E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Joku 10k tolla oli ajettu etanolilla ku rupes röpöttelemään.. tankillinen bensaa ja nyt ei oo ongelmia taas ollut.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Tossa Trionic 8 BioPower-moottorin kehitysrapparissa oli tämä sivu, jossa käsitellään suutinten likaantumista E85:llä:
https://www.dropbox.com/s/viaqy54qhojso ... t.PNG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/quxy8uaha2jo0 ... 2.PNG?dl=0
Kyllä se tosiaan bensan lisäys on paras keino käytännössä puhdistaa noi. Helppoa ja halpaa. Esim. E50 seoksella ajaminen puhdistaa varmasti jo hyvin suuttimia yms. Toki tällä seoksella vääntö on alhaisempi, kun ECU rajoittaa vääntömomenttia kertoimella 0,6 (sivu 23 rapparissa)
Tossa rappari:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=59&t=145118
https://www.dropbox.com/s/viaqy54qhojso ... t.PNG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/quxy8uaha2jo0 ... 2.PNG?dl=0
Kyllä se tosiaan bensan lisäys on paras keino käytännössä puhdistaa noi. Helppoa ja halpaa. Esim. E50 seoksella ajaminen puhdistaa varmasti jo hyvin suuttimia yms. Toki tällä seoksella vääntö on alhaisempi, kun ECU rajoittaa vääntömomenttia kertoimella 0,6 (sivu 23 rapparissa)
Tossa rappari:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=59&t=145118
EX: 9³SS BioPower
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Tuon vääntökerrointaulukon voi unohtaa muilla kuin vakio biopower-softilla. Kerroin tarkoittaa "lisäväännön" rajoitusta, eli 0,6*(300-240) + 240 = 276Nm. Mitään sellaistahan ei suoraan softassa ole, onpahan vaan konferenssia varten keksitty kätevä tapa esittää asia paperilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
RE85: lla tultu palttiarallaa 110 000 km ilman minkäänlaisia käyntihäiriöitä taikka minkäälaisia "röpötyksiä" ja vieläpä vanhalla konstruktiolla eli kaksiosaisella imusarjalla.
Ei ole tankattu bensaa lainkaan eikä mitään lisäaineitakaan.
Ei ole tankattu bensaa lainkaan eikä mitään lisäaineitakaan.
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
1)
2)CDTA kirjoitti:Hehhee! Olet sinä core2 kyllä hupaisa ukkeli. Kukaan muu ei ole puhunut mitään faktoista kuin sinä itse.
Minä vain esitin kysymyksen.
Ei munkaan mukaan, mutta se oli tähän 2) sitä faktaa kun kyselin, en tarkoittanut sinua tarkoitin ihan ketä vaan jolla sitä faktaa tähän saattaisi olla.CDTA kirjoitti:Kun viimeaikoina...liekkö edes puoleen vuoteen tullut toimintahäiriöistä valituksia.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Onko suuttimet vakiot? Tuntuu uskomattomalta ettei mitään häröä ole ollut. On kuitenkin niin yleinen ilmiö tämä.ysifemma kirjoitti:RE85: lla tultu palttiarallaa 110 000 km ilman minkäänlaisia käyntihäiriöitä taikka minkäälaisia "röpötyksiä" ja vieläpä vanhalla konstruktiolla eli kaksiosaisella imusarjalla.
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Saabin punaharmaat ovat suuttimet ja paine 3,5 bar.
Vikojen yleisyyteen taikka harvinaisuuteen on todella vaikea ottaa kantaa koska muuttuvia tekijöitä on aivan liikaa ... se on muistettava myös että valitettavasti tälläkään foorumilla ei kirjoitella yleensäkkään kuin ongelmista ja siitä muodostuu helposti harhaan johtavia käsityksiä lukijoille.
Vikojen yleisyyteen taikka harvinaisuuteen on todella vaikea ottaa kantaa koska muuttuvia tekijöitä on aivan liikaa ... se on muistettava myös että valitettavasti tälläkään foorumilla ei kirjoitella yleensäkkään kuin ongelmista ja siitä muodostuu helposti harhaan johtavia käsityksiä lukijoille.
