Sivu 1/3

E85 boxit

Lähetetty: Ke Huhti 11, 2012 13:38
Kirjoittaja Fakiiri
Laajennetaan vähän ponttikka keskustelua...

Jotain juttua oli ainaskin tuolla OG900 puolella näistä
konversioboxeista , joita asennellaan noihin vanhempiin kulkineisiin
E85 ajoja varten.

Onko porukalla jo kertynyt kokemusta noista boxeista(mallit,valmistajat) joko saappiin tai jonkun muun merkkiseen kulkineeseen asennettuna?
Koskapa nuo E85 boxit näyttävät olevan kohtuu hintaisia , niin ajatus on
että en lähde millään lantrailulla leikkimään.

Noita malleja ja valmistajiahan näyttää maailmalla olevan vähintäänkin
riittävästi. Lähinnä kiinnostaa tuon allekirjoituksen kakkoskulkineen E85
päivitys.

Re: E85 boxit

Lähetetty: Ke Huhti 11, 2012 13:45
Kirjoittaja nalleolut
tälläinen "boksi" toimii kaasarisaabissakin

http://www.viinarannasta.ee/images-shop ... 50petu.jpg

Re: E85 boxit

Lähetetty: Ke Huhti 11, 2012 13:47
Kirjoittaja Fakiiri
Tuohan on vaan 40prooffia.
Juurihan viestissä mainitsin että en lähe lantrailemaan :lol:

Re: E85 boxit

Lähetetty: Ke Huhti 11, 2012 14:00
Kirjoittaja nalleolut
kaasarin kalvo ei oo tiukemman tavaran kestävää :mrgreen: :mrgreen:

Re: E85 boxit

Lähetetty: Ke Huhti 11, 2012 16:35
Kirjoittaja 9000 automaatilla
Hyvä aloitus Fakiirilla. Itse myös miettinyt samaa tohon kakkoskulkineeseen. Onko ne boksit pelkästään sitä suuttimen aukioloajan pidennystä varten, ei kai ne mitään muuta tee? Ja onko tommosessa päristimessä tarve mitään karttoja muutella?

Tietysti mietityttää myös nämä polttoainelinjastojen kestävyys... Ei viitsisi itse olla pioneeri tässä hommassa.

Re: E85 boxit

Lähetetty: Ke Huhti 11, 2012 18:01
Kirjoittaja aapee73
Yksi vaihtoehto olisi kokeilla nostaa polttoaineen painetta tuo 20-30%. Tuo polttoaineen paineen nosto tai lineaarinen suuttimien aukioloaikojen muutos ei tuota optimaalista tilannetta. Sillä etanolia tarvitaan kylmäkäynnistyksessä paljon enempi kuin bensaa, etanolin huonompien höyrystymisominaisuuksien takia. Lisäksi noissa bensa kartoissa, ainakin turbo moottoreissa, täyskaasu kiihdytyksissä mennään seoksissa aika paljon tuota stokiometristä seosta rikkaammalle seokselle ja tätä rikastusta ei etanolilla tarvita. En ole tutustunut noihin E85 konversio bokseihin sen tarkemmin, eli en tiedä muuttavatko ne jotain muutakin kuin suuttimien aukioloaikoja. Tietenkin jos kyseessä on T5/T7 boksi, niin luultavasti noihin on ohjelmoitu jo ihan E85/BioPower softa, joten käytös etanolilla on bensaa vastaava, ellei jopa parempi.

Re: E85 boxit

Lähetetty: To Huhti 12, 2012 06:23
Kirjoittaja jmaatta
Paineen nosto tuottoon menee muistaakseni vanhan ja uuden paineen neliöjuurien suhteessa eli 20-30% ei välttämättä ihan riitä. Esim. 3bar -> 4bar nostaa tuottoa vain 15%.

Re: E85 boxit

Lähetetty: To Huhti 12, 2012 08:26
Kirjoittaja ippe
Polttoainepuolen paineen nosto on vähän kehnonlainen konsti, suutiten suihkutuskuviot menevät pieleen ja pumppu joutuu koville, yleensä paineen nosto myös pienentää pumpun tuottoa.

