Sivu 1/2

E20 polttoaine

Lähetetty: To Marras 06, 2014 11:39
Kirjoittaja Fakiiri
E 20 tulee, noh SAABistit ainakin on valmiina :mrgreen:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288760960288.html

Taas alkaa parranpärinä turuilla ja toreilla ,
syövyttävyydestä, nykimisoireista jnejne...

Re: E20 polttoaine

Lähetetty: To Marras 06, 2014 11:55
Kirjoittaja jefreitteri
No mikäpäs tuossa. Vielä jos litrahinta saadaan kohdalleen, niin aina vaan parempi. Softanhan pystyy aina muokkaamaan sopivaksi. :)

Re: E20 polttoaine

Lähetetty: To Marras 06, 2014 12:08
Kirjoittaja Poy
Saakohan tuo 20% olla kokonaan Brazilian etanolia vai pitääkö jo kotimaista bioetanolia lirauttaa sekaan. Tuo jälkimmäinen vaihtoehto olisi hyvä sellaiselle kotimaiselle bioetanoli valmistajalle, jolla ei ole itsellä polttoaineen jakellu-/myynti verkostoa (esim. upm).

Re: E20 polttoaine

Lähetetty: To Marras 06, 2014 14:18
Kirjoittaja jusahh
http://www.nesteoil.fi/default.asp?path ... 0114,21519

"E20 - E25 -bensiini ei kuitenkaan sovi nykyiseen autotekniikkaan vaan vaatii sitä varten kehitetyt uudet automallit. Siten tämän bensiinilaadun lanseeraus markkinoille tulee olemaan hidasta."

Olisikohan nyt järkevää tehdä jotain radikaalia FlexFuel-autojen verotuksen suhteen. Ei ole mitään syytä kehittää erillisiä autoja tätä varten tai "vain" E20 ajoon sopivia vehkeitä. Valmiiden flexfuel-autojen käyttöä voisi laajentaa sopivilla porkkanoilla.

Re: E20 polttoaine

Lähetetty: To Marras 06, 2014 17:39
Kirjoittaja juhi81
Pystyykö trionic adaptoitumaan vielä tuohon 20% seokseen vakiosoftalla? Softagurut tietänee?

Re: E20 polttoaine

Lähetetty: To Marras 06, 2014 19:58
Kirjoittaja ysikoo
Uskaltaisin väittää että pystyy. Kylmästartti voi olla vähän nihkeämpi ja ajettavuus muutenkin kylmällä koneella.

Tuoki taas ihme paskaa että vaatii uudet moottorit, uudet kartat boksiin ja kovaa ajoa.

Re: E20 polttoaine

Lähetetty: To Marras 06, 2014 22:35
Kirjoittaja 3J
Mitä tuota nyhertämään noiden 10% ja 20% sekoitusten kanssa. Flexfuelit vaan pakolliseksi joka valmistajalle ja kotimainen jätteistä tislattu RE85 laajempaan käyttöön niin kaikki voittaa. Onhan tuo jo Saabissa todettu että toimii ihan hyvin kovassa pakkasessakin eli ihan ympäri vuoden. Varmasti voi vielä toimivuutta parantaakin kun tekniikka yleistyy laajemmin käyttöön.

Re: E20 polttoaine

Lähetetty: To Marras 06, 2014 22:42
Kirjoittaja Pakari
GM900:nen 2,3i boschin motronicilla pelaa hienosti 50/50 seossuhteella etanolia ja bensaa, eli "E50 polttoaineella". Päästötkin oli mittauksissa ihanteelliset mittaajan mukaan... Jännä homma että jos -90 puolivälin motronic pystyy korjaamaan tuon 50% seossuhteen niin miksi myöhemmät ohjausjärjestelmät eivät.. Toki ahdetussa on hieman toinen stoori mutta kuitenkin..

Re: E20 polttoaine

Lähetetty: To Marras 06, 2014 23:38
Kirjoittaja aero
Vanhojen toimivuuden lupaaminen ei myy uusia. Pelottelu toimii siis paremmin.

Toinen seikka on sama kuin E10:n kanssa aiemmin - jos valmistaja/edustaja menee lupaamaan että meidän tuotteessa toimii, niin kyllähän sen sitten pitää toimia. Jos sama taho vaan sanoo että eipä toimi, hähhähhää, niin pienintäkään toimivuutta ei ole luvattu eikä siitä siis ole vastuuta.

Re: E20 polttoaine

Lähetetty: La Marras 08, 2014 20:55
Kirjoittaja Mertmi
Haiskahtaa automyyntikikalta minustakin. Todennäköisesti katilla varustetut autot toimivat tolla e20:llä...

Re: E20 polttoaine

Lähetetty: Su Marras 09, 2014 22:31
Kirjoittaja Fakiiri
[quote="jusahh"]http://www.nesteoil.fi/default.asp?path ... 0114,21519

"E20 - E25 -bensiini ei kuitenkaan sovi nykyiseen autotekniikkaan vaan vaatii sitä varten kehitetyt uudet automallit. Siten tämän bensiinilaadun lanseeraus markkinoille tulee olemaan hidasta."

Tää on tätä Nesteen ropagandaa. Mitää positiivista ei etanoolista voi sanoa, koska sitä ei itse valmisteta.
Väittäisiin että iso osa yhdekskyt luvun puolivälin jälkeen valmitetuista monipiste ruiskulampda myllyistä (kunnossa olevista) nielee ton aineen mukisematta.

Re: E20 polttoaine

Lähetetty: Su Marras 16, 2014 00:25
Kirjoittaja AZP
Uutisissa oli juuri jokin aika sitten, että ilmastonmuutoksen pysäyttäminen vaatii radikaaleja toimenpiteitä ja päätöksiä. Tämä E20 ei ole radikaalia, vaan ammattinenänkaivelijoiden touhua. Mennään 5-10 vuotta eteenpäin, niin joku keksii E30:n 8O . Nyt vähän rotia päätöksentekoon, ja kunnon viinaprosentit heti kehiin. Riittävän ajoissa kun aloittaa meuhkaamisen, niin yksityinen sektori kyllä hoitaa investoinnit ja teknologian markkinoille.

Re: E20 polttoaine

Lähetetty: Su Marras 16, 2014 01:37
Kirjoittaja jcarlson
E20 aiheuttanee ongelmia lähinnä suoraruiskutteisille moottoreille. Perinteinen imusarjaruiskutus lambdakorjauksella kyllä pärjää tuollakin. Se 25% multiplikatiivinen säätövara tosin on tarkoitettu myös vikojen kompensointiin eli kun valtaosa vanhemmista autoista on enemmän tai vähemmän rikki ilmavuotoineen jne. niin tulee kyllä check enginet loimottamaan ja saa korjailla. Harrastajillehan tämä ei ole mikään ongelma kun autot pidetään kunnossa muutenkin.

Re: E20 polttoaine

Lähetetty: Ma Marras 17, 2014 10:18
Kirjoittaja HEV
^^Nyt alkaa olla jo vaikea keksiä, kuka on onnistunut lobbauksessa vai onko kyse sittenkin vain (Suomesta levinneestä) surkealaatuisesta lain-/direktiivinlaadinnasta:

http://www.talouselama.fi/uutiset/uusi+ ... a/a2276699

nimim. "anna mun kaikki kestää"

Re: E20 polttoaine

Lähetetty: Ti Marras 18, 2014 22:22
Kirjoittaja Fakiiri
^Voi istu ja pala , jopa kuuluisa kurkkudirektiivi kalpenee tuon "mindflown" rinnalla.

Onneksi näyttää olevan kerrankin suomalaisilla se oikea mielipide asiasta. Ruotsalaiset sai pitää nuuskan, pidetään me "viina" :twisted: