E85 hinnoittelu ja uutiset

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

Moro

Nostetaan vanha ja jälleen ajankohtainen ketju ylös. Miten lähdette uutista spekuloimaan, miten RE85 hintakehityksen tulee käymään ? Onko hetken päästä mentävä joko sähkö :saab: illa tai taksilla niin ettei joudu liikkumisestaan maksamaan mansikoita .. :?:

(Saattaapa olla, uutiseen viitaten, edessä kasvisruokavalio sekä puunpolton kielto. Sähkösaunomisen päälle jatkossa kasvismakkaraa..Nam)

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/261719 ... n-listaa-3
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja Mono »

Mykkäsen suomalaisittain korostamia ilmastotekoja ovat lämmöntuotannon uudistaminen,
autoilun sähköistäminen ja lihansyönnin vähentäminen. Polttamalla tuotetun lämmön osuus pitää hänen mukaansa pakottaa alas,
ja tähän suuntaan ollaankin menossa kivihiilen kieltävällä lakiesityksellä.

”Tulevina vuosina on tärkeä lopettaa turpeen erivapaudet ja nostaa lämmityspolttoaineiden veron hiilimaksua määrätietoisesti.”

Liikenteessä sähköistyminen on ratkaisu, Mykkänen uskoo. Se tapahtuu verotuksen avulla. Mykkäsen mukaan liikenteen verotuksessa
”pitää yksinkertaisesti asettaa vaatimukseksi, että viimeistään 10 vuoden päästä muun kuin polttomoottoriauton ostaminen on
aina kuluttajalle edullisempi vaihtoehto”.

”Auto-, ajoneuvo- ja polttoaineveroja pitää säätää niin rajusti, että tämä toteutuu”, hän linjaa.

Ruoan osalta ”siitä ei pääse mihinkään, että lihan osuutta pitää vähentää”, Mykkänen toteaa.
Tämä voi jatkossa johtaa esimerkiksi hiilijalanjälkeen perustuvaan ”ruokaveroon”.
Kummeli - opettaja
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^ eipä tuo puunpoltto ilmastonmuutoksen osalta ole kovinkaan paha synti, enemmänhän siitä on kohkattu paikallisten hiukkaspäästöjen vuoksi. Nokipäästöillä on toki myös ilmastovaikutus, mutta tässä kivihiili taitaa olla merkittävästi isompi ongelma kuin kotitalouksien tulipesät. Poltettavien energiamuotojen osalta rajoituksia tulee fossiilisiin ja puolifossiilisiin (turve) energiamuotoihin, jotka siirtävät maaperään sitoutunutta hiiltä ilmakehään. Puiden kasvu sitoo sen mitä niiden polttokin, joten kokonaismäärä ei siitä nouse, ellei metsiä hakata ja polteta enemmän kuin mitä uusia kasvaa.Toki ilmastonmuutoksen kannalta puu kannattaisi käyttää ennemmin rakentamiseen kuin polttamiseen. Jokainen voisi rakentaa hirsitalon, niin siinähän sitä sitoutuisi muutama tonni hiiltä.

RE85:n polttamiseen pätee sama asia kuin puuhun, eli eloperäisestä jätteestä valmistettuna kyse on vain hiilikierrosta ilmakehästä ilmakehään. Siksi RE85 on ympäristöystävällisempää kuin fossiilisten poltteleminen. Mutta hyötysuhteen nimissä järkevämpää on polttaa lämmöntuotannossa tai yhdistelmätuotannossa (lämpö+sähkö) kuin liikkumisessa, jossa sähkö on ylivertainen hyötysuhteen kannalta. Tietenkin kokonaisketjussa pitää katsoa sitä millä hyötysuhteell ja millä tavalla sähkö on tuotettu. Yksi profeetta maalaili aurinkopaneelien hintakehityskäyrästä, joka on siis ollut joitain vuosia jo jyrkästi laskeva, että 2-3 vuoden päästä mitään muuta kuin aurinkovoimaa ei kannata enää rakentaa eikä käyttää. Ja tässä hintalaskelmassa oli mukana toteutus, jossa aurinkovoimalaitoksen kylkeen rakennetaan massiivinen akkupaketti varastoimaan energiaa pilvisille päiville ja pimeälle ajalle.

