E85 hinnoittelu ja uutiset

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3360
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Saattaa kyllä olla myös näihin suoraruiskutusmoottoreihin: FSI, GDI, Direct, tuo etanolipitoisuus se tietyn suosituksen syy. Korkeapainepumpun voitelu todennäköisesti heikkenee merkittävästi, jos etanolipitoisuus kasvaa liikaa.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9160
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joissain alkupään suoraruiskutusmoottoreissa ei pumpun voitelu sietänyt enempää etanolia mutta ei nykyisissä ole enää ongelmia. Samat pumput flexifuel TFSI moottoreissakin ja onhan noita E85 konversioita muutenkin tehty ilman että pumppuja olisi sen takia hajonnut.

TFSI moottoreitakin on valtava määrä erilaisia ja valtaosa käy aivan hyvin 95:llä, oktaanivaatimushan on imusarjaruiskutteista pienempi eli mahdollinen toive 98-oktaanisesta liittyy vain lisätehoihin. Itse ajan liki 600hv RS6 4.0TFSI moottoriakin näin talviaikaan 95E10 bensalla kun imuilma on kylmää eikä niin pitkää täysvetoa tule eteen että jotain hyötyä lisäoktaaniluvusta saisi muutenkaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6456
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kyllä olen kauhulla seurannut tätä(kin) ideointia 90-luvun VTEC:in ja 80-luvun Pierburgin omistajana.
Mono kirjoitti: Ei kaikkien autojen tarvitsekaan toimia 10 prosenttia korkeammilla etanoliseoksilla. Näitä autoja (ja muita laitteita) varten voidaan pitää 98E5
edelleen jakelussa, nostetaan vaan reilusti hintaa verrattuna biopolttoaineisiin. Näin ongelma katoaa nopeutetussa aikataulussa,
kun omistajat hankkiutuvat tällaisista sopimattomista ajoneuvoista/laitteista eroon.
E30 bensaa ei tarvita pitkään aikaan, koska E85.
Ysivitonen voisi olla mahdollisimman pian 95E15 ja muutaman vuoden kuluttua 95E20.
Ei tässä mitään todellista ongelmaa ole.
En saatana ole samaa mieltä. Kyllä autokannan uudistumisen voivat hoitaa ne joilla siihen on varaa. Johan uusien autojen veroja muutenkin ollaan koko ajan laskemassa. :evil:
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4284
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kuten aiemmin mainitsin, pikkuhiljaa kannattaisi alkaa hankkiutua sellaisesta autoista eroon jotka eivät kykene käyttämään korkeampaa etanoliseosta polttoaineessa, siis vielä kun niissä on jotain arvoa jäljellä. Kehityssuunta näyttää vahvasti siltä, että biopolttoaineen osuutta tullaan nostamaan myös liikennepolttoaineissa entisestään. Sitten kun polttoaineissa muutoksia tapahtuu, niin sitten sellaiset autot ovat täysin arvottomia jotka eivät pysty uusia polttoaineita käyttämään. Eikä tämä ole mitään piruilua, vaan suosittelen miettimään vakavasti sitä että kuinka suuren arvonaleneman on valmis kärsimään..
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9921
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ne on arvottomia vasta kun max 5% etanolipitoisuuden omaavien polttoaineiden myynti loppuu, tai hinta nostetaan jonnekin ihan älyttömiin suhteessa muihin polttoaineisiin. Siinä menee vielä hyvin pitkään.

Edelleen olen sitä mieltä, että on päättäjiltä naivia puhua sekoitusvelvoitteen radikaalista nostamisesta kansallisesti, kun iso osa bensa-autokannasta ja myynnissä olevista automalleista on sellaisia, joille valmistaja ei anna hyväksyntää moisille viinaprosenteille. Toimii autot käytännössä eli ei.

Sopiihan sitä pumpuille sekoitella, mutta iso osa kansasta ajaa sillä mihin auton ohjekirja opastaa.

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6456
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Pakari kirjoitti:Kuten aiemmin mainitsin, pikkuhiljaa kannattaisi alkaa hankkiutua sellaisesta autoista eroon jotka eivät kykene käyttämään korkeampaa etanoliseosta polttoaineessa, siis vielä kun niissä on jotain arvoa jäljellä. Kehityssuunta näyttää vahvasti siltä, että biopolttoaineen osuutta tullaan nostamaan myös liikennepolttoaineissa entisestään. Sitten kun polttoaineissa muutoksia tapahtuu, niin sitten sellaiset autot ovat täysin arvottomia jotka eivät pysty uusia polttoaineita käyttämään. Eikä tämä ole mitään piruilua, vaan suosittelen miettimään vakavasti sitä että kuinka suuren arvonaleneman on valmis kärsimään..
Entäs jos ei ole vaihtamassa kuin käyttöautoa uudempaan (kun ei voi samalla vanhalla loputtomiin ajaa), ja hankkimassa yhden vanhan harrasteauton kaveriksi ainakin yhden vielä selvästi vanhemman? :D

Mitä tällainen ylipäänsä tarkoittaisi kaikille museoautoille, moottoripyörille ym.? Siinä on saksalaisilla oldtimerien ostajilla ja toisaalta afrikkalaisilla Hiacenhakijoilla entistä paremmat kissanpäivät, kun Suomesta loppuu polttoaine kaikilta kymmentä vuotta vanhemmilta ajoneuvoilta.

Niin, ja omien autojen osalta tosiaan huoli on vain ja ainoastaan polttoaineen saatavuudesta, arvo ei paljon alene edes kertarysäyksellä, jos lähdetään ykkösellä alkavista nelinumeroisista luvuista (satkusta nyt puhumattakaan) :lol: :lol:
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4284
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tuskin se saatavuus loppuu kokonaan, kuten aiemmin jo kirjoitettiin. Ehkä kaikilla asemilla ei ole mahdollisuutta pitää kaikkia polttoainelaatuja eli jakeluverkosto harvenisi ja todennäköisesti "E5:sen" hinta nousisi..
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3360
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja petrisa »

jcarlson kirjoitti:Joissain alkupään suoraruiskutusmoottoreissa ei pumpun voitelu sietänyt enempää etanolia mutta ei nykyisissä ole enää ongelmia. Samat pumput flexifuel TFSI moottoreissakin ja onhan noita E85 konversioita muutenkin tehty ilman että pumppuja olisi sen takia hajonnut.
.
Mitenkähän esim. nämä Opelin (GM:n) suoraruiskutuskoneet (Direct), joita tuli markkinoille reilu 10 vuotta sitten kestävät lisääntyvää etanolia tai edes nykyistä E10:ä? Oktaanisuositus niissä on min. 95. Itselläni on juuri sellainen ja tankkaan siihen 95E10. En ole uskaltanut kokeilla lisätä vähän sekaan RE85:sta juuri tuon korkeapainepumpun vuoksi. Aika moni OCF:n mukaan tankaa vain 98E5. Sitä en tiedä tankkaavatko oktaaniluvun vain etanolipitoisuuden takia tätä ainetta.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9160
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos en väärin muista niin juuri nuo alkupään Opel suoraruiskut oli niiden joukossa joissa korkeapainepumpulla oli ongelmia etanolin kanssa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1658
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

[quote="aero
Fakiiri kirjoitti:Mielestäni tuo muutos pitäisi vaan toteuttaa sillä lailla, että etanoli lisällä nostettaisiin oktaania.
Niinhän se toteutetaankin, etanolilla nostetaan matalampioktaanisen bensan oktaaniluku sinne 95:een :D

Aika suuri osa autokannasta käy ihan iloisesti 95:lla tehoistaan tinkimättä. Mitä hyötyä olisi työntää niihin 98E20:stä 95E20:n sijasta?[/quote]

Okei my bad :lol: Toki miksi lotrailla noiden oknaanien kanssa, kun voisi vaan myydä polttoainetta sen ympäristö lähtökohtien mukaan ?

No okei , se varmaan sitten nostaisi hintaa kun peruspolttoaine on ns kalliimpaa...

Onkohan mihinkään näistä suorasuihkuvehkeistä onnistuttu taikomaan vielä minkäänlaista etanoolisoftaa ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC

jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja jjasco »

petrisa kirjoitti:Aika moni OCF:n mukaan tankaa vain 98E5. Sitä en tiedä tankkaavatko oktaaniluvun vain etanolipitoisuuden takia tätä ainetta.
Veikkaan, että tankkaavat oktaaniluvun perusteella ja viis veisaavat etanolipitoisuudesta.
9³SS Turbo X '08

-Janne

Mono
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja Mono »

Rattivaihde kirjoitti:Entäs jos ei ole vaihtamassa kuin käyttöautoa uudempaan (kun ei voi samalla vanhalla loputtomiin ajaa),
ja hankkimassa yhden vanhan harrasteauton kaveriksi ainakin yhden vielä selvästi vanhemman? :D

Mitä tällainen ylipäänsä tarkoittaisi kaikille museoautoille, moottoripyörille ym.? Siinä on saksalaisilla oldtimerien ostajilla ja toisaalta afrikkalaisilla
Hiacenhakijoilla entistä paremmat kissanpäivät, kun Suomesta loppuu polttoaine kaikilta kymmentä vuotta vanhemmilta ajoneuvoilta.

Niin, ja omien autojen osalta tosiaan huoli on vain ja ainoastaan polttoaineen saatavuudesta, arvo ei paljon alene edes kertarysäyksellä,
jos lähdetään ykkösellä alkavista nelinumeroisista luvuista (satkusta nyt puhumattakaan) :lol: :lol:

Käyttää niihin viime vuosituhannen harrastepeleihin pienkonebensaa. :)
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.

Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Eilen kuulin eräältä ihmiseltä "varman tiedon", että E85:sen myynti loppuu Suomessa ja kuuleman mukaan tämä on ollut jo kauan tiedossa. Ei kuitenkaan nyt heti, vaan vasta tulevaisuudessa. Itse en kuitenkaan löytänyt mitään sen suuntaista netistä etsimällä. Onko tällä asialla todellisuuspohjaa? Sen verran itse tiedän asiasta, että esim. Ruotsissa flexifuel-autojen myynti on sakannut pahasti viimeisenä parina vuotena.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3360
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ValPe kirjoitti:Eilen kuulin eräältä ihmiseltä "varman tiedon", että E85:sen myynti loppuu Suomessa ja kuuleman mukaan tämä on ollut jo kauan tiedossa. Ei kuitenkaan nyt heti, vaan vasta tulevaisuudessa. Itse en kuitenkaan löytänyt mitään sen suuntaista netistä etsimällä. Onko tällä asialla todellisuuspohjaa? Sen verran itse tiedän asiasta, että esim. Ruotsissa flexifuel-autojen myynti on sakannut pahasti viimeisenä parina vuotena.
En kyllä ihmettelisi yhtään, vaikka niin kävisi.

Eipä näitä uusia flex/multifuel autoja taideta myydä Suomessakaan merkittävästi. Vanhat biopoweroidut autot eivät paljoa tässä hommassa tunnu. Saadaan sitä etanolia kulumaan sitten, kun 95-bensaan tullaan sen määrää lisäämään.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: E85 hinnoittelu ja uutiset

Viesti Kirjoittaja supersaab »

E85 ja diesel molemmat pois... millähän noita pidempiä matkoja kannattaisi ajaa, tilin saldo ei riitä ihan Teslaan vielä. :lol:

Vastaa Viestiin