Sivu 4/7

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Lähetetty: Ma Marras 10, 2014 11:58
Kirjoittaja Pakari
Taitaa olla puolissa alkavaa vikaa jos ei kipinä riitä oikealle kärkivälille. Ainakin ex-kulkineessa talvikäynnistyminen parani kun kärkiväliä kasvatettiin (siihen 1,1mm:iin) koska isompi kipinä.

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Lähetetty: Ke Marras 12, 2014 20:45
Kirjoittaja jusahh
Juu näin se varmaan on. Ei vain ole motivaatiota juuri nyt laittaa uusia puolia ja auto toimii nyt tosi hyvin. Kulutuskin on ollut SID 9,5l/100km motariajossa työmatkoilla. Pelkäsin, että lyhyt kipinä nostaisi kulutusta, jos seos palaisi huonommin tms.

Pakari muistatko mitä oli ilmamassan tuotot ja oliko E85 käytössä? Nämä T8 puolat ovat huhujen mukaan heikkotehoisemmat, kuin T7:ssa ja E85 vaatii enemmän energiaa kipinään.

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Lähetetty: To Joulu 11, 2014 16:59
Kirjoittaja Mertmi
Mertmi kirjoitti:Ei mitään puhdistusaineita. Bensaa taidetiin tankata viimeksi uutens vuotena kun oli unohtunut tankata ja viinamittarilla käynti olisi lyhentänyt lapsilta kallisarvoista kylpylässä rypläysaikaa kohtuuttomasti. :lol:
Tuolla aiemmin kehuin kun on vaan e85:ttä loroteltu femman tankkiin ilman bensatankkailua. Kohta tulee vuosi täyteen ja yli 25tkm. :-)

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Lähetetty: To Joulu 11, 2014 22:36
Kirjoittaja Nypa
Mulla on menty nyt tasan 2v pelkällä etanolilla. Muistinvaraisesti noin 33tkm. Ei mitään lisäaineita oo käytetty. Tosin uudet suuttimet tuli silloin kiinni, joten se voinee olla yks tekijä ettei oo alkanut tukkeutumaan.

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Lähetetty: To Joulu 11, 2014 23:05
Kirjoittaja AZP
Itsellä viina-ajoa takana noin 2,5 vuotta. Säännöllisen epäsäännöllisesti välillä bensatankillinen mennyt 5-10 tankillisen välein. Aamuröpellystä oli viimeksi kai joskus 1,5 vuotta sitten, bensa siihen aina auttoi, mutta nuo oireet on kyllä hävinneet totaalisesti. Joku ounasteli aiemmin että RE85:n koostumuksessa olisi voinut jotain muuttua, ja itsekin epäilen että tämä voisi olla mahdollista.

Tuota muinaista pientä aamukiukuttelua lukuunottamatta ei muuten ole ollut mitään teknisiä ongelmia.

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Lähetetty: Ma Tammi 05, 2015 22:56
Kirjoittaja Fakiiri
En viitsinyt mitään uutta tulppaletkua aloittaa, joten tässä ehkä hieman tähän aiheeseen liittyviä havaintoja iridium tulpista:

Kuvissa seiskan NGK IX iridium tulpat ajettu 34 tkm , pääsääntöisesti viinalla.
Mitään ongelmia ei matkanvarrelle ole sattunut, ainakaan tulpista johtuvaa :D
Kuten kuvista näkyy ei mitään havaittavaa kulumaa ei ole.
Kärkivälikin 1 -1.1mm kaikissa (kuvassa 1mm tulkki)
Näillä mennään jatkossa, ehkä pidempäänkin voisi testailla. Nyt tuli vuoden ajot noilla ajettua ja siihen oli pyrkimys päästäkkin. Mielestäni tuo 10tkm välein tulppien ruuvvailu ei oo oikein nykyaikaa.

