E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
009baas
"Aero"
Viestit: 473
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Joku 10k tolla oli ajettu etanolilla ku rupes röpöttelemään.. tankillinen bensaa ja nyt ei oo ongelmia taas ollut.
Saab 9-5 vector (900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 2001 9-3seA 15t- 9000 Aero -96 9000 2.0t -97)

jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Tossa Trionic 8 BioPower-moottorin kehitysrapparissa oli tämä sivu, jossa käsitellään suutinten likaantumista E85:llä:
https://www.dropbox.com/s/viaqy54qhojso ... t.PNG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/quxy8uaha2jo0 ... 2.PNG?dl=0

Kyllä se tosiaan bensan lisäys on paras keino käytännössä puhdistaa noi. Helppoa ja halpaa. Esim. E50 seoksella ajaminen puhdistaa varmasti jo hyvin suuttimia yms. Toki tällä seoksella vääntö on alhaisempi, kun ECU rajoittaa vääntömomenttia kertoimella 0,6 (sivu 23 rapparissa)

Tossa rappari:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=59&t=145118
EX: 9³SS BioPower

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9161
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuon vääntökerrointaulukon voi unohtaa muilla kuin vakio biopower-softilla. Kerroin tarkoittaa "lisäväännön" rajoitusta, eli 0,6*(300-240) + 240 = 276Nm. Mitään sellaistahan ei suoraan softassa ole, onpahan vaan konferenssia varten keksitty kätevä tapa esittää asia paperilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

RE85: lla tultu palttiarallaa 110 000 km ilman minkäänlaisia käyntihäiriöitä taikka minkäälaisia "röpötyksiä" ja vieläpä vanhalla konstruktiolla eli kaksiosaisella imusarjalla.

Ei ole tankattu bensaa lainkaan eikä mitään lisäaineitakaan.

:saab:
Saab 9-5 2.0t 1998

core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja core2 »

1)
CDTA kirjoitti:Hehhee! Olet sinä core2 kyllä hupaisa ukkeli. Kukaan muu ei ole puhunut mitään faktoista kuin sinä itse.
Minä vain esitin kysymyksen.
2)
CDTA kirjoitti:Kun viimeaikoina...liekkö edes puoleen vuoteen tullut toimintahäiriöistä valituksia.
Ei munkaan mukaan, mutta se oli tähän 2) sitä faktaa kun kyselin, en tarkoittanut sinua tarkoitin ihan ketä vaan jolla sitä faktaa tähän saattaisi olla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.

ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

ysifemma kirjoitti:RE85: lla tultu palttiarallaa 110 000 km ilman minkäänlaisia käyntihäiriöitä taikka minkäälaisia "röpötyksiä" ja vieläpä vanhalla konstruktiolla eli kaksiosaisella imusarjalla.
Onko suuttimet vakiot? Tuntuu uskomattomalta ettei mitään häröä ole ollut. On kuitenkin niin yleinen ilmiö tämä.
M97CSB234EFM57001 RE85

ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Saabin punaharmaat ovat suuttimet ja paine 3,5 bar.

Vikojen yleisyyteen taikka harvinaisuuteen on todella vaikea ottaa kantaa koska muuttuvia tekijöitä on aivan liikaa ... se on muistettava myös että valitettavasti tälläkään foorumilla ei kirjoitella yleensäkkään kuin ongelmista ja siitä muodostuu helposti harhaan johtavia käsityksiä lukijoille.

