Biopowerin kylmäkäynnistys bensalla

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Biopowerin kylmäkäynnistys bensalla

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tulipa eilen tankattua pitkästä aikaa lähes tyhjään tankkiin bensaa, kun ei ehtinyt/jaksanut lähteä ajelemaan E85-huoltoasemalle asti.

Hyvin toimii ajossa, mutta tämän jälkeen on tullut nyt kaksi kylmäkäynnistystä ja molemmissa rikastaa aivan tolkuttomasti. Lähtee ilmeisesti käyntiin ikäänkuin olisi etanolia tankissa. Ekalla startilla tukehtuu ja sammuu oikeastaan ennenkuin on edes käynnissä. Toisella startilla jää käymään, mutta ryskyttää oikein kunnolla ja savua sekä bensan hajua riittää. Meinaa siis tukehtua liian rikkaan seoksen takia. Auttaa asiaa, kun painaa heti vähän kaasua ja antaa kierroksia.

Meni tänä aamuna tallissa palohälytinkin päälle, kun tuli putkesta savua oikein urakalla. Ajossa ja lämpimällä koneella startti tosiaan toimii ihan hyvin. ECU ei nyt ilmeisesti oikein kylmästartilla usko polttoaineen laadun muuttuneen. Vai onkohan softassa jokin vika tai ominaisuus, että kylmästartti vedetään aina etenoliasetuksilla. Jcarlson ilmeisesti tekijänä tietää. Jollain tavallahan tuo kylmästartti pitää osata hoitaa, kun lambdasäätökään ei vielä ole siinä vaiheessa mukana. Olen ollut siinä uskossa, että ECU:un jää muistiin sammutusvaiheessa, millä polttoaine-ilmaseoksella on ennen sammutusta menty, joten se osaisi tämän huomioida myös laskiessaan syöttömäärää kylmäkäynnistyksessä.

Hmm.... :o
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopowerin kylmäkäynnistys bensalla

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä se tallentaa etanolipitoisuuden muistiin kunhan on sen opetellut, jolloin startti on bensaa tankissa kuten bensalla. Poikkeuksena jos ei ole jostain syystä oppimista tehnyt tai ehtinyt tehdä ennen sammutusta. Ei siis ole mitään ominaisuutta että vedetään aina etanoliasetuksilla..

Joko etanoliadaptaatio on pielessä jostain syystä, tai joku muu (vika) aiheuttaa tuon. Ei siis ole ominaisuus eikä vika softassa, etanoliadaptaatiorutiinit on kaikki 100% tehtaan jäljiltä, niihin ei ole tarvetta puuttua.

Noita jälkibiopoweroituja on vaan vähän hankala diagnosoida, koska TECH2 ei suostu juttelemaan 2007-> ecun kanssa 2003-2006 autossa (väärä VIN) eikä näin ollen kerro etanolipitoisuutta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Biopowerin kylmäkäynnistys bensalla

Viesti Kirjoittaja Pakari »

jcarlson kirjoitti:Noita jälkibiopoweroituja on vaan vähän hankala diagnosoida, koska TECH2 ei suostu juttelemaan 2007-> ecun kanssa 2003-2006 autossa (väärä VIN) eikä näin ollen kerro etanolipitoisuutta.
8O

Tarkoittaako tämä sitä, että jos 2003-2006 auton biopoweroi, niin mahdollisen vikatilanteen sattuessa diagnosointi/koodinluku yms. on asetta haastavampaa kun edes TECHkään ei suostu yhteistyöhön auton kanssa? Ymmärsinköhän tämän nyt oikein.. toivottavasti en ?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopowerin kylmäkäynnistys bensalla

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Normaalit OBD-II lukijat lukee kyllä vikakoodit ja livedataa. TECH2 vaan on paska työkalu eikä osaa kommunikoida jos softa on uudempi (kuten pakosti on jos Biopower). Muut työkalut siis suostuu yhteistyöhön.

Niin joo, ja kyllä TECH2 lukee vikakoodit T8:sta silti, kun tekee vikakoodiskannauksen. Suora yhteys T8 ja TECH2 välillä ei halua toimia uudemman ecun yhteydessä vanhemmissa autoissa eli livedataa ei silloin saa.

Sama homma T7 pre-OBDII autoissa, mutta saa korjattua kun muuttaa DICE:n VIN-numeron vuosimallikoodin uudemmaksi. Asettamalla 2005 ilmestyy Biopower-valikotkin, 2006 tai uudempi ei ole hyvä koska silloin kaipaa CAN-piuhoja OBD-liittimeen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopowerin kylmäkäynnistys bensalla

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nyt tuli tässä illalla vielä pistettyä auto tulille ja sama homma. Lähtee käyntiin aivan liian rikkaalla. Autolla ajettu bensatankkauksen jälkeen kolme n. 16 km ajosuoritetta. On ihme homma miten ei tuolla jo saa oppimaan sitä bensalle kylmäkäynnistystä silmällä pitäen. Heti tuosta ylirikastuskäynnistyksestä toivuttuaan ja normi ajossa toimii siis bensalla ihan niinkuin pitääkin.

Etanolia tankissa lähtee kylmäkäynnistyksellä käyntiin todella hienosti. Tuli kokeiltua tuossa syyslomalla käynnistystä liki 10 asteen pakkasesta ilman mitään lohkolämmittimiä ja lähti käyntiin loistavasti. Käynnistyi todella herkästi etanolilla. Suorastaan ihmetytti puheet huonosta kylmäkäynnistyvyydestä pakkasilla, kun on etanolia tankissa. Tuntui kuin olisi toiminut paremmin kuin bensalla konsanaan.

Mikähän siellä nyt on vikana, kun ecu käskee syöttämään polttoainetta liian runsaasti kylmäkäynnistyksen aikana. Liekö vika olemassa myös etanolilla, mutta se ei sen kanssa niin korostu samalla tavalla. Ettei nyt olisi siinä kaasuläpässä jotain häikkää, joka tämän biopower-softan kanssa kulminoituu tällä tavalalla. Tämä tuli siksi mieleen, kun on siinä puolikaasulla kiihdyttäessä 2200 - 2500 rpm välillä se heijaaminenkin tullut ilmiönä kuvioihin yhtäaikaa mukaan. Mene ja tiedä. Voisiko tuo kaasuläpän avautuma kylmäkäynnistysstartissa olla juuri saman verran auki kuin mitä se on silloin heijaamisvaiheessa. Tuosta heijaamisesta ollut aiemmin juttua ja se ilmenee vain tietyllä kaasupolkimen (kaasuläpän) asennolla.

Tavallaan nyt vähän huolestuttaa, että miten käynnistykset onnistuvat, kun oikea kunnon talvi koittaa. Etanolilla luultavasti lähtee, kunhan saa lämmitykseen. Entäpä sitten, jos joutuu kovien pakkasten aikaan tankkaamaankin syystä tai toisesta bensaa. Rikastaa liikkaa ja tulpat "kastuu" eikä käynnisty. Pahimmassa tapauksessa saa veivata pitkään uutta starttia ja samalla akku hyytyy.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopowerin kylmäkäynnistys bensalla

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Sen verran vielä lisäystä, että mullahan on se Launch x431 testeri, jolla pääsee hyvin kiinni T8-ecuun ja mm. seuraamaan livedataa.

Mitähän arvoja ja missä tilanteessa sieltä nyt olisi tärkeää tarkistaa, kun on...
a) bensaa tankissa
b) etanolia tankissa
:?:
Toivoen siis, että löytyisi jokin syy tai selitys moiseen.

ps. kävin ottamassa muutamia livearvoja standby-tilassa (virrat päällä, ei käynnissä).

