Sivu 1/4

RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Lähetetty: La Tammi 03, 2015 21:50
Kirjoittaja ysikoo
Nyt vasta hokasin kun kävin tankilla ja siellä oli uudet mainokset. Mainostivat parempaa voitelevuutta ja enemmän tehoa (?). Tuotetiedot muuttuneet myös: http://www.st1.fi/files/12697/RE85_tuot ... lu2014.pdf

Olis kiva tietää enemmän noista muutoksista ja minkä perusteella niitä on tehty..

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Lähetetty: Su Tammi 04, 2015 18:15
Kirjoittaja core2
Luulisin jotta tämä muutos liittyy EU:n vuoden 2015 päästöihin.
Ja jotka on tehtävä viimeistään vuoteen 2022 mennessä. Korjatkaa te jotka olette enemmän perillä asiasta.

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Lähetetty: Ti Tammi 20, 2015 12:15
Kirjoittaja SA9000AB
Tähän koostumuksen muutokseen viitaten, onko joku huomannut että pakokaasujen haju olisi muuttunut "vanhan viinan" hajusta enemmän mädäntyvän/lehmänlannan suuntaan? Ennen haisi selkeästi tuo viina mutta nyt on alettu ihmettelemään mikä mädäntyny haisee ja se tosiaan tulee pakorööreistä. Voiko tämä koostumuksen muutos aiheuttaa tämän?

Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Lähetetty: Ti Tammi 20, 2015 14:54
Kirjoittaja Mono
core2 kirjoitti:Luulisin jotta tämä muutos liittyy EU:n vuoden 2015 päästöihin.
Ja jotka on tehtävä viimeistään vuoteen 2022 mennessä. Korjatkaa te jotka olette enemmän perillä asiasta.
Jotain tarkennusta?

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Lähetetty: Ti Tammi 20, 2015 15:39
Kirjoittaja core2
Mono kirjoitti:
core2 kirjoitti:Luulisin jotta tämä muutos liittyy EU:n vuoden 2015 päästöihin.
Ja jotka on tehtävä viimeistään vuoteen 2022 mennessä. Korjatkaa te jotka olette enemmän perillä asiasta.
Jotain tarkennusta?
Katso kohdasta: Päästöjen vähentäminen.

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Lähetetty: Ti Tammi 20, 2015 16:29
Kirjoittaja Mono
core2 kirjoitti:
Mono kirjoitti:
core2 kirjoitti:Luulisin jotta tämä muutos liittyy EU:n vuoden 2015 päästöihin.
Ja jotka on tehtävä viimeistään vuoteen 2022 mennessä. Korjatkaa te jotka olette enemmän perillä asiasta.
Jotain tarkennusta?
Katso kohdasta: Päästöjen vähentäminen.
Miten tämä liittyy RE85 polttoaineeseen? ~85% on siinä aina ollut uusiutuvaa etanolia?

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Lähetetty: Ke Tammi 21, 2015 11:37
Kirjoittaja core2
Mono, anna olla ellei poletti pudonnut oikeaan reikään?

Mutta kuitenkin: "EU:n tavoitteena on saada vuoteen 2015 mennessä uusien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt alle 130 g/km, ja vuoteen 2020 alle 95 g/km."

Kukaan ei tiedä päästäänkö tavoitteisiin Bensapirsseillä lainkaan, mutta ehkä Etanolilla tavoitteet toteutuvat ja onhan mahdollisuus käyttää kaasua tai sähköä.

Ja asia ei liity mitenkään mainitsemaasi RE85:een vaan E85:een.

Edit: lisään hiukan faktaa RE/etanolista: Jätteistä ja tähteistä valmistettu etanoli on lähes hiilineutraalia, sillä biopolttoaineista vapautuvat hiilidioksidipäästöt ovat osa luonnon omaa hiilikiertoa. Jätepohjaisen bioetanolin osuus vähentää korkeaseosetanolipolttoaineen fossiilisia hiilidioksidipäästöjä parhaimmillaan lähes 80 prosenttia.

Lisää voi lukea linkistä:
http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloau ... tanoli_e85

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Lähetetty: Ke Tammi 21, 2015 13:16
Kirjoittaja Mono
core2 kirjoitti:Mono, anna olla ellei poletti pudonnut oikeaan reikään?

Mutta kuitenkin: "EU:n tavoitteena on saada vuoteen 2015 mennessä uusien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt alle 130 g/km, ja vuoteen 2020 alle 95 g/km."

Kukaan ei tiedä päästäänkö tavoitteisiin Bensapirsseillä lainkaan, mutta ehkä Etanolilla tavoitteet toteutuvat ja onhan mahdollisuus käyttää kaasua tai sähköä.

Ja asia ei liity mitenkään mainitsemaasi RE85:een vaan E85:een.

Edit: lisään hiukan faktaa RE/etanolista: Jätteistä ja tähteistä valmistettu etanoli on lähes hiilineutraalia, sillä biopolttoaineista vapautuvat hiilidioksidipäästöt ovat osa luonnon omaa hiilikiertoa. Jätepohjaisen bioetanolin osuus vähentää korkeaseosetanolipolttoaineen fossiilisia hiilidioksidipäästöjä parhaimmillaan lähes 80 prosenttia.

Lisää voi lukea linkistä:
http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloau ... tanoli_e85
Joo, ei oo varmaan poletti pudonnut oikeaan reikään, kun en edelleenkään ymmärrä, miten tällä EU hömpötyksellä on yhteys kotimaisen RE85:n koostumukseen...

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Lähetetty: Ke Tammi 21, 2015 13:59
Kirjoittaja SA9000AB
Eikös tuossa koostumuksen uudistuksessa voitelun parantaminen ole olennaisin muutos. Tietenkin on täytynyt huomioida ettei muutokset lisää fossiilisten päästöjen arvoja. Mutta tuskin päätavoite on ollut päästörajojen tarkastelussa kun muutenkin on jo päästöt kohdillaan. Ainahan on päästävä pienempiin arvoihin, mutta se taitaa onnistua ainoastaan tuo bensiin osuuden pienentämisellä. Eikös tuo Saabin 1.8t biopower mene jo noin 48g/km co2 päästöillä?

Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Lähetetty: Ke Tammi 21, 2015 14:19
Kirjoittaja AZP
core2 kirjoitti: Mutta kuitenkin: "EU:n tavoitteena on saada vuoteen 2015 mennessä uusien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt alle 130 g/km, ja vuoteen 2020 alle 95 g/km."
Etanolipolttoaineen koostumus ei vaikuta näiden tavoitteiden täyttymiseen, koska uusien autojen keskimääräisten hiilidioksidipäästöjen mittaamisessa ei huomioida polttoaineen etanolipitoisuutta tai sitä minkälaiset kokonaispäästöt polttoaineen tuotanto- ja käyttöketjussa syntyy. Noissa luvuissa huomioidaan nykyisellään vain pakoputkesta tulevan hiilidioksidin määrä, syntyy se sitten kierrätys- tai fossiilisista polttoaineista, joiden tuotanto- ja käyttöketjun co2-rasitus on kuitenkin täysin erilainen. Tämän vuoksi St1:n RE85-polttoaineen koostumuksen säätely ei vaikuta EU:n autoille kohdistuvien päästövaatimusten täyttymiseen.
core2 kirjoitti:Korjatkaa te jotka olette enemmän perillä asiasta.
Ole hyvä :mrgreen:

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Lähetetty: Ke Tammi 21, 2015 15:44
Kirjoittaja Poy
Parempi voitelevuus ainakin tarkoittaa sitä, että polttoainepumput ei hajoile niin herksäti, jos nyt ylipäätäänsä sillä on ollut vaikutusta. Ainakin mulla on toiminut hyvin alkuperäisellä polttoainepumpulla, mutta paljon lukenut hajoilevista pumpuista.

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Lähetetty: Ke Tammi 21, 2015 15:46
Kirjoittaja Saab.96
Poy kirjoitti:Parempi voitelevuus ainakin tarkoittaa sitä, että polttoainepumput ei hajoile niin herksäti, jos nyt ylipäätäänsä sillä on ollut vaikutusta. Ainakin mulla on toiminut hyvin alkuperäisellä polttoainepumpulla, mutta paljon lukenut hajoilevista pumpuista.
Luulen että ne pumput hajoaa vanhaa ikää tms, ei niinkään etanolin vaikutuksesta.
Itsellä alkuperäinen pumppu viimeiset 60 000 km etanolilla ja mittarissa 280 000 km :D

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Lähetetty: Ke Tammi 21, 2015 15:47
Kirjoittaja core2
Mono kirjoitti:Joo, ei oo varmaan poletti pudonnut oikeaan reikään, kun en edelleenkään ymmärrä, miten tällä EU hömpötyksellä on yhteys kotimaisen RE85:n koostumukseen...
No ainakin sitten senverran olis hyvä tietää jotta on olemassa useampia maita EU:n alueella joissa ei saa käyttää ruokaaineista tehtyä polttoainetta, esimerkiksi täällä swedussa ST1:nen lobbaa hirveästi sekä yrittää saada tänne RE-etanoli valmistuksen Göteborg'iin tämän hetkinen laki kuitenkin sen estää.

ST1 ilmoittaa kuitenkin jotta lakiin olisi tulossa muutoksia tämän asian tiimoilta toivotaan näin niin saisimme päästöt vielä alemmaksi kuin EU:n yritys vuoteen 2020.

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Lähetetty: Ke Tammi 21, 2015 16:02
Kirjoittaja core2
AZP kirjoitti:
core2 kirjoitti: Mutta kuitenkin: "EU:n tavoitteena on saada vuoteen 2015 mennessä uusien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt alle 130 g/km, ja vuoteen 2020 alle 95 g/km."
Etanolipolttoaineen koostumus ei vaikuta näiden tavoitteiden täyttymiseen, koska uusien autojen keskimääräisten hiilidioksidipäästöjen mittaamisessa ei huomioida polttoaineen etanolipitoisuutta tai sitä minkälaiset kokonaispäästöt polttoaineen tuotanto- ja käyttöketjussa syntyy. Noissa luvuissa huomioidaan nykyisellään vain pakoputkesta tulevan hiilidioksidin määrä, syntyy se sitten kierrätys- tai fossiilisista polttoaineista, joiden tuotanto- ja käyttöketjun co2-rasitus on kuitenkin täysin erilainen. Tämän vuoksi St1:n RE85-polttoaineen koostumuksen säätely ei vaikuta EU:n autoille kohdistuvien päästövaatimusten täyttymiseen.
core2 kirjoitti:Korjatkaa te jotka olette enemmän perillä asiasta.
Ole hyvä :mrgreen:
Mille grazie.
Tuota, jos nyt ajatellaan se vaikka näin, että luovuttaisiin kokonaan polttoaineesta nimeltään Bensiini vaikkapa 4-5 EU:n maassa, ei tämän nyt niin hemmetin vaikeaa pitäis olla etteikö pystytä muuallakin kuin vain Suomessa tajuamaan mikä hyöty jo tuollakin vähällä saataisiin aikaiseksi.

Tässä vähän aikaa sitten luin Björn Gillberg'in noteerauksen jätepolttoaineista.
Hän on sama kaveri kun teki Saabin turbon käytön mahdolliseksi kokeiluillaan.

Re: RE85 koostumus muuttunut 12/2014

Lähetetty: Ke Tammi 21, 2015 16:06
Kirjoittaja Saab.96
Mä olen ihmetellyt miksi yksikään autonvalmistaja ei ole tarjonnut autoa myyntiin joka olisi vain E85:llä toimiva, siis EI Flexifuel. Näin saataisiin auto jonka cO päästöt olisi alle 50 g / km!

Ja onhan etanolin käytön lisäämisessä sekin etu että ollaan vähemmän riippuvaisia ulkomaisesta öljystä.