Sivu 1/1
Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen
Lähetetty: Ke Marras 25, 2015 19:16
Kirjoittaja saabahti
Elikkäs nyt tänä syksynä kolkki on tehnyt kolme kertaa sellaista että ollut auto piuhassa -5 pakkasta ulkona, sidi näyttää moottorin lämpötilaksi n.+30 ja tankissa etanolia.
Biopower softakin on autossa ja stage 1, 9-3 -02 2.0t
Juuri vaihdettu tulpat ja uusi sytytyskasetti, ei vikakoodeja. Niin auton kun käynnistää, kierrokset ei nouse kuin 800rpm ja kone "yskäisee ja pörpöttää" ja kierrokset ei enää nouse ja auto sammuu samantien käynnistyksen jälkeen.
Avaimet pois virtalukosta ja uudestaan käyntiin niin ei ole enää tietoakaan mistään ettei käynnistyisi ensimmäiselle.
Mistä kannattaisi alkaa vikaa etsimään.
Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen
Lähetetty: Ke Marras 25, 2015 19:32
Kirjoittaja jcarlson
Onko etanolipitoisuus (Ad85) kohdallaan?
Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen
Lähetetty: Ke Marras 25, 2015 19:37
Kirjoittaja saabahti
Mikäs ois optimaaliin arvo? Viimeks ku kattelin tankkauksenjälkee nii tais olla jotain 70% paikkeil
Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen
Lähetetty: Ke Marras 25, 2015 20:32
Kirjoittaja jcarlson
No jos tankissa on ollut useampi tankillinen vain e85 niin 70% on liian matala, syynä yleensä imuvuoto.
Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen
Lähetetty: Ke Marras 25, 2015 21:19
Kirjoittaja saabahti
Äsken ajelulla käydessäni näytti 75%
Vajaan vuoden olen pelkällä etanolilla ajellu.
Kylmälläkin käynnistäessä välillä joutuu starttia pyörittämään tavallista kauemmin.
Mistäs sitä imuvuotoo voi lähtä ettimää?
Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen
Lähetetty: Su Huhti 01, 2018 12:12
Kirjoittaja late1409
NG93 :n kanssa myös käynnistymishankaluutta. Ei meinaa jäädä käyntiin jos on ollut lämmityksessä, ryskyttää jossain 500rpm alueella. Ilman lämmitystä jopa -20 astetta eikä mitään ongelmaa.
Käytössä 1kW TT-Thermon Puuiloversio. Parin tunnin lämmityksellä jäähdytysneste luokkaa +40c ulkolämpötilaa enempi.
Lähtee hyvin käyntiin kun jeesaa kaasulla. Jos ei anna kaasua ni ryskyttää ties miten pitkään 500rpm.
Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen
Lähetetty: Su Huhti 01, 2018 17:42
Kirjoittaja petrisa
late1409 kirjoitti:NG93 :n kanssa myös käynnistymishankaluutta. Ei meinaa jäädä käyntiin jos on ollut lämmityksessä, ryskyttää jossain 500rpm alueella. Ilman lämmitystä jopa -20 astetta eikä mitään ongelmaa.
Käytössä 1kW TT-Thermon Puuiloversio. Parin tunnin lämmityksellä jäähdytysneste luokkaa +40c ulkolämpötilaa enempi.
Lähtee hyvin käyntiin kun jeesaa kaasulla. Jos ei anna kaasua ni ryskyttää ties miten pitkään 500rpm.
Autossa on siis biopower-ohjelma.
Onko sama ongelma sekä etanolilla että bensalla vai vain toisella?
Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen
Lähetetty: Su Huhti 01, 2018 19:00
Kirjoittaja late1409
petrisa kirjoitti:late1409 kirjoitti:NG93 :n kanssa myös käynnistymishankaluutta. Ei meinaa jäädä käyntiin jos on ollut lämmityksessä, ryskyttää jossain 500rpm alueella. Ilman lämmitystä jopa -20 astetta eikä mitään ongelmaa.
