E85 hinnoittelu ja uutiset

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

supersaab kirjoitti:millähän noita pidempiä matkoja kannattaisi ajaa, tilin saldo ei riitä ihan Teslaan vielä. :lol:
Eihän sillä pääse muutenkaan pitkiä matkoja, ei ainakaan ilman reiluja taukoja :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Kyllä sillä tankilla 650-700km ajelee maantietä, itse lasken jo pitkäksi :lol:
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Millä Teslalla noin pitkään ajaa? :o Tesla itse lupaa Model S 100D:lle 335 mailia eli 540 kilometriä, ja todellisuus ei taatusti ole ainakaan kauniimpi.

Edit: Niin ja vastauksena kysymykseen millä sitten ajetaan, bensiinin myynti jatkunee. 8) Tosin 98:kin on uhattuna, että ei kyllä hyvältä näytä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Aaa nyt ymmärsin itse väärin. Tarkoitin lähinnä ä sähköllä ajamisen hintaa tuolla Tesla kommentilla. Ei taida kauheasti olla vielä noin pitkillä säteillä toimivia? Itselle kyllä riittäisi 500km lataukselle jos Teslalla saisi ajaa 8)

Bensa kun tuntuu olevan kaikkein kallein polttoaine ja kaikkia muita vedetään pois käytöstä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja AZP »

Uusia flexifuel-autoja löytyy Autotalli.comista tasan kaksi, molemmat VW Golfeja. Itse olen pitkään ihmetellyt Anttosen rohkeutta investoida RE85:n jakeluun, kun autokauppa ja -teollisuus eivät ole seuranneet perässä, vaan ikävä kyllä vähentäneet flexifuel-mallien tarjontaa. Samoin valtiovalta ei tunnu ymmärtävän, mikä olisi nopein tapa ottaa laajaan käyttöön kotimaista ympäristöystävällistä liikenteen polttoainetta ja nopeuttaa kansainvälisten ilmasto- ja ympäristösopimusten velvoitteiden toteuttamista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Flexifuel autoja rasittaa kylmäkäynnistyspäästöt...myrkylliset aldehydit sekä kylmäkäynnistyksessä tulee bensiinimoottoria enemmän häkää ja hiilivetyjä. Nämä päästöt toki tasoittuvat kun katalysaattori saavuttaa 250C:n lämpötilan ja loputhan me E85:sen ympäristöystävällisyydestä tiedämmekin, mutta E85 vaatii lämpimän/toimivan katalysaattorin ollakseen ympäristöystävällistä. Kun niitä uusia flexifueleita ei saada E85:lla menemään kylmäkäynnistyspäästöistä läpi niin se jarruttaa uusien myyntiä...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Mitenköhän tuon E85:n hinnan käy jos viinakipot yleistyvät? Sehän meinaa, että kysyntä lisääntyy ja silloin alkaa varmaan hintakin nousemaan, jolloin koko hommasta lähtee järki. Paitsi mitä nyt saappi kulkee kyllä viinalla paremmin kuin millään muulla.

Viinahan on tällä hetkellä varsin edullista, mutta ei kovin montaakymmentä senttiä tarvitse hinnan nousta niin muuttuu kannattamattomaksi.

Toinen skenaario olisi se, että milloin alkaa saamaan verohelpotuksia BP:n käytöstä, siinä vaiheessa vissiin voisi jo rekisteröidä autonsa etanolille.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Bapsu kirjoitti:Mitenköhän tuon E85:n hinnan käy jos viinakipot yleistyvät?
Tuskin yleistyvät vaan päinvastoin. Etanoliahan varmaan tullaan lisäämään polttoaineen sekaan vielä entisestään, mutta varsinaiset flexfuel mallit hiipuvat. Suuntaus on täyssähkö ja ladattaviin hybrideihin. Ja hybrideissä tuskin tullaan näkemään polttomoottorina flexfueleita, vaan vähäpäästöisiä bensamoottoreita ehkä jopa maa/biokaasumoottoreita. Etanolin kulutus tulee luultavasti kasvamaan, mutta vain sitä kautta, että sitä lisätään nykyistä enemmän bensan sekaan.
Näin uskon käyvän.
Bapsu kirjoitti: Toinen skenaario olisi se, että milloin alkaa saamaan verohelpotuksia BP:n käytöstä, siinä vaiheessa vissiin voisi jo rekisteröidä autonsa etanolille.
Tätäkään tuskin tulee tapahtumaan. Suomi on verottajan luvattu maa. Kun sitä ei ole tähänkään päivään mennessä tehty, niin ei sitä tulla tekemään jatkossakaan. Vielä huomioiden se arvioimani seikka, että flexfuelit vähenee nykyisestä vähästäkin edelleen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Voi kyllä hyvin käydä noinkin. Aika näyttää. Lieneekö sitten raskas kalusto kulkee sähköllä, vai pysyykö dieselissä vai kehitetäänkö joku luontoystävällisempi vaihtoehto.

No, eiköhän sitä saada viinalla ajella kunnes saabit on paalissa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Etanolihan nauttii käsittääkseni Suomessa veroetua, ts. veroa on suhteessa huomattavasti vähemmän vrt. energiasisältöön kuin bensiinissä. Tästä syystä hinta on kasvanut kulutuskin huomioiden edullisempi kuin bensiinillä, vai olenko missannut jotakin? Esim. Ruotsissa viina on taas käytännössä kalliimpaa kuin bensiini kun huomioidaan energiasisältö.

