E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3306
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Miksi yleensäkään biopowerissa on iridium-tulpat?
9-5 Turbo6 Aero -10 (PR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -10 (KA), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-5 Hirsch -02 (KA), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja ooppeli (KA).

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9921
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mono kirjoitti: Mä ajoin NGK standardeilla paria tankkausta lukuunottamatta RE85:llä n. 30tkm ja vaihdoin sitten muun huollon yhteydessä.

No ei ollu Saappi eikä turboa. :)
HEV kirjoitti:Tuskin kovin yksilöllistä. 15 tkm on jo hyvä saavutus ja 10 tkm hyvä suositus. Kyllä yhden tai yli yhden baarin ahtopaineella on jotain merkitystä tulppien kestoon - ehkä paljonkin. Lisäksi Trionic 7 käyttää tulppia muuhunkin kuin seoksen sytyttämiseen, joten ne on oltava kunnossa.
Vaikken asiasta mitään tiedä, niin näin minäkin uskoisin. Trionicin sytytysjärjestelmä on nirso tulppien suhteen, ja turbokoneessa rasitus on kovempaa. Tavallisessa vaparissa riittää, että kipinää syntyy vähän sinnepäin, ahdetuissa biopowersaabeissa vaatimus on eri luokkaa, ja pahimmillaan heikosti toimivat tulpat rikkovat sytytyskasetin.

Nypa
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Mitenköhän T8-kone? Ja tuohon baarin paineisiin niin eihän sitä jatkuvasti ole... Itse kun tässä aloitin työt joka vaatii noin 140-150km päivässä matkaa niin millaisellahan vaihtovälillä uskaltaa mennä. Ajatuksena kyllä oli 15tkm välein tulpat öljyjen ohella kun ei maksa juuri mitään, niin suosituksien puitteissa tossa mennään. Eikä sitä väliä oo syytäkään paljoa venyttää, kahdesti vuodessa huoltoa noiden puitteissa.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like

Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1658
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

suorsa kirjoitti:Miksi yleensäkään biopowerissa on iridium-tulpat?
Ei ole tehtaan jäljiltä iridiumeja biopowereissa. Iridiumseiska on NGK:n antama vaihtoehto
tuolle tavanseiskalle....

Vaihtamalla iridiumeihin saa kytkynä paremman ajettavuuden :lol:
http://www.ngk.de/nc/fi/tuotehaku/produ ... -11/17828/
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC

Mono
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja Mono »

Iridium tulppa näyttäisi maksavan Motonetissä 4 kertaa tavallisen hinnan... ihme jos ei tulppa kestä enempää kuin 10-15tkm.. :?:
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.

Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Itsellä kestää ngk bcpr7es-11 yleensä aika tarkalleen 15 tuhatta kilometriä etanolilla. Ajo on maantiepainotteista. Ensimmäiset oireet on yht'äkkinen sytytyksen pätkiminen isoilla vaihteilla kun pytyt paineistaa sinne 1,5bariin. Joskus on kestänyt moitteetta 15t ja silloin tulee vaihdettua jokatapauksessa.
T7 vm. 2001 9-3

Rahikainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 19:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja Rahikainen »

Mono kirjoitti:Iridium tulppa näyttäisi maksavan Motonetissä 4 kertaa tavallisen hinnan... ihme jos ei tulppa kestä enempää kuin 10-15tkm.. :?:
Noita iridiumtulppia sai kesällä saabin outletistä jotain alle 10€ setti.

009baas
"Aero"
Viestit: 473
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Mistäs näitä BCPR7EIX-11 sitten sais halvalla? Jotkut niitä on kuitenkin tilailleet mutta linkkejä ei näkyny.Jenkeistä sais jollain alle 8 dollarilla mut toimituskuluista en ole ottanu selvää.
Saab 9-5 vector (900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 2001 9-3seA 15t- 9000 Aero -96 9000 2.0t -97)

Nypa
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Otapa selvää toimituskuluista niin kannat kortesi kekoon.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like

009baas
"Aero"
Viestit: 473
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Nypa kirjoitti:Otapa selvää toimituskuluista niin kannat kortesi kekoon.
Lähinnä kiinnostaisi nämä sumuisten saarten linkit, koska jenkeistä tulee pikkupaketillekin helposti hintaa parikytdollarii lisää.. Mut otan selvää.

Lähetinkin tuonne jo kyssärin http://www.ngk.com/product.aspx?zpid=9296

Ei ois pahanhintaset, 7.83$ kpl eli 6.63e/kpl
Saab 9-5 vector (900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 2001 9-3seA 15t- 9000 Aero -96 9000 2.0t -97)


009baas
"Aero"
Viestit: 473
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja 009baas »

jmaatta kirjoitti:Veroineen £9.35: http://www.sparkplugs.co.uk/ngk-iridium ... cpr7eix-11
12e/kpl ja lähetyskulut 18e ,ei jumangi. Kyllä näyttäis että jenkeistä pitää tilata.Noihin Brittien lähetyskuluihin on sitten sama hakea motonetista 15.90/kpl Ja tulee niin itseasiassa halvemmaks, ainakin jos yksityiseen käyttöön tilaa.Jos taas tilais esim 20 kpl niin lähetyskulut alkaa tulla reippaasti halvemmaks suhteessa, yllätys.

Edit: Jenkeistä tulee lähetyskuluja 42 dollaria, eli senkin voi unohtaa suosiolla.Jos joku löytää noita vielä halvemmalla/halvemmilla lähetyskuluilla niin kiinnostusta ois.Myös jonkinlaisen kimpan vois värkätä jos tulee kymppejä säästöä.
Saab 9-5 vector (900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 2001 9-3seA 15t- 9000 Aero -96 9000 2.0t -97)

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3955
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Tätä lueskellessa ei mulle ihan täydellisesti auennut noiden iridium tulppien hyöty?

Omassa 01 femmassa on BioPower Stage 1 "Nappe" ja mietin onko mitään hyötyä vaihtaa noin paljon kalliimpiin tulppiin, etenkin jos niiden kestävys on samaa luokkaa tavallisten tulppien kanssa?

Nykyään tulpat vaihdan n. 10 tkm välein samalla kun öljyt ja ö-suodatinkin vaihtuu...
Viimeksi muokannut Saab.96, Ma Tammi 12, 2015 13:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9921
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja AZP »

Fakiiri kirjoitti: 50tkm kun ajelis niin tulisi jo halvemmaksi kuin normitulpat, 40tkm menis noin samoihin.
Tuossahan se kai kokeilun idea on, ja tulppien vaihdon suuren ja mahtavan työn vältteleminen :lol:

Itse en lähtisi testailemaan (jos olisi itselle enää ajankohtaista), kun tietää miten nirso T7 sytkäkasetti on tulpille ja sytytyshäiriöille, ja niiden ilmaantuessa pahimmassa tapauksessa hajoaa koko kasetti

3J
"Hölösuu"
Viestit: 1400
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 vaikutukset moottorin eri osiin, havaintoja

Viesti Kirjoittaja 3J »

No tosiaan... Neljä ruuvia auki, DI-kasetti ylös, vanhat tulpat pois, uudet tilalle, paina kasetti takaisin ja ruuvit kiinni. Kustannus noin 15€ per 10000km (vertailuna etanolia on tankattu samalla matkalla noin 1000€:lla ajosta riippuen tietenkin). Tulee kallis kokeilu jos hajottaa DI-kasetin. Helpompaa kuin öljyn vaihto ja sopiva väli on siinä öljyn valumista odotellessa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.

Vastaa Viestiin