä kylmäkäynnistyksiä koko syksyn... olenkin ihmetellyt mistä tämä johtuu. On tullut lisättyä kylmäkäynnistysrikastuksia todella rankalla kädellä ja siltikin on ollut vaikeuksia. Kone tahtoi siis sammua välittömästi käynnistymisen jälkeen tai sitten rynkytti kauan kolmella. Käynnistyvyys tahtoi taas vaihdella päivästä päivään, vaikka jäähdytysnesteen lämpötila oli aika samoissa arvoissa.

No, huomattuani tämän ketjun, tarkistin tietysti heti suuttimet. Tässäpä lisää kuvia tästä tervasta:

Kuva
Kuva
Kuva


Pelkästään etanolilla on tullut nyt ajeltua n. 5000 km ja enimmäkseen pätkäajoa, joten onkin ollut ilmeisesti juuri otolliset olosuhteet "tervan" muodostumiselle. Suuttimien päiden puhdistamisen jälkeen onkin käynnistyvyys ollut nyt erinomaista, joten pitänee katsoa josko rikastuksia soisi nyt jopa laskea...

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Marras 29, 2012 10:16
Kirjoittaja dieselmies
Mulla -97 tonnarilla ajettu yli 10000km pelkällä E85. Viime aikoina ei meinannut lähtä millään käymään. Puoli tankkia ajelin pelkkää bensaa etanolisoftalla ja sen jälkeen lähtee taas hienosti tulille

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Joulu 06, 2012 11:01
Kirjoittaja SAABpaaja
Olen pikkuhiljaa valmistellut vm -01 210000 ajettua wagonia etanolille sopivaksi.
Kahlattuani viestiketjun läpi, taidan käydä huomenna hakemassa tuota
Redline SI-1 bensiini lisäainetta ja pistää tankkiin. Sopivasti tankki tyhjä ja pari tankillista tulee ajeltua vielä bensalla ennenkuin etanolia pistän ennen huoltoa.
Ei ole ollut mitään ongelmia käyntiin lähdön ja käymisen kanssa, mut ajattelin että mitä vähemmän töhnää koneessa sitä parempi etanoli käytössä.

Näky olleen tuon Redline alkoholi version tuotetiedoissa "ei estä bakteeri ja leväkasvustoa polttoaineen seassa", menee tämä autoilukin luonnontieteen puolelle.
Minkähänlaisia käyttöikiä noilla suuttimilla on?

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Joulu 06, 2012 12:31
Kirjoittaja JaHu
Mahtaako olla mitään merkitystä kumman ketjun aineella ajelee, kuitenkin tavara tehdään eri tavarasta. Jollekin pikku tutkimisen paikka.

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Joulu 06, 2012 13:01
Kirjoittaja Frostwind
Jos tarkoitat St1:sen RE85:sta ja ABC:n EkoFlex E85:sta, niin ne ovat samaa tavaraa.
ABC myy St1:sen RE85:sta omalla nimellään.

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Joulu 06, 2012 15:27
Kirjoittaja mikaels
SAABpaaja kirjoitti: Näky olleen tuon Redline alkoholi version tuotetiedoissa "ei estä bakteeri ja leväkasvustoa polttoaineen seassa", menee tämä autoilukin luonnontieteen puolelle.
Minkähänlaisia käyttöikiä noilla suuttimilla on?
Huomasin myös tuon. Onko levänestoainetta jo olemassa? Voisi olla hyvä bisnes :lol:

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Joulu 06, 2012 16:03
Kirjoittaja SAABpaaja
Huomasin myös tuon. Onko levänestoainetta jo olemassa? Voisi olla hyvä bisnes :lol:[/quote]

Kyllä varmaan löytyy.

Keksin ekolokisemman ratkaisun: Otan monnin tosta akvaariosta ja laitan tankkiin uimaan, siellä se syö levät pois. Sit se paskoo tankkiin ja alkaa paska muhimaan ja tulee metaani kaasua, seuraa tosi EKOPOWERIA.
Vähän on vielä työn alla miten saan metaanin sylinteriin, mut kyllä tässä illan aikana keksin ratkaisun, ja eiku huomenna hakemaan patenttia.

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Joulu 06, 2012 16:57
Kirjoittaja Mertmi
Käsittääkseni dieselin kanssa on mahdollista tulla levää tankkiin, mutta voiko bensiinin tai e85 kanssa olla edes mahdollista?

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Joulu 06, 2012 16:59
Kirjoittaja jcarlson
Levä on lähinnä ensimmäisen sukupolven biodieselin ongelma..

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Joulu 06, 2012 17:13
Kirjoittaja Mertmi
Onko porukoilla kokemusta kaksiosaisen imusarjan suuttimien kanssa pikeytymisestä? Meidän femmassa on nuo kummalliset suuttimet...

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Joulu 06, 2012 17:14
Kirjoittaja jcarlson
Kyllä nekin tukkeutuu joo.

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Pe Joulu 07, 2012 09:14
Kirjoittaja oju
Ajoin noin 8000km yhtä mittaan etanolilla suurelta osin pätkäajoa kaupungissa, kone nippa nappa lämpimäksi ennen määränpäätä. Startatessa sai lopulta hieman jännittää, aina ei käynnistynyt heti tai sitten sammui kun lähti liikkeelle.
Olen nyt ajanut tankillisen bensalla ja oireet hävisivät (autosta). Jos tuo on noin helppoa niin turha tästä on huolestua.

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Pe Joulu 07, 2012 12:08
Kirjoittaja Mertmi
No meidän femma oireilu jo huonoina startteina. Lähinnä käynti huonoa alussa. Tankillinen bensaa ajettu väliin ja nyt etanolipitoisuus 67%. Ihan normisti käynnistyy. Seuraavalla tankkauskerralla nousee pitoisuus lähemmäs 85%. Sit näkee miten pelaa. Hyvä juttu tuo flexifuel-tyyppinen toiminta. Voi sekakäyttää ilman mitään omia säätöjä tai ecujen vaihtoja ;-)

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Pe Joulu 07, 2012 12:29
Kirjoittaja jcarlson
Ei se ole sitten ihan tuulesta temmattu se Saabin oma suositus, että joka 5. tankillinen olisi bensaa. Varmaan jonkin verran iso varmuuskerroin tuossa toki on, kun tuntuu että useimmiten pelkkiä etanolitankillisia on ollut tuohon törmänneillä pikemminkin reilusti yli kymmenen tai kymmeniä ennenkuin oireilu alkaa.

Omasta 2.7BiT Allroad Audista (konvertoin softalla etanolille) kävi suuttimet jakopäähuollon yhteydessä ylhäällä tarkistuksen vuoksi. Olivat täysin puhtaat, mutta toisaalta etanolilla oli ajettu vasta ehkä noin viisi tankillista.
1.8T A4 on kulkenut etanolilla jo parikymmentä tankillista ainakin, eikä ainakaan mitään oireita.