Ei ole vaikea ennustaa että E85 syövien flexfuel autojen kanta ei ainakaan merkittävästi kasva, koska uusissa autoissa valikoimaa ei enää ole. Toki vanhoja voitaisiin jonkin verran konvertoida ja kenties ensi vuonna konvertoidaankin oikein urakalla koska valtio kannustanee 200e tuella :D :
https://tekniikanmaailma.fi/autot/romut ... se-toimii/
Tässä valossa en olisi ollenkaan yllättynyt vaikka jakelu loppuisi kokonaankin seuraavan 10v sisällä.

Itse uskon vahvasti täyssähköiseen tulevaisuuteen, ST1:n Anttosen sähköautoja kritisoivista höpinöistä huolimatta. Peruste: Hyötysuhde on käsittämättömän paljon parempi kuin polttomoottorissa (kulutus n. 15kWh/100km vs. bensiinin energiasisältö n. 9kWh/litra) ja ei tarvetta monimutkaisille + vikaherkille saastelaitteille jne.

Lentokoneet ja raskasliikenne käyttänee nestemäisiä aineita vielä pitkään, mutta niissäkin suunta on uusiutuvia kohti. Esim. Nesteeltähän saa jo nyt 100% uusiutuvaa dieseliä, käy sellaisenaan vanhoihin diesel moottoreihin ilman mitään muutoksia:
https://www.neste.fi/artikkeli/neste-my ... talkoisiin
Mielestäni dieseliä parjataan tällä hetkellä osin tarpeettomasti, voi olla että uusiutuva diesel nykykalustoon on lopulta ainut keino laskea liikenteen co2 päästöjä EU tavoitteiden mukaisiksi järkevin kustannuksin...

Yhteinen ongelmahan näissä kaikissa uusiutuvissa litkuissa on hinta (ellei hinta ole tavalla tai toisella tuettu).
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja Mono »

Karspa kirjoitti:Etanolihan nauttii käsittääkseni Suomessa veroetua, ts. veroa on suhteessa huomattavasti vähemmän vrt. energiasisältöön kuin bensiinissä. Tästä syystä hinta on kasvanut kulutuskin huomioiden edullisempi kuin bensiinillä, vai olenko missannut jotakin? Esim. Ruotsissa viina on taas käytännössä kalliimpaa kuin bensiini kun huomioidaan energiasisältö.

Yhteinen ongelmahan näissä kaikissa uusiutuvissa litkuissa on hinta (ellei hinta ole tavalla tai toisella tuettu).

Itse uskon vahvasti täyssähköiseen tulevaisuuteen.
Kyllä sähköautoiluakin tullaan verovaroin tukemaan ja se vasta kalliiksi tuleekin.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja HEV »

Karspa kirjoitti:Etanolihan nauttii käsittääkseni Suomessa veroetua, ts. veroa on suhteessa huomattavasti vähemmän vrt. energiasisältöön kuin bensiinissä. Tästä syystä hinta on kasvanut kulutuskin huomioiden edullisempi kuin bensiinillä, vai olenko missannut jotakin?
Olet. Energiasisältöä verotetaan täsmälleen samoin kuin muissa bensiineissä (0,016€/MJ), mutta hiilidioksiidivero on nolla jätteistä tehdyssä. Sitävastoin dieselin ja vastaavien energiasisältöä verotetaan vain puolella (0,0088€/MJ). https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Halli ... 6+2016.pdf
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja Mono »

Ei ruuaksi kelpaavasta raaka-aineesta tehtyä polttoainetta kutsutaan tässä toisen polven kehittyneiksi biopolttoaineeksi, esim.
Suomessa myytävä E85/RE85 on sellaista, mutta dieselissä samaa merkitystä ei liene? Sekavia nämä nimitykset.

Mutta asiaan, asiaa on pohdittu EU tasolla.

EU:n kehittyneiden biopolttoaineiden tavoite saattaa vesittyä
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja mikaels »

n. 3 viikkoa siiten oli Suutarilan St1:llä hinta tasan 0,90€/l. Onko kenelläkään havaintoa, onko edelleen samassa kurssissa? En normaalisti liiku siellä päin ja täällä Espoonlahden nurkilla hinta ~0,99€.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja Karspa »

HEV kirjoitti:
Karspa kirjoitti:Etanolihan nauttii käsittääkseni Suomessa veroetua, ts. veroa on suhteessa huomattavasti vähemmän vrt. energiasisältöön kuin bensiinissä. Tästä syystä hinta on kasvanut kulutuskin huomioiden edullisempi kuin bensiinillä, vai olenko missannut jotakin?
Olet. Energiasisältöä verotetaan täsmälleen samoin kuin muissa bensiineissä (0,016€/MJ), mutta hiilidioksiidivero on nolla jätteistä tehdyssä. Sitävastoin dieselin ja vastaavien energiasisältöä verotetaan vain puolella (0,0088€/MJ). https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Halli ... 6+2016.pdf
Kiitokset selvennyksestä. Tarkoitin nimenomaan kaikkia veroja yhteensä, menemättä eri verokomponentteihin. Käytännössä siis bensiiniä pumpulta ostaessa veroa tulee maksaneeksi enemmän suhteessa energiasisältöön kuin E85 ostaessa, jonka osalta hiilidioksidiveroa ei tarvitse maksaa. Hiilidioksidivero on mulle vero siinä missä muutkin verot --> etanoli kevyemmin verotettua.
Vastaa Viestiin