Ensimmäisten 9-5 mallien muutostyöt

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Vode
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Maalis 28, 2015 05:46

Ensimmäisten 9-5 mallien muutostyöt

Viesti Kirjoittaja Vode »

Olen aikeissa ostaa vuoden 1998 9-5 Saabin, joka on rekisteröity jo edellisen vuoden lopussa. Kyseessä on Business-malli, eli siinä on 2.3 litran moottori, luistonesto, ajonvakautusjärjestelmä sekä vakionopeudensäädin.

1) Voiko siihen asentaa sellaisen ohjelman, jonka avulla voin halutessani tankata vaihtoehtoisesti joko tavallista bensaa tai sitten etanolia? 

2) Nimimerkki Saabisti kirjoitti neljä vuotta sitten Saab-Klubilla, että alkuvuoden 1998 9-5 mallin autossa vakionopeudensäädin ei toimi. A) Onko tilanne edelleen sama, vai onko jo sopivaa softaa sellaiseenkin? B) Koskeeko tämä myös autoja, joissa on luistonesto + ajonvakautusjärjestelmä?

3) Saabisti kirjoitti myös siitä, että pitäisi näihin aikaisiin malleihin pitäisi vetää piuha jarruvaloa varten muutostöiden yhteydessä. Tämä tuntuu käsittämättömältä, mutta onko asia tosiaan niin?

3) Paljonko kannattaa maksaa muutostöistä? 

4) Tuleeko muita kustannuksia osista kuin sytytystulpat?

5) Mitä tulppia suosittelette?

6) Paljonko suunnilleen maksaa parin tankillisen jälkeen tehtävä remontti? (Olen ymmärtänyt, että bensansuodattimen lisäksi pitää vaihtaa öljyn imusuodatin ja tutkia samalla jotain huohotukseen liittyvää, mistä tulee mahdollisia lisäkustannuksia)

7) Tampereen seudulla toimii ilmeisesti Kangasalla Tmi Suolinko niminen firma, joka tekee muutostöitä. A) Oletteko kuullut hänen maineestaan mitään. B) Osaatteko suositella tällä suunnalla ketään? 70 km:n päässä Hämeenlinnassa joku tekee kuulemma homman 75 eurolla. Työn laadusta en tiedä enkä edes yhteystietoja.


Olisinpa tosi tyytyväinen, jos joku ennättäisi vastata uuden klubilaisen kysymyksiin, tai edes joihinkin niistä. Kiitoksia etukäteen!
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ensimmäisten 9-5 mallien muutostyöt

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

joudut tarkistamaan antamasi tiedot ensimmäisenä. 1998 mallivuoden autoihin ei ole ollut saatavilla ajonvakautusta, luistonesto kylläkin

Muutoin vastaukset ovat
1 - kyllä
2 - onnistuu ilman muutoksia
3 -
4 - ilmamassamittari 120e luokkaa hyvin tyypillisesti. huohotinpäivitys asennettuna max 150e. Muitakin kuluvia kohtia on mutta niitä ei voi etäältä ennustaa
5 - ngk bcpr7es-11
6 - 200e öljypohjan puhdistus ja bensasuodttimen vaihto. Öljyt ja suodattimet noin 60e
7 :D on muuten Suolinko nykyään ilman Tmi liitettä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ensimmäisten 9-5 mallien muutostyöt

Viesti Kirjoittaja karg »

3) Joihinkin (ei kaikkiin) 1998-mallisiin 9-5 Saabeihin on tarvinnut vetää piuha jarrupolkimen jarruvalokytkimeltä konehuoneen tiettyyn liittimeen BioPower-softan paremman toimivuuden takia. Tehot ovat kateissa, jos tuo piuha puuttuu.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäisten 9-5 mallien muutostyöt

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vesan kommentista ilmamassamittarista, siis se monesti paljastuu vialliseksi. Softauksella tai E85:n käytöllä ei ole mitään osuutta sen rikkoutumiseen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vode
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Maalis 28, 2015 05:46

Re: Ensimmäisten 9-5 mallien muutostyöt

Viesti Kirjoittaja Vode »

Kiitoksia paljon arvokkaasta infosta! Tulin siihen tulokseen, etten osta sitä 9-5 autoa. Parempi etsiä valmis RE85 modifikaatio. Nyt olisi tähtäimessä 9-3 vm 2001, jonka on omistanut ja duunannut ilmeisti pari vuotta sitten joku Saab-klubin aktivisti Turun läheltä, ilmeisesti Laitilasta. Hän ei ole myyjä. En ole vielä nähnyt autoa, mutta speksien mukaan se vaikuttaa hyvältä, vaikka kilsoja onkin jo yli 300k. Edellinen omistaja oli kuulema vaihtanut öljyt viiden tonnin väliein.
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Ensimmäisten 9-5 mallien muutostyöt