Aurinko-, tuuli- ja vesivoimahan on siitä hauskoja energiamuotoja, että muttuvat kustannukset on lähes nolla, eli kaikki kustannus tulee itse investoinnista. Polttoon perustuvassa voimalaitoksessa ollaan investoinnin jälkeen vielä riippuvaisia polttoaineen hinnasta, johon nivoutuu sitten myös päästöoikeuksien hinnat.

Eilen juuri keskustelin yhden liikennekehitysasiantuntijan kanssa, ja hänen mukaansa kestävästi kehitettyjen biopolttoaineiden tuotantokapasiteetti ei voi nousta niin suureksi, että biopolttoaineet olisivat pääratkaisu liikenteen ilmastopäästöihin. Ja niinhän se on, että pelloilla tuotettakoon ihmisille ruokaa eikä polttoainetta, otetaan se kulkemisenenergia sieltä mistä halvimmalla ja pienimmällä vaivalla saadaan, eli taivaalta.

Sähköinen voimalinja on autoilussa teknisestikin melko voittamaton, kunhan sähkön varastointiin ja jakeluun liittyvät pulmat saadaan ratkottua. Eikä ne mitään voittamattomia pulmia ole nytkään, siitähän kertoo jo sekin että markkinoilla on alle 40 t€ hintaluokassa olevia autoja, joissa on ajosädettä yli 200 km ja vartin latauksella sitä saa lisää yli 100 km. Että ei tässä tarvitse sitä pelätä, että kaikki henkilökohtainen liikkuminen verotetaan mahdottomaksi. Liikkumisen tavat tulevat toki muuttumaan.

Itse aiheeseen: näkisin että ei näistä linjamuutoksista johtuen RE85:n hinta suhteessa bensiiniin ainakaan tule nousemaan. Mutta kuten olen aiemminkin sanonut, Suomen valtio on jossain määrin epäonnistunut siinä nopeassa henkilöautoliikenteen rakennemuutoksessa joka olisi ollut tarjolla. Antamalla hankintatukea uusille flexifuel-autoille olisi meillä Suomessa huomattavasti isompi RE85-kelpoinen autokanta ja siten liikenteen fossiiliset päästöt putoaisivat nopeasti. En tiedä kuka siellä on ollut lobbaamassa ja mitä, mutta jotenkin tuntuu että tämä puoli on aikanaan pääsyt unohtumaan kokonaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

AZP kirjoitti: ^^ eipä tuo puunpoltto ilmastonmuutoksen osalta ole kovinkaan paha synti, enemmänhän siitä on kohkattu paikallisten hiukkaspäästöjen vuoksi. Nokipäästöillä on toki myös ilmastovaikutus, mutta tässä kivihiili taitaa olla merkittävästi isompi ongelma kuin kotitalouksien tulipesät.
Erittäin totta, vaikuttaa kuitenkin siltä, että mieluummin puututaan yksityisten ihmisten toimintaan, jolla ei ole merkitystä kuin, että laitettaisiin kuntoon varsinaista ongelmaa. Tälläkin hetkellä maailmalla rakennetaan rajusti lisää kivihiileen perustuvaa sähköntuotantoa. Aika masentavaa.
AZP kirjoitti: Aurinko-, tuuli- ja vesivoimahan on siitä hauskoja energiamuotoja, että muttuvat kustannukset on lähes nolla, eli kaikki kustannus tulee itse investoinnista.
En aivan jaa näkemystäsi tuulienergian osalta. Mielestäni myllyistä tulee ihan jonkin verran myös huolto- ja purkukustannuksia, tämä on kuitekin vain mutu.
AZP kirjoitti: Sähköinen voimalinja on autoilussa teknisestikin melko voittamaton, kunhan sähkön varastointiin ja jakeluun liittyvät pulmat saadaan ratkottua. Eikä ne mitään voittamattomia pulmia ole nytkään, siitähän kertoo jo sekin että markkinoilla on alle 40 t€ hintaluokassa olevia autoja, joissa on ajosädettä yli 200 km ja vartin latauksella sitä saa lisää yli 100 km. Että ei tässä tarvitse sitä pelätä, että kaikki henkilökohtainen liikkuminen verotetaan mahdottomaksi. Liikkumisen tavat tulevat toki muuttumaan.
Ajattelen itse niin, että kun sähköllä pääsee vaikkapa 100km ja kaverina on bioetanolilla toimiva generaattori, joka tarvittaessa muodostaa järjestelmälle lisää sähköä päästäisiin näin sähkön varastointiongelmasta liki kokonaan. 100km toimintasäde on kuitenkin yli 90% tapauksissa täysin riittävä jo aivan itsessään.

Katsotaan nyt miten tämä kehittyy. On jotenkin vaikeaa nähdä, että kustannuksia voitaisii vielä jotenkin eritysen rajusti nostaa, kun ne ovat jo nyt todella ankarat. Elämme mielenkiintoisia aikoja, kuten aina. :|
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja AZP »

PaulMuadDib kirjoitti: En aivan jaa näkemystäsi tuulienergian osalta. Mielestäni myllyistä tulee ihan jonkin verran myös huolto- ja purkukustannuksia, tämä on kuitekin vain mutu.
Purkukulut ovat osa investointikuluja, huoltokulut voi varmasti osittain jyvittää muuttuviin kuluihin. Yleisesti investointikuluilla tarkoitin siis investoinnin elinkaarikustannuksia ylläpitoineen ja purkamisineen. Muuttuvilla kuluilla tarkoititin sitä kulua, joka on suoraan ja välittömästi seurausta sähköntuotannosta ja jonka kulutus riippuu lähes suoraan tuotetun sähkön määrästä, eli hiilivoimalassa hiili, kaasuvoimalassa kaasu jne.
PaulMuadDib kirjoitti:Ajattelen itse niin, että kun sähköllä pääsee vaikkapa 100km ja kaverina on bioetanolilla toimiva generaattori, joka tarvittaessa muodostaa järjestelmälle lisää sähköä päästäisiin näin sähkön varastointiongelmasta liki kokonaan. 100km toimintasäde on kuitenkin yli 90% tapauksissa täysin riittävä jo aivan itsessään.
Juuri näin. On täysin typerää kehittää 800 km ajosäteellä olevia sähköautoja sellaisille, joilla ajomäärää jää maksimissaan 200 km päivässä (kuten esimerkiksi minä, jolla yli 100 km ajosuorite päivässä on erittäin harvinainen). Sellaiselle joka ajaa toisinaan paljon, mutta useimpina päivinä kuitenkin vain sen tyypillisen 10-100 km ajosuoritteen, ja jolla on kotona päivittäinen (yöllinen) latausmahdollisuus, toimii hyvin lataushybridi, jossa sähkörange vaikka se 100 km. Keskimääräinen suomalainen vuosiajomäärä autolle on jossain 15-20 tkm välissä, joka tekee 300 päivälle jaettuna (olettaen että ihan joka päivä ei ajeta) 50-67 km per päivä. Silti kaikki sanovat että eivät uskalla hankkia sähköautoa, kun "sillä pääsee vain 200 km latauksella". Sähkömoottorin kylkeen se generaattori, niin loppuu tekosyiden keksiminen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja Julle »

Olisi varmaan nykyisten autojenkin tankkikoko 10-15 litraa ok? Kumma vaan, kun suurempi yleensä on.
9-5 Aero - 00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja AZP »

Näkemys tuokin. Tai sitten voi kömpiä ulos laatikosta ja miettiä asiaa käytännön näkökulmasta. Esimerkiksi miettiä sitä paljonko tankin koko vaikuttaa auton hintaan ja auton painoon vrt. akuston koon vaikutus sähköauton hintaan ja painoon. Tai nestetankkauksen toteutusta ja vaivaa suhteessa vaivaan, joka syntyy siitä kun töpselin laittaa seinään yöksi.

