Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Avatar
niko_s
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja niko_s » To Huhti 05, 2012 20:48

vesa67 kirjoitti:Tehdään tällainen tarjous: ensimmäinen joka haluaa tutkituttaa suuttimien ulkoisen kunnon tuon liiman osalta (edellyttäen että pelkästään E85:lla on ajettu viimeiset vähintään 10 tankillista) voi YV:n heittämällä sopia mun kanssa ajankohdan että nostetaan suutintukki ylös ja katsotaan mitä löytyy.
Lisäksi jos sieltä löytyy liimaa, suostuu samalla seuraavaksi ajamaan tankillisen kalliilla bensalla ja uudestaan tutkittavaksi. Luodaan pikkasen tilastoa miten bensapesu toimii...
Mun Saappaan suuttimia saa tutkia, jos haluaa. Marraskuun lopulla tuli viinasofta koneeseen, ja sen jälkeen olen ajellut pelkällä viinalla. Nyt on toinen tankillinen bensaa menossa, kun on katsastus tulossa. Sen jälkeen on tarkoitus siirtyä takaisin pelkkään viinaan.

Tarttis kyllä päivitellä noita suuttimia isompiin, jotta samallahan sitä ihmetteilis tuotakin..
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4237
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja vesa67 » Pe Huhti 06, 2012 16:43

jeippo kirjoitti: Pioneeri on tehnyt taas toisin.. ja pyyhkinyt vissiin viimiset 7tkm pelkällä viinalla. Joko tarkistetaan?? :D
Kurkattiin jeipon 630cc dekat joilla puheittensa mukaan ajanut 7000 km RE85:lla. Uskon kyllä kun niin nuuka mies on että kumihanskatkin otti mukaan lähteissään. Tarviikohan niitä pyyhkimiseen ?

Kuva

Tuollaiselta näytti kaikki suuttimet, ei minkäänlaista liimakerrosta löytynyt joten ei tässä nyt mitään katastrofin aineksia ainakaan pelissä ole.
Autolla ajettu ilmeisesti tähän mennessä 150tkm ja suuttimilla tuo 7tkm
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja core2 » Pe Huhti 06, 2012 17:52

Mielestäni koko tämä hässäkkä näitten suuttimien tukkeutumisesta voidaan sivuuttaa ainakin ruotsin ja luultavasti vielä paremmin suomen osalta koska nämä melkein vuosi sitten tapahtuneet häiriöt ovat sivuutettu täälläkin eikä niitä ole ilmennyt tuon kohun jälkeen, saabilla täällä ei ole tietoa suomessa tapahtuneista E85 vioista jotka suomen saab olisi raportoinut tänne.
Niin, että kovaa etanoolilla ajoa vain.

Huom! verstaat suosittelevat bensiinin käyttöä silloin tällöin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.

Shammy74
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Syys 17, 2010 19:08
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Shammy74 » Pe Huhti 06, 2012 18:35

core2 kirjoitti:Mielestäni koko tämä hässäkkä näitten suuttimien tukkeutumisesta voidaan sivuuttaa ainakin ruotsin ja luultavasti vielä paremmin suomen osalta koska nämä melkein vuosi sitten tapahtuneet häiriöt ovat sivuutettu täälläkin eikä niitä ole ilmennyt tuon kohun jälkeen.
Miten niin voidaan sivuuttaa? Onhän täälläkin foorumilla ollut ihan tuoreitakin tapauksia.
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P

jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja jeippo » Pe Huhti 06, 2012 21:18

Vesa vesa... joko kauniimpi edustaja kantoi sen sängyn sinne ulkorakennukseen?

Korjausta sen verran.. että autolla oli ajettu haettaessa muistaakseni 136tkm. Samantien etanoli softa sisään, ja siittä asti ajettu etanolilla.. joskus nuukana olen saattanut litran alkuaikoina laittaa bensaa kunnes ruvennut hinta hirvittään.
Ja nyt autolla on mittarissa 157tkm. Eli 99,97% ajosta on ollut etanolilla. Ja vähintäänkin viimeiset 7tkm pelkällä etanolilla, sillä en muista koska bensaa olisin tankkaillut. Ja kuukauteen tulee kuitenki abouttia rallaa 2000-3000km. Eli VÄHINTÄÄN 7tkm menty pelkällä viinalla.

Ei hätiä mitiä.. kovaa ajoavain koputellaan puuta ja elämä ja saabbisi hymyilee :)

core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja core2 » La Huhti 07, 2012 19:42

Shammy74 kirjoitti: Miten niin voidaan sivuuttaa? Onhän täälläkin foorumilla ollut ihan tuoreitakin tapauksia.
Jos olisit lukenut kunnolla olisit huomannut, että tarkoitin tätä Mälardalenin tapausta ruotsissa joihin viitattiin parissa linkissä, koska se asia on pois päiväjärjestyksestä.
Jos foorumilla jollain käy suuttimien tukkeutuminen niin oletan sen olevan itse aiheutettua huonon polttoaineen puhdistuksen takia. Täällä on jo monta jotka ovat varoittaneet (mainitsematta ketään ja unohtamatta ketään), öljyn vaihdon sekä polttoainefilttereiden vaihdosta E/RE85 konversion yhteydessä.
Sori jos ymmärsit väärin viestini.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.

Shammy74
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Syys 17, 2010 19:08
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Shammy74 » La Huhti 07, 2012 22:09

core2 kirjoitti:
Shammy74 kirjoitti: Miten niin voidaan sivuuttaa? Onhän täälläkin foorumilla ollut ihan tuoreitakin tapauksia.
Jos olisit lukenut kunnolla olisit huomannut, että tarkoitin tätä Mälardalenin tapausta ruotsissa joihin viitattiin parissa linkissä, koska se asia on pois päiväjärjestyksestä.
.
Ilmeisesti luin tekstisi väärin.

Ei tuota asiaa kannata panikoida tai suurennalla, mutta hyvä tiedostaa ja seurata (ja hoitaa ne oikeanoppiset öljyn- ja suodattimen vaihdot oikeaan aikaan).
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P

core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja core2 » Su Huhti 08, 2012 10:22

Shammy74 kirjoitti: Ei tuota asiaa kannata panikoida tai suurennalla, mutta hyvä tiedostaa ja seurata (ja hoitaa ne oikeanoppiset öljyn- ja suodattimen vaihdot oikeaan aikaan).
Vähän niinkuin tän takia juuri mainitsin, että tuo Määlarinlaakson sekoitus on ollutta ja mennyttä ja toivotaan ettei ikinä palaa nyt tiedetään ettei se sekoitus futaa flexifuel autoissa.
Kyllä nämä pojat foorumilla jotka näitä pirssejä konverteeraa tietävät mitä on tehtävä ja milloin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.

Avatar
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4466
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja G-mies » Ke Marras 21, 2012 22:57

Vastaanpa itse aloittamaani ketjuun nyt, kun tuli tarkistettua tilanne perheen kulkineessa.

Autossa on aina joskus esiintynyt tärisevää tyhjäkäyntiä ja kasvavassa määrin misfireä, etenkin 4 sylinterissä, mutta jonkin verran jokaisessa. Tuo 4 sylinteri on kuitenkin jäänyt vaivaamaan mieltä, mutta en ole jaksanut koneeseen koskea. Olisi ehkä pitänyt jo aikaa sitten :lol:. Tänään nimittäin meinasin pestä autosta kurat pois. Laitoin käyntin ja tärisevää käyntiä tuli nyt ihan kunnolla, eikä se sitä tasoittunut vaikka hetken aikaa saiki keräillä lämpöä. No, ajattelin, että sytkäpuolella voisi olla vikaa, mutta ajattelin kuitenkin tempaista ja vaihtaa sinne ne putsatut suuttimet.

Pienen ähräämisen jälkeen tukki nousi ja näky oli seuraava:

Kuva

Kuva

Kuva ei nyt tuossa oikein tarkentunut, mutta jokainen varmaan saa käsityksen missä tilassa suuttimet olivat. Mustaa möhnää kärjet täynnä, että ei se ihme jos kone ei käynyt tyhjäkäyntiä kunnolla. Ihmeellisesti se on kuitenkin jaksanut toimia tähän saakka. Autollahan on ajettu pelkästään etanolilla n 18tkm 1,5 vuoden aikana. Onneksi tuli katsottua nyt ja oli puhtaat suuttimetkin valmiina. Olen kyllä tilannut paikalliseen varaosaliikkeeseen Redlinen SI-Alcohol purkkeja ja ajattelin silloin tällöin käyttää tankillisen seassa.

Suuttimien vaihdon jälkeen auto kävi taas kauniisti ja tasaisesti. Tällä kertaa roskiskamaa olevat suuttimet olikin se parempi valinta :lol:.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki

Avatar
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4466
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja G-mies » Ke Marras 21, 2012 23:08

Ja tarkennuksena edelliseen viestiin tuosta autostamme, että siihen on tehty melko kattava koneremontti 138tkm kohdalla sisältäen mm täyshuolletun sylinterikannen. Tämän jälkeen ajettu bensalla, kunnes vaihdettiin 170tkm kohdalla viinaan. Huohotin on viimeisintä versiota, mutta auto itse on -03 Aero-konvertoitu.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki

Avatar
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja Frostwind » Ke Marras 21, 2012 23:32

Muutamalla ulkomaisella foorumilla on tätä suutinten tahmaantumista spekuloitu.

http://forums.nasioc.com/forums/showpos ... stcount=42
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9119
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja jcarlson » To Marras 22, 2012 09:39

Tuon perusteella olisi siis järkevä ajaa (kuten Saabin suositus) vaikka se yksi tankillinen viidestä puhdasta bensaa. Joskin oma kokemus muutamasta tapauksesta on, että jokin injector cleaner on poistanut ongelmat ja bensa välttämättä ei.. Päinvastoin kuin jenkkilän kokemuksissa.

Liekö sitten Saabin moottorit herkempiä tuolle, nimittäin omalla Audilla olen ajanut pelkkää E85 jo 8tkm eikä mitään oireita ole ilmennyt. Pitäisikin nostaa suuttimet ylös ja tarkistaa puhtaus.

Suomenkielisenä referaattina tuosta siis, että tukokset aiheuttaa sen 15% bensaosuuden sisältämä normaali bensaan lisättävä puhdistusaine, joka on pienissä pitoisuuksissa sotkeva sen sijaan että puhdistaisi. Etanoli itsessään ei siis ole syyllinen vaan se bensan lisäaine, sellainen E85 joka sisältäisi bensaa ilman ko. lisäainetta ei aiheuttaisi tukoksia. Ehkäpä tässä syy miksi joillain oireilee ja joillain ei.. sen 15% bensaosuuden koostumus vaihtelee lisäaineen osalta. Ja jostain syystä juuri Kokkolassa vaikuttaisi olevan "huonompaa" ainetta tarjolla?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja oju » To Marras 22, 2012 14:54

Kun vajaaseen/melkein tyhjään bensatankilliseen lyö etanolia päälle voisi kuvitella että tuon aineen muodostuminen olisi satavarmaa. Onko ajoittaisen bensankäytön edut siis haittoja suuremmat?

Harmi että G-miehen tapauksessa ei kokeiltu ongelman ratkaisua ajamalla bensalla. Se olisi varmaan kertonut jotain ongelman vakavuudesta ja siitä menevätkö suuttimet uusiksi vai liukeneeko mömmö käytännössä bensalla ajamalla kuten jenkkisivustolla annettiin ymmärtää.

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9119
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja jcarlson » To Marras 22, 2012 15:31

Sitä en epäile etteikö tuo aine liukenisi jollain tavalla.. Samat suuttimet ne on Biopower-mallissakin, ja WIS:ssä tunnetaan kyseinen ongelma johon suositellaan ratkaisuksi joko bensan tankkausta, tai jos ei auta niin suutinten puhdistusaineen käyttöä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Re: Tapaus suuttimet tukkoon RE85 konvertoidussa autossa

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- » To Marras 22, 2012 15:41

Onko jotain tiettyä "injector cleaner" merkkiä mitä tulisi käyttää, vai käykö perus Valvoline, CRC, Stp yms. tuotteet?

Vastaa Viestiin