Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
saabahti
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Tammi 18, 2015 20:22

Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen

Viesti Kirjoittaja saabahti »

Elikkäs nyt tänä syksynä kolkki on tehnyt kolme kertaa sellaista että ollut auto piuhassa -5 pakkasta ulkona, sidi näyttää moottorin lämpötilaksi n.+30 ja tankissa etanolia.
Biopower softakin on autossa ja stage 1, 9-3 -02 2.0t
Juuri vaihdettu tulpat ja uusi sytytyskasetti, ei vikakoodeja. Niin auton kun käynnistää, kierrokset ei nouse kuin 800rpm ja kone "yskäisee ja pörpöttää" ja kierrokset ei enää nouse ja auto sammuu samantien käynnistyksen jälkeen.
Avaimet pois virtalukosta ja uudestaan käyntiin niin ei ole enää tietoakaan mistään ettei käynnistyisi ensimmäiselle.
Mistä kannattaisi alkaa vikaa etsimään.

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9160
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onko etanolipitoisuus (Ad85) kohdallaan?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

saabahti
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Tammi 18, 2015 20:22

Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen

Viesti Kirjoittaja saabahti »

Mikäs ois optimaaliin arvo? Viimeks ku kattelin tankkauksenjälkee nii tais olla jotain 70% paikkeil

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9160
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No jos tankissa on ollut useampi tankillinen vain e85 niin 70% on liian matala, syynä yleensä imuvuoto.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

saabahti
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Tammi 18, 2015 20:22

Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen

Viesti Kirjoittaja saabahti »

Äsken ajelulla käydessäni näytti 75%
Vajaan vuoden olen pelkällä etanolilla ajellu.
Kylmälläkin käynnistäessä välillä joutuu starttia pyörittämään tavallista kauemmin.
Mistäs sitä imuvuotoo voi lähtä ettimää?

late1409
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 17:58

Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen

Viesti Kirjoittaja late1409 »

NG93 :n kanssa myös käynnistymishankaluutta. Ei meinaa jäädä käyntiin jos on ollut lämmityksessä, ryskyttää jossain 500rpm alueella. Ilman lämmitystä jopa -20 astetta eikä mitään ongelmaa.

Käytössä 1kW TT-Thermon Puuiloversio. Parin tunnin lämmityksellä jäähdytysneste luokkaa +40c ulkolämpötilaa enempi.

Lähtee hyvin käyntiin kun jeesaa kaasulla. Jos ei anna kaasua ni ryskyttää ties miten pitkään 500rpm.

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3353
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

late1409 kirjoitti:NG93 :n kanssa myös käynnistymishankaluutta. Ei meinaa jäädä käyntiin jos on ollut lämmityksessä, ryskyttää jossain 500rpm alueella. Ilman lämmitystä jopa -20 astetta eikä mitään ongelmaa.

Käytössä 1kW TT-Thermon Puuiloversio. Parin tunnin lämmityksellä jäähdytysneste luokkaa +40c ulkolämpötilaa enempi.

Lähtee hyvin käyntiin kun jeesaa kaasulla. Jos ei anna kaasua ni ryskyttää ties miten pitkään 500rpm.
Autossa on siis biopower-ohjelma.
Onko sama ongelma sekä etanolilla että bensalla vai vain toisella?
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

late1409
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 17:58

Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen

Viesti Kirjoittaja late1409 »

petrisa kirjoitti:
late1409 kirjoitti:NG93 :n kanssa myös käynnistymishankaluutta. Ei meinaa jäädä käyntiin jos on ollut lämmityksessä, ryskyttää jossain 500rpm alueella. Ilman lämmitystä jopa -20 astetta eikä mitään ongelmaa.

Käytössä 1kW TT-Thermon Puuiloversio. Parin tunnin lämmityksellä jäähdytysneste luokkaa +40c ulkolämpötilaa enempi.

Lähtee hyvin käyntiin kun jeesaa kaasulla. Jos ei anna kaasua ni ryskyttää ties miten pitkään 500rpm.
Autossa on siis biopower-ohjelma.
Onko sama ongelma sekä etanolilla että bensalla vai vain toisella?
Ennen ohjelmointia ei ollut bensalla samaa ongelmaa. Biopower ohjelma laitettu n. 2kk sitten, minkä jälkeen ajettu vain 85:llä.

Mono
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Mono »

Mitenkä vanhat tulpat?
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3353
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mono kirjoitti:Mitenkä vanhat tulpat?
No, olettaisin, että 2 kk vanhat. Tulpat varmaankin vaihdettu biopoweroinnin yhteydessä.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

late1409
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 17:58

Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen

Viesti Kirjoittaja late1409 »

petrisa kirjoitti:
Mono kirjoitti:Mitenkä vanhat tulpat?
No, olettaisin, että 2 kk vanhat. Tulpat varmaankin vaihdettu biopoweroinnin yhteydessä.
Tulpat vaihtui biopower- mallisiin ohjelmoinnin yhteydessä.

Octaviassa oli aikanaan samaa ongelmaa bensalla. Siinä letkulämmittimessä ei ollut ropelia, joten lämpesi epätasaisesti ja lämmitti lämpötila-anturin ja vain osan jäähdytysnesteestä. Ropelilla pitäisi lämmetä paremmin ja tasaisesti.

Blacktor
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 17:46

Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Blacktor »

late1409 kirjoitti:NG93 :n kanssa myös käynnistymishankaluutta. Ei meinaa jäädä käyntiin jos on ollut lämmityksessä, ryskyttää jossain 500rpm alueella. Ilman lämmitystä jopa -20 astetta eikä mitään ongelmaa.

