Nyt en oikein ymmärrä ...
Miten näistä 9-3 SS/SC -malleista saa tehtyä "kiinteän" etanoliversion?
Minun mielestäni ovat aina "flex", jos aikoo ylipäätänsä etanolilla ajaa.
Se on kyllä totta, että tuo polttoaineen "oppiminen" lambda-anturin avulla on helppo, mutta siinä on myös ongelmanansa. Nämä ongelmat ilmenee nimenomaan, jos autossa on vähänkin orastavaa vikaa. Ei saa olla pieniäkään ilmavuotoja, ilmamassamittari oltava täysin kunnossa jne. Auton ollessa kaikilta näiltä osin kunnossa, homma toimii hyvin.
Paitsi ...
Tämä mahtaa koskea vain alkupään eli 03-06 vuosimalleja.
Kun auto on opetettu etanolille ja jostain "ihmeen" syystä tankkaa joskus bensaa niin, että polttoainelaatu on kutakuinkin 95E10:ä, tulee seuraavasta kylmäkäynnistyksestä todella rykivä. Rikastetaan aivan tolkuttomasti. Toisin sanoen ecu pitää kylmäkäynnistyksessä kiinni edelleen tuosta vanhasta muistista, jossa tankissa on RE85:sta. Lambdahan tulee mukaan vasta hetken päästä, kunhan auto on lähtenyt ensin käyntiin. Sitten kyllä käynti tasoittuu. Toisinpäin oppiminen eli bensasta etanoliin käy onneksi OK, joten silloin ei tule starttiongelmaa. Olettaen auton olevan kunnossa.
Tuon edellä mainitun bensakylmäkäynnistyksen voi saada toimimaan normaalisti, jos käyttää ecun +30 -sulaketta irti. Siltä tyhjennetään muisti. Saman asian ajaa tietenkin akun irroitus. Testattu on ja se toimii. Ilman tuota temppua, ovat bensakylmäkäynnistykset todella "rikasta" puuhaa, vaikka ajelisi kuinka pitkään bensalla. Eli ei opi millään etanolista taikaisin bensaan.
No, tätä tarvii harvemmin, kun ajelee lähes aina etanolilla.