Re: E85 boxit

Lähetetty: To Huhti 12, 2012 12:33
Kirjoittaja Fakiiri
Tuota Pontikkajuttua löytyy tietysti interwebistä enemmän kuin jaksaa lukea.

Kokosin tuohon joitakin linkkejä asiasta kiinnostuneille.
Kuten huomataan , niin ei tuo vanhan kulkineen päivittäminen ainakaan
vaihtoehdoista jää kiinni...

Tässä erilaisia boxeja:
http://www.change2e85.com/servlet/StoreFront
http://www.flexitune.se/
http://www.e85kits.com/index.php
http://www.whitelightning.net/e85_store.html
http://www.fuelflexfinland.fi/Tuotteet.php
http://bioadapter.com/product_info.php? ... ucts_id=45

Suomalainen "pioneeri" kolopalloineen:
http://re85-muunnos.wikidot.com/

Saabisti:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... it=etanoli

Faktaa idästä ja lännestä :lol:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =1&t=28604
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... sc&start=0

Suoli24 tyyppisempää matskua:
http://murobbs.plaza.fi/autot-ja-muut-m ... tossa.html

Ja tällainen pitäisi tietysti löytyä jokaisen Saabistin varaston tai autotallin seinustalta :lol:
http://www.microfueler.com/default.aspx

editti:lisätty uusi linkki

Re: E85 boxit

Lähetetty: Su Huhti 22, 2012 11:31
Kirjoittaja Fakiiri
Fakiiri kirjoitti:Tuohan on vaan 40prooffia.
Juurihan viestissä mainitsin että en lähe lantrailemaan :lol:
No ei mulla sitten hermo pitäny, boxia odotellessa päätin antaa mitsulle vähän huikkaa...
Nyt n.27% etanolipitoisuus tankissa ja mitään poikkeavaa betsiiniin verrattuna en ole käytöksessä havainnut...

Re: E85 boxit

Lähetetty: La Loka 06, 2012 11:24
Kirjoittaja Fakiiri
No niin, nyt on sitten myös kakkoskulkine sekakäyttäjä.

Laitoin halvimman ratkaisun:
http://bioadapter.com

Ihan ongelmaton juttu ei tuokaan ollut, tilasin boxin ukrainan pojalta huhtikuussa
toimitus kesti lähes kuukauden. Sitten kerättiin motivaatiota ja kun sitä kesemmällä
löytyi kävi ilmi, että eihän tuo **ska toimi. Ensin yritin tietysti saada myyjältä vinkkejä että missä vika ja että mitä tehdään, mutta keskustelu loppui lyhyeen kun kyselin takuuta :lol: Näin huonosti ei kyllä kaikille ole käynyt, jotkut ovat saaneet suoraan uuden boxin, rikkinäisen tilalle, mutta tää on tätä meikäläisen tuuria.

No, netistä löytyi onneksi vinkkejä, mikä tuossa saattaa olla vialla.
Tilasin 4kpl fetejä, jotka kuulemma saattaa jossain sarjassa olla vääriä/viallisia.
Kolvaus ja kytkentä hommeleiden jälkeen hämmästys oli suuri kun kulkine tärähti
tulille 8) Hieman epäilytti kun ei ole ennen tullut tommosia "hienoja" piirilevyjä kolvailtua...

Kesän aikana ajelin kaikenlaisilla lantringeilla aina n55% liemeen asti. Ainut ongelma oli suuremmilla pitoisuuksilla, että kylmästartti vaati kaksi tarttia.

