Mitä moottoriöljyä Biopowerissa

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
wagontrail 9-5
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Marras 08, 2011 21:00

Mitä moottoriöljyä Biopowerissa

Viesti Kirjoittaja wagontrail 9-5 »

Mitä moottoriöljyä käytätte Biopoweriksi muutetuissa 9-5.
Kiitos
9-5 2.0t A Wagon 2007 Bp
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Mitä moottoriöljyä Biopowerissa

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Keskustelua aiheesta:
E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2&start=45


E85 polttoaineella ajaville tiedoksi SN certifikaatin öljyistä:
SN (Käytössä): Vuonna 2010 esitelty laatuluokitus, joka parantaa tiivisteyhteensopivuutta, mäntien suojaa karstoittumista vastaan korkeissa lämpötiloissa ja parantaa mustan lietteen kesto-ominaisuuksia. Tuloksena alhaisempi polttoaineenkulutus, parempi turboahtimen suojaus, yhteensopivuus päästöjärjestelmien kanssa ja etanolipolttoaineen (max 85%) kanssa.

Itse en kylläkään ole löytänyt kuin Mobil1 0W-40 API SN öljyä, ja liki jokaisen Mobil 1 5W-50 öljyä myyvän kaupan olen soitellut täältäpäin läpi, mukaanlukien öljynvaihto firmankin, niin eivät ole saaneet uudella sertillä olevaa öljyä vielä, kun ainakin Mobililla taitaa olla varastot täynnä vielä noita vanhoja SM luokan öljyjä, tuossa 5W-50 viskoalueella.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä moottoriöljyä Biopowerissa

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Saako kysästä, miksi etsit 5W-50 öljyä, eikö parempi olisi 5W-30/5W-40/0W40?
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mitä moottoriöljyä Biopowerissa

Viesti Kirjoittaja blair »

Näistä öljyistä olen aina niin kovin hämilläni... Mitä vikaa on valmistajan suosittelemassa Dexos 2 öljyssä?

Ei pidä käsittää väärin, en nyt haasta tässä ketään, vaan rehellisesti kysyn, koska en tiedä.

Käyttäisin "parempaa", jos sellaista on? Mutta mitään hirveän vakuuttavaa en ole asiasta vielä lukenut.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä moottoriöljyä Biopowerissa

Viesti Kirjoittaja NoNI »

siinä infoa, toki siinä redline mainostaa omia tuottteitaan:

http://www.roadmachine.fi/redline/tech/MOTOTEC.pdf


tuossa oli jotain perusteluja sille miksi 5W-50 ei toimi kuumassa kts. esim lämpöstabiilisuus taulukko. En toki itse tiedä mistään mitään, olen vain mainonnan uhri.. :D

Sinänsä mielenkiintoista, että redlinellä näyttäisi olevan API SN luokitus 5W-30 ja 5W-40 ainakin plus dexos 1 tai 2 niissä ja sitten vielä API SN 10W-40 tuotteessa. Joku viisaampi voi valaista onko noissa spekseissä oleellista eroa johonkin mobilin tai GM:n omaan tuotteeseen.

http://www.roadmachine.fi/redline/5W30.html

http://www.roadmachine.fi/redline/5W40.html

http://www.roadmachine.fi/redline/10W40.html


Toki kannattaa muistaa, että hinta on about kolminkertainen eli itse ainakin GM:n oma tuote kelpaa normiajoon.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Mitä moottoriöljyä Biopowerissa

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Merkillä ei niin väliä omalla kohdalla, kunhan viskositeetti on välillä 5W-50 tai 10W-50/60, jotta kestää jonkin verran kenkimistäkin ja luonnollisesti API SN, kunhan löytyis jostain.

Sitten Red Lineen:

RedLine 10W40 täyssynt esteripohj moott öljy 946ml Hinta: 18.90 € (19.98 €/L ) = KALLIS !

15W50 Extreme Street Performance: Suurivälyksisille = PAKSUA ! ja API SM = ei etanol sekä KALLIS!

5W40 Extreme Street Performance, verkkokauppatavaraa -> toimituskulut päälle = vielä KALLIIMPI!

Testaustulokset:
Tutkimuksen tilaaja: Red Line tuotteet eli MAKSAJA!
Tutkimuksen tilaaja saa määrittää itse, mitä asioita tuo julki tutkimustuloksista ja mitä JÄTTÄÄ KERTOMATTA!
Oletus: esitetyt tulokset pitävät paikkansa ainakin joidenkin kilpailijoiden tuotteisiin verrattuna.
Huomionarvoista: Monessa kohtaa viitataan mineraaliöljyyn, tuskin kukaan ahdetulla autolla ajava käyttää mineraaliöljyä.

Viskositeetti laakereissa ja nokissa, erot mitättömiä.
Kitkaerot Red Line välissä 0,04-0,07μ ja jotkut synteettiset 0,08-0,11μ eli prosenttuaalisesti voisi sanoa merkityksellinen, mutta mikä on todellinen merkitys tuolla vaihteluvälillä, todennäköisesti jälleen mitätön.
Kuluminen keskiraskaalla erot mitättömiä, ainoastaan piikki käytetyllä synteettisellä öljyllä -> kuinka merkittävä? Varsinkin jos öljynvaihtoväli on 5000-10 000km
Kuluminen raskaalla kuormituksella erot vielä pienempiä.

Sitten tuotteen hinta, mulla menee ainakin öljyn ja suodattimen vaihdossa koko 4L pönikkä, Red Lineä tarvitsisi siis ostaa 5 pönttöä eli noin. 100€! Melko kallista, etten sanoisi. Tuohon hintaan vaihtaa esim Mobil 5W-50 muutamaan kertaan.
Viimeksi muokannut testing1, Ke Touko 30, 2012 14:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Mitä moottoriöljyä Biopowerissa

Viesti Kirjoittaja core2 »

Saab verstaan suositus BP'in koneeseen GM-LL-A-025.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä moottoriöljyä Biopowerissa

Viesti Kirjoittaja NoNI »

testing1:

Ei tarvi HUUTAA, etenkin niihin kohtiin jotka jo mainitsen;

Viestissä mainitsen Redlinen mainostavan omaa tuotettaan, olevan noin kolme kertaa kalliimpaa jne. jne.

Kiinnosti vain tietää onko sulla jotain oikeaa faktaa miksi hirveällä lisäaineistuksella aikaansaatu Mobilin coctail 5W-50 toimisi kuumassa muka paremmin kuin laatuöljy ilman coctailia? Kuumassa kun tuo aineistus pettää..

Ja onko oikeaa tietoa, onko itse öljy jotenkin muuttunut vai pelkkä tarra purkinkyljessä, API SN? Eli luultavasti aiempi öljy täyttää uuden luokituksen ilman mitään muutosta itse tuotteeseen.

Ruotsissahan on ajettu nyt 2005- biopowereilla ilman tuota luokitusta..

Jokainenhan kaataa koneeseensa mitä lystää, mulle kelpaa GM:n oma purnukka, eiköhän siihenkin taiota tuo SN luokitus syksyyn mennessä kauppojenkin hyllyille, tavaran ollessa purkin sisällä luultavasti samaa kuin aiemmin..
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Mitä moottoriöljyä Biopowerissa

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Sen verran tuosta Mobilin coktail kurasta että on varmaan yksi eniten testatuista öljyistä mitä markkinoilta löytää ... :roll:

Ei pitäis olla vaikeaa löytää asiasta "faktaa" kun on internettikin ihmisillä tänä päivänä aika laajalti käytössä :mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Mitä moottoriöljyä Biopowerissa

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Capitaalilla ja huutomerkillä kirjoitetut oli tarkoitettu painotukseksi niille jotka lukevat tilastoja/tutkimuksia kuin raamattua ja eivät osaa tai kykene kritisoimaan annettua dataa.

Ja kyllähän se niin taitaapi olla, että mobilin "kuriin" verrataan monia öljyjä.

API ym luokitukset on tehty juuri sitä varten, että tietyt ominaisuudet saadaan luotettavasti sertifioitua, jos öljy on jo aikaisemmin täyttänyt kyseisen luokituksen ominaisuudet, niin sehän tarkoittaisi vain etikettien vaihtoa, mutta näinhän ei oikeasti ole, tuskin ovat tienneet täsmälleen seuraavan luokituksen vaatimukset ja etukäteen jo valmistaneet sen luokituksen täyttävää öljyä ihan muuten vaan.

SN Rated Motor Oils

The latest service category rating for gasoline engines in 2011 model year cars and light trucks is "SN." The API SN rating is equivalent to the new GF-5 oil rating by the International Lubricant Standardization and Approval Committee (ILSAC). SN engine oils are designated as Resource Conserving because they help improve fuel economy and protect vehicle emission system components. These oils have demonstrated a fuel economy improvement in the Sequence VID test when compared with a baseline oil used in the Sequence VID test. Additionally, these oils have demonstrated in tests that they provide greater emission system and turbocharger protection and help protect engines when operating on ethanol-containing fuels up to E85.

Oils that meet the new SN and GF-5 motor oil ratings are designed to improve fuel economy, improve the life of emission components (such as the catalytic converter and oxygen sensors), and improve sludge, deposit and oxidation control. The oils also have better low-temperature viscosity, high- and low-temperature corrosion protection, better turbocharger protection and improved filter clogging protection.

Aeration control, the reduction of tiny air bubbles, is a renewed concern because modern engines demand that oil serve as a hydraulic fluid in cam phaser devices, variable valve actuators, timing chain tensioners and hydraulic lash adjusters that allow for variable valve timing. These increased demands cause engine oils to be stressed more than ever before.

The new SN and GF-5 rated motor oils are backwards compatible and may be used in 2010 and older engines.

Ja sitten melko huolestuttava uutinen, kun ajattelee, että autossa on kireät venttiilin jouset ja katalysaattori, hankala yhdistelmä, mitähän öljyä sitä sitten käyttäisi, vai pitäisikö vaan se katti ottaa pois...

If you are driving an older classic muscle car or hot rod that has an engine with a flat tappet camshaft, you should be aware of the fact that today's SM and SN rated motor oils contain much lower levels of anti-scuff additive called "ZDDP" (Zinc Dialkyl Dithio Phosphate). The level of ZDDP in current motor oils has been reduced to no more than 0.08% phosphorus to extend the life of the catalytic converter. Phosphorus can contaminate the catalyst over time if the engine uses oil, causing an increase in tailpipe emissions.

The lower ZDDP content is not harmful to late model engines with roller lifters or followers because the loads are much lower on the camshaft lobes. But on pushrod engines with flat tappet cams, the level of ZDDP may be inadequate to prevent cam lobe and lifter wear. In some cases, cam failures have occurred in as little as a few thousand miles of driving! This is even more of a risk in engines if stiffer valve springs and/or higher lift rocker arms are used.

To avoid such problems, you should add a ZDDP additive to the crankcase, or use an oil that meets the previous SL service rating, or use diesel motor oil or racing oil that contains adequate levels of ZDDP to protect the camshaft and lifters.

If you are installing a new camshaft in the engine, be sure to use the cam manufacturers assembly lube and follow the recommended break-in procedure. But you will still need to add ZDDP to the crankcase or use an oil that contains adequate levels of ZDDP for continued protection.

Se jäi itselle epäselväksi tuosta tekstistä, että tarkoitettiinko kohdalla "This is even more of a risk in engines if stiffer valve springs and/or higher lift rocker arms are used." vain ja ainoastaan työntötankokoneita vai myös yläpuolisella nokalla/nokilla ja kireillä jousilla varustettuja koneita.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä moottoriöljyä Biopowerissa

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Jees, en ny niin herkkänahkainen oo et oikeesti ärsytti, kunhan vai auon naamaani.. :D

Huomasikko, että vaikka kallista onkin, nois Redline öljyis on tota ZDDP:tä ja esim. Extreme Street Performance 5W-40 öljys lisäks luokitus API SN ja dexos2. Sitä en tiä miten lisäaineet estävät sen pääsyn kattiin.

"Red Line Motor Oil moottoriöljyissä sinkin määrä on noin 1175-1200 ppm"

Ja oma tuote sen lisäämiseen muihin öljyihin, tosin en tiedä tuleeko tuossa samalla sitten kattia suojaavia aineita mukana..:

http://www.roadmachine.fi/redline/Breakin.html

No joo, eikähän tää jo riitä tästä..
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Mitä moottoriöljyä Biopowerissa

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Huomasin, kyllä ja kiinnostava lisäaine, mutta...
"Kun moottorin ikääntyessä ohivuodot lisääntyvät, ja öljyä alkaa päästä pakoputkeen, öljyn sisältämä fosfori alkaa pikkuhiljaa tukkia katalysaattorin huokosia, lyhentäen sen elinikää. Siksi sen määrää on rajoitettu nykyöljyissä välille 600-800 ppm. Ongelma on tosin teoreettinen, ja vaatii todella suuret ohivuodot"
En viitsisi alkaa testaamaan teoriaa käytännössä, vaikka ohivuodot pitäisi nykyaikaisissa kunnossa olevissa moottoreissa olla pieniä, jos tuon katin saan heivattua joskus jonnekin, niin voisin kokeillakin tuota lisäainetta.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Mitä moottoriöljyä Biopowerissa

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Jos jolle kulle on tärkeä kriteeri öljyn API luokitus valitessaan moottoriöljyä niin yksi vahva vaihtoehto on mätänetin kauppaama:

motox 5W-40 full syn.

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä moottoriöljyä Biopowerissa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaihdoin ensimmäisen kerran öljyt 9-5:n koneeseen biopower-päivityksen jälkeen. Kone kyllä kuulosti kovaääniseltä ennen vaihtoa. Meteli väheni uusilla öljyillä. Saa nyt nähdä että meneekö öljyt nopeammin huonoksi E85:llä ajon seurauksena. Useampi vuosi on menty Gulf formula G 5W-40 öljyllä 10tkm vaihtovälillä. Tuota kun on ostettu kollektiiviin tynnyrissä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Mitä moottoriöljyä Biopowerissa

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Mitäs öljyä koneeseen lykkäsit?
Ahdonvoimaa
Vastaa Viestiin