Käytössä 1kW TT-Thermon Puuiloversio. Parin tunnin lämmityksellä jäähdytysneste luokkaa +40c ulkolämpötilaa enempi.
Lähtee hyvin käyntiin kun jeesaa kaasulla. Jos ei anna kaasua ni ryskyttää ties miten pitkään 500rpm.
Autossa on siis biopower-ohjelma.
Onko sama ongelma sekä etanolilla että bensalla vai vain toisella?
Ennen ohjelmointia ei ollut bensalla samaa ongelmaa. Biopower ohjelma laitettu n. 2kk sitten, minkä jälkeen ajettu vain 85:llä.
Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen
Lähetetty: Su Huhti 01, 2018 22:42
Kirjoittaja Mono
Mitenkä vanhat tulpat?
Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen
Lähetetty: Ma Huhti 02, 2018 09:16
Kirjoittaja petrisa
Mono kirjoitti:Mitenkä vanhat tulpat?
No, olettaisin, että 2 kk vanhat. Tulpat varmaankin vaihdettu biopoweroinnin yhteydessä.
Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen
Lähetetty: Ma Huhti 02, 2018 09:56
Kirjoittaja late1409
petrisa kirjoitti:Mono kirjoitti:Mitenkä vanhat tulpat?
No, olettaisin, että 2 kk vanhat. Tulpat varmaankin vaihdettu biopoweroinnin yhteydessä.
Tulpat vaihtui biopower- mallisiin ohjelmoinnin yhteydessä.
Octaviassa oli aikanaan samaa ongelmaa bensalla. Siinä letkulämmittimessä ei ollut ropelia, joten lämpesi epätasaisesti ja lämmitti lämpötila-anturin ja vain osan jäähdytysnesteestä. Ropelilla pitäisi lämmetä paremmin ja tasaisesti.
Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen
Lähetetty: Pe Huhti 06, 2018 19:51
Kirjoittaja Blacktor
late1409 kirjoitti:NG93 :n kanssa myös käynnistymishankaluutta. Ei meinaa jäädä käyntiin jos on ollut lämmityksessä, ryskyttää jossain 500rpm alueella. Ilman lämmitystä jopa -20 astetta eikä mitään ongelmaa.
Käytössä 1kW TT-Thermon Puuiloversio. Parin tunnin lämmityksellä jäähdytysneste luokkaa +40c ulkolämpötilaa enempi.
Lähtee hyvin käyntiin kun jeesaa kaasulla. Jos ei anna kaasua ni ryskyttää ties miten pitkään 500rpm.
Mulla on tasan samanlainen käytös omassa NG9-3. Lämmittimenä TT-Thermo 1kW. Kylmänä lähtee koska tahansa, mutta lämmitettynä pitää antaa kaasua avuksi. Omaa ajan vain etanolilla, mutta vaimon samanlaisessa Saabissa samanlaisella lämppärillä mutta bensalla ei ongelmaa ole. Olen pähkäillyt asian niin, että jokin (nesteen) lämpötila-anturi on sellaisessa paikassa, että etanolilla Saabbi ei vaan tajua rikastaa tarpeeksi kun luulee olevansa kauttaaltaan lämmin. TT-Thermo siis kierrättää nestettä pumpulla, joten kyse ei ole siitä että lämpenisi vain yhdestä kohtaa. Oli miten oli, niin minulle tämä ei ole ongelma.
Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen
Lähetetty: La Huhti 07, 2018 07:15
Kirjoittaja late1409
Blacktor kirjoitti:late1409 kirjoitti:NG93 :n kanssa myös käynnistymishankaluutta. Ei meinaa jäädä käyntiin jos on ollut lämmityksessä, ryskyttää jossain 500rpm alueella. Ilman lämmitystä jopa -20 astetta eikä mitään ongelmaa.
