re85 softaus/softaus kysymys

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
rasvaaja
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 11:40
Paikkakunta: jyväskylä

re85 softaus/softaus kysymys

Viesti Kirjoittaja rasvaaja »

Elikkäs ostin tuossa 2001 t7 2.0t 9-3. autoon on laitettu lastu aikoinaan ja myöhemmin vaihdettu td04 rikkoutuneen garretin tilalle. kysymys kuuluukiin että pitäisikö auto softata uudestaan kyseiselle ahtimelle ja kuinka hyvin "biopower" softat toimii bensiinillä verrattaen "norm" lastuun.

mahdollisia tekijöitä jyväskylän seudulta ?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei tarvitse softata uusiksi, eli toimii myös tuolla kombolla. Lisäpuhtia on saatavilla uudella softalla, jos on automaattivaihteisto niin sekin ilo on melko laiha, koska laatikon vääntörajat tulevat vastaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ilo ei ole laiha jos vaihtaa myös suuttimet, koska mitsulla huipputehoa saa selvästi enemmän eikä laatikon 400Nm rajoitus ole tämän suhteen ongelma.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
rasvaaja
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 11:40
Paikkakunta: jyväskylä

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Viesti Kirjoittaja rasvaaja »

AZP kirjoitti:Ei tarvitse softata uusiksi, eli toimii myös tuolla kombolla. Lisäpuhtia on saatavilla uudella softalla, jos on automaattivaihteisto niin sekin ilo on melko laiha, koska laatikon vääntörajat tulevat vastaan.
iha manuaalilootainen on onko se softatessa saatava lisäteho käytännössä vaan ahtopaineiden ja syöttöjen lisäystä? +tarvitaanko isompaa putkistoa vakion tilalle
jcarlson kirjoitti:Ilo ei ole laiha jos vaihtaa myös suuttimet, koska mitsulla huipputehoa saa selvästi enemmän eikä laatikon 400Nm rajoitus ole tämän suhteen ongelma.
minkälaisetkohan suuttimet ois hyvät? ei tarkotus ole mennä kyllä yli 270hv missään tapauksessa
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Modaamattomat EV14 530cc/min boschilaiset (0280158117) vaikkapa finjectorilta on hyvä valinta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Viesti Kirjoittaja AZP »

jcarlson kirjoitti:Ilo ei ole laiha jos vaihtaa myös suuttimet, koska mitsulla huipputehoa saa selvästi enemmän eikä laatikon 400Nm rajoitus ole tämän suhteen ongelma.
Joo ja myös ohjelman väntörajoja alimmille vaihteille pitää puukottaa. Muuten se ilo saadaan irti vasta tuolla yli 120 km/h nopeuksissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Näinkin on tullut pyydettäessä tehtyä OG9-3 automaateissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Onko tuo ykkös ja kakkosvaihde automaatissa (aisin/warner nelivaihteinen) selkeästi heikommat kun sitten kolmonen tai nelonen.Itselläni on tuo rajoitus ja on tosi laimea ykkös ja kakkosvaihteilla.. Aion puukotuttaa tuon softan kunhan saan ic:n ja isommat suuttimet käyttöön.Minne tehoihin noilla 530cc ruutilla pääsee viinalla?, bensapumppu on jo iso.Mietin että jos aikanaan vaihdan 15-t:n tilalle 19-t:n niin piisaako nuo vielä tuolle 19t:lle
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lähinnä ykkösellä ja kakkosella turbiinin luisto hieman toimii kertoimena väännölle joten sen takia niitä on lisärajoitettu. Mutta eivät nuo ole hajonneet rajoitukset poistamallakaan, etuvetoisessa käytännössä katurenkaiden pito toimii sopivana sulakkeena ettei paikat hajoa. Slikseillä saattaisi tulla romua jos lähettää jarrua vasten ykkösellä ilman mitään rajoitusta.

530cc/min suuttimet viinalla riittää juuri ja juuri siihen mitä 19T#6 antaa. Jos näyttää menevän tiukalle niin voihan pa-painetta hieman nostaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Viesti Kirjoittaja 009baas »

:) Se on vähän semmosta että "odota ku saan kolmosen silmään" ku nollasta sataan ei oikeen liiku.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo miun kolkki korjattiin kulkemaan 1- ja 2-vaihteen vääntörajaa muuttamalla. Lähtee kuin eri auto nyt ja siltikin useinmiten pito riittää helposti 195 leveillä renkailla. Sport -moodiin tulikin hönkää lisää, sutii paljon herkemmin. :-)

Tässähän nälkä alkaa kasvaa syödessä. Nuo Johnin ehdottamat suuttimet on varsin kohtuullisen hintaisetkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

jcarlson kirjoitti:Modaamattomat EV14 530cc/min boschilaiset (0280158117) vaikkapa finjectorilta on hyvä valinta.
Mikä etu vaihtaa suuttimet kuin että antaa olla vakiot paikallaan ja laittaa 3,5bar bensaregun? Jos yli 270hp ei ole tarkoitus mennä. Regun hinta alle 100e aito bosch.
T7 vm. 2001 9-3
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tuohon tarvii kyllä 4 bar regun, ei onnistu 3,5 bar regulla.

Pointti oli ja yleensäkin hyvä muistaa että kun mennään vakioputkiston yli niin silloin isommista suuttimista tulee vaihtoehto. Vakioputkella riittää vielä 4 bar paineennosto ja varmuudeksi vanhan pumpun vaihto pikkasen parempaan. Ja se ilmamassamittarin uusinta jos on alkuperäinen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Turvamarginaalia jää 270hv E85 tehotavoitteeseen myös enemmän isommilla suuttimilla kuin 4 bar paineennostolla. Luotettavuutta ja vikasietoisuutta jos hakee niin ei kannata ihan kaikkea ulosmitata.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Eikös sillä perus rautaan koskemattomalla "mitsusoftalla" usein oteta n. 240hp e85 irti jolloin suuttimet on aivan tapissaan? Sama vastaa 4bar regulla n. 277hp kun tuotto kasvaa 15%. Eikö "vikaherkkyys" ole tuolloin aika liki sama?
T7 vm. 2001 9-3
Vastaa Viestiin