Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu
Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu
Vaikuttaa ihan järkevältä uudistukselta. Ei taida nykyisellään juuri kukaan tuota muutoskatsastusta tehdä.
Muuttuukohan veron perusteena olevat päästötiedot muutoskatsastuksessa?
http://www.hs.fi/politiikka/a1416540016407
Muuttuukohan veron perusteena olevat päästötiedot muutoskatsastuksessa?
http://www.hs.fi/politiikka/a1416540016407
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu
Näin kerätään tarpeeksi monta nimeä listalle ja sitten lyödään niille parin vuoden päästä käyttövoimavero tai joku muu rangaistus.
Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu
Arvaan, että tällä ei tule olemaan mitään vaikutusta T5/7/8 biopower konversioituihin. Luvattu halvennus luultavasti kohdistuu siihen muutoskatsastukseen ainoastaan. Ministeriä viedään taas ...
Vaikka 'etanolilla' -päästögrammat virallistettaisiin, eikö ne ole lähes yhtäsuuret kuin bensalla (vaikka niidenhän kuuluisi olla vain (100-85)% bensagrammoista). Ja kuka ne grammat ilmoittaa - softaajan nimi tuskin riittää Trafille .
Seurataan silti miten asia etenee.
Vaikka 'etanolilla' -päästögrammat virallistettaisiin, eikö ne ole lähes yhtäsuuret kuin bensalla (vaikka niidenhän kuuluisi olla vain (100-85)% bensagrammoista). Ja kuka ne grammat ilmoittaa - softaajan nimi tuskin riittää Trafille .
Seurataan silti miten asia etenee.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu
Ja jos tekee tiukemman softan eli vähemmän kuluttavan ja jos muutoskatsastaa sen, niin saahan silloin päästöt myös pienemmäksi eli verotus laskee. Riippumatta siitä kulkeeko bensalla vai etanolilla.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu
Taas ammattinenänkaivajien puuhastelua, joka vain osoittaa miten pihalla poliitikot ja virkamiehet ovat todellisesta elämästä ja siitä miten markkina toimii.
Helpoin tapa lisätä flexifuel-autoja Suomessa olisi leikata uusien flexifuel-autojen auto- ja ajoneuvoveroja esim. vastaamaan efektiivisiä CO2-päästöjä (eli n. 15 % bensakoneisen päästöistä) tai jos tämä tuntuu liian radikaalilta, niin esim 50 % alennus auto- ja ajoneuvoveroon, jos auto on flexifuel. Tällä varmistetaan se, että ihmiset ostavat mieluummin felxifuelin kuin puhtaasti bensakoneisen auton.
Sitten tietty herää huoli siitä, että kaikki ajelevat silti bensalla. No se kampataan alentamalla bioetanolin verotusta ja lisäämällä sen tuotanto- ja jakeluketjun kilpailua siten, että etanolilla ajaminen muuttuu käytännössä aina bensa- ajelua kannattavammaksi.
Voila, meillä on joidenkin vuosien päästä paljon enemmän flexifuel-autoja kuin liikenneministeriön tavoite 50 000 autoa.
Helpoin tapa lisätä flexifuel-autoja Suomessa olisi leikata uusien flexifuel-autojen auto- ja ajoneuvoveroja esim. vastaamaan efektiivisiä CO2-päästöjä (eli n. 15 % bensakoneisen päästöistä) tai jos tämä tuntuu liian radikaalilta, niin esim 50 % alennus auto- ja ajoneuvoveroon, jos auto on flexifuel. Tällä varmistetaan se, että ihmiset ostavat mieluummin felxifuelin kuin puhtaasti bensakoneisen auton.
Sitten tietty herää huoli siitä, että kaikki ajelevat silti bensalla. No se kampataan alentamalla bioetanolin verotusta ja lisäämällä sen tuotanto- ja jakeluketjun kilpailua siten, että etanolilla ajaminen muuttuu käytännössä aina bensa- ajelua kannattavammaksi.
Voila, meillä on joidenkin vuosien päästä paljon enemmän flexifuel-autoja kuin liikenneministeriön tavoite 50 000 autoa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu
Eihän nytkään biopowerista ole verotuksellisia hyötyjä, paitsi tietty itse polttoaineesta.
Tehtaan BP verotetaan bensan CO2-päästöjen mukaan.
Myöskään Helsingissä vähäpäästöisten autojen pysäköintietu ei koske BP:tä, sillä päästöt on rekkariin merkitty bensan mukaan...
Eli koko homma pelkkää julkisuuskuvan kiillottamista tai sitten tarkoituksena on kalastaa paljon etanoliautoja, jotta saadaan ne jonkun tulevan käyttömaksun piiriin...
Tehtaan BP verotetaan bensan CO2-päästöjen mukaan.