Käytössä 1kW TT-Thermon Puuiloversio. Parin tunnin lämmityksellä jäähdytysneste luokkaa +40c ulkolämpötilaa enempi.
Lähtee hyvin käyntiin kun jeesaa kaasulla. Jos ei anna kaasua ni ryskyttää ties miten pitkään 500rpm.
Mulla on tasan samanlainen käytös omassa NG9-3. Lämmittimenä TT-Thermo 1kW. Kylmänä lähtee koska tahansa, mutta lämmitettynä pitää antaa kaasua avuksi. Omaa ajan vain etanolilla, mutta vaimon samanlaisessa Saabissa samanlaisella lämppärillä mutta bensalla ei ongelmaa ole. Olen pähkäillyt asian niin, että jokin (nesteen) lämpötila-anturi on sellaisessa paikassa, että etanolilla Saabbi ei vaan tajua rikastaa tarpeeksi kun luulee olevansa kauttaaltaan lämmin. TT-Thermo siis kierrättää nestettä pumpulla, joten kyse ei ole siitä että lämpenisi vain yhdestä kohtaa. Oli miten oli, niin minulle tämä ei ole ongelma.
Hyvää pohdintaa, jotenkin noin sen täytyy olla. En siis rasita asialla pääkoppaa tämän enempää.
Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen
Lähetetty: Ma Huhti 09, 2018 09:54
Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa
late1409 kirjoitti:Blacktor kirjoitti:late1409 kirjoitti:NG93 :n kanssa myös käynnistymishankaluutta. Ei meinaa jäädä käyntiin jos on ollut lämmityksessä, ryskyttää jossain 500rpm alueella. Ilman lämmitystä jopa -20 astetta eikä mitään ongelmaa.
Käytössä 1kW TT-Thermon Puuiloversio. Parin tunnin lämmityksellä jäähdytysneste luokkaa +40c ulkolämpötilaa enempi.
Lähtee hyvin käyntiin kun jeesaa kaasulla. Jos ei anna kaasua ni ryskyttää ties miten pitkään 500rpm.
Mulla on tasan samanlainen käytös omassa NG9-3. Lämmittimenä TT-Thermo 1kW. Kylmänä lähtee koska tahansa, mutta lämmitettynä pitää antaa kaasua avuksi. Omaa ajan vain etanolilla, mutta vaimon samanlaisessa Saabissa samanlaisella lämppärillä mutta bensalla ei ongelmaa ole. Olen pähkäillyt asian niin, että jokin (nesteen) lämpötila-anturi on sellaisessa paikassa, että etanolilla Saabbi ei vaan tajua rikastaa tarpeeksi kun luulee olevansa kauttaaltaan lämmin. TT-Thermo siis kierrättää nestettä pumpulla, joten kyse ei ole siitä että lämpenisi vain yhdestä kohtaa. Oli miten oli, niin minulle tämä ei ole ongelma.
Hyvää pohdintaa, jotenkin noin sen täytyy olla. En siis rasita asialla pääkoppaa tämän enempää.
Omassa ratkaisin ongelman laittamalla lämmityksen sammumaan ajastimella 10 minuuttia ennen töihin lähtöä. Tuolloin näköjään ehtii lämpö tasaantua ja lähtee hyvin käyntiin.
Re: Auton käynnistys lohkolämmittimen jälkeen
Lähetetty: Ti Syys 25, 2018 08:02
Kirjoittaja e0000333
Juuri saapiu TT-Thermon 1kw lämppäri ja en yhtäkkiä löytänyt asennusturinoita saabiin liittyen.
Itsellä 9-3SC, letkut aika hyvin näkösälä. Asennonkanssa voi olla vähän hieromista.
Täytyy itse ottaa muutama kuva.
Tuota ylilämpöongelman aiheuttamaa starttimurhetta oli itsellä jo OGfemmassa jossa perinteinen vesikierukka. Ennemmin vähän vajaa lämmitys, kuin överi niin ei ole tuota ongelmaa.