16A pistorasiasta irtoaa 10 tunnissa energiaa suunnilleen 200 km ajomatkaan sähköautolla. Yöllä sähkö on halpaa ja sen tuotannossa on ylikapasiteettia. Miksi ajattelisin sähköauton lataamista mitenkään samoin kuin miten polttomoottorin auton tankki täytetään? Perusautoilija, jolla tavallinen päivittäinen ajomatka jää kymmeniin kilometreihin, ja jolla on kotona parkkipaikalla 16A pistorasia ei joudu kuin mahdollisesti satunnaisilla pidemmillä matkoilla poikkeamaan "tankkaamassa" sähköautoaan. Muuten on joka aamu kotoa lähtiessä aina "tankki täynnä".
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

AZP kirjoitti: Perusautoilija, jolla tavallinen päivittäinen ajomatka jää kymmeniin kilometreihin, ja jolla on kotona parkkipaikalla 16A pistorasia ei joudu kuin mahdollisesti satunnaisilla pidemmillä matkoilla poikkeamaan "tankkaamassa" sähköautoaan. Muuten on joka aamu kotoa lähtiessä aina "tankki täynnä".
Onhan se hillittömän hienoa, että auton voi todella tankata "seinästä" ja Pentti Perusinsinööri voi, olosuhteiden salliessa, valmistaa itsekin sähkönsä. Lisäksi, kuten tuossa oli jo puhetta, erilaisin "range extender" ratkaisuin voidaan muuttaa polttonesteeseen varastoitunutta energiaa sähköksi. Tuskin on aivan tuulesta temmattu ajatus sekään, että markkinoille ilmestyisi laitteita, joilla saataisiin kotitalousjätteistä etanolia kuten nyt kompostoidaan multaa. Ongelma noissa oikeastaan on se, ettei valtio pääse niihin käsiksi, eikä voi mitenkään todeta mistä sähkö on peräisin.

No joo, katsotaan mitä kaikkea tässä keksitään.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja AZP »

PaulMuadDib kirjoitti:... markkinoille ilmestyisi laitteita, joilla saataisiin kotitalousjätteistä etanolia...
Onhan noita laitteita ollut vuosikymmeniä korpimetsät täynnä ja nimismiehet on niitä kovin koittaneet etsiä ja omistajia laittaa edesvastuuseen :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja HEV »

PaulMuadDib kirjoitti: Ongelma noissa oikeastaan on se, ettei valtio pääse niihin käsiksi, eikä voi mitenkään todeta mistä sähkö on peräisin.
No senpä takia tiemaksuja satelliittivalvontoineen tietysti ajetaan käyttöön - valtiovarainministeriö on panikoinut jo pitkään.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

AZP kirjoitti: Onhan noita laitteita ollut vuosikymmeniä korpimetsät täynnä ja nimismiehet on niitä kovin koittaneet etsiä ja omistajia laittaa edesvastuuseen :mrgreen:
:D ihan totta. Kaikkeen pitää päästä vetämään välistä. No, eipä tavallisen kotitalouden jätteistä mitenkään merkittäviä määriä polttonestekelpoista etanolia tule.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

HEV kirjoitti: No senpä takia tiemaksuja satelliittivalvontoineen tietysti ajetaan käyttöön - valtiovarainministeriö on panikoinut jo pitkään.
Ei minua ehtinytkään pelottaa se, etteikö rahoja saattaisi silti pois. Ei kukaan ole niin kekseliäs kuin verokarhu. Olen tässä itse odotellut hengittämisveroa, uloshengityksessä kun tulee siitä hiilidioksidia. Mietiskelin mahtaisiko peiton alla hengittäminen olla halvempaa. :D
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Huuska
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja Huuska »

Tässä paljon järkevämpi ratkaisu sähkö-autoiluun!
https://www.uusisuomi.fi/autot/200770-e ... tokennolla
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Huuska kirjoitti:Tässä paljon järkevämpi ratkaisu sähkö-autoiluun!
https://www.uusisuomi.fi/autot/200770-e ... tokennolla
Tuosta on ekologisuus kaukana :!:
Brasiliassa etanoli, kuten jutussa mainitaankin, tuotetaan pääasiassa sokeriruosta. Sitä taas viljellään pelloilla, jotka saadaan aikaan hakkaamalla sademetsää alta pois :twisted: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Onhan noita kotikäyttöisiä etanolin valmistus koneita ollut jenkeissä myynnissä jo kauan. Ei siis mitään Tauno Pasasen tislaamoita, vaan oikeita koneita, tankkauspistooleineen päivineen :-) Mutta veikkaan että ongelmaksi muodostuisi jätteen riittävyys. Joutuuko odottamaan vuoden että saa litran etanolia :mrgreen: Vai paljon sitä etanolia sitten siitä biojäte kilosta tulee, kuka tietää :idea:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vastaa Viestiin