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Huuhtelin koneen tänään STP Engine Flushilla. On se viina 30tkm aikana hyvin puhdistanut konetta. Ei juuri havaittavaa muutosta öljyn värissä ennen ja jälkeen lisäaineistuksen. Ulos tullut 9tkm ajettu öljy oli tasalaatuista, juoksevaa ja läpikuultavaa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2#p1044912
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2#p1044912
EX: 9³SS BioPower
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Ei se kovin yleinen ilmiö saabeissa ole, tässä muutama vuosi sitten kun stokiksen seutuvilla eli määlarinlaaksossa sekottui etanoli aseman tankkeihin vääränlaista etanolia niin muutamien päivien aikana oli nelisensataa Volvoa ja Fordia teitten varsilla sammuneina, mikä tässä oli silloin kummallista oli se, että vain yksi näistä oli saab BioPower.ysikoo kirjoitti: Onko suuttimet vakiot? Tuntuu uskomattomalta ettei mitään häröä ole ollut. On kuitenkin niin yleinen ilmiö tämä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Oliko se yksilö Saab-Volvo vai Saab-Ford?core2 kirjoitti:...nelisensataa Volvoa ja Fordia teitten varsilla sammuneina, mikä tässä oli silloin kummallista oli se, että vain yksi näistä oli saab BioPower.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Tässä faktaa asiasta lue itte:AZP kirjoitti:Oliko se yksilö Saab-Volvo vai Saab-Ford?core2 kirjoitti:...nelisensataa Volvoa ja Fordia teitten varsilla sammuneina, mikä tässä oli silloin kummallista oli se, että vain yksi näistä oli saab BioPower.
http://www.dn.se/motor/etanolbilsagare- ... ka-etanol/
Enligt Bil Sweden är det cirka 2.000/ Bil Sweden'in mukaan autoja olikin noin 2.000.
meillä saabilla oli mainokset joissa luki 1 saab.
EDIT: lisäys linkki jossa Volvo ja Ford verstaat varoittavat merkkien omistajia karttamaan etanolia.
http://teknikensvarld.se/verkstader-rek ... ar-116599/
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Eli kannustavat etanolin käyttööncore2 kirjoitti: EDIT: lisäys linkki jossa Volvo ja Ford verstaat varoittavat merkkien omistajia karttamaan etanolia.
http://teknikensvarld.se/verkstader-rek ... ar-116599/
Sori, mutta ehkä jatkossakin sisäistät, mitä kirjoitat linkkien kuvauksiksi
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Jees moka, tarkoitus oli skrivata kehoittavat.Termos kirjoitti:Eli kannustavat etanolin käyttööncore2 kirjoitti: EDIT: lisäys linkki jossa Volvo ja Ford verstaat varoittavat merkkien omistajia karttamaan etanolia.
http://teknikensvarld.se/verkstader-rek ... ar-116599/
Sori, mutta ehkä jatkossakin sisäistät, mitä kirjoitat linkkien kuvauksiksi
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Tuli otettua polttoainetukki auki. yli 20tkm viinalla, ennen purkua viimeinen tankki bensalla.
- Suuttimien kärjet aivan kirkkaat.
- Polttoainetukin sisäpinnat, jotka ovat viinan kanssa kosketuksissa olivat entisellään.
- Suuttimien o-renkaat olivat pinnaltaan täysin mattoja vrt. uudet o-renkaat.
Kuvia:
polttoaineen jakotukin sisäosia
suuttimen pää
- Suuttimien kärjet aivan kirkkaat.
- Polttoainetukin sisäpinnat, jotka ovat viinan kanssa kosketuksissa olivat entisellään.
- Suuttimien o-renkaat olivat pinnaltaan täysin mattoja vrt. uudet o-renkaat.
Kuvia:
polttoaineen jakotukin sisäosia
suuttimen pää
EX: 9³SS BioPower
Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja
Stage 3 viinalastu ja sen myötä noussut ilmamassa 1300mg/c saivat aikaan sytkäongelmia. Nappasin tulpat auki ja olivat aika puhtaat. Softaajan ohjeiden mukaan pienensin kärkivälin 1,1mm->0,8mm naputtelemalla tulppaa kantta vasten. Tämän myötä kipinän muodostamiseen vaaditaan ilm. vähemmän energiaa.
tulppien irrotusta
vanha vs. uusi kärkiväli, ylhäällä 0,8mm
Ei enää pätki.
tulppien irrotusta
vanha vs. uusi kärkiväli, ylhäällä 0,8mm
Ei enää pätki.
EX: 9³SS BioPower