Sivu 5/5

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: To Helmi 18, 2021 00:16
Kirjoittaja aero
petrisa kirjoitti:
Ke Helmi 17, 2021 23:35
Miksi sitten yli 20 pakkasessa käyttämällä 2h säteilylämmitintä auto selvästi teki esihehkutuksen ja nyt samassa olosuhteissa ja samalla lämmitysajalla letkulämmittimellä ei sitä tee, jos kerran säteilylämmitin on letkulämmittimen veroinen ja jopa parempi?
Oikeastiko hyppäsit argumentoinnissa 500W -teholuokan lohkolämppäristä 900W -teholuokan (TT-Thermon pumppu kuulemma hörppää 100W siitä kilowatin kokonaisuudesta) pumppulämppäriin?

Ihan vähän eri teho ja tekniikka... Aiemmin sitä säteilylämppäriä verrattiin lohkovastukseen ja luonnonkiertoiseen letkuvastukseen, yhtäkkiä verrokkina olikin reilusti tehokkaampi pumppulämppäri. Yllättäen nestettä kierrättävä lämppäri saa lämmön paremmin johtumaan moottorissa pidemmälle ja leviämään paremmin kuin mikään kierrättämätön lämppäri. Kai nyt vielä voi lyödä listaan sen tehtaalla asennetun 5kW Eberin, joka pöhnöttää lämmöt tappiin vielä TT-Thermoakin nopeammin.


Btw, säteilylämmitin on paska nimitys. Sen tarkoitus on lämmittää kohdettansa johtamalla lämpöä fyysisen yhteyden avulla, ei säteilemällä.



En kyllä myöskään niele purematta sitä että 300W öljypohjapannu toisi moottoriin samaa lämpöenergiaa kuin 500W vesitilavastus, ellei vesitilavastus kohtuu nopeasti pudota tehoansa jopa alle tuon 300 watin. Mutta se, että mihin kohtaan moottoria lämpö päätyy, tosiaan eroaa selvästi, kuten myös se, miten tämä näkyy antureissa. Jäähdytysnestettä lämmittämällä se jäähdytysnesteen lämpöanturi kertoo lämpötilan korkeammaksi kuin mitä moottori on (luonnollisesti, kun näin päin lämpö johtuu jäähdytysnesteestä metalliin), kun taas metallia lämmittämällä tilanne on päinvastainen. Jos autossa sattuu olemaan öljynlämpöanturi, saa siltä mielenkiintoisen vertailudatan.


Moottorin terveyden kannalta voitelu on äärimmäisen tärkeää ja öljyn lämmittäminen notkistaa öljyä ja mahdollistaa sen paremman perillepääsemisen voideltaviin kohteisiin, mikä tukee säteilylämppäriä. Toisaalta, nykyöljyillä ja nykymoottoreilla ei joku 200-300tkm tunnu vielä laakereita harmittavan, vaikkei koskaan lämmittäisi mitenkään, niin öljyn lämmittämisen relevanssi voidaan hyvin kyseenalaistaa (no, nyky ja nyky... mulla on liki 20v sitten ollut 300+tkm poljettu turbotonnari ilman mitään sähkölämppäreitä). Nykyaikaiset moottorinohjauksetkin pitävät aika hyvin huolta siitä, että vanhalla nyrkkisäännöllä kahvikupillisesta bensaa ilman esilämmitystä voidaan heittää vesilintua (siis säännöllä - ei sillä bensalla), joten esilämmityksen merkittävyys myös taloudellisuuden ja ekologisuuden osalta voidaan kyseenalaistaa. Päästään siihen, että käytännössä nykyään esilämmityksen suurin merkitys on sisätilojen lämmittämisen tuomalla mukavuudella ja turvallisuudella (=ikkunoista näkee läpi vaikka sisällä hengittää) ja tässä teho sekä kiertopumppu puhuu ja muut vikisee. Überspecher for teh winz ja ne pumpulliset sähkölämppärit kivana kakkosena tehojärjestyksessä, valmistajasta riippumatta.

Btw, mulla on jossain tallin hyllyllä Defan kiertovesipumppu. Calixillakin on sellainen erikseen, eli näitä perinteisiäkin merkkejä saa kyllä kierrättämään sitä nestettä.

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: To Helmi 18, 2021 07:47
Kirjoittaja Fakiiri
Tuohan olisikin ihan mielenkiintoinen vertailu, että mikä on öljyn lämpötila öljypohjassa erilaisilla lämmitysratkaisuilla lämmitettynä.
Ja kuinka nopeasti öljyn lämpötila nousee starttauksen jälkeen?

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: To Helmi 18, 2021 08:16
Kirjoittaja Mikki2
Monesti ollut mietinnässä että laittaisi tuon säteilylämmittimen perus lohkolämmittimen rinnalle. Siihen vielä defan kiertovesipumppu kylkeen?! Eikös lohkolämmitin ota yleensä 600-800w ja säteilylämmitin 300w? Näin sisälämppärille jäis 2000w+ jos yksinään lämmittää 16A:n takaa. Ei tarvis kylmään hyttiin hypätä. Tätä vois pohtia omassa og900 projektissa kunhan aika koittaa ja pääsee tekniikan kimppuun.

