E85 boxit

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Muutos voi tehdä autosta laittoman - autoja sovitetaan nettikaupan muutossarjoilla halvemmalle bensiinille (12.8.2013)
Nettikaupassa yleistyneet autojen polttoaineiden muutossarjat voivat aiheuttaa paljon teknisiä ongelmia, mikäli auto ei ole alun perin tarkoitettu korkean etanolipitoisuuden bensiinille. Lisäksi muunnos saattaa olla säännösten vastainen, varoittaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

Muutossarjoilla huijataan auton moottori hyväksymään uudenlainen polttoaine. Käytännössä moottorin säätäminen toimiviksi on niin vaativaa, ettei kaikkia päästövaatimuksia pystytä noudattamaan muutosten jälkeen...

...Muutossarjojen asentaminen vuosimallia 1991 nuorempiin vähäpäästöisiin autoihin ei ole luvallista. Sitä vanhempiin autoihin sarjoja ei edes voi asentaa.
http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/ ... ta/1362726

Millehän harmaalle vyöhykkeelle tulee asettumaan esim. Saabin T7 koneiden BioPower softaukset, jotka ovat tietenkin "epävirallisia", vaikkakin moottorinohjauksen koodi on Saabin käsialaa. Saab yhteisössä tehtävät BioPower softaukset ovat varmaankin hieman eri juttu kuin muille merkeille myytävät muutossarjat, mutta onko Trafi samaa mieltä. Mielenkiintoinen tieto, että muutossarjojen asentaminen vuosimallia 1991 nuorempiin vähäpäästöisiin autoihin ei ole luvallista.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Taas sitä kansalaisia höntsätään. Itsellä boxi pois katsastuksessa, koskapa sytyttelee check enginevalon tyhjäkäynnillä. Mutta kun tuon ongelman joskus ratkaisen niin maalataan boxi moottoritilan väriseksi ja ei ku katsastamaan :mrgreen:

Tämähän on valtion virastojen ja lainsäätäjän epätoivoinen yritys estää kansalaisia ostamasta puhdasta kotimaista polttoainetta ja siinä samassa ajaa mahdollisesti kotimainen polttoaineen valmistus ja kehitystyö alas. Samalla syntyy sitten muutamia työttömiä ja tyhjiä teollisuus kiinteistöjä. Liekkö tämä osittain myös Nesteen kateuksissaan masinoimaa/rahoittamaa propagandaa. Tuon suomalaisen sukupolvista toiseen kiertävän kateuden kun saisi valjastettua energiaksi, niin siinä meillä olisi varsinainen ekopolttoaine 8)

Saabistit lienee turvassa, jos ei kkonttorit rupea hommaamaan tech 2 sydeemejä...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Trafi varoittaa: Tämä muutos autossa voi käydä kalliiksi ja olla laiton :lol:

http://www.iltalehti.fi/autot/2013081317362386_au.shtml
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Noista stalinisteista ei paljon kannata välittää, ei niillä ole mitään keinoa katsoa mikä softa siellä pyörii jos bensalla ajaa katsastukseen. Jos katsastusinssi alkaa urputtaa väärästä polttoaineesta niin sitten pitää todeta että on vaan niin saatanan tyhmä että tankkaa ihan mistä sattuu pistoolista, se ei liene laitonta.

Koko Trafin paska joutaisi lakkauttaa kuten moni muukin suojatyöinstanssi tässä maassa ja potkia loiset kortistoon.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Trafin tekstihän on "isoltaveljeltä" opittua kansan ohjailua/hallintaa. Aivan kuten suomen hallituksen keinot. Uhkailu, pelottelu ja kusettaminen.
Auto on laiton, se voi hajota ja kaiken lisäksi se saattaa saastuttaa 3 kertaa enemmän..
Niinkuin suomen päästöttömyydellä voitaisiin maailma pelastaa. Saatikka, että suomi voisi maailman edes tuhota. Meiltä kun puuttuu ydinasekin :mrgreen:
Korruptio kirjoitti:Jos katsastusinssi alkaa urputtaa väärästä polttoaineesta niin sitten pitää todeta että on vaan niin saatanan tyhmä että tankkaa ihan mistä sattuu pistoolista, se ei liene laitonta.
Eihän kansalainen saa olla noin tyhmä, että tankkaa mitä sattuu. Tyhmyys on varattu meidän ministereille, ihan kuten tuo uhkailu, pelottelu ja kusettaminenkin.. :evil:
Trafi pitäisi lakkauttaa.
Saab 9-5 Aero
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja 3J »