* throttle position sensor 1 = 3,05V
* throttle position sensor 2 = 1,91V
* absolute throttle position = 39,22%
* throttle opening area = 75,50 mm2
* airmass/comb. requested = 153 mg/comb
* multiplicative fuel adaptation = 10,05%
* long term fuel trim = -1,56%

Useat arvot olivat nollilla, kun auto ei ollut käynnissä.
Pitänee tutkia lisää, mutta mun mielestä esim. tuo viimeinen arvo kertoo, että on oppinut hyvin etanolista bensalle. Mitähän tuo toiseksi viimeinen tarkoittaa ja onko sillä ja IMM-arvolla mitään totuuspohjaa, kun auto ei ollut käynnissä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopowerin kylmäkäynnistys bensalla

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

En usko että on mitään yhteyttä kaasuläppään. Sillä ei ole vaikutusta seoksiin, ilmamassan säätöön tietyllä alueella ja kuormituksella vain (missä tuota säädön oskillointia esiintyy).

Vaikuttaisi siltä että jokin vika autossa ajaa seoksen liian rikkaalle, oliskohan siitä SAI-patentista nyt harmia kun softassa ei ole SAI enää päällä? Voisi kokeilla ottaa sen pois.. Nythän kun pumppua ei ohjata niin mahdollinen lambdan makaaminen nollassa aiheuttaa lisärikastusta.

Long term fuel trim on hyvä, tuo multiplicative adaption kyllä hieman hämää koska se on yleensä Saabeissa juurikin tuo long term trimmi. Ettei olisi nimetty vähän harhaanjohtavasti ja long term trim on nyt additiivinen adaptaatio ja multiplicative fuel adaptation on sitten se normi kertautuva.

Eli +10% kertaava adaptaatio ja -1,56% summaava.. Ihan ok, joskin tuo +10% kertautuva on vähän iso.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopowerin kylmäkäynnistys bensalla

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuo SAI-pumpun huijaus eli päätevastus lambdan tilalla ei ole toiminnassa ellei itse SAI-pumppua ohjata. Päätevastus kytkeytyy kehiin releen kautta ja tuo rele saa sähköt suoraan pumpun liitäntänavoista. Ja nyt tässä uudessa biopowersoftassahan ei tuota systeemiä käytetä, näinhän se oli? Siispä lambda on koko ajan käytössä.

Täytyy tässä käydä vielä testerillä katsomassa polttoaineen syöttömääriä starttausvaiheessa sekä heti käynnistymisen jälkeen ensimmäisten sekuntien ajalta.
Raportoin siitä sitten.

Ps. Nyt raporttia.

Autotallilämpimästä (n. +15 astetta) "kylmäkäynnistys" ja seurasin lähinnä polttoaineen syöttöä, joka näkyi suuttimen aukioloaikana.

- heti startin pyörittäessä lukema n. 25ms
- käynnistyttyä putosi n. 15ms
- tyhjäkäynnillä kierrosten laskiessa putosi alle 10ms

Ilmamassa-arvo taisi olla käynnistyshetkellä jotain 250mg/C. Tämä seuranta jäi vähän taka-alalle. Muistaakseni sekin sitten siitä tippui selvästi, kun auton kierrokset laskivat.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
markkula
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Biopowerin kylmäkäynnistys bensalla

Viesti Kirjoittaja markkula »

WISsissä löytyy ohje ecun päivitystarpeesta jollekin alustanumerovälille. Moottorinohjausyksikön kalibrointi aiheuttaa liiallista polttoaineen saantia ja kone ei käynnisty tai on vaikea käynnistää.
9-5 2.0 Tid 2010
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopowerin kylmäkäynnistys bensalla

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Niin....ecuhan on "kalibroitu" viime toukokuussa, kun se sai uuden biopowersoftan :wink: .
Joten WIS:n päivitysohjeet eivät taida nyt tässä minun tapauksessa enää olla ajankohtaisia.

Nyt tänä iltana tein kylmäkäynnistyksen ulkona ja annoin kaasua vähän heti startissa. Lähti käyntiin aivan eri malliin :o . Ei yskinyt tai rynkyttänyt tukehtumispisteessä ollenkaan. Kierrokset tietenkin pomppas aika ylös, mutta selvästi lähti käyntiin oikeilla seoksilla. Ei savuttanut eikä bensa haissut.

Mikä lie kiikastaa, kun näin ei tarvitse etanolilla startata, vaan vain bensalla :?: .
Toisaalta, toimiihan se näinkin. Enkä muutenkaan aio usein ajaa bensalla.
Pitää vain muistaa, kun tankissa on bensaa, niin sitten annetaan startissa kaasua.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopowerin kylmäkäynnistys bensalla

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Se WIS:ssä mainittu softapäivitys koskee tiedotteen mukaan vain bensasoftia, ei E85. Eikä tuota samaa murhetta ole kyllä esiintynyt muissa samalla softapohjalla olevissa autoissa..

Aika paljon noissa starttikartoissa on tuntunut olevan tehtaalta asti hieromista T8 autoissa, vaikea sanoa kyllä vielä mikä voisi olla juurisyy tässä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jupa03
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 09:15
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopowerin kylmäkäynnistys bensalla

Viesti Kirjoittaja jupa03 »

Kävin tankkaamassa ennen pakkasia bensaa tankkiin ja sen jälkeen pari käynnistystä auto ryskytti aikalailla vähän aikaa käynnistyksen jälkeen...
Etanolilla en ole moista havainnut aikaisemmin, mutta jonkin verran auto on nykinyt juuri kylmänä ja aattelin sen johtuvan pakkasista ja etanolisoftasta?!
Onkohan tämmösiä "ongelmia" enemmänkin :roll:
Mites muilla toiminut etanolilla vehkeet kovemmilla pakkasilla (esim.-20 ja kylmemmässä)?
-9-3 sc Aero
ex -06 9-3 sc aut e85
ex -08 9-3 sc Tids
ex -07 9-3 sc e85
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopowerin kylmäkäynnistys bensalla

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Hyvin toimii etanolilla.
Eihän tässä ole tullut vielä kuin niukasti tuo 20:n asteen pakkanen ylitettyä, joten kovemmista pakkasista ei vielä kokemusta. Mikään ei kyllä viittaa siihen, että ongelmia edes tulisi. Ja mikäli tulee, niin tulee sitten yllättäen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: Biopowerin kylmäkäynnistys bensalla

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Minulla on tuo sama ongelma tuossa 95:ssa. Joskus jätti vaimolla käynnistymäti ja sen puitteissa oli jo isot "murheet".
Lämpöisilläkin jätti välillä aikas savupilven, kun bensalla käynnisti.

Tuossa siistä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=130492

Nyt yritän pärjäillä lämmittimellä ja RedLinella sekä laittamalla bensaa vain vähäsen...
engmch1
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Loka 22, 2011 14:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Biopowerin kylmäkäynnistys bensalla

Viesti Kirjoittaja engmch1 »

Muutamia vuosia sitten jouduttiin tutustumaan polttoaineen sisäänajoon Biopower Saabissa 9-5, kun saimme outoja tuloksia päästö ja suorituskykymittauksissa...

Tuolloin saimme seuraavaa tietoa sisäänajosta, seuraavat asiat täytyy toteutua jotta auto ymmärtää polttoaineen vaihdon...
- polttoaineen määrä muuttua tankissa
- normaalia maantieajoa 10-20 km
- nopeussignaali sekä etu- että takapyörältä

Eli jos imetään tankkityhjäksi ja täytetään sama määrä -> no adaption
jos ajetaan dynamometrillä (ei 4wd) -> no adaption
jos ajomatka liian lyhyt, kaupunkiajoa tai paljon kiihdyttelyä ->no adaption

Tämä tieto tuli Saabin tuotekehitys henkilöltä Ruotsista, kai ne jotain tietää... Toki kyseessä ole 9-5 biopower, mutta oletan sisäänajon olevan sama kaikissa biopowereissa.

Petrisan tapauksessa 16km ajo ei välttämättä ole riittävä (tai on väärän tyyppistä).
9-3 SC 2008
2.0T autom.
Vastaa Viestiin