Sivu 3/5

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: Ke Tammi 13, 2016 21:35
Kirjoittaja öljysormi
bensasuodatin kyllä jäätyy. Kokemusta on mitsusta jossa oli opiskeluaikaan aina vajaa tankki. Kondenssivesi pääsi suodattimeen ja jäätyi seistessä.

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: Ke Tammi 13, 2016 21:49
Kirjoittaja AZP
Bensalla jäätyykin, sen vuoksi ennen vanhaan tankkiin laitettiin talvella tenua, eli käytännössä etanolia. Vesi liukenee siihen toisin kuin bensaan. Nykybensoissa on sen verran viinaa joukossa jo valmiiksi, että varsinkin 95:llä ei pitäisi jäätymisongelmia ihan yhtä usein tulla kuin kultaisella 80-luvulla, jolloin auotoista jäätyi kaasuttimet.

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: Ke Tammi 13, 2016 23:11
Kirjoittaja Korruptio
Ekoja NG 9-3:sia eikä ole vaihdettavaa suodatinta eikä ole jäätynyt.

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: Su Marras 22, 2020 16:02
Kirjoittaja HPekkaH
Jatkan tätä ketjua, kun otsikko vastaa ongelmaani. Auto on 9-3 vm. 2001 (T7) manuaalivaihde, alunperin pienpaineturbo, johon kymmenisen vuotta sitten ostin ja asennutin merkkiliikkeessa Saabin tehtaan viriboksin, joka teki siitä täyspaineisen. Muistan asentajan maininneen, että se teki autosta samalla kelvollisen etanolille kaikilla sekoitussuhteilla. Nyt olen syyskuusta alkaen ajanut muutaman tankillisen E85 ja huomannut, että kylmäkäynnistys on hyvin hankalaa. Moottoria saa sahata käyntiin monta kertaa, ja lopulta se lähtee käyntiin, usein kaasulla auttaen. Hetkisen kuluttua käynti tasaantuu aivan normaaliksi, ja liikenteessä moottori toimii ongelmitta. Lämpimänä tai puolilämpimänä käynnistyksessä ei ole ongelmia. Olen käyttänyt irti sekä sulaketta 28 että akun miinusnapaa, mutta se ei ole korjannut asiaa. Mitä pitäisi seuraavaksi yrittää?

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: Su Marras 22, 2020 21:42
Kirjoittaja HEV
Enpä ole ennen kuullut tuollaisesta tehtaan softasta, mutta tämän foorumin softaajien jäljiltä kylmäkäynnistykset ovat toimivia - ainakin minulla kolmessa eri T7:ssa. Vaatii varsin runsaan rikastuksen alussa ja luultavasti rikkoo kylmäpäästörajat eikä tehdas ole voinut siksi myydä luotettavasti käynnistyvää versiota. Suosittelisin yhteydenottoa ja mahdollisesti paremman softan lataamista moottorinohjaukseen. Vaikka ostoilmoitus ao palstalle.

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: Su Marras 22, 2020 22:50
Kirjoittaja vesa67
On väärää informaatiota jossain kohtaa.

Merkkiliikkeessä eivät koskaan olisi asentaneet tuohon autoon biopowersoftaa. 185hp vastaavan täyspaineisen bensasofta sinne on mennyt ja se ei todellakaan toimi etanolilla varsinkaan kelien kylmettyä.

Sinänsä teknisesti 2001 B205 moottorissa ja 2007 B205 koneessa ei eroja ole jotka vaikuttaisivat päästöarvoihin kylmänä tai lämpimänä. Samat puristussuhteet, iskutilavuudet, sytytyskasetit, suuttimet, katalysaattorit kaikki. Siksi tuolle vuosimallille voi hyvin mielin sen uudemman mallivuoden biopowersoftan päivittääkin.

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: Ma Marras 23, 2020 14:20
Kirjoittaja HPekkaH
Kiitos nopeista ja selventävistä vastauksista. Otan yhteyttä ohjelmoijaan.

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: Pe Tammi 15, 2021 10:54
Kirjoittaja 9000CD23T
Re85 tankissa. - 30°C.
Ja ei käynnistynyt, hetken pyöritti.
Sitten loppui akusta puhti.
Tosin eilen starttuutti todella pitkään että käynnistyi.
No tätä se nurkka ajo teettää.

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: Pe Tammi 15, 2021 11:11
Kirjoittaja Pakari
Juu, ei oo etanolin vika tuo. Uutta akkua vaan, niin eiköhän se siitä. Kylmä akku kun ei tahdo latautua tai ottaa virtaa vastaan niin hyvin. Sitten jos vielä laturi on ehtoopuolella, eikä latausjännite nouse riittävästi kylmälle akulle, niin eväät akun hyytymiselle on olemassa.

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: Pe Tammi 15, 2021 17:29
Kirjoittaja 9000CD23T
Akku on noin vuoden vanha.
Ja auto ei ollut roikan päässä, oli johto hukassa.
Nyt auto on käynnissä pihassa, lähti apuvirralla käyntiin.
Oli ulkona latauksessa koko päivän, tästä huolimatta ei inahtanutkaan nyt illalla.

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: Pe Tammi 15, 2021 17:55
Kirjoittaja AZP
Jos se akku on ollut tyhjä niin näillä pakkasilla on voinut jäätyä umpeen eikä sen takia ole varautunut vaikka laturi on ollut kiinni.

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: La Tammi 16, 2021 19:50
Kirjoittaja Pakari
Juuri tämä, akku on todennäköisesti jäätynyt. Muistelisin että jos akun varaustaso on n. 40% mikä tarkoittaa lepojännitteenä suurinpiirtein 12,00V, niin elektrolyytti jäätyy -25c pakkasessa.

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: Su Tammi 17, 2021 10:37
Kirjoittaja petrisa
Lainaus Kalevasta 5.2.2010

"Pakkanen ja akut eivät muutenkaan sovi erityisen hyvin yhteen.

Syitä on useita. Ensinnäkin jääkylmän akun kyky ottaa laturin sille syöttämää virtaa vastaan on heikko. Jos ajomatkat ovat lyhyitä, akun varaustila heikkenee jokaisen ajomatkan yhteydessä. Lämpötila vaikuttaa myös akun kykyyn luovuttaa energiaa. Sinä kun täysi akku luovuttaa kesällä 100 prosenttia kapasiteetistaan, sama akku luovuttaa -18 asteen lämpötilassa enää puolet. Jos akussa on jo lähtötilanteessa vain 40 prosenttia kapasiteetista tallessa, löytyy siitä -18 asteessa enää noin 25 prosenttia.

Täysinäisen akun jäätymispiste on noin -70 astetta. Jos varausaste on vain 40 prosenttinen, akku jäätyy jo -25 asteessa ja lähes tyhjä akku jäätyy jopa kymmenessä pakkasasteessa. Akun jäätyminen puolestaan vaurioittaa akkua pysyvästi ja voi pahimmillaan myös rikkoa akun kotelon."

Jutussa haastateltu Akkutalon yrittäjää Esko Markukselaa.

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: Su Tammi 17, 2021 12:43
Kirjoittaja 9000CD23T
:oops:
Laturista oli sulake palanut, eikä akku ollut jäätynyt.
Ja kävin lorauttamassa 98E5:sta 10L tankkiin.

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: To Tammi 28, 2021 22:58
Kirjoittaja 9000CD23T
Mietin tässä että mitä tein erilailla viime vuonna kun SAAB lähti käyntiin joka aamu. Oli pakkasta tai ei.
Ja muistuihan se, olin ostanut bensiiniä joukkoon. Tätä en vielä tänä vuonna ole tehty, mutta nyt on. Ja huomattavasti vähemmällä pyörityksellä hörähtää.