Tehtaan biopower

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
miig
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 16:36

Tehtaan biopower

Viesti Kirjoittaja miig »

Moro,
Laitetaan tällekkin puolelle, kun tuo biopower puoli on aika hiljainen.
Eli mites se kansa on tehnyt noitten alkuperäisten biopower Saabien kanssa, oletteko putsailleet öljypohjaa samalla tavalla kuin uudelleen softatuissa. Käytetyn sellaisen kun menee ostamaan, niin eihän sitä voi tietää kummalla polttoaineella edellinen on ajellut. Jos jatkuvasti Bensalla niin karstat taas etanoli intoilijan riesana. Onko näissä tehtaalla otettu jotenkin jo huomioon tuo karstottuminen, kun onhan niissä muitakin eroavaisuuksia. Mitä ne sitten kaikki erot mahtoi ollakkaan, bensapumppua ja bensalinjat ny ainakin tuntuis järkevältä.
Saab 9-5 2,3t Vector BP sedan autom. vm.-07.
Ex-Saab 9-5 2,3t SE autom. vm.-99
Ex-Saab 99 2,0 vm.-80
#6829
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Tehtaan biopower

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Ei kai noissa oo muuta eroa kuin polttoaine linjasto ja softa.

Huohotus yms sydeemit yhtä huonot kuin ilman biopoweriakin.

Öp putsinkiin vaan.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Tehtaan biopower

Viesti Kirjoittaja core2 »

No joo tässä joitakin eroja E85 ja bensa saabien välillä:

Etanoolihan tunnetaan siitä, että se sekoittuu veteen ja myös siitä, että se on aggressiivinen polttoaine muunmuassa kuparia ja messinkiä vastaan, mutta myös joitakin kumi ja muovi tuotteita vastaan.

Saabin moottoriin on tehty joitakin muutoksia verrattuna bensiinimotikkaan varsinkin kestävyyttä ajatellen.
Esimerkiksi kovemmat venttiiliseetit sekä eri imuventtiilit myös venajouset ovat kovemmat eli jäykemmät.

Polttoainetankki on erilainen kuin bensa vehkeessä sitä kutsutaan US-tankiksi sisältäen ORVR:n joka tarkoittaa On Board Refuelling Vapor Recovery systeemi. Jolla saadaan aikaan ejektori toiminto tankatessa niin, että tankatessa ei pääse paljoa ilmaa tankkiin vaan ainoastaan etanolia tällä systeemillä halutaan poistaa etanolin kykyä absorbeerata vettä ilmasta.

Suurin osa tiivisteistä ja letkuista on valmistettu materiaalista nimeltä Viton eli se on eräänlaista synteettistä kumia/Fluormuovia ja soveltuu erinomaisesti aggressiivisille aineille.

Niin oli unohtua jotta messinki ja kupari aineitten tilalle on valittu ruostumaton teräs.

Eiköhän tämä valaise hieman näitä eroja, löytyy lisääkin, mutta jätetään se toiseksi kerraksi.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
louhelai
"Aero"
Viestit: 346
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

Re: Tehtaan biopower

Viesti Kirjoittaja louhelai »

Onko kyseessä varmuuden maksimointi ?

Jonka tietystysti ostaja maksaa...!!!

Onko etenolin koostumus muuttunut ajan saatossa ?
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tehtaan biopower

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Lisätään vielä sen verran, että tehtaan BioPoweriahan ei ole sillä täystuhohuohotuksella ollenkaan. Korjattu versiohoan (sis. mm. lohkomuutos) tuli tuotantoon M2004:een ja BioPower tarjolle vasta tuon jälkeen, taisi olla silloin jo viirusilmät kyseessä(?)

En ota kantaa, muuttuuko se huohotus tuossa kohden sitten suorastaan hyväksi, mutta ne ongelmamotithan on nimenomaan M98-03 ja jos tuollaiseen tukkoonajettuun vaihtaa lennosta polttoaineeksi etanolin, niin... mielenkiintoisia hetkiä voi olla edessä!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Tehtaan biopower

Viesti Kirjoittaja core2 »

Hiukan lisää BP:stä ensimmäinen BP tuli testiin jo vuonna 2002 meidän niinkutsutulle metodiverstaalle, siellä pikkuhiljaa löydettiin oikeat komponentit BP:riin. BP tuli myyntiin 2004 lopulla MY05:na
Huohotin MY04 oli alunperin versio 4 suositus oli kuitenkin 4b versio, MY04:sia löytyi kuitenkin joitakin versiolla 3 ja versioilla 5 loppuvuodesta siinä välissä oli varsio 4b,
MY05 lähtien useimmissa oli jo joko versio 4b tai versiot 5 sekä 6 joka on se viimeisin malli.
Tämä homma oli kuitenkin testi voittoista näillä eri versioilla ja moottoreille luvattiin 8vuoden takuut.

