Sivu 10/11

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: La Helmi 02, 2013 11:18
Kirjoittaja Mertmi
arska-66 kirjoitti:Avasin suutin tukin ja tutkin suuttimet eikä ollut oikeastaan mitään likaa mutta varmuuden vuoksi uusin suuttimiin O-renkaat ja suodattimet ja kylläpäs käy nyt hienosti :P Suosittelen huoltosarjan ostamista mikä sisältää O-renkaat ja suodattimet suuttimiin :wink: Autolla ajettu pelkästään etanolilla noin 25000 km eikä mitään ongelmia :o Auto on Saab 9-5 2,3 t automaatti 1998 :saab:
Mistä ostit ja sarja suunnilleen kustansi?

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: La Helmi 02, 2013 13:02
Kirjoittaja arska-66
Ebay:stä ostin kirjoita hakuun Saab 9-5 9-3 Fuel injector service kit o-rings filters
hinta postituskuluineen oli 29,98 dollaria :wink:

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Helmi 28, 2013 19:06
Kirjoittaja Frostwind
St1:ltä vastattiin seuraavaa tiedusteluuni suuttimien tukkeutumisongelmasta
St1 kirjoitti:Olemme epäilleet, että RE85:een lisättävä väriaine olisi edesauttamassa tätä. Olemmekin päässeet tullin kanssa yhteisymmärrykseen siitä, että väriaine saadaan jättää pois tuotteesta. Toisaalta meillä on olemassa vuosien kokemus FFV-malleilla ajamisesta vuodesta 2009 alkaen ilman, että tällaista ongelmaa olisi esiintynyt

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Helmi 28, 2013 19:53
Kirjoittaja vesa67
Niinno, onko noiden FFV autojen polttoaineena ollut vuoden ympäri pelkkä RE85 vai onko ajettu samankaltaisen suosituksen mukaan kuin saabin biopowereita eli bensatankillinen toisinaan ...

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Helmi 28, 2013 19:57
Kirjoittaja jcarlson
Samaa ongelmaa ollut jenkeissä E85:n kanssa eikä siellä väriaineisteta etanolia.. Eiköhän se ongelma ole siinä bensan lisäaineessa kuten GM:lla töissä ollut/oleva henkilö tiesi kertoa. Jännää ettei ST1 ole ainakaan virallisesti tietoinen asiasta?

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Pe Maalis 01, 2013 19:52
Kirjoittaja aajule00
heh:) nyt yli 100tkm mittarissa viinalla! no, problem. vois kesällä aulkaista suuttimen ja kattoo oisko siellä mönjöö tai tms. tukosta. Vois ottaa kuva suuttimesta ja postata sen tänne... ennen viinaa n.130 tkm bensalla.

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Su Maalis 03, 2013 01:26
Kirjoittaja Mawerick
En nyt viitsi kymmentä sivua kahlata läpi, joten voi olla vanha linkki:

http://forums.nasioc.com/forums/showpos ... stcount=42

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Ti Maalis 05, 2013 17:13
Kirjoittaja Frostwind
St1 asiakaspalvelu kirjoitti:Olemme epäilleet, että RE85:een lisättävä väriaine olisi edesauttamassa tätä. Olemmekin päässeet tullin kanssa yhteisymmärrykseen siitä, että väriaine saadaan jättää pois tuotteesta. Toisaalta meillä on olemassa vuosien kokemus FFV-malleilla ajamisesta vuodesta 2009 alkaen ilman, että tällaista ongelmaa olisi esiintynyt
Sain vastauksen lähettämääni lisätiedusteluun asiasta.
Frostwind kirjoitti:Kiitos vastauksestanne. Tämä ongelma onkin mielenkiintoine, sillä se tosiaankin tuntuu koskevan vain osaa autoista. Jotkut ovat ajaneet kymmeniä tuhansia kilometrejä tankkaamatta välillä bensaa tai käyttämättä suutintenpuhdistusaineita (Redline SI-Alcohol) ja joillakin käyttäjillä suutinten tukkeentumisoireita on ilmaantunut jo muutamien tuhansien ajokilometrien jälkeen.
Voisiko huohotuksesta tai huonokuntoisesta ahtimesta imusarjaan joutuva öljy yhdistettynä RE85 ainesosiin edesauttaa ilmiön syntymistä?
St1 asiakaspalvelu kirjoitti:Selvittelin asiaa muutamalta taholta, mutta ei tästä varmuutta taida kovin helposti saa. E85:ssä käytetään nimenomaan siihen tarkoitettua lisäainetta, joka tuskin noita ongelmia aiheuttaa. Alla muutamia ajatuksia


"Minulla ei ole mitään varmaa tietoa, mutta öljyn syyksi en tätä laskisi. Öljy voi kyllä liata imusarjan seinämiä ja imuventtiilejä, mutta tuskin suuttimia. Todennäköisemmin suuttimien läpi kulkevasta polttoaineesta kertyy jotain suuttimien kärkiin, runsaat pysähdykset voivat hyvinkin lisätä karstoittumisen vaaraa.

