Sivu 1/2

re85 softaus/softaus kysymys

Lähetetty: Ma Tammi 05, 2015 13:30
Kirjoittaja rasvaaja
Elikkäs ostin tuossa 2001 t7 2.0t 9-3. autoon on laitettu lastu aikoinaan ja myöhemmin vaihdettu td04 rikkoutuneen garretin tilalle. kysymys kuuluukiin että pitäisikö auto softata uudestaan kyseiselle ahtimelle ja kuinka hyvin "biopower" softat toimii bensiinillä verrattaen "norm" lastuun.

mahdollisia tekijöitä jyväskylän seudulta ?

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Lähetetty: Ma Tammi 05, 2015 13:35
Kirjoittaja AZP
Ei tarvitse softata uusiksi, eli toimii myös tuolla kombolla. Lisäpuhtia on saatavilla uudella softalla, jos on automaattivaihteisto niin sekin ilo on melko laiha, koska laatikon vääntörajat tulevat vastaan.

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Lähetetty: Ma Tammi 05, 2015 13:38
Kirjoittaja jcarlson
Ilo ei ole laiha jos vaihtaa myös suuttimet, koska mitsulla huipputehoa saa selvästi enemmän eikä laatikon 400Nm rajoitus ole tämän suhteen ongelma.

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Lähetetty: Ma Tammi 05, 2015 13:40
Kirjoittaja rasvaaja
AZP kirjoitti:Ei tarvitse softata uusiksi, eli toimii myös tuolla kombolla. Lisäpuhtia on saatavilla uudella softalla, jos on automaattivaihteisto niin sekin ilo on melko laiha, koska laatikon vääntörajat tulevat vastaan.
iha manuaalilootainen on onko se softatessa saatava lisäteho käytännössä vaan ahtopaineiden ja syöttöjen lisäystä? +tarvitaanko isompaa putkistoa vakion tilalle
jcarlson kirjoitti:Ilo ei ole laiha jos vaihtaa myös suuttimet, koska mitsulla huipputehoa saa selvästi enemmän eikä laatikon 400Nm rajoitus ole tämän suhteen ongelma.
minkälaisetkohan suuttimet ois hyvät? ei tarkotus ole mennä kyllä yli 270hv missään tapauksessa

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Lähetetty: Ma Tammi 05, 2015 13:53
Kirjoittaja jcarlson
Modaamattomat EV14 530cc/min boschilaiset (0280158117) vaikkapa finjectorilta on hyvä valinta.

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Lähetetty: Ma Tammi 05, 2015 17:19
Kirjoittaja AZP
jcarlson kirjoitti:Ilo ei ole laiha jos vaihtaa myös suuttimet, koska mitsulla huipputehoa saa selvästi enemmän eikä laatikon 400Nm rajoitus ole tämän suhteen ongelma.
Joo ja myös ohjelman väntörajoja alimmille vaihteille pitää puukottaa. Muuten se ilo saadaan irti vasta tuolla yli 120 km/h nopeuksissa.

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Lähetetty: Ma Tammi 05, 2015 17:25
Kirjoittaja jcarlson
Näinkin on tullut pyydettäessä tehtyä OG9-3 automaateissa.

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Lähetetty: Pe Tammi 09, 2015 15:54
Kirjoittaja 009baas
Onko tuo ykkös ja kakkosvaihde automaatissa (aisin/warner nelivaihteinen) selkeästi heikommat kun sitten kolmonen tai nelonen.Itselläni on tuo rajoitus ja on tosi laimea ykkös ja kakkosvaihteilla.. Aion puukotuttaa tuon softan kunhan saan ic:n ja isommat suuttimet käyttöön.Minne tehoihin noilla 530cc ruutilla pääsee viinalla?, bensapumppu on jo iso.Mietin että jos aikanaan vaihdan 15-t:n tilalle 19-t:n niin piisaako nuo vielä tuolle 19t:lle

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Lähetetty: Pe Tammi 09, 2015 16:05
Kirjoittaja jcarlson
Lähinnä ykkösellä ja kakkosella turbiinin luisto hieman toimii kertoimena väännölle joten sen takia niitä on lisärajoitettu. Mutta eivät nuo ole hajonneet rajoitukset poistamallakaan, etuvetoisessa käytännössä katurenkaiden pito toimii sopivana sulakkeena ettei paikat hajoa. Slikseillä saattaisi tulla romua jos lähettää jarrua vasten ykkösellä ilman mitään rajoitusta.

530cc/min suuttimet viinalla riittää juuri ja juuri siihen mitä 19T#6 antaa. Jos näyttää menevän tiukalle niin voihan pa-painetta hieman nostaa.

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Lähetetty: Pe Tammi 09, 2015 17:12
Kirjoittaja 009baas
:) Se on vähän semmosta että "odota ku saan kolmosen silmään" ku nollasta sataan ei oikeen liiku.

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Lähetetty: To Tammi 22, 2015 11:35
Kirjoittaja Mertmi
Tuo miun kolkki korjattiin kulkemaan 1- ja 2-vaihteen vääntörajaa muuttamalla. Lähtee kuin eri auto nyt ja siltikin useinmiten pito riittää helposti 195 leveillä renkailla. Sport -moodiin tulikin hönkää lisää, sutii paljon herkemmin. :-)

Tässähän nälkä alkaa kasvaa syödessä. Nuo Johnin ehdottamat suuttimet on varsin kohtuullisen hintaisetkin.

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Lähetetty: Su Tammi 25, 2015 11:24
Kirjoittaja Koskimaa
jcarlson kirjoitti:Modaamattomat EV14 530cc/min boschilaiset (0280158117) vaikkapa finjectorilta on hyvä valinta.
Mikä etu vaihtaa suuttimet kuin että antaa olla vakiot paikallaan ja laittaa 3,5bar bensaregun? Jos yli 270hp ei ole tarkoitus mennä. Regun hinta alle 100e aito bosch.

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Lähetetty: Su Tammi 25, 2015 11:28
Kirjoittaja vesa67
Tuohon tarvii kyllä 4 bar regun, ei onnistu 3,5 bar regulla.

Pointti oli ja yleensäkin hyvä muistaa että kun mennään vakioputkiston yli niin silloin isommista suuttimista tulee vaihtoehto. Vakioputkella riittää vielä 4 bar paineennosto ja varmuudeksi vanhan pumpun vaihto pikkasen parempaan. Ja se ilmamassamittarin uusinta jos on alkuperäinen.

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Lähetetty: Su Tammi 25, 2015 14:28
Kirjoittaja jcarlson
Turvamarginaalia jää 270hv E85 tehotavoitteeseen myös enemmän isommilla suuttimilla kuin 4 bar paineennostolla. Luotettavuutta ja vikasietoisuutta jos hakee niin ei kannata ihan kaikkea ulosmitata.

Re: re85 softaus/softaus kysymys

Lähetetty: Su Tammi 25, 2015 15:31
Kirjoittaja Koskimaa
Eikös sillä perus rautaan koskemattomalla "mitsusoftalla" usein oteta n. 240hp e85 irti jolloin suuttimet on aivan tapissaan? Sama vastaa 4bar regulla n. 277hp kun tuotto kasvaa 15%. Eikö "vikaherkkyys" ole tuolloin aika liki sama?