Huohotin version 4b jälkeen on vain murto-osassa BP saabeissa ollut vaikeuksia ja silti huohotinta yritettiin parantaa kokoajan.

Tuohon louhelai'n kysymykseen:

"Onko kyseessä varmuuden maksimointi ?" Oli sitä jo aivan alusta alkaen.

"Jonka tietystysti ostaja maksaa...!!!"
Näinhän se varmaan on kaikkialla.

"Onko etenolin koostumus muuttunut ajan saatossa ?" On muuttunut aika usein ainakin täällä swedussa, ST1 hakee lupaa myydä RE-etanolia luulen etteivät ole saaneet vielä.
Hullua tässä on se, että tänään laki kieltää täällä RE:n valmistuksen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Tehtaan biopower

Viesti Kirjoittaja HEV »

Oonko ymmärtänyt ihan väärin, kun luulin, että sihti puhdistetaan siksi, että kun 100 tai 200 tkm liian harvoin vaihdetut (20tkm välein) öljyt on karstoittuneet pitkin moottorin sisäpintoja, ja jonka etanoli liottaa irti ja virtaus kerryttää sinne, ettei se tukkeutuisi.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tehtaan biopower

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Periaatteessa noin, mutta karstoittuneet koneet hajoaa myös bensalla ennemmin tai myöhemmin. Joku haluaa kuitenkin todisteita niin pelkällä bensalla ajettuja koneita on hajonnut ja hajoaa tulevaisuudessakin täysin saman syyn takia.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
miig
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 16:36

Re: Tehtaan biopower

Viesti Kirjoittaja miig »

Itseäni asia niin kiinnostaa, koska olen huomenna menossa Ruotsiin tollasta tehtaan biopoweria hakemaan. Löytyi suht läheltä rajaa -06 2,3t vector 110000km. Ajettuna ja mahdollisuuksien mukaan tietenkin sitä viinaa tankissa polttasin, mutta ajellaan alkuun ainakin bensalla. Ei heti jaksa aloittaa öljypohja jumppaa, vajailla taidoilla. Ei tiedä kuin laaja on Ruotsin R85 verkosto ja paljonko sillä on ajeltu viinalla. Jos kaikki kilometrit on niellyt bensaa, on siellä jo aika määrä karstaa mitä irrota.
Viimeksi muokannut miig, Ke Kesä 03, 2015 07:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2,3t Vector BP sedan autom. vm.-07.
Ex-Saab 9-5 2,3t SE autom. vm.-99
Ex-Saab 99 2,0 vm.-80
#6829
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Tehtaan biopower

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ei se välttämättä ole karstainen se kone, riippuu myös siitä minkälaista ajoa on ollut. Tuossa og9-3 aerossa oli mittarissa noin 142tkm kun sen ostin ruotsista, 145tkm otin BP softan ja ajelin 5tkm ennenkuin öljypohja avattiin kytkimen vaihdon yhteydessä. oli koko kone alakerrasta todella puhdas ja mujua sihdissä ei nimeksikään. Ja noi 142tkm oli ajettu pelkällä bensalla, eli yksilöitä ovat. Eikä ole alkumetreillä autoon 10tkm välein öljyjä vaihdettu...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Tehtaan biopower

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Mulla oli 210tkm rullattu bensalla ja oletettavasti 30tkm vaihtovälillä kun lyötiin viinat tankkiin. 2tkm ajon jälkeen kun sihti avattiin niin ei juuri karstaa ollu kertyny. Eli niinkuin edellä todettu, yksilökohtaista. Lähinnä noissa vanhemmissa huohotinversioissa sitä karstoittumista on ongelmaksi asti, harvemmin näissä ensimmäistä kertaa (-04) parannelluissa. Jakoketju alkaa nyt 250tkm kohdalla olemaan vaihtokunnossa, siitä voi kyllä kiittää tota huoltoväliä..
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
miig
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 16:36

Re: Tehtaan biopower

Viesti Kirjoittaja miig »

Autossa on huoltokirja ja pitää sitä tutkia onko huollettu muuta kuin pakolliseet. Jos tuohon 110tkm. ois ajettu aina välillä viinalla, niin siinähän sitä ois huuhdeltu konetta koko auton elinkaari. No turhaa arvailua tollanen. Ei vaan uskalla hirveesti mennä ensimmäisenä tankkaileen etanolia, kun vauriot on sitten sen mukaiset, jos tämä onkin SE yksilö jossa sitä paskaa sinne on kertynyt. Tehoja kuitenkin saa heti mukavasti lisää pelkällä polttoaineella ja onhan se tankkauskin halvempaa.
Viimeksi muokannut miig, Pe Kesä 05, 2015 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2,3t Vector BP sedan autom. vm.-07.
Ex-Saab 9-5 2,3t SE autom. vm.-99
Ex-Saab 99 2,0 vm.-80
#6829
CartDude
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Su Syys 10, 2006 21:53

Re: Tehtaan biopower

Viesti Kirjoittaja CartDude »

core2 kirjoitti: Huohotin MY04 oli alunperin versio 4 suositus oli kuitenkin 4b versio, MY04:sia löytyi kuitenkin joitakin versiolla 3 ja versioilla 5 loppuvuodesta siinä välissä oli varsio 4b,
MY04:n omistajana kiinnostaa näiden huohotusversioiden tunnistaminen. En ole tarkempaa tietoa löytänyt vielä täältä mistään, vain maininnat että versioita on, onnistuuko versioiden 3, 4, 4b ja 5 tunnistaminen ihan päältäpäin katsomalla?

Omasta pirssistä avattiin öp 217tkm kohdalla, sihti puhdas ja öljypohja myös. Öljyt vaihdettu n.20-25tkm välein ennen auton minulle päätymistä.
K.a. 9-5 MY04 Estate 2.0t
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Tehtaan biopower

Viesti Kirjoittaja core2 »

Entisenä saabin erään verstaan vastaavana mesuna, voin vain kertoa miten me saabilla näimme huohotin asian silloin.
Huohotin version numero 4 jälkeen ongelmat vähenivät suunnilleen 70-80 prosenttisesti silti suosittelimme MY04 ja MY05 muutosta 4b:si ellei sitä oltu tehty valmistuksessa. Saab näki tämän hyvin vakavana vikana ja tarjosi ilmaisen remontin moottoreille jotka hajosivat tai oireilivat jotenkin huonon huohottimen takia, sekä tehostivat moottorin takuun kestämään 8vuotta jos auto oli huollettu merkkiverstaalla.

Itse näen tämän näin, että jos auto on MY04 ja öljynvaihto rajaa alennettu sinne 10tonniin tällöin vaikka autossa olisi käytetty vain bensiiniä en olisi kovin huolissani, tietysti asia muuttuu melkoisesti jos on ajettu vain lyhkäisiä matkoja jatkuvasti, saabin teoria oli, koska 9-3:sissa ei ollut aivan yhtä suuria vaikeuksia kuin 9-5:ssa vaikka olisi ollut samanlainen moottori kummassakin, että femma on raskaampi auto ja moottorin rasitus on korkeampi joka aiheutti enemmän karstoitusta.

Että pystyisi itse tunnistamaan mikä versio autossa on käytössä, silloin olisi hyvä tietää mitä muutoksia kulloinkin tehtiin, muutokset sisältävät esim. erilaisia takaiskuja, klemmareita ja letkuja sekä öljyloukon sisäisiä muutoksia.
Jos ei ole näistä tietoinen olisi hyvä käyttää jotakin verstasta joka tietää näistä huohottimen eri versioista jotain, esimerkiksi täällä klubilla olevia päteviä jäseniä kuten esim. "vesa67" jne, jne, jotka tietävät saabeista paljon. (myös huohottimista.)
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Tehtaan biopower

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Tuolla kertoillaan aika hyvin huohotuspäivitysten eroista, mutta kuvat ovat vain kaavioita.
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv_en.shtml
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vastaa Viestiin