Teimme kauan aikaa sitten suoraruiskutteisella dieselmoottorilla kokeita puhtaalla rypsiöljyllä. Yksi ongelma oli lyhyessä ajassa syntynyt karstamöykky suuttimien kärkiin, aikansa kasvettuaan karsta kyllä irtosi ja uusi möykky alkoi kasvaa. Lämpötilat olivat tietysti paljon suuremmat kuin tässä tapauksessa, mutta onpahan yksi esimerkki siitä, että lähes jatkuva polttoainevirta ja suuri ruiskutuspainekaan ei estä karstan kertymistä suuttimien päihin.

Minulla ei ole tuoretta tietoa asiasta, mutta aikoinaan E85:llä piti käyttää erityistä puhtaana pitävää lisäainetta. Tavallinen bensiinin lisäaineistus aiheutti kuvatunlaisia ongelmia. Olisiko autoihin tankattu välillä tavallista E10-bensiiniä, jossa on sopimaton lisäaineistus?

Meillä ei ole tullut mittauksissa vastaan tällaista ilmiötä. Eikö Ruotsissa myynnissä ollut E85 polttoaine aiheuttanut suutinongelmia aiemmin ja nimenomaan sen sisältämän lisäaineen takia? Onko mahdollista, että nämä ongelmalliset Saabit on tuotu käytettynä Ruotsin puolelta? Kyseessä tuskin on etanolin auton polttoainejärjestelmästä liuottaman lian aiheuttama ongelma, koska tankista lionneen lian pitäisi jäädä kiinni jo polttoainesuodattimeen.

Nyt kyse oli ilmeisesti vain Saabeista. Onko tietoa oliko mukana yhtään alkuperäistä FFV autoa? Onko teillä tietoa onko ongelmaa esiintynyt muiden automerkkien kohdalla? Mikäli ongelma on ilmennyt vain muunnossarjan avulla muunnettujen autojen kohdalla, niin kyseessä voi olla, etenkin vanhempien autojen kohdalla, materiaalien yhteensopimattomuus etanolin kanssa."

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Ti Maalis 05, 2013 19:38
Kirjoittaja Mertmi
Mertmi kirjoitti:No meidän femma oireilu jo huonoina startteina. Lähinnä käynti huonoa alussa. Tankillinen bensaa ajettu väliin ja nyt etanolipitoisuus 67%. Ihan normisti käynnistyy. Seuraavalla tankkauskerralla nousee pitoisuus lähemmäs 85%. Sit näkee miten pelaa. Hyvä juttu tuo flexifuel-tyyppinen toiminta. Voi sekakäyttää ilman mitään omia säätöjä tai ecujen vaihtoja ;-)
Tähän voin itse kommentoida, tankillinen bensaa korjasi häiriön. Nyt on ajettu monta tankillista e85:llä tuon jälkeen.

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Ke Maalis 06, 2013 23:03
Kirjoittaja mikkoimp
Frostwind kirjoitti:
St1 asiakaspalvelu kirjoitti:Olemme epäilleet, että RE85:een lisättävä väriaine olisi edesauttamassa tätä. Olemmekin päässeet tullin kanssa yhteisymmärrykseen siitä, että väriaine saadaan jättää pois tuotteesta. Toisaalta meillä on olemassa vuosien kokemus FFV-malleilla ajamisesta vuodesta 2009 alkaen ilman, että tällaista ongelmaa olisi esiintynyt
Sain vastauksen lähettämääni lisätiedusteluun asiasta.
Frostwind kirjoitti:Kiitos vastauksestanne. Tämä ongelma onkin mielenkiintoine, sillä se tosiaankin tuntuu koskevan vain osaa autoista. Jotkut ovat ajaneet kymmeniä tuhansia kilometrejä tankkaamatta välillä bensaa tai käyttämättä suutintenpuhdistusaineita (Redline SI-Alcohol) ja joillakin käyttäjillä suutinten tukkeentumisoireita on ilmaantunut jo muutamien tuhansien ajokilometrien jälkeen.
Voisiko huohotuksesta tai huonokuntoisesta ahtimesta imusarjaan joutuva öljy yhdistettynä RE85 ainesosiin edesauttaa ilmiön syntymistä?
St1 asiakaspalvelu kirjoitti:Selvittelin asiaa muutamalta taholta, mutta ei tästä varmuutta taida kovin helposti saa. E85:ssä käytetään nimenomaan siihen tarkoitettua lisäainetta, joka tuskin noita ongelmia aiheuttaa. Alla muutamia ajatuksia


