E 85 polttoaine + sovellukset
E 85 polttoaine + sovellukset
Tulee itsekkin valitettavasti harrastettua tota Off Topicointia liiankin kanssa, joten jos tänne avautuisi keskustelua ongelmista ja sovelluksista.
Tuolla väärässä letkussa pohdittiin mm autonvalmistajien heikkoa innostusta
flexien markkinointiin/valmistukseen...
jcarlson kirjoitti:
Joo huonompi höyrystyminen ja hitaampi katalysaattorin käynnistyminen (light-off) on ongelmallisia. Kyllä ne ratkaistua saa, yksi vaihtoehto esim. esilämmittää jakotukissa olevaa polttoainetta hehkutulpalla, tähän on jo kaupallinen ratkaisu olemassa brasiliassa E100 yhteydessä Boschilta. Kysymys on vain panostuksesta tuotekehitykseen eli halusta käyttää rahaa.
Onkohan tuommoisesta saatavilla jonkin asteista periaatekaaviota, tai tietoa minkälaisilla komponenteilla tuo on toteutettu ? Tuo portugali taittuu sen verran kömpelösti, että en vielä netistä alkanut etsiä
Edittiä:
Kolmannella kotimaisella löyty tommonen, mikähän mahtaa olla saatavuus...
http://delphi.com/pdf/techpapers/2012-01-0418.pdf
Tuolla väärässä letkussa pohdittiin mm autonvalmistajien heikkoa innostusta
flexien markkinointiin/valmistukseen...
jcarlson kirjoitti:
Joo huonompi höyrystyminen ja hitaampi katalysaattorin käynnistyminen (light-off) on ongelmallisia. Kyllä ne ratkaistua saa, yksi vaihtoehto esim. esilämmittää jakotukissa olevaa polttoainetta hehkutulpalla, tähän on jo kaupallinen ratkaisu olemassa brasiliassa E100 yhteydessä Boschilta. Kysymys on vain panostuksesta tuotekehitykseen eli halusta käyttää rahaa.
Onkohan tuommoisesta saatavilla jonkin asteista periaatekaaviota, tai tietoa minkälaisilla komponenteilla tuo on toteutettu ? Tuo portugali taittuu sen verran kömpelösti, että en vielä netistä alkanut etsiä
Edittiä:
Kolmannella kotimaisella löyty tommonen, mikähän mahtaa olla saatavuus...
http://delphi.com/pdf/techpapers/2012-01-0418.pdf
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: E 85 polttoaine + sovellukset
Ihan mielenkiinnosta mikä sulla on ajatuksena?
Noin äkkiseltään asiaa sen enempää miettimättä jos ajatuksena on polttoaine kulujen minimointi tulee mieleen että esim. lämmittää polttoainetta tankissa samaan aikaan kun lämmittää moottorin jäähdytysnestettä ...
Ja sitten kun saa moottorin käyntiin niin laturin teholla lämmittäisi suuttimia ...
En tiedä onko 12 VDC:llä toimivaa vastuslankaa metriroinana saatavilla järkevään hintaan mutta kuitenkin periaatteessa sitä kietoo suuttimien ympärille ja eristää sen hyvin. (Ohjaus tietysti moottorilämpötilan mukaan)
Saavutetaanko näin halutut tavoitteet
Noin äkkiseltään asiaa sen enempää miettimättä jos ajatuksena on polttoaine kulujen minimointi tulee mieleen että esim. lämmittää polttoainetta tankissa samaan aikaan kun lämmittää moottorin jäähdytysnestettä ...
Ja sitten kun saa moottorin käyntiin niin laturin teholla lämmittäisi suuttimia ...
En tiedä onko 12 VDC:llä toimivaa vastuslankaa metriroinana saatavilla järkevään hintaan mutta kuitenkin periaatteessa sitä kietoo suuttimien ympärille ja eristää sen hyvin. (Ohjaus tietysti moottorilämpötilan mukaan)
Saavutetaanko näin halutut tavoitteet
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: E 85 polttoaine + sovellukset
Mites nämä suorasuihkukoneet, onkohan niissä kovemman paineen avulla kylmästartit helpompia? Onko kellään kokemusta?
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: E 85 polttoaine + sovellukset
Tuosta voi aloittaa :
RE85 "asiaa"
En ole noita lueskellut pitkään aikaan mutta kuitenkin VTT on testannut ainakin Audin "suoraruisku" moottoreita tuolla RE85:lla ... toki muitakin.
Mutta Laurikko (VTT) antaa kyllä kysyttäessä vastauksia heränneisiin mieltä askaruttaviin kysymyksiin ...
RE85 "asiaa"
En ole noita lueskellut pitkään aikaan mutta kuitenkin VTT on testannut ainakin Audin "suoraruisku" moottoreita tuolla RE85:lla ... toki muitakin.
Mutta Laurikko (VTT) antaa kyllä kysyttäessä vastauksia heränneisiin mieltä askaruttaviin kysymyksiin ...
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: E 85 polttoaine + sovellukset
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: E 85 polttoaine + sovellukset
Njoo, onhan noi tullu lukastua. Näissä omateko-viinavehkeissä kyllä tietää ilman analysaattoreitakin että palamatonta tulee läpi
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: E 85 polttoaine + sovellukset
Hetkinen, palaako siitä bensa pois kokonaan mutta viinaa jää? Täytyy pistää jonkin sortin keräys astia putken päähän niin ei tarvi poiketa alkossa enää...
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Re: E 85 polttoaine + sovellukset
Kaikissa Otto-moottoreissa osa polttoaineesta menee läpi palamattomana. Tämä korostuu alhaisella kuormalla ja kun kone on kylmä. Kyllä siellä niitä muitakin yhdisteitä on joukossa, en menisi juomaan.
Re: E 85 polttoaine + sovellukset
Onhan sitä, komponenttiliikkeistä saa. Halpismarketin irrallinen penkinlämmitin on ehkä helpoin tapa hankkia askartelusetti.ysifemma kirjoitti:En tiedä onko 12 VDC:llä toimivaa vastuslankaa metriroinana saatavilla järkevään hintaan mutta kuitenkin periaatteessa sitä kietoo suuttimien ympärille ja eristää sen hyvin. (Ohjaus tietysti moottorilämpötilan mukaan)
Toinen tapa olisi vetää lämppärin kennolta lenkki letkua suutintukin ja imusarjan väliin. Eberi hoitaisi lämmityksen. Kiertoa voisi ohjata jollain sähköventtiililä kuten vanhoissa bemareissa hoidetaan sisätilanlämmitys kylmällä.
Onko ajatus parantaa vain käyntiin hörahtämista? Saako tuo suuttimen vastus lämmitettyä polttoainetta lennossa? Toisaalta sikakylmä imuilma viilentää sumun viimeistään imusarjassa, turboautossa ongelma on toki paljon pienempi.
Re: E 85 polttoaine + sovellukset
En tiedä tarkalleen millaiset asetukset mun autossani olevassa softassa on (T7 Biopower Stage 1), mutta käynnistysongelmia ei lämpötilan puolesta ilmennyt, tosin n. -20 Celsiusastetta taitaa olla kylmin starttauslämpötila missä olen tuota käynnistänyt.
Kylmäkäynnistysongelmia on kuitenkin ihan tavallisilla bensa-autoilla jo vastaavissa lämpötiloissakin, joten en näe että ongelmat aina johtuisivat kokonaisuudessaan RE85:sesta, vaan myös muut seikat pitäisi ottaa huomioon, alkaen ihan öljyistä ja akun kunnosta.
Kylmäkäynnistysongelmia on kuitenkin ihan tavallisilla bensa-autoilla jo vastaavissa lämpötiloissakin, joten en näe että ongelmat aina johtuisivat kokonaisuudessaan RE85:sesta, vaan myös muut seikat pitäisi ottaa huomioon, alkaen ihan öljyistä ja akun kunnosta.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: E 85 polttoaine + sovellukset
Itte en pitäs auton ongelmana jos akku on surkee. Saabit ja japsit on lähteneet aina kun vaan virtaa on koneen pyöräyttämiseen.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: E 85 polttoaine + sovellukset
Itse en pidä käynnistymistä ongelmana, kyllä se käyntiin lähtee. Ongelmana on ennemminkin kulutus pätkäajossa talvella, ero bensaan on suurempi kuin kesällä. Tuohon kaipaisin parannusta.