Käytössä 1kW TT-Thermon Puuiloversio. Parin tunnin lämmityksellä jäähdytysneste luokkaa +40c ulkolämpötilaa enempi.

Lähtee hyvin käyntiin kun jeesaa kaasulla. Jos ei anna kaasua ni ryskyttää ties miten pitkään 500rpm.
Mulla on tasan samanlainen käytös omassa NG9-3. Lämmittimenä TT-Thermo 1kW. Kylmänä lähtee koska tahansa, mutta lämmitettynä pitää antaa kaasua avuksi. Omaa ajan vain etanolilla, mutta vaimon samanlaisessa Saabissa samanlaisella lämppärillä mutta bensalla ei ongelmaa ole. Olen pähkäillyt asian niin, että jokin (nesteen) lämpötila-anturi on sellaisessa paikassa, että etanolilla Saabbi ei vaan tajua rikastaa tarpeeksi kun luulee olevansa kauttaaltaan lämmin. TT-Thermo siis kierrättää nestettä pumpulla, joten kyse ei ole siitä että lämpenisi vain yhdestä kohtaa. Oli miten oli, niin minulle tämä ei ole ongelma.

late1409
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 17:58

Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen

Viesti Kirjoittaja late1409 »

Blacktor kirjoitti:
late1409 kirjoitti:NG93 :n kanssa myös käynnistymishankaluutta. Ei meinaa jäädä käyntiin jos on ollut lämmityksessä, ryskyttää jossain 500rpm alueella. Ilman lämmitystä jopa -20 astetta eikä mitään ongelmaa.

Käytössä 1kW TT-Thermon Puuiloversio. Parin tunnin lämmityksellä jäähdytysneste luokkaa +40c ulkolämpötilaa enempi.

Lähtee hyvin käyntiin kun jeesaa kaasulla. Jos ei anna kaasua ni ryskyttää ties miten pitkään 500rpm.
Mulla on tasan samanlainen käytös omassa NG9-3. Lämmittimenä TT-Thermo 1kW. Kylmänä lähtee koska tahansa, mutta lämmitettynä pitää antaa kaasua avuksi. Omaa ajan vain etanolilla, mutta vaimon samanlaisessa Saabissa samanlaisella lämppärillä mutta bensalla ei ongelmaa ole. Olen pähkäillyt asian niin, että jokin (nesteen) lämpötila-anturi on sellaisessa paikassa, että etanolilla Saabbi ei vaan tajua rikastaa tarpeeksi kun luulee olevansa kauttaaltaan lämmin. TT-Thermo siis kierrättää nestettä pumpulla, joten kyse ei ole siitä että lämpenisi vain yhdestä kohtaa. Oli miten oli, niin minulle tämä ei ole ongelma.
Hyvää pohdintaa, jotenkin noin sen täytyy olla. En siis rasita asialla pääkoppaa tämän enempää.

Hitain Pohjois-Suomessa
"Viggen"
Viestit: 686
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

late1409 kirjoitti:
Blacktor kirjoitti:
late1409 kirjoitti:NG93 :n kanssa myös käynnistymishankaluutta. Ei meinaa jäädä käyntiin jos on ollut lämmityksessä, ryskyttää jossain 500rpm alueella. Ilman lämmitystä jopa -20 astetta eikä mitään ongelmaa.

Käytössä 1kW TT-Thermon Puuiloversio. Parin tunnin lämmityksellä jäähdytysneste luokkaa +40c ulkolämpötilaa enempi.

Lähtee hyvin käyntiin kun jeesaa kaasulla. Jos ei anna kaasua ni ryskyttää ties miten pitkään 500rpm.
Mulla on tasan samanlainen käytös omassa NG9-3. Lämmittimenä TT-Thermo 1kW. Kylmänä lähtee koska tahansa, mutta lämmitettynä pitää antaa kaasua avuksi. Omaa ajan vain etanolilla, mutta vaimon samanlaisessa Saabissa samanlaisella lämppärillä mutta bensalla ei ongelmaa ole. Olen pähkäillyt asian niin, että jokin (nesteen) lämpötila-anturi on sellaisessa paikassa, että etanolilla Saabbi ei vaan tajua rikastaa tarpeeksi kun luulee olevansa kauttaaltaan lämmin. TT-Thermo siis kierrättää nestettä pumpulla, joten kyse ei ole siitä että lämpenisi vain yhdestä kohtaa. Oli miten oli, niin minulle tämä ei ole ongelma.
Hyvää pohdintaa, jotenkin noin sen täytyy olla. En siis rasita asialla pääkoppaa tämän enempää.
Omassa ratkaisin ongelman laittamalla lämmityksen sammumaan ajastimella 10 minuuttia ennen töihin lähtöä. Tuolloin näköjään ehtii lämpö tasaantua ja lähtee hyvin käyntiin.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).

e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1494
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Juuri saapiu TT-Thermon 1kw lämppäri ja en yhtäkkiä löytänyt asennusturinoita saabiin liittyen.
Itsellä 9-3SC, letkut aika hyvin näkösälä. Asennonkanssa voi olla vähän hieromista.
Täytyy itse ottaa muutama kuva.

Tuota ylilämpöongelman aiheuttamaa starttimurhetta oli itsellä jo OGfemmassa jossa perinteinen vesikierukka. Ennemmin vähän vajaa lämmitys, kuin överi niin ei ole tuota ongelmaa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814

Vastaa Viestiin