50tkm kun ajelis niin tulisi jo halvemmaksi kuin normitulpat, 40tkm menis noin samoihin.
Iso kustannushan näissä on rahdit kun sumuisilta saarilta tilaa paketti kerrallaan....

http://kuva.termiitti.com/v.php?img=36063
http://kuva.termiitti.com/v.php?img=36065
http://kuva.termiitti.com/v.php?img=36066

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Lähetetty: Ti Tammi 06, 2015 01:54
Kirjoittaja Mono
Miksi tulppia pitäisi ruuvailla 10tkm välein? :?:

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Lähetetty: Ti Tammi 06, 2015 02:58
Kirjoittaja AZP
Suositus biopoweroiduille autoille, varsinkin T7-koneisille, joissa sytkäkasetti ottaa helposti itseensä vääristä tai huonokuntoisista tulpista. Voipi olla toki ylivarovaisuutrakin...

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Lähetetty: Ti Tammi 06, 2015 09:10
Kirjoittaja Örkinrumilus
Tulpat näyttää kyllä hyviltä, vähemmän värjääntyneet kuin omat jotka vaihdan 10tkm välein. Mutta hommassa tarvii avata 4 ruuvia + tulpat, hommaan menee 5min ja tulpat saa haettua naapurikaupasta niin jaksan kyllä jatkossakin vaihdella noita tulppia samalla kertaa öljyjen kanssa.

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Lähetetty: Ti Tammi 06, 2015 09:58
Kirjoittaja ysifemma
Siinähän ne vaihtuu kun odottelee öljyjen valumista koneesta ...

NGK standardit kestää maantieajossa n. 15 000 km jonka jälkeen alkaa tulla huomattavan paljon missejä ... :oops:

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Lähetetty: Ti Tammi 06, 2015 10:58
Kirjoittaja Örkinrumilus
Joo itsellä nuo tulpat alkaa oireilemaan juurikin siten että tasakaasulla maantiellä alkaa nypyttämään. Ja yleensä nyt kun ei ole momenttiavainta jolla tulpat kiristää niin saa kerran vaihtoväliin tehdä välikiristyksen tulpille kun tahtovat löystyä. Ei oo uskallusta vetää laakista niin kireelle että pysyy varmasti, ettei vaan mitään hajois :oops:

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Lähetetty: Ti Tammi 06, 2015 14:41
Kirjoittaja Fakiiri
Hieman tällaista vastakaikua odottelinkin, mutta kun itsellä olis kuitenkin ajatus että jos voi vaikkapa muutamalla eurolla vältellä turhaa työtä, niin asiaa voisi harkita :lol:

Noilla saa näppärästi pidenneltyä tulppien vaihtovälin ja voi sitten vaihdon tehdä vaikkapa ns talvihuoltona , ilmanputsari tulpat öljyt jnejne...

Kukin tietysti käyttää mitä tulppia haluaa, laitoin vain tuon kun ei täälä näistä iridiumeista paljoa ole juttua ollut....

Jos joku kielitaitoinen vielä etsisi tuollaisen tulppamyymälän muualta kuin enklannista , niin voisi verrata saisiko noita muualta euroopasta halvemmalla....
Nyt oon käyttäny sparksplug.uk.comia.

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Lähetetty: Ti Tammi 06, 2015 15:12
Kirjoittaja ysifemma
Tuolla voi esim. jatkaa tulpista jos on asiaa ettei menis ihan OT: ...

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... m&start=30

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Lähetetty: Ti Tammi 06, 2015 19:02
Kirjoittaja Mono
ysifemma kirjoitti:Siinähän ne vaihtuu kun odottelee öljyjen valumista koneesta ...

NGK standardit kestää maantieajossa n. 15 000 km jonka jälkeen alkaa tulla huomattavan paljon missejä ... :oops:
Jaa..?

Mä ajoin NGK standardeilla paria tankkausta lukuunottamatta RE85:llä n. 30tkm ja vaihdoin sitten muun huollon yhteydessä.

No ei ollu Saappi eikä turboa. :)

Lieköhän miten yksilöllistä miten kestävät?

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Lähetetty: Ke Tammi 07, 2015 03:04
Kirjoittaja HEV
Tuskin kovin yksilöllistä. 15 tkm on jo hyvä saavutus ja 10 tkm hyvä suositus. Kyllä yhden tai yli yhden baarin ahtopaineella on jotain merkitystä tulppien kestoon - ehkä paljonkin. Lisäksi Trionic 7 käyttää tulppia muuhunkin kuin seoksen sytyttämiseen, joten ne on oltava kunnossa.