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998

jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Huuhtelin koneen tänään STP Engine Flushilla. On se viina 30tkm aikana hyvin puhdistanut konetta. Ei juuri havaittavaa muutosta öljyn värissä ennen ja jälkeen lisäaineistuksen. Ulos tullut 9tkm ajettu öljy oli tasalaatuista, juoksevaa ja läpikuultavaa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2#p1044912
EX: 9³SS BioPower

core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja core2 »

ysikoo kirjoitti: Onko suuttimet vakiot? Tuntuu uskomattomalta ettei mitään häröä ole ollut. On kuitenkin niin yleinen ilmiö tämä.
Ei se kovin yleinen ilmiö saabeissa ole, tässä muutama vuosi sitten kun stokiksen seutuvilla eli määlarinlaaksossa sekottui etanoli aseman tankkeihin vääränlaista etanolia niin muutamien päivien aikana oli nelisensataa Volvoa ja Fordia teitten varsilla sammuneina, mikä tässä oli silloin kummallista oli se, että vain yksi näistä oli saab BioPower.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9921
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja AZP »

core2 kirjoitti:...nelisensataa Volvoa ja Fordia teitten varsilla sammuneina, mikä tässä oli silloin kummallista oli se, että vain yksi näistä oli saab BioPower.
Oliko se yksilö Saab-Volvo vai Saab-Ford? :mrgreen:

core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja core2 »

AZP kirjoitti:
core2 kirjoitti:...nelisensataa Volvoa ja Fordia teitten varsilla sammuneina, mikä tässä oli silloin kummallista oli se, että vain yksi näistä oli saab BioPower.
Oliko se yksilö Saab-Volvo vai Saab-Ford? :mrgreen:
Tässä faktaa asiasta lue itte:
http://www.dn.se/motor/etanolbilsagare- ... ka-etanol/

Enligt Bil Sweden är det cirka 2.000/ Bil Sweden'in mukaan autoja olikin noin 2.000.
meillä saabilla oli mainokset joissa luki 1 saab.

EDIT: lisäys linkki jossa Volvo ja Ford verstaat varoittavat merkkien omistajia karttamaan etanolia.
http://teknikensvarld.se/verkstader-rek ... ar-116599/
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.

Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2041
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja Termos »

core2 kirjoitti: EDIT: lisäys linkki jossa Volvo ja Ford verstaat varoittavat merkkien omistajia karttamaan etanolia.
http://teknikensvarld.se/verkstader-rek ... ar-116599/
Eli kannustavat etanolin käyttöön :lol:
Sori, mutta ehkä jatkossakin sisäistät, mitä kirjoitat linkkien kuvauksiksi :oops:
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen

core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja core2 »

Termos kirjoitti:
core2 kirjoitti: EDIT: lisäys linkki jossa Volvo ja Ford verstaat varoittavat merkkien omistajia karttamaan etanolia.
http://teknikensvarld.se/verkstader-rek ... ar-116599/
Eli kannustavat etanolin käyttöön :lol:
Sori, mutta ehkä jatkossakin sisäistät, mitä kirjoitat linkkien kuvauksiksi :oops:
Jees moka, tarkoitus oli skrivata kehoittavat.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.

jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Tuli otettua polttoainetukki auki. yli 20tkm viinalla, ennen purkua viimeinen tankki bensalla.
- Suuttimien kärjet aivan kirkkaat.
- Polttoainetukin sisäpinnat, jotka ovat viinan kanssa kosketuksissa olivat entisellään.
- Suuttimien o-renkaat olivat pinnaltaan täysin mattoja vrt. uudet o-renkaat.

Kuvia:
polttoaineen jakotukin sisäosia
suuttimen pää
EX: 9³SS BioPower

jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Stage 3 viinalastu ja sen myötä noussut ilmamassa 1300mg/c saivat aikaan sytkäongelmia. Nappasin tulpat auki ja olivat aika puhtaat. Softaajan ohjeiden mukaan pienensin kärkivälin 1,1mm->0,8mm naputtelemalla tulppaa kantta vasten. Tämän myötä kipinän muodostamiseen vaaditaan ilm. vähemmän energiaa.

tulppien irrotusta

vanha vs. uusi kärkiväli, ylhäällä 0,8mm

Ei enää pätki.
EX: 9³SS BioPower

Vastaa Viestiin