BioPoweroitu NG9-3 ei adaptoidu, vm -03/ -07 ECU

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

BioPoweroitu NG9-3 ei adaptoidu, vm -03/ -07 ECU

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Terve,

onko muilla ollut semmoista ongelmaa, ettei BioPoweroitu NG-kolkki adaptoidu sitten millään polttoaineen vaihdon yhteydessä? Aina tehtävä pakkoadaptointi, eli akku irti tai sulake pois. Itsellä vm. 2003 B207L, jossa vm. 2007 ECU ja IDM.

Asiasta on keskustelut pariin kertaan, mutta tämä on niin spesifi T8 ongelma, että olisi hyvä käydä vähän tarkemmin keskustelua aiheesta.

- Mitä autoja ongelma koskee? Voisiko asianomaiset heittää tänne vähän ECU:n osanumeroita, joilla ongelma on. Kaivan omani jostain myös.
- Onko tietoa ongelman syystä?
- Onko asiaan joku kehittänyt fiksuja ratkaisuja?
EX: 9³SS BioPower
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: BioPoweroitu NG9-3 ei adaptoidu, vm -03/ -07 ECU

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Samaa ongelmaa, mutta vain niinpäin, ettei adaptoidu etanolista bensaan.
Bensasta etanolille kyllä hienosti.

Tarkemmin ongelma ilmenee bensalla vain kylmäkäynnistyksen alun aivan liian suurena rikastuksena. Lähtee käyntiin, mutta meinaa tukehtua tai saattaa jopa sammua. Yleensä seuraavalla startilla jää käyntiin tai viimeistään kolmannella.

Ongelmasta pääsee eroon toisiaankin käyttämällä akun kenkää irti tai sitten "fiksummin" ecun sulaketta. Koska ajot bensalla ovat minulla yleensä vain tilapäisiä, niin tuota "sähköresettiä" ei tule juuri tehtyä (mutta testattu on toimivaksi). Kierrän ongelman sillä, että bensaa tankissa kylmäkäynnistyksessä pidän kaasun painettuna starttauksen yhteydessä n. 1/3-osan verran. Ottaa kierroksia startin yhteydessä enemmän ja ei siten tukehdu liialliseen rikastukseen.

Mulla on auto samaa mallia kuin jusahh:lla, mutta IDM vm -06 autosta ja ECU vm -08 autosta.
Sen verran huomioitavaa, että käynnistyttyään ajossa ei kummallakaan polttoaineella mitään ongelmaa. Eikä myöskään talvella etanolin kanssa kylmäkäynnistyksissä. Ja sekin on pienempi paha, ettei tuo adaptoituminen tapahdu siirryttäessä etanolista bensaan, koska auto lähtee kyllä aina käyntiin, mutta kovan bensan katkun saattelemana. Se tässä on hyvä puoli, niin ei liiemmin haittaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: BioPoweroitu NG9-3 ei adaptoidu, vm -03/ -07 ECU

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Minulla on aivan samanlaisia oireita. Pahinta tässä on se, että ongelma on salakavala, ei vikakoodeja yms. Luulen, kuitenkin, ettei kone muodosta hyvää seossuhdetta täyskaasullakaan, mikä voi olla suurikin riski, etekin bensalta viinalle vaihdettaessa, jos menee laihalle.

Asentelen autoon laajakaistalambdan jossain vaiheessa. Voisin sitten tarkemmin kirjoitella tänne miten tuo homma toimii. Ajattelin kokeilla tuolla seossuhdemittarilla seuraavaa:
- viinalla täyskaasukiihdytyksiä, todennäköisesti AFR (air to fuel ratio. Bensalla lambda 1 = AFR 14,7) jotain alle 13
- vaihto bensalle ja ajoa & kiihdytyksiä. Jos afr alle 12, niin mennään kovin paksulla -> adaptaatio ei toimi.
EX: 9³SS BioPower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: BioPoweroitu NG9-3 ei adaptoidu, vm -03/ -07 ECU

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niin, siis kyllähän se tekee normaalia lambdakorjausta jatkuvasti riippumatta siitä onko polttoaineadaptaatio tapahtunut ja myös tavanomaista seoskorjausta. Eli normaaliajossa seos on lambda 1 vaikka adaptaatio olisi väärälle polttoaineelle. Ongelmat tulee käynnistyksessä kun etanolirikastuksilla saa liikaa bensaa.
Ennen pitkää tulee vikakoodi "system too rich" kun normaali multiplikatiivinen adaptaatio vetää tappiin.

En ole kuullut että kenelläkään olisi adaptaatio jäänyt käynnistymättä etanolille vaihtaessa, niin että vetäisi bensa-asetuksilla etanolilla. Tämä kyllä käy helposti ilmi kun ei lähtisi edes kylmänä käyntiin ja ajo muutenkin ennen lambdakorjauksen käynnistymistä olisi kovaa nykimistä.

Se on juuri sitä "salakavalampaa" kun jää etanolikartoille bensalle vaihdon jälkeen, kun ajettavuusongelmia ei sinänsä liian rikkaasta seoksesta esiinny hankalaa starttia lukuunottamatta. Kuten petrisa tuossa kertoi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: BioPoweroitu NG9-3 ei adaptoidu, vm -03/ -07 ECU

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Täällä samat ongelmat omassa. Etanolista bensaan siirryttäessä ei adaptoidu. Vaatii resetoinnin.

Nyt kävi ensimmäistä kertaa myös niin, että resetoinnin jälkeen ei lähtenyt bensalla ollenkaan käyntiin, kasteli tulpat joka startilla. Kone oli 6km lenkin jälkeisissä ja noin puolen tunnin seisonnan lämmöissä kun nollasin ecun.
Ainoa ratkaisu oli laittaa vanha bensaecu ja ajaa kone normaalilämpöiseksi, sitten vaihto etanoliecuun ja meno sopeutuslenkille kuumalla koneella. Kaikki käynnistykset toimi tämän jälkeen hyvin. (Kiitos Napelle).
No, tankkasin nyt taas etanolia lähes tyhjän tankin lähes täyteen, niin eikös pidemmän ajon jälkeen heittänyt helikopterin mittaristoon. Luin koodin ja viittasi että auto oli käynyt liian laihalla. Eli sopeutus ei oikein ollut toiminut. Ecun nollaus ja taas toimii oikein.
Ensimmäistä kertaa oli näin hankala bensaan vaihto.
Tää -03 on vähän tällanen. -07eculla ja -10 softapohjalla.
Etanolilla muuten kylmäkäynnistykset täysin ilman ongelmia edellis talvena.

Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: BioPoweroitu NG9-3 ei adaptoidu, vm -03/ -07 ECU

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jeps, eiköhän tämä ongelma esiinny konversioautoissa kaikilla ecu hw versioilla, softapohjan versioilla sekä softan tekijöillä. Tuuria heillä ketkä eivät ole ongelmaan törmänneet. Kokemuksen perusteella myös konversion tehneistä valtaosa ajaa jatkuvasti vain toisella polttoaineella, käytännössä yleensä vain etanolilla, eli aika vähän tuota ominaisuutta tulee testattuakaan ajokilometreihin nähden.
Ainakin valtaosa autoista joissa kyseinen yhteensopivuusongelma esiintyy taitaa olla 2003 mallisia. Tähän voisi ilmoittautua jos jollakulla on uudemmassakin (04-06 väliltä) tuota vaivaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: BioPoweroitu NG9-3 ei adaptoidu, vm -03/ -07 ECU

Viesti Kirjoittaja petrisa »

SA9000AB: Toimi kuten minä, jos olet syystä tai toisesta tankannut bensaa niin paljon, että bensan osuus kasvaa polttoaineessa riittävästi.

Paina kaasupoljinta n. 1/3-osaa ja starttaa. Anna kierrosten nousta heti startissa 2000-2500 rpm ja pidä ne kaasupolkimella siinä alussa väh. 10 s ajan. Sitten löysää tyhjäkäynnille. Tämän toimenpiteen jälkeen ei pitäisi olla mitään ongelmia.

Minulla tämä kikka on toiminut 100 prosenttisesti :D .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: BioPoweroitu NG9-3 ei adaptoidu, vm -03/ -07 ECU

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Juu en usko että softa versioilla on mitään tekemistä adaptaation onnistumisessa -03 autoissa.

