Sivu 1/1

Trionic 8 Biopower -koneen kehityksestä dokumentti

Lähetetty: La Tammi 04, 2014 20:49
Kirjoittaja ysikoo
Voi olla, että on jo ihan yleistä tietoa, mutta tollanen paperi sattui silmään

http://www.ft86club.com/forums/attachme ... 1384476402

Ihan mielenkiintoista teknistä juttua viinakoneesta. Muun muassa tämä suutinjankki ja sen alkuperä näemmä tiedossa jo tuolloin '07.

Re: Trionic 8 Biopower -koneen kehityksestä dokumentti

Lähetetty: La Tammi 04, 2014 21:20
Kirjoittaja vesa67
Erittäin mielenkiintoinen dokumentti

Muutamia otoksia:
- Venttiilien kulumisesta on tehty testejä ja vaihdettu kromipinnoitettuja? venttiilejä kestävempiin nitrattuihin malleihin. Oma huomautus on että pitää muistaa että suurin osa esim. biopoweriksi muunnetuista T7 koneista on jo valmiiksi 200 tkm+ ajettu ja venttiilit eivät enää ole normikarstaisessa koneessa kovin kummoisessa kunnossa muutenkaan.
- Alle -10 asteen pakkasessa kylmäkäynnistyksessä ilman lohkolämmitintä moottoriöljyn sekaan voi joutua ohipuhalluksesta jopa 2 dl E85:sta.
Suositus on ajaa kone lämpimäksi jotta se myös haihtuu sieltä, toistuvat kylmäkäynnistykset ja lyhyt ajomatka ei ole hyvä yhdistelmä.
Yhteenvetona voiteluöljyn vanhenemisesta vertailutesteissä bensa vs E85 -käytössä ei havaittu öljyn kemiallista vanhenemista sen enempää E85 käyttäjillä kuin bensalla ajavilla. Yllättävää ! T8 öljynvaihtoväli siis 15tm/1 vuosi tässä suosituksessa.
E85 käyttö kuluttaa sylinteriputkia/männänrenkaita aavistuksen enemmän kuin bensakäyttö mutta on silti normaalikulumisen määrittelyn rajoissa.

Re: Trionic 8 Biopower -koneen kehityksestä dokumentti

Lähetetty: Su Tammi 05, 2014 13:31
Kirjoittaja jusahh
Hyvää settiä jätkät.

Re: Trionic 8 Biopower -koneen kehityksestä dokumentti

Lähetetty: Su Tammi 05, 2014 14:53
Kirjoittaja ysikoo
Joo eli ilmeisesti venttiilivarren kromaus vaihdettu kokonaan nitrattuun venttiiliin. Mielenkiintoinen yksityiskohta oli myös tuo, että viinan jäähdyttävä vaikutus on niin suuri, että kanteen syntyi murtumia. Jouduttiin muuttamaan kannen valun komponentteja.

-Softan vääntäminen on ollut aivan jäätävä urakka. Silti saatu aikaan lyhyessä aikataulussa, koska koko projekti tehdään saman katon alla.

-Sytkäkartta on ilmeisesti sama välillä E50-E85?

-Eri etanoliseosten kylmäkäynnistyskalibraatio on ollut haastava homma. Ei siis ihme, jos amatöörilläkin vähän vastustaa :)

Re: Trionic 8 Biopower -koneen kehityksestä dokumentti

Lähetetty: Ma Tammi 06, 2014 18:25
Kirjoittaja jusahh
ysikoo kirjoitti: Mielenkiintoinen yksityiskohta oli myös tuo, että viinan jäähdyttävä vaikutus on niin suuri, että kanteen syntyi murtumia. Jouduttiin muuttamaan kannen valun komponentteja.
Tämä oli kyllä kiinnostavaa. Ero on GM:n testien mukaan todella iso. Jos ymmärsin oikein, homma menee näin:
Perus B207:aa rääkättäessä 5% testatuista sylinterikansista hajoaa 208 tunnin jälkeen bensalla ja 89h jälkeen E85-käytössä.
Uuden sylinterikannen valuseoksen ansiosta, B207 BioPowerin testeissä 5% testatuista kansista hajosi vasta 401h kohdilla. - Rapparin sivu 10

Nuo tunnit eivät toki vastaa perus moottoritieajoa, vaan jotain hyvin brutaalia kuormitussykliä testipenkissä.

BioPower:in softa on myös näköjään ohjelmoitu ymmärtämään milloin auto on tankattu ja tätä tietoa hyödynnetään karttojen sopeuttamiseen. s.15. Täällä foorumilla on aiheesta ketju; Biopoweroidut 9-3:t eivät adaptoidu oikein jos tankkaa bensalta viinalla tai toisin päin. Itselläni on sama ongelma... http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=142766

Re: Trionic 8 Biopower -koneen kehityksestä dokumentti

Lähetetty: Pe Tammi 10, 2014 13:31
Kirjoittaja Korruptio
Mielenkiintoinen dokumentti kyllä. Ruiskusuuttimien tukkeutuminen pisti silmään (PDF:n sivut 29-31). Ymmärtääkseni tuon dokkarin mukaan niistä "after market fuel additiveistä" ei ole juuri apua puhdistamisessa vaan pitäisi ajaa nimenomaan bensalla johon on lisätty niitä puhdistusaineita että kanahka lähtee irtoamaan ja suuttimet puhdistuu.

Re: Trionic 8 Biopower -koneen kehityksestä dokumentti

Lähetetty: Pe Tammi 10, 2014 13:52
Kirjoittaja testing1
Nyt kun on ajettu E85:llä paljon T5 ja T7 kansilla, niin onko tullut yhtäkään tapausta jossa kanteen olisi tullut jotain havaittavia halkeamia, joita voisi epäillä E85 jäähdytysominaisuuden aiheuttaneen?

Olikos venttiilien materiaaleissa eroja T7 vs. T5 ja esim T7 Aero?
- jotenkin muistelisin että Aero ja Viggen malleissa olisi ollut eri materiaalia, kuin ns. karvalakkimalleissa.

Redlinellähän on lisäaine: http://www.roadmachine.fi/redline/SIalcohol.html
Auttaneeko kulumisongelmiin sitten kuinka paljon, riippunee käytön määrästä.

Re: Trionic 8 Biopower -koneen kehityksestä dokumentti

Lähetetty: Pe Tammi 10, 2014 14:50
Kirjoittaja jcarlson
jusahh kirjoitti:
ysikoo kirjoitti: Mielenkiintoinen yksityiskohta oli myös tuo, että viinan jäähdyttävä vaikutus on niin suuri, että kanteen syntyi murtumia. Jouduttiin muuttamaan kannen valun komponentteja.
Tämä oli kyllä kiinnostavaa. Ero on GM:n testien mukaan todella iso. Jos ymmärsin oikein, homma menee näin:
Perus B207:aa rääkättäessä 5% testatuista sylinterikansista hajoaa 208 tunnin jälkeen bensalla ja 89h jälkeen E85-käytössä.
Uuden sylinterikannen valuseoksen ansiosta, B207 BioPowerin testeissä 5% testatuista kansista hajosi vasta 401h kohdilla. - Rapparin sivu 10

Nuo tunnit eivät toki vastaa perus moottoritieajoa, vaan jotain hyvin brutaalia kuormitussykliä testipenkissä.

BioPower:in softa on myös näköjään ohjelmoitu ymmärtämään milloin auto on tankattu ja tätä tietoa hyödynnetään karttojen sopeuttamiseen. s.15. Täällä foorumilla on aiheesta ketju; Biopoweroidut 9-3:t eivät adaptoidu oikein jos tankkaa bensalta viinalla tai toisin päin. Itselläni on sama ongelma... http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=142766
Jep, tuo kuormitus on kaukana tavallisesta ajosta. Ei tuosta oikein muita johtopäätöksiä voi vetää kuin että todennäköisesti kannen elinikä lyhenee. Mutta koko auton elinikä on nykyään hyvin lähellä samaa, joten jos Biopower-konvertoi auton aivan uutena niin saattaa joutua auton elinajan aikana yhden ylimääräisen kansiremontin tekemään jonkin verran kasvaneella todennäköisyydellä.

Tuo adaptoitumisen käynnistymisen ongelma koskee vain 2003-2005 (ehkä myös 2006) vuosimallien autoja. 2007 ja uudemmissa Biopower-konvertoiduissa T8 autoissa ei ole tätä ongelmaa. Adaptaation voi pakottaa käynnistymään käyttämällä ECU:n virransyötön sulakkeet hetkeksi irti tankkauksen jälkeen. Luultavasti liittyy johonkin 2007 myötä tulleeseen eroon polttoaineen määrämittauksessa.

En ole nähnyt vielä yhtään haljennutta kantta tai loppuun kulunutta venttiiliä T5, T7, T8 tai muissakaan autoissa joilla on ajettu etanolilla. Uskaltaisin väittää että ainakaan alle 100tkm tavanomaisen ajosuoritteen ei sellaisia ilmene. Pakoventtiilit on Nimonic-materiaalia T7 2001-> (+Aero/Viggen/B205L vanhemmissa). T5 ja vanhemmat T7 on normi stelliittipinnotteiset.

SI Alcohol on kehitetty nimenomaan E85:lle, tuntuisi kyllä toimivan paremmin suuttimien puhdistukseen. Ainakaan omissa autoissa ei satunnaisesti sitä käyttäen ole minkäänlaista suutintukkoa esiintynyt pelkällä E85 ajolla. Tavanomaiset bensalle tehdyt suutintenpuhdistusaineet eivät toimi, sisältävät niitä samoja lisäaineita mitä on normaalibensassa pienenä pitoisuutena ja joka tervaantuu E85 käytössä koska pitoisuus on vielä pienempi.

Re: Trionic 8 Biopower -koneen kehityksestä dokumentti

Lähetetty: Pe Tammi 10, 2014 17:31
Kirjoittaja core2
jcarlson kirjoitti: Luultavasti liittyy johonkin 2007 myötä tulleeseen eroon polttoaineen määrämittauksessa.
Luulen jotta tuossa on jotain perää ihan vaan siksi, että tämän meidän kylän saabverstaan mesu kehoittaa nollaamaan manuaalisesti määrämittauksen, tämä kerrotaan kaikille BioPower pirssien omistajille.