Re: E 85 polttoaine + sovellukset
Tuli näistä sovelluksista mieleen. Testasin viimekesänä kasivitosta 2t-koneissa, 4hp perärutkussa ja jyrsinkoneessa. Rutku toimii pienellä kuormalla ihan ok, suuremmalla menee niin laihalle ettei jaksa (ylläri). 60-lukulainen jyrsin pelittää melkein kuin bensalla, taitaa olla bensalla valmiiks niin paksulla seos ettei tunnu pieni laihentaminen missään Öljynä käytin Klotzin alkoholimoottoreille tarkoitettua ölppää, tais tulla noin 2,5% seos.
Kasivitoset jäi rutkun tankkiin talveksi, jännä nähdä miltä kaasari näyttää. Kohta pääsee tutkimaan.
Kasivitoset jäi rutkun tankkiin talveksi, jännä nähdä miltä kaasari näyttää. Kohta pääsee tutkimaan.
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: E 85 polttoaine + sovellukset
Arctic Foxilta saa ihan biopolttoaineiden lämmitykseen tarkoitettuja laitteita:oju kirjoitti:Toinen tapa olisi vetää lämppärin kennolta lenkki letkua suutintukin ja imusarjan väliin. Eberi hoitaisi lämmityksen. Kiertoa voisi ohjata jollain sähköventtiililä kuten vanhoissa bemareissa hoidetaan sisätilanlämmitys kylmällä.... Saako tuo suuttimen vastus lämmitettyä polttoainetta lennossa? Tysifemma kirjoitti:En tiedä onko 12 VDC:llä toimivaa vastuslankaa metriroinana saatavilla järkevään hintaan mutta kuitenkin periaatteessa sitä kietoo suuttimien ympärille ja eristää sen hyvin. (Ohjaus tietysti moottorilämpötilan mukaan)
http://www.arctic-fox.com/products/ther ... id-warmers
http://www.arctic-fox.com/fuel-fluid-wa ... el-warming
Ajattelin laittaa kyselyä menemään, mitä maksaisi tommonen "in-line fuel warmer". Tyyriitä ovat vain. Lämmittimissä on syytä kiinnittää huomiota veden pitävyyteen & paloturvallisuuteen. En käyttäisi esim. kuivaan tarkoitettuja penkinlämmittimiä tms. moottoritilassa.
Jotenkin tuntuisi kuitenkin järkevämmältä lämmittää imusarjaa & suuttimia. Polttoaine ja imuilmahan ovat talvella aina kylmää ja suurin vaikutus polttoaineen höyrystymiseen on varmasti imsarjassa ympäröivän rakenteen lämpötilalla & ominaisuuksilla.
Sylinterikannella ja imusarjalla on suuri lämpökapasiteetti ja hyvä lämmönjohtavuus. Ne luovuttavat nopeasti lämpöä kylmälle imuilmalle ja polttoaineelle.
Suuttimen lämmittäminen olisi tehokasta, koska suuttimessa on kerrallaan vähän polttoainetta verrattuna esim. jakotukkiin. Näin imusarjaan suihkutettavan polttoaineen lämpötilaa saa nostettua siis suuttimessa pienemmällä lämpöteholla. Toisaalta polttoaine on vain hyvin lyhyen aikaa suuttimessa, ja lämmönsiirrolle jää vähän aikaa.
Turvallisia lämmittysratkaisuja olisivat mielestäni esim:
- lämpimän veden johtaminen imusarjan aluelle, esim. kupariputkessa. Kupariputkesta lämmön saaminen imusarjaan&suuttimiin voi olla haastavaa. Lämmitys lohkolämppäristä.
- IP66 & autokäyttöön tarkoitettu sähkövastuslämmitin suoraan kiinni imusarjan alumiiniin, s.e. lämmön johtuminen on hyvällä tasolla.
- joku sopiva puhallin lämmittämään imusarjaa & suuttimia. Lämmin ilma pääsee joka kolkkaan ja lämmönsiirto on tehokasta.
EX: 9³SS BioPower
Re: E 85 polttoaine + sovellukset
Viinapannun käynnistykseen samat avut kuin dieseliin? Hehkut imusarjaan? Ei muuten olisi edes mikään mahdoton projekti. Voisi kuvitella että esim. og900:n tai vastaavan viinoituksessa olisi helppo porata ja kierteyttää reiät imusarjaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01