Saab 9-3, FlexFuel (9-3SS/SC/CV)

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Saippua
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Maalis 27, 2014 22:47

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja Saippua »

Tervehdys,

Saab kiinnostaa autona juuri tuon etanolipolttoaineen mahdollisuuden vuoksi. Olen katsellut itselleni vuosimallin 2004-2005 9-3 Aero malleja. Kuinka helposti (ja kalliisti?) tuollaisen muuntaa etanoli/bensakelpoiseksi? Lisäksi kovasti ollut puhetta tehovaihteluista, mitä E85:llä moottorilta luvataan. Vakionahan tuossa on 209hp, mitä mahtaa olla E85:llä ajaessa?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

2005 malliseen SS Aeroon tarvitaan 07-> mallin ECU ja ohjelmointi, sekä biopower tulpat. Kustannus n. 400-500e.

2004 malliseen tarvitaan lisäksi 05-> mallinen IDM-yksikkö, n. 100e lisäkustannus päälle.

Tehoa irtoaa tuolloin E85:lla noin 240hv.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saippua
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Maalis 27, 2014 22:47

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja Saippua »

jcarlson kirjoitti:2005 malliseen SS Aeroon tarvitaan 07-> mallin ECU ja ohjelmointi, sekä biopower tulpat. Kustannus n. 400-500e.

2004 malliseen tarvitaan lisäksi 05-> mallinen IDM-yksikkö, n. 100e lisäkustannus päälle.

Tehoa irtoaa tuolloin E85:lla noin 240hv.

Kiitoksia nopeasta vastauksesta!

Bensalla ajaessa tuollaisen päivityksen jälkeen taitaa tehot olla samat, n.240hp? Eli toisaalta päivitys mahdollistaa edullisemman ajon etanolilla ja sen lisäksi myös saa tehopäivityksen - ei hullumman kuuloinen paketti.

Kuinka tarkkaan tuo vm. erot menevät, missä vaiheessa auto on ollut jo 2005 vuoden mallisarjaa?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, samat tehot irtoaa myös bensalla biopower-virisoftalla. Etanolilla vääntö on hieman korkeampi, joskin vakiokytkintä pitää manuaalissa hieman sääliä. Automaattivaihteistolla ei mitään ongelmaa ottaa kaikki irti.

MY05 autoja on saanut syksystä 2004 alkaen, varmuuden vuosimallista saa aina alustanumerosta tai konepellin alla olevasta tarrasta tarkistamalla (lukee MY04 tai MY05).

Tuo IDM-moduulin vaihto joka tarvitaan MY03-04 mallisiin on kuitenkin 5min homma eikä siis kummoinen lisäkustannus sinänsä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Mikä olikaan tulppien vaihtoväli E85:llä? Oliko se jotain 40t km? vai 20t km?
Viime talvena ihan niinä kylminä aikaina siirryin E95:een, ihan öljyn peseytymisen pelossa ja on tullut ajettua näin pitkälle pelkästään sillä ja on kulutus pudonnut 7 ja 8l välille /100km näin automaatilla.
Johtuuko sitten siitä liiasta rikastamisesta, vai tulpista, mutta tahtoo nykiä hieman ensimmäisen kilometrin matkalla. Tuntuu kuin laatikon kytkin luistaa ja ei luista.

Eikös periaatteessa E85:llä, koska siinä on enemmän etanolia, pitäisi tulla enammän tehoa, kuin E98:lla kun on etanoli softa ?
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

15tkm on hyvä vaihtoväli. Kannattaa vaihtaa heti tulpat. On nopea ja edullinen korjausoperaatio. Tietysti voi olla muutakin, mutta tuosta kannattaa alottaa.
Ja kyllä etanolilla on selkeä ero jo perstuntumalla.
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

tuomjussi kirjoitti:Eikös periaatteessa E85:llä, koska siinä on enemmän etanolia, pitäisi tulla enammän tehoa, kuin E98:lla kun on etanoli softa ?
Tulipas kirotusvirhe. Piti kirjoittaa:
Eikös periaatteessa E95:llä, koska siinä on enemmän etanolia, pitäisi tulla enemmän tehoa, kuin E98:lla kun on etanoli softa ?
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei, 95E10 oktaaniluku on 95. Etanolilla on siinä kompensoitu matalaoktaaninen perusbensa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saippua
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Maalis 27, 2014 22:47

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja Saippua »

jcarlson kirjoitti:Joo, samat tehot irtoaa myös bensalla biopower-virisoftalla. Etanolilla vääntö on hieman korkeampi, joskin vakiokytkintä pitää manuaalissa hieman sääliä. Automaattivaihteistolla ei mitään ongelmaa ottaa kaikki irti.

MY05 autoja on saanut syksystä 2004 alkaen, varmuuden vuosimallista saa aina alustanumerosta tai konepellin alla olevasta tarrasta tarkistamalla (lukee MY04 tai MY05).

Tuo IDM-moduulin vaihto joka tarvitaan MY03-04 mallisiin on kuitenkin 5min homma eikä siis kummoinen lisäkustannus sinänsä.

Tuossa viittasit että automaatti kestäisi paremmin vääntöä vrt. manuaali. Olisiko automaatti siten vaihtoehtona huolettomampi ja kestävämpi manuaaliin verrattuna?

Jos/kun kerran ohjelmoinnin E85:lle tekee, tulisiko muutaman satasen panostuksella (Uudet suuttimet?) mitään etua toimivuuden tai tehon suhteen?
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja karg »

Aeroon ei tarvitse noita suuttimia vaihtaa, jos pistetään stage 1 -etanolisofta. Tehoa ja vääntöä tulee lisää, mikäli konehuoneessa on paikat kunnossa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Automaatti ei oikeastaan ole huolettomampi kuin manuaali, vaatii säännölliset öljynvaihdot ettei tule venttiilikoneiston ongelmia. Muuten varsin ongelmaton, eli ei se mikään huono valinta ole.
Perusvirityksessä automaatti on palkitsevampi siinä mielessä että kestää väännöt ja tehot helposti. Manuaalivaihteisessa usein on edessä kytkimen päivitys, etenkin etanolilla. Toki väännöt voi rajata niin että kytkin varmasti kestää, mutta sitten jää reserviin muuten käyttökelpoista vääntöä.

B207R eli Aeron suuttimet riittää vakioahtimen kanssa etanolilla juuri ja juuri, jos laittaa 3" downpipen niin sitten alkaa olla jo hyötyä vaihtaa isommat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Tässähän tuntee olonsa pipopääksi kun Saab-maailman Sarasvuot heittää moukkua.

Mutta asiaan: Kommenteista innostuneena tankkasin re85:tä pitkästä aikaa ja kulutus alkaa ysillä ajotietokoneen mukaan. (9,9 mutta alle 10 kuitenkin)

Jonkinlaista huonokäyntisyyttä oli havaittavissa ennen V-Poweriin siirtymistä ja fiksuimmat arveli sen johtuvan tukkeeseen menneistä suuttimista.
V-Power auttoi tähän käyntihäiriöön ja on sittemmin pudottanut kulutustakin mukavasti. (vrt. ajettaessa etanolilla, ennen V-powerin käyttämistä)

Edelleenkin olen silti sitä mieltä että Etanolin olisi parempi maksaa alle euron tai käyttömaksun mentävä niiden päästöjen mukaan joita etanolilla ajettaessa muodostuu ennen kuin voidaan puhua verotuksellisesti "kannustavasta" tavoitteesta alentaa päästöjä.

t. tuontiauton tuonut ja viisinkertaisesti co2 perusteista autoveroa maahantullessa maksanut.
(etanoli vs bensiini)
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Näkeekö Trionic 8 vehkeissä valikosta etanolipitoisuuden?
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Markkanenn kirjoitti:Näkeekö Trionic 8 vehkeissä valikosta etanolipitoisuuden?
Eipä nää. Tätä ominaisuutta toivoin Muron puolella :wink:
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3, FlexFuel

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

lentäväsaabisti kirjoitti:
Markkanenn kirjoitti:Näkeekö Trionic 8 vehkeissä valikosta etanolipitoisuuden?
Eipä nää. Tätä ominaisuutta toivoin Muron puolella :wink:
Piti ihan varmistaa että eikö muka nää. Eikös sieltä kuitenkin jotain parametrejä näe?
Vastaa Viestiin