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: To Helmi 18, 2021 09:00
Kirjoittaja AZP
Sitä minäkin, että mitä jos lopettais kinastelun ja asentais molemmat? Lämpee sitten moottori ja öljyt, kun se tässä väitetysti on lämmittimien erona.

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: To Helmi 18, 2021 11:06
Kirjoittaja Fakiiri
Ite miettiny tuota säteilylämmitintä vaihdelaatikkoon. Tuo saksanseisoja "luistattaa" aika huolella tuota automaagia kunnon pakkasilla.
Notta jos laittais säteilylämmittimen sinne laatikon öljypohjaan.

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: To Helmi 18, 2021 13:03
Kirjoittaja Julle
Jaa.

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: To Helmi 18, 2021 17:07
Kirjoittaja petrisa
En tietenkään tarkoittanut verrata 300W tehoista lämmitysvastus 1000W lämmittimeen olivat ne sitten asennettu minne tahansa. Otin asian esille siksi, että minulla on samassa autossa vertailu näiden kahden eri lämmittimen kesken. Ero on todella iso, mutta niihän sen olla pitääkin. Toki mieluummin olisin verrannut lohko- ja säteilylämmitintä keskenään. Lohkolämmittimestäkin on kokemusta, mutta ei juuri tässä samassa autossa.

Ei säteilylämmitimenkään kanssa mitään ongelmia ollut edellistalvena käyntiinlähdön suhteen. Toki tässä ketjussa on aiheena etanoli/bensa ja itselläni on diesel. Auton moottorin "kylmyys" ainakin nesteen osalta lämmityksestä huolimatta oli aika jäätävä säteilylämppärillä. Eberiä en käytä. Vesikiertoisen letkulämmittimen hankin juuri sen vuoksi, kun Eberiä en käytä, että sähköisellä lämmititellä saisi hyvin korvatua Eberi. Tähän kun lisätään tehokas sisätilan lämmitin, niin tulos on melko miellyttävä.

Palatakseni tähän varsinaiseen aiheeseen niin ex etanoli/bensa oli lohkolämmin, jossa ei koskaan ollut etanolin kanssa ongelmia. Aina lähti tosi hyvin käyntiin lämmityksen jälkeen. Bensan kanssa oli ongelmia alkueräisellä softalla lämmityksen jälkeen. Mielestäni biopower softalla ongelma hävisi tai ainakin lieveni bensallakin niin paljon, ettei sitä enää huomannut. Tosin bensalla tuli ajettua hyvin harvoin joten seikka ei kiinnittänyt enää mitään erityistä huomiota.

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: To Helmi 18, 2021 18:52
Kirjoittaja AZP
Pohdein tuota säteilylämmittimen lämmittämää mukavan notkeaa öljyä, joka työnnetään sitten käynnistämisen yhteydessä vaikkapa -20-asteisen lohkon öljykanaviin. Kauanko se öljy pysyy lämpimänä ja notkeana siellä? Luulis jäähtyvän aika nopeasti matkalla. Oliko Defan myyntiukkeleilla tähän mitään kantaa?

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: To Helmi 18, 2021 19:25
Kirjoittaja Mikki2
Oliskos tässä ajatuksena se, että se lämmin öljy livahtaa heti startista helpommin laakereille ja liukupinnoille kuin kylmä!? Tähän tosiaan yhdistettynä lohkolämppäri tai tt-thermo mikä lämmittäis lohkon ja vesitilaa niin pitäis hyvä tulla. Kokeilemisen arvoinen homma olis.

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: La Helmi 27, 2021 14:35
Kirjoittaja V.J.S
Audissa on öljynlämpömittari ja tietty myös jäähdytysnesteen lämmön mittari. Siinä ei ole mitään moottorin lämmitintä. Silloin harvoin ku se on kunnon pakkasilla ollut ajokunnossa, niin hiton hyvin näkee eron öljyn ja jäähdytysnesteen lämpiämisessä. Siinä kohtaa kun vedet ovat olleet kylmäkäynnistyksen jälkeen jo pitkään 90 asteessa(vie n. 5km että on kunnon pakkasilla vedet normilämmössä) ei öljyn lämmöt ole vielä inahtanutkaan (asteikko alkaa 60 asteesta). Kestää kymmeniä kilometrejä ajaa ennen kuin öljyt lämpeävät sinne 80-100 asteen tienoille, mikä on normilämpö rauhallisessa ajossa talvella.
Eli täältäkin ääni öljyjä notkistavalle lämppärille.

Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö

Lähetetty: Ke Joulu 08, 2021 13:07
Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa
Tuossa tehtaan 9-3 biopowerissa on minulla letkulämmitin, joka ilmeisesti lämmittää joten kuten moottorin.
E85 käyttäessä moottorin esilämmitys aiheuttaa sen, ettei moottoria saa käymään ennen kuin vähintään 5 minuuttia odoteltu jähtymistä.
Ilman esilämmitystä käynnistyy moitteetta mutta hiukka raakaa hommaa kun on pakkasta. Ilmeisesti letkulämmitin hämää moottorin ohjausta luulemaan moottoria lämpimämmäksi kuin se onkaan.
Bensiinillä moottori käynnistyy suoraan lämmityksestä ilman viiveitä.
Diesel kone teki aikoinaan samaa jos lämmitti ebrillä liian lyhyen aikaa, niin moottorinohjaus ei tajunnut hehkuttaa käynnistäessä.