Nyt on sitten tuo boxi kiinni ja normi ajossa toimii lähes loistavasti. Ongelma on että tyhjäkäynnillä sytyttää moottorin vikavalon. Tuota ongelmaa ei vielä ole saatu ratkaistua. Kylmäkäynnistys on tietenkin myös oma juttunsa kun ajelee puhtaalla retanolilla. Jos starttaa n10c lämpötiloista ilman tuon boxin kylmäkäynnistys moodia pitää startata 2-3kertaa ,siis kylmällä koneella. Jos kone on vähänkin lämmin starttaa aivan normaalisti kuten bensallakin.
Tuo moottorin vikavalon syttyminen tyhjäkäynnillä hieman ihmetyttää, koska valo ei syty missään muissa ajotilanteissa. Jos kaasua pumppaamalla saa esim. risteyksissä pidettyä tyhjäkäynnin hieman yli 1000rpm ,ei valo syty.
Tuo ja boxin oman kylmäkäynnistys moodin säätö on nyt sitten vielä to do listalla.
Jokatapauksessa retanolilla kuitenkin mennään :D
Tuolta löytyy lisää keskustelua joka näiden boxien sielunelämään haluaa enemmän tutustua:
http://re85-muunnos.wikidot.com/forum/c ... keskustelu

Re: E85 boxit

Lähetetty: Ma Loka 15, 2012 15:38
Kirjoittaja oju
Tapasin passatinomistajan joka oli pakastimeensa tehnyt konversion. Ihan hyvin tuntui kone käyvän.

Hänen sanojensa mukaan boksi toimii hyvin mutta oli halpa ja yksinkertainen malli jossa polttoaine valitaan kytkimellä.

Ostopaikka oli kuulemma
http://www.fuelcat.de/

Hieman häiritsee että tuolla väitetään ettei lambda-säädöllä saa tankin seossuhteen mittausta tarpeeksi tarkaksi. Tuntuuhan tuo käytännössä toimivan :lol:

Re: E85 boxit

Lähetetty: To Loka 18, 2012 21:54
Kirjoittaja Suap
Täällä Savonmaalla olen ajellut saapaksellani, NG900S eli vapaastihengittävä 2-litrainen, RE85-polttoaineella koko kesän, ilman mitään bokseja.
Kylmäkäynnistys on nyt +5 C kelillä jo heikko. Vaatii jopa 5-6 lyhyttä 1-2 sekunnin käynnistystä käynnistyäkseen. Mutta käyntiin lähtö on vielä varmaa ja moottorin hieman lämmittyä, 1-2 minuuttia, on toiminta aivan normaalia.
Jos taasen pitää autoa em. kelillä 30 minuuttia moottorinlämmityksessä, niin hörähtää normaalisti ekastartilla käyntiin ja toiminta on lähes heti alusta normaalia.

Vielä siis olen ollut ostamatta boksia.
Check engine- valo palaa jatkuvasti, rajaseoksena n. 30 % REtanolia. Mutta en ole antanut valon häiritä. Jos tankkaan 95Etä n. tyhjään tankkiin, kokeeksi, niin valo sammuu n. kilometrin ajon jälkeen eikä syty koskaan.
Joten jatkan viinan käyttöä normaalisti ja siirtynen jossain vaiheessa tankkaamaan 2 eri letkusta eli lantraamaan.
Kulutus on matka-ajossa, yksin ajettaessa tasan 10 litraa sadalle. Täydellä lastilla 11,5-12. Bensalla yksinään 7,5-8. Joten hieman pienempi energiamäärä menee systeemistä läpi per km ja ehkä ympäristö vähän säästyy ja vielä rahakukkarokin pysyy poissa täydellisestä tyhjiöstä.

Saabisti jo n. 25 vuotta.

Re: E85 boxit

Lähetetty: To Kesä 06, 2013 11:49
Kirjoittaja Fakiiri
Boxi kauppias tuunaa näköjään Saabejakin...

http://www.fuelflexfinland.fi/SAAB.php

käyttää ykköset ja nollat lahden toisellapuolen, Onko kellään tietoa missä ?

Re: E85 boxit

Lähetetty: To Kesä 06, 2013 16:13
Kirjoittaja core2
Fakiiri kirjoitti:Boxi kauppias tuunaa näköjään Saabejakin...

http://www.fuelflexfinland.fi/SAAB.php

käyttää ykköset ja nollat lahden toisellapuolen, Onko kellään tietoa missä ?
Varmaa tietoa ei ole, mutta olisko jotain yhteyttä Flexitune lahkaan täällä swedussa.