"Minulla ei ole mitään varmaa tietoa, mutta öljyn syyksi en tätä laskisi. Öljy voi kyllä liata imusarjan seinämiä ja imuventtiilejä, mutta tuskin suuttimia. Todennäköisemmin suuttimien läpi kulkevasta polttoaineesta kertyy jotain suuttimien kärkiin, runsaat pysähdykset voivat hyvinkin lisätä karstoittumisen vaaraa.

Teimme kauan aikaa sitten suoraruiskutteisella dieselmoottorilla kokeita puhtaalla rypsiöljyllä. Yksi ongelma oli lyhyessä ajassa syntynyt karstamöykky suuttimien kärkiin, aikansa kasvettuaan karsta kyllä irtosi ja uusi möykky alkoi kasvaa. Lämpötilat olivat tietysti paljon suuremmat kuin tässä tapauksessa, mutta onpahan yksi esimerkki siitä, että lähes jatkuva polttoainevirta ja suuri ruiskutuspainekaan ei estä karstan kertymistä suuttimien päihin.

Minulla ei ole tuoretta tietoa asiasta, mutta aikoinaan E85:llä piti käyttää erityistä puhtaana pitävää lisäainetta. Tavallinen bensiinin lisäaineistus aiheutti kuvatunlaisia ongelmia. Olisiko autoihin tankattu välillä tavallista E10-bensiiniä, jossa on sopimaton lisäaineistus?

Meillä ei ole tullut mittauksissa vastaan tällaista ilmiötä. Eikö Ruotsissa myynnissä ollut E85 polttoaine aiheuttanut suutinongelmia aiemmin ja nimenomaan sen sisältämän lisäaineen takia? Onko mahdollista, että nämä ongelmalliset Saabit on tuotu käytettynä Ruotsin puolelta? Kyseessä tuskin on etanolin auton polttoainejärjestelmästä liuottaman lian aiheuttama ongelma, koska tankista lionneen lian pitäisi jäädä kiinni jo polttoainesuodattimeen.

Nyt kyse oli ilmeisesti vain Saabeista. Onko tietoa oliko mukana yhtään alkuperäistä FFV autoa? Onko teillä tietoa onko ongelmaa esiintynyt muiden automerkkien kohdalla? Mikäli ongelma on ilmennyt vain muunnossarjan avulla muunnettujen autojen kohdalla, niin kyseessä voi olla, etenkin vanhempien autojen kohdalla, materiaalien yhteensopimattomuus etanolin kanssa."
kyselitkö yhtään tässä asiassa jakamoiden osuutta asiaan, eli onko st1:llä tiedossa miten ja mistä tankeista nuo re85 tankit on? voisiko sieltä tulla jotain?

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Ke Maalis 06, 2013 23:45
Kirjoittaja Frostwind
Edellä on kaikki mitä kysyin.

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: To Maalis 07, 2013 23:38
Kirjoittaja tomeka
Olikos tämä linkki jo postattu eli http://www.transeco.fi/files/642/TransE ... eisiin.pdf

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Ma Elo 11, 2014 14:43
Kirjoittaja peukalokeskellä
tomeka kirjoitti:Olikos tämä linkki jo postattu eli http://www.transeco.fi/files/642/TransE ... eisiin.pdf
VTT:n tutkimusraportti saatavilla näköjään nykyään tämän linkin takaa.

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Pe Heinä 17, 2015 10:12
Kirjoittaja vuorpe
arska-66 kirjoitti:Ebay:stä ostin kirjoita hakuun Saab 9-5 9-3 Fuel injector service kit o-rings filters
hinta postituskuluineen oli 29,98 dollaria :wink:
Näitä en äkkiseltään sigun autoon löytänyt...

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Lähetetty: Pe Heinä 17, 2015 22:43
Kirjoittaja vesa67
Löytyisköhän täältä lähempää http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... araosat-3/