E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kai tommosen liitospalan ruostumattomana jostain saisi? Molemmissa meidän Saabeissa on rosteriset puolisarjan. Ei nuo ole usean vuoden aikana irronneet mustarautaisesta etuosasta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Epätäydellisen E85 polttoaineen palamisen seurauksena syntyy lopputuotteena mm. etikkahappoa. Tämä aiheuttaa nopeampaa korroosiota pakoputkistoissa verrattuna bensiiniin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Edellinen autoni oli -03 ja vuodesta -11 asti tähän kesään ajettu lähes täysin vain E85:lla. Alkuperäinen pakoputkisto.
Eipä tainnut tuossa B207 moottorissa sitten kovin epätäydellistä palamista tapahtua tai "hapot" olleet kovin tehokkaita :D .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Sulla vaan on täydellistä etanolin palaminenkin. Kyllä orkkisputkistot on ihmeen pitkäikäisiä, hyvin pinnoitettuja ilmeisesti
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja aero »

Laadukas ja yhteneväinen materiaali voi tosiaan olla merkittäviä taikasanoja orggiksen kestävyydessä. Kyllähän metallin saa parhaiten katoamaan, kun yhdistää eri tekijät - huonon materiaalin, galvaaniset parit, heikon palamisen vaikutukset jne.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Jan89
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Syys 22, 2018 10:54

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja Jan89 »

Kysytääs nyt täällä, että onko öljypohja syytä puhdistaa myös 9-3 sport sedan malleissa, siirtyessä etanoliin?
9-3 aero 2.0T -03 Stage3 Biopoweroitu
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei siitä haittaa ole koskaan, mutta ei ole NG-kolkissa niin kriittistä kuin T7-koneisissa. En muista kuulleeni umpeen karstoittuneista sihdeistä T8-koneissa. Huoltohistoria toki vaikuttaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin