E85:n maakohtaiset erot

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85:n maakohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tätä koitin havainnollistaa että ei sitä auton ilmoittamaa pitoisuutta voi käyttää muuhun kuin summittaiseen arvioon ja auton kunnon seurantaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: E85:n maakohtaiset erot

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Juuri näin. Lainasin sun tekstiä vain tueksi sille omallekin uskomukselle, että viinaprosentin heittely kertonee ilmavuodoista ennemmin kuin RE85 oikeista pitoisuusvaihtelusta. Tosin painotan edelleen, että juuri mitään en oikeasti T7-moottoreista tiedä 8). Tulpat kuitenkin osasin vaihtaa viikonloppuna. Kylmä kyyti tasoittui selvästi siinä vaiheessa, kun kylmällä koneella parkkikselta lähtiessä vaihtaa ykköseltä kakkoselle. Olihan niillä jo ajettukin 10900 km.

On toki mahdollista, että viinapitoisuus vaihtelee oikeastikin. Ainakin mainittu Ruotsin tapaus, että siellä olisi käytössä "talvilaatua" (~75-80%).

Onko muuten ST1:n suusta tullut milloinkaan kommenttia missä %-rajoissa RE85 saa ja tulee pysyä. Onko kesällä ja talvella täysin samaa tavaraa? Lisätäänkö talveksi jotain yrttiä ja pysyykö prosentit pakkaskaudellakin 85 prosentissa?

Kova pakkanen ei lienee mikään pahin ongelma, kunhan moottori on kunnolla esilämmitetty. Ongelmallisin on kuulemma 0 ºC asteen tuntuma, jossa tapahtuu fysiikan sanelemana juttuja, jotka vaikuttavat etanolin höyrystymiseen. Toisaalta ei ole kummempia ongelmia ollut itsellä nollan tuntumassakaan ja kunnon pakkasilla (=koko talvi) olen ajanut 98E:llä, kun ei lisäväännöstä talvella juuri iloa ole.
Vastaa Viestiin