rimpula kirjoitti:Auto on laiton, se voi hajota ja kaiken lisäksi se saattaa saastuttaa 3 kertaa enemmän..
Mutta eikös RE85:lla laskennalliset päästöt jotenkin ihmeellisesti tippuneet jopa 85% bensaan verrattuna, eli vaikka menisi 3 kertaa enemmän niin edelleenkin maailma pelastuu. 8)

Tämä pisti myös Iltalehden jutussa silmään: 8)
- On olemassa joitain muutossarjoja, jotka on räätälöity niin tarkasti automalliin, että ne ovat hyväksyttävissä, Lahti kuitenkin huomauttaa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

rimpula kirjoitti:Trafin tekstihän on "isoltaveljeltä" opittua kansan ohjailua/hallintaa. Aivan kuten suomen hallituksen keinot. Uhkailu, pelottelu ja kusettaminen.
"Syvältä" johtamisen neljä kulmakiveä:
vittuilu,uhkailu,kiristys ja katteettomat lupaukset
3J kirjoitti:Mutta eikös RE85:lla laskennalliset päästöt jotenkin ihmeellisesti tippuneet jopa 85% bensaan verrattuna, eli vaikka menisi 3 kertaa enemmän niin edelleenkin maailma pelastuu.
Taitaa ongelma painottua tuonne kylmäkäynnistys päästöjen puolelle, lämpöisellä koneellahan retanooli on ok. Tuon takia varmaan pelottelevatkin nyt niin maan tosissaan, koska ei oo keinoja mittailla kansalaisten kylmäpäästöjä :lol:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

3J kirjoitti:
rimpula kirjoitti:Auto on laiton, se voi hajota ja kaiken lisäksi se saattaa saastuttaa 3 kertaa enemmän..
Mutta eikös RE85:lla laskennalliset päästöt jotenkin ihmeellisesti tippuneet jopa 85% bensaan verrattuna, eli vaikka menisi 3 kertaa enemmän niin edelleenkin maailma pelastuu. 8)
Korjatkaa jos olen väärässä. Muistaakseni se oli niin, että RE85 autolla ajettaessa koko ketjun päästöt ovat pienemmät (raaka-aine/roskat talteen vrt. mätäneminen -> etanolin valmistus -> RE85 palaminen moottorissa), mutta jos katsotaan vain auton päästöjä, niin enemmän tulee vrt. bensiini. Lisäksi etanolin kylmäkäynnistyspäästöt taitavat olla pahemmat vrt. bensiini.
3J kirjoitti: Tämä pisti myös Iltalehden jutussa silmään: 8)
- On olemassa joitain muutossarjoja, jotka on räätälöity niin tarkasti automalliin, että ne ovat hyväksyttävissä, Lahti kuitenkin huomauttaa.
Saabin tapauksessa ollaan näiltä osin "turvassa", kun BioPower osaaminen on täysin vanhan Saabin käsialaa.
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja rimpula »

3J kirjoitti:
rimpula kirjoitti:Auto on laiton, se voi hajota ja kaiken lisäksi se saattaa saastuttaa 3 kertaa enemmän..
Mutta eikös RE85:lla laskennalliset päästöt jotenkin ihmeellisesti tippuneet jopa 85% bensaan verrattuna, eli vaikka menisi 3 kertaa enemmän niin edelleenkin maailma pelastuu. 8)

Tämä pisti myös Iltalehden jutussa silmään: 8)
- On olemassa joitain muutossarjoja, jotka on räätälöity niin tarkasti automalliin, että ne ovat hyväksyttävissä, Lahti kuitenkin huomauttaa.
Jonkun laskelman mukaan Retanoolin käytöllä co2 päästöt putosi yli 200 g:sta tuonne n. 50g hujakoille. Käsittääkseni ruokajättestä polttoaineen tekeminen on vähän sama asia kuin puun polttaminen. Eli puusta tulee yhtä paljon hiilidioksidia kun poltat sen tai jätät metsään mätänemään.. On ns. hiilidioksidi neutraali. Toki ruuan tuottaminen taas aiheuttaa niitä co2 päästöjä ja sen takia tuon retanoolin päästöjen laskeminen onkin ilmeisesti lähes mahdotonta.. Eikä se Retanoolikaan ilman energiaa synny.

Kokonaan toinen juttu sitten onkin onko tuo co2 mitään muuta kuin loistava tekosyy rahastaa ihmisiä.. Epäilen, että tässä asiassa käytetään tuota Fakiirin lanseeraamaa Syvältä Johtamista. :?
Ilmakehää kun on pikkasen hankala testailla laboratorio ympäristössä. Toisekseen en usko, että ihminen on läheskään tarpeeksi viisas ymmärtääkseen maapalloa ja sen toimintoja.

Arvelen, että räätälöidyillä muutossarjoilla viitataan autonvalmistajien "hovi"virittäjiin, eli Saabin tapauksessa Hirsch:iin. Uusien autojen takuu yleensä säilyy näiden hovivirittäjien toimista huolimatta. Eli lienevät niitä "räätälöityjä"..
Saab 9-5 Aero
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Päästömittaus pelkkää E85 tankissa T7 9-3:

Kuva
T7 vm. 2001 9-3
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

rimpula kirjoitti:Fakiirin lanseeraamaa Syvältä Johtamista. :?
Kyllähän tämä on ollut jo monta vuotta käytössä eräällä toisella valtionlaitoksella :mrgreen: Syntisenä autonrikkojana heitin eilen 60 litraa etanolia tankkiin ja nyt odottelen milloin korjaamokäynti on edessä.
SAAB 9-5 Aero -05
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Joo, ne kulmakivet ovat kuulemma ihan oikeasti Jeesiönjoen pohjassa :lol:
itse en ole niitä livenä nähnyt 8)
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Jaa, minä oletin niiden olevan sen Arkadianmäellä sijaitsevan talon neljässä eri kulmassa. :wink:
Saab 9-5 Aero
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tänään tuli sopivasti uutisissa vastaan taas nämä kaasumuutosjärjestelmät kuten http://www.suomenbioauto.fi/kaasuauto/ .
Varoitus ! Sisältää valheellista tietoa koska väittää että edullisin tapa muuttaa auto ekoautoksi on kaasuttaminen. Saabien biopower/E85 softaukset ei maksa kuin kymmenyksen noista kaasutuksen kustannuksista...

Noissa mainosteksteissä puhutaan sisältyvästä muutoskatsastuksesta, en tiedä miten ko. muutoskatsastus ottaa huomioon sen että ko. moottoreita ei ole kaasupolttoaineella koskaan tyyppihyväksytetty ja tuolloin valmistaja on mitannut päästölukemat. Tyyppihyväksyntämittauksethan maksavat tonneja laboratorio-olosuhteissa. Nythän lain moottorin muutoslauseke pakottaisi tyyppihyväksyntämittauksiin moottorin osien vaihdon yhteydessä. Miksei sama vaatimus pätisi muutettaessa kaasulle ? Ehkä joku jaksaa lukea lakia tarkemmin läpi mutta itse lähestyin asiaa vertaispohdiskelulla miten tilanne muka olisi erilainen biokaasulla kuin bioetanoililla.

Yhtäkaikki kaikki tämä on suurta sirkusta ja saabin biopowerpohjaiset softat menee kirkkaasti läpi päästömittauksista ja jopa edes jotenkin E85:lle säädetyt T5 softat yhtä lailla.
Kyllä se bensiinin polttaminenkin kylmäkäynnistyksen jälkeen tuottaa alussa törkeästi päästöjä kun mootori ja katti on kylmiä ...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: E85 boxit

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

VTT tutkii asiaa ... :mrgreen:

No on hiukan ainakin vaihtelua kun ei tarvii aina sitä samaa rakettitiedettä harrastaa vuodesta toiseen Otaniemessä ... (sponsored by Neste Oil)

Mitähän kulkupelejä ne käyttää referensseinä ... mielenkiintoista ... mitä tuleman pitää :idea:

Pitäkää hatuistanne kiinni 8O
Saab 9-5 2.0t 1998
Vastaa Viestiin