petrisa: tulkitseeko ecu tuon kaasun painamisen käynnistyksen yhteydessä niin että vähentää ruiskutusmääriä?
Pahin aikaisemmin tullut etanolista bensaan siirryttäessä on juurikin huono käynti starttauksen jälkeen ja juuri siinnä kohtaa kaasulla korotetun "tyhjäkäynnin" pitäminen on pitänyt auton käynnissä. Nyt tosiaan kasteli tulpat täysin eikä edes yrittänyt käynnistyä. Startti vain pyöri. :)
Eli kannattaa tuota ecun nollaustakin miettiä missä kohtaa tekee, kylmällä, kuumalla vai jollain välimuodolla olevalla koneella.
Normaalilämpöisellähän etanolirikastusta vähiten niin bensaan vaihto ehkä silloin paras suorittaa.
Etanolilla aion pääasiassa ajella niin en stressaa asiasta hirveesti ja nyt on vanha bensaecu takakontissa jos joskus samainen tilanne uusiutuu niin pääsee liikkeelle :)

Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: BioPoweroitu NG9-3 ei adaptoidu, vm -03/ -07 ECU

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Osakaasupainalluksesta startissa en tiedä että mitä ecu silloin tekee, mutta jos kaasupolkimen painaa pohjaan asti, niin tällöin ECU katkaisee polttoainesyötön kokonaan. Pitkällä starttauksella voi näin huuhdella/kuivata kastuneet tulpat. Näin muistaakseni ex-auton käyttöoppaassa luki että miten tulee toimia jos auto ei käynnistynyt.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: BioPoweroitu NG9-3 ei adaptoidu, vm -03/ -07 ECU

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Osakaasulla pitämisen idea on se että saadaan äkkiä suurempi määrä palotapahtumia poltettua läpi jotta etanolin vaatima tukeva alkurikastus hiipuu. Korkeammilla kierroksilla syttyminen on vähemmän herkkä ylirikkaalle seokselle ja moottori pysyy paremmin käynnissä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: BioPoweroitu NG9-3 ei adaptoidu, vm -03/ -07 ECU

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Ok, eli sytytyksiä enemmän, mutta eikös se samalla lisää myös ruiskutusta vai ei? Vain sytytyksiä lisää joten rikkaalla mahdollisuus saada syttymään ennen kuin tulpat kastuvat. Yritin tuota kaasun painamista starttauksen yhteydessä, mutta ei mitään vaikutusta. Oli nyt sitten ilmeisesti korkein mahdollinen rikastus jäänyt ecun nollauksessa muistiin ja kasteli heti tulpat. Tulpat oli aivan kiiltävän märät bensasta kun otin auki startin jälkeen.


Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: BioPoweroitu NG9-3 ei adaptoidu, vm -03/ -07 ECU

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei se siihen perustu, vaan siihen että softassa oleva rikastus ramppaa nopeasti alas laskuriin kertyneiden palotapahtumien funktiona -> tilanne on nopeammin ohi kun kierroksia tulee minuutissa enemmän. Samoin vähän korkeammalla kierrosluvulla rikastus on kartassa hieman kevyempi, eli seos sitäkin kautta laihenee.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: BioPoweroitu NG9-3 ei adaptoidu, vm -03/ -07 ECU

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kaasu pitää tosiaan olla painettuna osakaasulle jo ennen starttausta, mikäli aikoo hommassa onnistua. Jos starttaa koskematta kaasuun ja koneen jo pyöriessä yrittää sitten lisätä kaasua on se tavallaan jo myöhäistä. Kone ei vastaa kaasuun, kun on tukehtumaisillaan.

ps. Tuossapa oli jcarsonilta hyvä selvitys siitä mitä tuo tekemäni "temppu" käytännössä tekee ja miksi se auttaa :) .
Viimeksi muokannut petrisa, Ti Joulu 02, 2014 14:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: BioPoweroitu NG9-3 ei adaptoidu, vm -03/ -07 ECU

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Jep, tuo selvensi hyvin, kiitos :)

Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: BioPoweroitu NG9-3 ei adaptoidu, vm -03/ -07 ECU

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pakari, mulla tuo starttaus kaasu pohjassa ei mene noin kuin kerroit.
Jos painaa kaasun pohjaan ja starttaa, niin silloin käyttäytyy samoin kuin ei painaisi kaasua ollenkaan. Eli ei katkaise polttoainesyöttöä, vaan lähtee käyntiin ja jää tyhjäkäynnille, vaikka poljin pohjassa. Kun päästää polkimen ylös, niin sitten alkaa tuo poljin taas toimia.

Niin, sitä en sitten kyllä tiedä, että onko aluksi syöttö pois ja hetken päästä alkaa suuttimet toimia. Tarkemmin kun ajattelee niin tuolla tavalla poljin pohjassa tuntuu käynnistyminen hivenen pitemmältä kuin normaalisti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin