Sivu 1/2

Välikelien kylmäkäynnistys

Lähetetty: Pe Syys 25, 2015 18:17
Kirjoittaja Mertmi
Nyt syksyn tullen on röpöttelyt taas kuvioissa ennen lohkolämmitinkauden alkua. Onko muillakin koneen käynti huonoa kylmäkäynnistyksissä? Kolkin kanssa olen nyt tutkaillut, että moottoria kannattaa käyttää paikallaan, kunnes Teng saavuttaa 30 astetta. Muussa tapauksessa käy huonosti ja ei jaksa vedä nätisti. Ulkolämpötilat pyörii 12-15 nurkilla.

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Lähetetty: Pe Syys 25, 2015 18:57
Kirjoittaja 3J
No täysi tankillinen ysikasiahan se on se ensimmäinen mitä kannattaa koittaa. Mulla talvet tallissa jossa lämpötila tuota luokkaa (~10-12) eikä ongelmia. Pari kertaa röpötystäkin on ollut alkuaikoina, mutta bensalla aina poistunut.

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Lähetetty: Pe Syys 25, 2015 21:37
Kirjoittaja Örkinrumilus
Ite oottelen että käynnistyksen jälkeen lambda lähtee säätämään, sitten liikkeelle. Ainakin vielä on skulannu tähänasti hienosti, on tossa ollu parit 5:n asteen startitkin. Toki kone on ollu auki 5tkm sitten ja tsekattu yms, en tiedä onko siinä si vaihtunu jotain mikä tohon olis auttanu.

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Lähetetty: Pe Syys 25, 2015 22:18
Kirjoittaja vesa67
Ei ole tarvetta odotella liikkeellelähdössä jos palikat on kunnossa. Biopower softat tuntuu aloittavan reilulla ryypyllä joka näkyy lambdan käyttäytymisessä, heti lämmettyään mennään yli tonnin miinukselle hetkeksi.
Jos on vakiosuuttimet ja softa niille tehty, amul ja ad85 normirajoissa niin pitäisi toimia ilman erityiskohtelua.
Suuttimet peseentyy kunhan ajat edes osatankillisen bensaa, jos ovat pikeentyneet.

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Lähetetty: La Syys 26, 2015 14:17
Kirjoittaja Pakari
Mertmi kirjoitti:Nyt syksyn tullen on röpöttelyt taas kuvioissa ennen lohkolämmitinkauden alkua. Onko muillakin koneen käynti huonoa kylmäkäynnistyksissä? Kolkin kanssa olen nyt tutkaillut, että moottoria kannattaa käyttää paikallaan, kunnes Teng saavuttaa 30 astetta. Muussa tapauksessa käy huonosti ja ei jaksa vedä nätisti. Ulkolämpötilat pyörii 12-15 nurkilla.
En ole havainnut vastaavaa femmassa, voi vaikka heti lähteä käynnistyksen jälkeen liikkeelle jos haluaa. Kylmäkäynnistyksen jälkeen heti kun lambda lähtee mukaan niin saatetaan huidella jopa -2000 huitteilla kun on kylmä mutta siitä se korjaus nousee vähitellen kun kone lämpiää. Käynnistys on ainakin varmistettu kun tavaraa syötetään kunnolla 8) Vastaavaa ilmiötä lambdan käyttäytymisestä bensiinillä ei ole.

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Lähetetty: La Syys 26, 2015 15:29
Kirjoittaja Mertmi
Eli vikaa etsimään. Ens tankki bensaa nyt alkuun. Joo ei ole vakiorautaa enää, suuttimet, pakoputki ja softattu. Automaatin kanssa ei tartte paljoa olla häiriötä moottorissa, niin ajaminen on vähintäänkin kiusallista. Täyden vuoden ja 15 tonnia noin on e85:llä ajanut putkeen bensaa tankkaamatta.

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Lähetetty: La Syys 26, 2015 19:55
Kirjoittaja vesa67
Ellei suutinten mallinnus softassa ole onnistunut niin siinäpä syy outoon käytökseen. Vaikkapa dekoissa on sellainen inhottavuus että kerran toiselle sarjalle hierottu malli ei välttämättä kovin hyvin toimikaan toisen suutinsarjan kanssa, ja lisäksi markkinoilla liikkuu vielä huonommin toimivia kopiosuuttimia. Ev14:set toimii kuin junan vessa autosta toiseen samoilla softilla kunhan suuttimen mallinnuksen on saanut iteroitua oikeiksi.

Suutinmallin ongelmat näkee jos lämpimällä koneella nollaat adaptaatiot ja tarkkailet lambdakorjausta seuraavien kilometrien aikana, mahdollisimman pienellä kuormituksellla ja myös normaalissa maantieajossa. Usein pienellä suutinajalla virhemallinnus kumuloituu adaptaatioihin ja pahimmillaan sekoittaa koneen käytöksen . Amulit ja ad85:set näyttää mitä sattuu.

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Lähetetty: Su Syys 27, 2015 09:47
Kirjoittaja Mertmi
No siis tässä on Ev14:t koossa 530cc ja tuon softan vääntäneen kaverin kanssa hommaa jo pyöriteltiin että softan pitäs olla kunnossa karttojen suhteen. AD85 pyöri pitkään 70% alueella joka on jonkinverran pielessä, mutta nyt se on jo lähempänä 60%. Amul pysyy kuitenkin +-500. Ennen suuttimien vaihtoa stage1 softalla vakiosuuttimilla ad85 oli 80-81%. Ilmavuotoja olen etsinyt koeponnistamalla järjestelmää 1bar paineella. Mitään ei perhana löydy! Nyt on enää yksi epäilys, näyttä siltä kuin öljyloukku hikoilisi saumasta. Se pitää seuraavaksi tutkia. Keväällähän toi värkki toimi kuin junan kuuluisa vessa. Nyt syksyn tullen on tosiaan starttiongelmat alkaneet vaivata. Varmaan menee nuo kylmärikastukset jotenkin metsään kun etanolimäärä tunnistuu niin paljon pieleen...

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Lähetetty: Su Syys 27, 2015 10:35
Kirjoittaja CyberDog
Täällä rötää kans Viggeni välillä kylmänä näillä välikeleillä. Katellaan nyt auttaisko bensatankillinen. Virejä on downpipe ja pakoputkisto. Softasta ei ole hajua että muutakun joku stage.

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Lähetetty: Su Syys 27, 2015 11:03
Kirjoittaja Mertmi
Hommassa on juuri se hauskuus, että kulkee hyvin, kulutus on normaali, perusjutut on kunnossa, kuten ilmamassamittari jne. ei vikakoodeja, tms.

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Lähetetty: Ma Syys 28, 2015 20:50
Kirjoittaja Mertmi
Softaan tulikin päivitys ja se on nyt ecussa. Suutinkalibraatiota on justeerattu vastaamaan paremmin suuttimia (Finjectorin mittauslappu sattui löytymään ja pientä muuta hässäkkää oli sotkemassa asiaa) ja ad85 pomppasi 80% tuntumaan heti ekassa lyhyessä koejossa. Kävin äsken pidemmällä koeajolla ja Ad85 on nyt 791 eli 79% ja Amul +50. Huomenna sitten aamulla tunnustellaan onko softan säädöstä mitään vaikutusta aamukäytökseen. Ennakko-odotukseni on vähän kiikun kaakun. Jos ei mitään muutosta tule, niin bensaa seuraava täys tankillinen ineen. Josko se siitä sitten? :wink:

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Lähetetty: Ma Syys 28, 2015 21:28
Kirjoittaja vesa67
Kuulostaa oikeanlaisilta korjauksilta. En minä vaan ole saanut finjectorilta Bochin suutindatoja (kun ei niitä kuulemma saa) mutta näemmä ne on alkaneet sitten itse mittaamaan ? Ihan iteroimalla on pitänyt löytää arvot mutta kyllä se kymmes versio alkaa yleensä toimimaan jo aika hyvin ja pelkästään opensidin arvoja tuijottamalla onnistuu.

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Lähetetty: Ti Syys 29, 2015 05:36
Kirjoittaja Mertmi
Mukana oli lappu, jossa mitattu tuotto. Muu data käsittääkseni on pitänyt kaivaa netistä.

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Lähetetty: Ti Syys 29, 2015 11:00
Kirjoittaja jcarlson
Niin Mertmin tapauksessahan oli vain sellainen työtapaturma että tuli suutinparametrit pitkien 520-530cc ev14 mukaisesti kun autoon tuli lyhyet 540-550cc ev14.
Tuotossa siis eroa se ~4% ja deadtime myös hieman eri, samansuuntaisesti. 1% pielessä oleva polttoainemäärähän on Ad85 muutoksena melkein tuplamäärä. Softa kuitenkin sallii jonkin verran heittoa tunnistukseen ennenkuin alkaa interpoloimaan, eli kovin herkkä lievälle virhetunnistukselle se ei ole koska sitähän tapahtuu ihan vakiosuuttimillakin.

Re: Välikelien kylmäkäynnistys

Lähetetty: Ti Syys 29, 2015 11:23
Kirjoittaja vesa67
Itsekin yllätyin ettei noi 530 vs 550 suuttimet käyttäytyneetkään samalla tavalla nopeutensa osalta mutta onhan niissä ihan mekaaniset erotkin. Molemmat todella lineaariset sarjasta toiseen mutta nykyinen suosikkini on 550 oikean pituuden ja liittimen ansiosta T7 autoihin.