Myöskään Helsingissä vähäpäästöisten autojen pysäköintietu ei koske BP:tä, sillä päästöt on rekkariin merkitty bensan mukaan...
Eli koko homma pelkkää julkisuuskuvan kiillottamista tai sitten tarkoituksena on kalastaa paljon etanoliautoja, jotta saadaan ne jonkun tulevan käyttömaksun piiriin...
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu
Pitää kai sitä nyt vaalien alla yrittää vähän jotain lupailla.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu
Siellä taasen mainittiin, että RE85:ssa olis 15% bensaa. Eikös sekin ole vähän väärin...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu
Tämä on jopa todennäköistä.Risto kirjoitti:Näin kerätään tarpeeksi monta nimeä listalle ja sitten lyödään niille parin vuoden päästä käyttövoimavero tai joku muu rangaistus.
Eihän siitä ole pitkä aika kun dieselillä ajamisen piti olla huomattavan edullista,
kunnes mätkäisivät polttoaineelle kunnon lisäverot.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu
Jep ei ihan täys totuus, Ruotsi'n ST1 antoi nämä tiedot:9000 automaatilla kirjoitti:Siellä taasen mainittiin, että RE85:ssa olis 15% bensaa. Eikös sekin ole vähän väärin...
E85 sisältää 85 % etanoolia, 2,1 % MTBE'tä eli:Metyylitertiääributyylieetteriä, 0,4 % isobutanolia sekä 12,5 % bensiiniä.
Keroivat myös sen, että nykyisin E85 on samaa ainetta kesät talvet, aiemmin E85:een sekoitettiin talvenajaksi puolet 12,5 % enemmän bensiiniä, mutta ei kuulemma enään.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu
Bensiini on satojen eri hiilivetyjen seos.core2 kirjoitti:Jep ei ihan täys totuus, Ruotsi'n ST1 antoi nämä tiedot:9000 automaatilla kirjoitti:Siellä taasen mainittiin, että RE85:ssa olis 15% bensaa. Eikös sekin ole vähän väärin...
E85 sisältää 85 % etanoolia, 2,1 % MTBE'tä eli:Metyylitertiääributyylieetteriä, 0,4 % isobutanolia sekä 12,5 % bensiiniä.
Keroivat myös sen, että nykyisin E85 on samaa ainetta kesät talvet, aiemmin E85:een sekoitettiin talvenajaksi puolet 12,5 % enemmän bensiiniä, mutta ei kuulemma enään.
Bensiinin pääkomponentteja ovat 4–10 hiiliatomia sisältävät hiilivedyt.
- Wiki
Eli bensiinikään ei ole mitään tiettyä kemikaalia.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu
Ja hiilivedytkin koostuu hiilestä ja vedystä
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu
Ja tässä kemiallinen kaava ja cas-numero.
Etanoli C2H6O 64-17-5
Tota on vaan se 85 % loput ovat lisäaineita.
Etanoli C2H6O 64-17-5
Tota on vaan se 85 % loput ovat lisäaineita.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu
Tämänlaisen tiedon ST1 antaa Re85:lle.
http://www.st1.fi/files/14360/St1_RE85_191113.pdf
Etanoli 70-85 %
Bensiini 15-30 % (sisältää bentseeniä ja tolueenia)
Siihem päälle MTBE, ETBE, TAME ja TAEE. Pikkasen on nestekaasua mukana, butaania ja isobutanolia.
Pitkälti hiilivetyjä, orgaanista kemmaa
http://www.st1.fi/files/14360/St1_RE85_191113.pdf
Etanoli 70-85 %
Bensiini 15-30 % (sisältää bentseeniä ja tolueenia)
Siihem päälle MTBE, ETBE, TAME ja TAEE. Pikkasen on nestekaasua mukana, butaania ja isobutanolia.
Pitkälti hiilivetyjä, orgaanista kemmaa
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Etanoliauton muutoskatsastaminen helpottuu
Kolmen vuoden takaista tietoa: Bensiini: 15–30 til-%
--> Flam. Liq. 1, H224; Asp. Tox. 1, H304; Skin Irrit. 2, H315; STOT SE3, H336; Muta. 1B, H340; Carc. 1B, H350; Repr. 2, H361d; Aquatic Chronic 2, H411 (F+, Carc. Cat. 2, Muta. Cat. 2, Repr. Cat. 3, Xn, Xi, N; R12-38-45-46-63-65-67-51/53)
--> Flam. Liq. 1, H224; Asp. Tox. 1, H304; Skin Irrit. 2, H315; STOT SE3, H336; Muta. 1B, H340; Carc. 1B, H350; Repr. 2, H361d; Aquatic Chronic 2, H411 (F+, Carc. Cat. 2, Muta. Cat. 2, Repr. Cat. 3, Xn, Xi, N; R12-38-45-46-63-65-67-51/53)
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.