Viesti Kirjoittaja Neukku »

vesa67 kirjoitti:joudut tarkistamaan antamasi tiedot ensimmäisenä. 1998 mallivuoden autoihin ei ole ollut saatavilla ajonvakautusta, luistonesto kylläkin

Muutoin vastaukset ovat
1 - kyllä
2 - onnistuu ilman muutoksia
3 -
4 - ilmamassamittari 120e luokkaa hyvin tyypillisesti. huohotinpäivitys asennettuna max 150e. Muitakin kuluvia kohtia on mutta niitä ei voi etäältä ennustaa
5 - ngk bcpr7es-11
6 - 200e öljypohjan puhdistus ja bensasuodttimen vaihto. Öljyt ja suodattimet noin 60e
7 :D on muuten Suolinko nykyään ilman Tmi liitettä
Mistä löytyy tuota ilmamassamittaria 120 euron hintaan?
Katselin tuolta Mekonomenin luettelosta ja siellä hinta on 300euroa 8O
ja tuolla hinnat on yleensä olleet kohtuullisia
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ensimmäisten 9-5 mallien muutostyöt

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ensimmäisten 9-5 mallien muutostyöt

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Neukku kirjoitti: Mistä löytyy tuota ilmamassamittaria 120 euron hintaan?
Esimerkiksi merkkitiskiltä, jos ei halua netistä tilailla.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Ensimmäisten 9-5 mallien muutostyöt

Viesti Kirjoittaja Neukku »

Kiitos!
Merkkiliikkeestä siis hakemaan tuo osa eli Kuopion Delta-Autosta
Rintajoupilta tuota ei edes kehtaa käydä kysymässä vaikka myös
sieltä pitäisi löytyä Saabin osia, mutta kokemuksesta voin kertoa,
että tyhjin käsin sieltä joutuu poistumaan
Viimeksi kun kävin kysymässä sytytyskasettia Saabiin, niin myyjä
katseli ihmeissään, että mikä ihmeen sytyskasetti :wink:
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
nrissanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ke Elo 20, 2014 21:54
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Ensimmäisten 9-5 mallien muutostyöt

Viesti Kirjoittaja nrissanen »

Itellä toisenlaisia kokemuksia Deltasta ei löytynyt ainakaan etulevyjä ja paloja viime kesänä. Otin hinnat ylös olisi pitänyt tilata arvelin kysyä myös Rinta-joupilta hintaa. No sielähän oli kaikki tarvittavat osat varastossa ja taisivat olla vähän halvemmatkin. Kannattaa asioida Lipposen Jarin kanssa ainakin omalla kohdalla vain positiivisiä kokemuksia. Perus kulutus osaa löytyy yleensä varastosta. Harvinaisempia on sitten aina pitänyt tilata. Helpottaa jos soitta ensin niin ei tarvitse juosta montaa kertaa saman osan takia.
# 6474
9-5 SE 2.3t -99
rungo
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ti Marras 18, 2014 10:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäisten 9-5 mallien muutostyöt

Viesti Kirjoittaja rungo »

http://www.neobrothers.co.uk/mass-meter ... e0aae10a1e

Tuolta lähtee vielä edullisemmin, postit tais olla 10-20 puntaa, ja silti tulee halvemmaksi.
OG 9-5 -02 B234/B235
OG 9-5 -97 HX35 PRO MFS
Markkuvaan
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Pe Loka 03, 2014 08:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ensimmäisten 9-5 mallien muutostyöt

Viesti Kirjoittaja Markkuvaan »

Mulla tuo oma saabbi vuosimallia -98 ja tuossa käytin sitten sen Tobbanalla softattavana(Kiitos hyvästä työstä!). Jälkeen ohjelmoinnin vakkarit ja kaikki pelas niin kuin ennenkin, paitsi rupes viina maistuu ja kulkemaan kahta kovempaa 8) Nyt jo hieman himottais tuo stage kakkonen ottaa, mutta vaatis uutta palikkaa pellin alle :lol:
Ex-Saab 9-5 SE 2.3t (B235E) -98
#6963
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Ensimmäisten 9-5 mallien muutostyöt

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

rungo kirjoitti:http://www.neobrothers.co.uk/mass-meter ... e0aae10a1e

Tuolta lähtee vielä edullisemmin, postit tais olla 10-20 puntaa, ja silti tulee halvemmaksi.

oho, ompas halpa!
onko tuosta kokemuksia jollain, onko alkuperäinen?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ensimmäisten 9-5 mallien muutostyöt

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

On alkuperäinen. Lukee tuossa tuotetiedoissakin.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Ensimmäisten 9-5 mallien muutostyöt

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Merkkiliikkeestä siis hakemaan tuo osa eli Kuopion Delta-Autosta
Rintajoupilta tuota ei edes kehtaa käydä kysymässä vaikka myös
sieltä pitäisi löytyä Saabin osia
Joupilta yritin bypassia kerran ostaa, eivät löytäneet :P
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Vastaa Viestiin