Välikelien kylmäkäynnistys

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9573
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Välikelien kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nyt syksyn tullen on röpöttelyt taas kuvioissa ennen lohkolämmitinkauden alkua. Onko muillakin koneen käynti huonoa kylmäkäynnistyksissä? Kolkin kanssa olen nyt tutkaillut, että moottoria kannattaa käyttää paikallaan, kunnes Teng saavuttaa 30 astetta. Muussa tapauksessa käy huonosti ja ei jaksa vedä nätisti. Ulkolämpötilat pyörii 12-15 nurkilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

3J
"Hölösuu"
Viestit: 1399
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja 3J »

No täysi tankillinen ysikasiahan se on se ensimmäinen mitä kannattaa koittaa. Mulla talvet tallissa jossa lämpötila tuota luokkaa (~10-12) eikä ongelmia. Pari kertaa röpötystäkin on ollut alkuaikoina, mutta bensalla aina poistunut.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.

Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 594
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Ite oottelen että käynnistyksen jälkeen lambda lähtee säätämään, sitten liikkeelle. Ainakin vielä on skulannu tähänasti hienosti, on tossa ollu parit 5:n asteen startitkin. Toki kone on ollu auki 5tkm sitten ja tsekattu yms, en tiedä onko siinä si vaihtunu jotain mikä tohon olis auttanu.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436

vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4321
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei ole tarvetta odotella liikkeellelähdössä jos palikat on kunnossa. Biopower softat tuntuu aloittavan reilulla ryypyllä joka näkyy lambdan käyttäytymisessä, heti lämmettyään mennään yli tonnin miinukselle hetkeksi.
Jos on vakiosuuttimet ja softa niille tehty, amul ja ad85 normirajoissa niin pitäisi toimia ilman erityiskohtelua.
Suuttimet peseentyy kunhan ajat edes osatankillisen bensaa, jos ovat pikeentyneet.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4242
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mertmi kirjoitti:Nyt syksyn tullen on röpöttelyt taas kuvioissa ennen lohkolämmitinkauden alkua. Onko muillakin koneen käynti huonoa kylmäkäynnistyksissä? Kolkin kanssa olen nyt tutkaillut, että moottoria kannattaa käyttää paikallaan, kunnes Teng saavuttaa 30 astetta. Muussa tapauksessa käy huonosti ja ei jaksa vedä nätisti. Ulkolämpötilat pyörii 12-15 nurkilla.
En ole havainnut vastaavaa femmassa, voi vaikka heti lähteä käynnistyksen jälkeen liikkeelle jos haluaa. Kylmäkäynnistyksen jälkeen heti kun lambda lähtee mukaan niin saatetaan huidella jopa -2000 huitteilla kun on kylmä mutta siitä se korjaus nousee vähitellen kun kone lämpiää. Käynnistys on ainakin varmistettu kun tavaraa syötetään kunnolla 8) Vastaavaa ilmiötä lambdan käyttäytymisestä bensiinillä ei ole.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9573
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eli vikaa etsimään. Ens tankki bensaa nyt alkuun. Joo ei ole vakiorautaa enää, suuttimet, pakoputki ja softattu. Automaatin kanssa ei tartte paljoa olla häiriötä moottorissa, niin ajaminen on vähintäänkin kiusallista. Täyden vuoden ja 15 tonnia noin on e85:llä ajanut putkeen bensaa tankkaamatta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4321
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ellei suutinten mallinnus softassa ole onnistunut niin siinäpä syy outoon käytökseen. Vaikkapa dekoissa on sellainen inhottavuus että kerran toiselle sarjalle hierottu malli ei välttämättä kovin hyvin toimikaan toisen suutinsarjan kanssa, ja lisäksi markkinoilla liikkuu vielä huonommin toimivia kopiosuuttimia. Ev14:set toimii kuin junan vessa autosta toiseen samoilla softilla kunhan suuttimen mallinnuksen on saanut iteroitua oikeiksi.

Suutinmallin ongelmat näkee jos lämpimällä koneella nollaat adaptaatiot ja tarkkailet lambdakorjausta seuraavien kilometrien aikana, mahdollisimman pienellä kuormituksellla ja myös normaalissa maantieajossa. Usein pienellä suutinajalla virhemallinnus kumuloituu adaptaatioihin ja pahimmillaan sekoittaa koneen käytöksen . Amulit ja ad85:set näyttää mitä sattuu.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9573
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No siis tässä on Ev14:t koossa 530cc ja tuon softan vääntäneen kaverin kanssa hommaa jo pyöriteltiin että softan pitäs olla kunnossa karttojen suhteen. AD85 pyöri pitkään 70% alueella joka on jonkinverran pielessä, mutta nyt se on jo lähempänä 60%. Amul pysyy kuitenkin +-500. Ennen suuttimien vaihtoa stage1 softalla vakiosuuttimilla ad85 oli 80-81%. Ilmavuotoja olen etsinyt koeponnistamalla järjestelmää 1bar paineella. Mitään ei perhana löydy! Nyt on enää yksi epäilys, näyttä siltä kuin öljyloukku hikoilisi saumasta. Se pitää seuraavaksi tutkia. Keväällähän toi värkki toimi kuin junan kuuluisa vessa. Nyt syksyn tullen on tosiaan starttiongelmat alkaneet vaivata. Varmaan menee nuo kylmärikastukset jotenkin metsään kun etanolimäärä tunnistuu niin paljon pieleen...
Viimeksi muokannut Mertmi, Su Syys 27, 2015 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

CyberDog
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 20:20

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Täällä rötää kans Viggeni välillä kylmänä näillä välikeleillä. Katellaan nyt auttaisko bensatankillinen. Virejä on downpipe ja pakoputkisto. Softasta ei ole hajua että muutakun joku stage.

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9573
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hommassa on juuri se hauskuus, että kulkee hyvin, kulutus on normaali, perusjutut on kunnossa, kuten ilmamassamittari jne. ei vikakoodeja, tms.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9573
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Softaan tulikin päivitys ja se on nyt ecussa. Suutinkalibraatiota on justeerattu vastaamaan paremmin suuttimia (Finjectorin mittauslappu sattui löytymään ja pientä muuta hässäkkää oli sotkemassa asiaa) ja ad85 pomppasi 80% tuntumaan heti ekassa lyhyessä koejossa. Kävin äsken pidemmällä koeajolla ja Ad85 on nyt 791 eli 79% ja Amul +50. Huomenna sitten aamulla tunnustellaan onko softan säädöstä mitään vaikutusta aamukäytökseen. Ennakko-odotukseni on vähän kiikun kaakun. Jos ei mitään muutosta tule, niin bensaa seuraava täys tankillinen ineen. Josko se siitä sitten? :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4321
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kuulostaa oikeanlaisilta korjauksilta. En minä vaan ole saanut finjectorilta Bochin suutindatoja (kun ei niitä kuulemma saa) mutta näemmä ne on alkaneet sitten itse mittaamaan ? Ihan iteroimalla on pitänyt löytää arvot mutta kyllä se kymmes versio alkaa yleensä toimimaan jo aika hyvin ja pelkästään opensidin arvoja tuijottamalla onnistuu.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9573
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mukana oli lappu, jossa mitattu tuotto. Muu data käsittääkseni on pitänyt kaivaa netistä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9157
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niin Mertmin tapauksessahan oli vain sellainen työtapaturma että tuli suutinparametrit pitkien 520-530cc ev14 mukaisesti kun autoon tuli lyhyet 540-550cc ev14.
Tuotossa siis eroa se ~4% ja deadtime myös hieman eri, samansuuntaisesti. 1% pielessä oleva polttoainemäärähän on Ad85 muutoksena melkein tuplamäärä. Softa kuitenkin sallii jonkin verran heittoa tunnistukseen ennenkuin alkaa interpoloimaan, eli kovin herkkä lievälle virhetunnistukselle se ei ole koska sitähän tapahtuu ihan vakiosuuttimillakin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4321
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Itsekin yllätyin ettei noi 530 vs 550 suuttimet käyttäytyneetkään samalla tavalla nopeutensa osalta mutta onhan niissä ihan mekaaniset erotkin. Molemmat todella lineaariset sarjasta toiseen mutta nykyinen suosikkini on 550 oikean pituuden ja liittimen ansiosta T7 autoihin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Vastaa Viestiin